Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@17:01:29 GMT

قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۱۷۶۱

قیمت کوتاه کردن مو در داکار چالشی برای یک اصل اقتصاد

فرارو- یک اصلاح شیک و مد روز موی سر در سنگال می‌تواند گران‌تر از اصلاح مو در پاریس تمام شود. بسیار عجیب است که چرا چنین چیزی رخ می‌دهد؟

به گزارش فرارو به نقل از اکونومیست، به نظر می‌رسد اقتصاد اغلب مملو از فرضیه است فرضیات جزمی و منحنی‌هایی با نام‌های مبهم. با این وجود، دانشجویان اقتصاد در جهان ثروتمند می‌توانند توصیه‌های عملی شگفت آوری را از استادان خود که با مو‌های آشفته در مورد کالا‌های غیرقابل تجارت توضیح می‌دهند دریافت کنند: «وقتی در کشور‌های فقیر هستید مو‌های خود را کوتاه کنید».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت کالا‌هایی که در سطح بین المللی مبادله می‌شوند نباید تقریبا به اندازه قیمت چیز‌هایی مانند کوتاه کردن مو که قابل ذخیره یا ارسال نیستند متفاوت باشد. این بدان خاطر است که تا حد زیادی به هزینه‌های محلی مانند دستمزد‌ها بستگی دارد که در کشور‌های فقیر بسیار کمتر است. خبرنگار بسیار مقتصد «اکونومیست» تصمیم گرفت مو‌های خود را در داکار پایتخت سنگال کوتاه کند. آرایشگر مدت زمان کوتاهی در پاریس زندگی کرده بود. کار او گران قیمت بود. داکار مملو از آرایشگاه ارزان است. رقابت باید امید‌های آن آرایشگر را برای عرضه گران قیمت کار خود از بین برده باشد.

با این وجود، کسب و کار او مانند سالن‌های رقیب شلوغ و پر رونق است. مشتریان عمدتا سنگالی‌های خوش‌پوش و برخی از مهاجران مشتریان آنجا هستند. آیا ممکن است مشتریان بدین خاطر هزینه اصلاح موی پاریسی یا لندنی را در داکار پرداخت می‌کنند تا مدل‌های موی‌شان بیش از آن چه در واقعیت است قابل معامله و با ارزش به نظر برسد؟ بعید به نظر می‌رسد. در عوض، قیمت‌های بالا نشانه‌ای از این است که یک آرایشگر سنگالی به خوبی یک آرایشگر پاریسی است. حمایت از کسب و کار او به نوبه خود ممکن است راهی برای «نمایش ثروت» باشد.

به هر حال، مدل‌های مو به وضوح کمتر از آن چه استادان می‌گویند قابل تعویض هستند، زیرا قیمت‌های آن در همان شهر به شدت متفاوت است. این نشان می‌دهد که یکی دیگر از مفروضات اقتصاددانان به ندرت کاربرد دارد: فرضیه رقابت کامل (بازار رقابت کامل بازاری است که تعداد زیادی تولید کننده و مصرف کننده بر سر یک کالای همگن و خاص به داد و ستد می‌پردازند. در این نوع بازار سهم هر تولید کننده از تولید آن کالای خاص اندک است و برای مثال، یک تولیدکننده درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار ندارد. در نتیجه هیچ تولید کننده‌ای نمی‌تواند با استفاده از کم و زیاد کردن تولیدات‌اش روی قیمت بازار تاثیر بگذارد. اگر تولید کننده‌ای کالای خود را با قیمتی بالاتر از از قیمت بازار ارائه کند خریداری نخواهد داشت و اگر با قیمتی پایین‌تر ارائه کند تمام کالایش به سرعت فروش خواهد رفت).

برای این که رقابت کامل باشد محصولات باید تقریبا یکسان باشند. با این وجود، بازار مدل موی موهاک در داکار این ایده را مورد تردید قرار می‌دهد. برخی آرایشگران با پخش موزیک افروبیت مشتریان را جذب می‌کنند. برخی دیگر صندلی‌های راحتی دارند یا مسابقات فوتبال را به نمایش می‌گذارند.

رقابت کامل همچنین مستلزم این است که مشتریان اطلاعات کاملی در مورد گزینه‌های پیشنهادی داشته باشند. این در حالی است که بسیاری از بهترین آرایشگران سنگال در اینترنت کارشان را به نمایش نمی‌گذارند. بیش‌تر آنان به صورت شفاهی تجارت می‌کنند و برای کارشان این گونه تبلیغات انجام می‌دهند.

این ارزیابی اندک مسلما نشان می‌دهد که اساتید باید توصیه‌های خود را به روز کنند. دانشجویان باید مو‌های خود را نه تنها در کشور‌های فقیر بلکه در مناطق فقیرتر شهرشان کوتاه کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سنگال آرایشگر تولید کننده رقابت کامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

«موسسه اقتصادی آلمان» از رشد بیکاری در این کشور به بالاترین رقم در یک دهه اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، ضعف اقتصادی آلمان بالاخره به بازار کار این کشور آسیب زد به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود تعداد کارگران بیکار به بالاترین رقم در حدود یک دهه گذشته برسد؛ این را مطالعات «موسسه اقتصادی آلمان» اعلام کرده است.

بر اساس این مطالعاتی که امروز منتشر می‌شود، بیکاری در این کشور به طور متوسط به کمی کمتر از ۲.۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

کارشناس بازار کار موسسه اقتصادی آلمان، هالگر شیفر می‌گوید، با وجود رکود پارسال، بازار کار آلمان تقریبا ثبات داشت اما امسال برلین دارد پی‌آمدهای بحران اقتصادی را با قوت بیشتری احساس می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ هم بیکاری در آلمان به ۴.۹ میلیون نفر رسیده بود که به آلمان «مرد بیمار اروپا» می‌گفتند.

بر اساس پیش‌بینی این موسسه، نرخ بیکاری آلمان در سال جاری میلادی به ۶ درصد افزایش می‌یابد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی به صلاح نیست
  • مرکز عمده فروشی جوراب در بازار تهران کجاست؟
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟