Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر بن سلمان به ترکیه پس از گذشت پنج سال از انتصابش به عنوان ولیعهد سعودی و در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ریاض چه پیامی دارد؟ آیا انزوای بن سلمان پایان یافته است؟ او چهره عربستان را در پنج سال گذشته چگونه تغییر داده است؟

گزارشگر المیادین در گزارشی گفت: این تصادفی نیست که ولیعهد سعودی ششمین سال انتصابش را با سفر به ترکیه آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین کشور و مشخصا در کنسولگری سعودی در استانبول بود که به وجهه محمد بن سلمان ضربه‌ای وارد شد که نزدیک بود آینده سیاسی او را از بین ببرد.

بن سلمان از انزوایش خارج شده و از قضیه متهم بودنش به دست داشتن در قضیه کشتن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی عبور کرده و بازار منافع و بهره برداری‌ها را که این قضیه باز کرده بود، بسته است. آغاز سفرش موجب تثبیت جایگاه بین المللی اوست و تلاش می‌کند پیوند‌هایی را که با جهان پس از تکه تکه کردن خاشقجی قطع شده بود، دوباره به هم متصل کند.

سه روز دیگر بن سلمان برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ میلادی به ترکیه سفر می‌کند. او در پی سفر چند هفته پیش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ریاض و تأکیدش بر بسته شدن صفحه اختلافات با ریاض به آنکارا سفر خواهد کرد.

المیادین، کفه منافع اقتصادی و سیاسی از کفه تهدیدات اردوغان برای بازخواست عاملان قتل خاشقجی به تعبیر او در هر رده پایین یا بالایی که باشند، قوی‌تر بود.

ولیعهد سعودی علاوه بر ترکیه به قبرس و مصر خواهد رفت و این سفر قبل از سفر جو بایدن به ریاض صورت می‌گیرد که قرار است ماه آینده انجام شود. این سفر تثبیت کننده زبان منافع متقابل به خصوص در لحظه حساسی است که بحران فزاینده بر آن حاکم است.

بن سلمان از درِ اقتصادی به ششمین سال، ولی عهدی اش آن هم در بحبوحه افزایش قیمت‌های انرژی در نتیجه رویارویی روسیه و ناتو در اوکراین وارد شده است و تلاش می‌کند بر شکست راهبردی خود در یمن پس از گذشت هفت سال از جنگی که او ادعا کرده بود ظرف چند هفته به آن پایان خواهد داد و در میان سرکوب بی سابقه مخالفان و تشدید سلطه خود بر کشور با کنار گذاشتن شخصیت‌های رقیب تاج و تخت در میان خاندان مالک بر عربستان، سرپوش گذارد.

او پس از گذشت پنج سال از تعیینش به عنوان ولیعهد به سمت محقق کردن برنامه ۲۰۳۰ پیش می‌رود که وعده آن را داده است تا به قول خودش تغییرات اقتصادی بی سابقه‌ای را در تاریخ این کشور به وجود آورد و هویت اجتماعی و دینی را باز تعریف کند که چهره عربستان را برای سال‌های آینده ترسیم کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ولیعهد سعودی دولت ترکیه جمال خاشقجی محمد بن سلمان بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۶۷۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی در روزهای ۲۸ تا ۲۹ آوریل، قرار است به ابتکارات آنکارا برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین ادامه دهد.

منابع دیپلماتیک ترکیه در این خصوص اعلام کردند که فیدان یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در ریاض با اعضای گروه تماس تشکیل شده از سوی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب برای پایان دادن به کشتار مردم مظلوم غزه و تضمین صلح دائمی دیدار و گفتگوخواهد کرد.

به گفته این منابع قرار است گروه تماس با وزرای خارجه کشورهای غربی نیز دیدار کند.

گفته می‌ شود وزیر امور خارجه ترکیه در ریاض دیدارهای دوجانبه ای نیز خواهد داشت و محور گفتگوها هم آخرین وضعیت تحولات در نوار غزه خواهد بود.

کد خبر 6090379

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان