Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@03:15:04 GMT

پیش نویس شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۷۳۷۳۵

پیش نویس شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، یکصد و بیست و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز یکشنبه ۲۹ خرداد ماه در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضا با بررسی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی در مورد انتصاب رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم پرداخت و گفت: در اساس‌نامه جدید سازمان، تأکید شده است که معرفی رئیس باید بر اساس پیشنهاد اعضای هئیت مدیره و در نهایت حکم رئیس سازمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند در انتخاب رئیس فعلی صورت گرفته است. اینکه معرفی رئیس بر اساس پیشنهاد هیئت امنا باشد مربوط به اساس نامه قدیمی است. لذا از این جهت اشکال و نکته‌ای به این موضوع وارد نیست.

وی در ادامه به بحث شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی و گفت: از زمان شروع جدی بررسی این موضوع در مجمع مشورتی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی که مربوط به یک سال اخیر است شاهد تغییرات متعددی در دستگاه‌ها بوده‌ایم. امیدوار هستیم شاخص‌های انتصاب ولو با تأخیر به تصویب نهایی برسد.

سپس رضا سلامت‌پناه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه توضیحاتی در مورد برخی مصوبات و تصمیمات یک فصل اخیر مجمع مشورتی پرداخت و گفت: یکی از مصوبات مربوط به جلسه ۱۲۰ مجمع مشورتی است که ۲۶ دی ماه سال گذشته برگزار شد و طی آن قرار بود کمیته‌ای با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تهیه سازوکار نحوه جذب سهم فعالیت‌های قرآنی در آئین‌نامه اجرایی بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ با دعوت از نمایندگان دستگاه‌ها تشکیل و نتیجه را طی یک ماه به مجمع ارائه دهند که تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و مشخص نیست در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وی افزود: در جلسه ۱۲۳ که فروردین‌ماه امسال برگزار شد، به مرور مطالعات قرآنی مقام معظم رهبری پرداخته شد و در انتها مقرر شد مدل مطلوب فعالیت قرآنی در مساجد از سوی کارگروهی با مسئولیت بنیاد خاتم الاوصیا تهیه شود، همچنین مقرر شد سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات نیز در این کارگروه مشارکت داشته باشند و طی یک ماه مدل مطلوب را ارائه دهند که هنوز این کار صورت نگرفته است.

دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در جلسه ۱۲۴ که اردیبهشت‌ماه برگزار و طی آن نحوه توسعه تولید محصولات قرآنی دانش بنیان و کارآفرین برای مشارکت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال جهت بررسی و ارائه راهکار و پیشنهاد با دعوت از نهادهای مطلع به کمیسیون تبلیغ و ترویج ارجاع شد و جا داشت این مسئله در جلسه گذشته کمیسیون مطرح می‌شد.

سلامت‌پناه تصریح کرد: مسئله دیگر طرح تشکیل صندوق برای حمایت از تأسیس و توسعه واحدها و محصولات فناور قرآنی در بخش غیردولتی با توجه به سوابق فعالیت نوآورانه از سوی جهاد دانشگاهی ارائه شود که البته کارهایی انجام شده اما گزارش نهایی ارائه نشده است.

وی در ادامه به انتقاد از عدم مشارکت مدیران اصلی دستگاه‌ها در جلسات مجمع، گفت: طبق آئین‌نامه شورا مجمع مشورتی باید با حضور دبیران کمیسیون‌ها و مدیران دستگاه‌ها و نمایندگان آنها تشکیل شود. مجمع مشورتی در حوزه مدیریت و مدیران امور قرآنی کشور تخصصی‌ترین جلسه است، حتی می‌توانست برای بسیاری از مدیران در حوزه قرآنی جلسه دانش افزایی هم باشد. مدیران اصلی دستگاه‌ها باید حضور داشته باشند چرا که در اینجا تصمیمات اصلی شورا نهایی‌سازی می‌شود.

در ادامه محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی پرداخت و با اشاره به اینکه وضعیت فعلی و اختلالات موجود متأثر از نبود یک فضای نظارت، پایش و برقراری انضباط است، گفت: به جای اینکه به صورت ریشه‌ای در مورد اشکالات به وجود آمده بحث کنیم، به صورت نقطه‌ای عمل می‌کنیم، به عنوان مثال در بحث انضباط حضور در جلسات به عنوان یکی از عملکردهای مهم دستگاه‌ها، فضای پایش و نظارت می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر بخواهیم یک فکر ریشه‌ای بکنیم باید جهت بحث را به این سمت بکشانیم.
وی افزود: در برابر تعدیل نباید حذف مأموریت صورت بگیرد. اگر مأموریت جز وظایف ذاتی یک سیستم باشد نباید حذف مأموریت صورت بگیرد بلکه واگذاری مأموریت به یک بخش یا قسمت دیگر صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه به دستور اصلی جلسه که «نهایی‌سازی شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی» بود به بحث و بررسی گذاشته شد.

در این بخش ابتدا تقویم‌نگاری از وضعیت این دستور و زمانبندی ارائه آن در جلسات مجمع مشورتی و شورای توسعه ارائه شد. بر اساس آنچه در این بخش اعلام شد، دستور فعلی از جلسه ۱۱۵ مجمع مشورتی که ۲۳ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار شده، مطرح شده و تا کنون ادامه داشته است.

در ادامه این جلسه هر کدام از اعضا به بیان دیدگاه‌های خود در مورد شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی پرداختند. در نهایت و پس از طرح مباحث بسیار مقرر شد کمیته‌ای با حضور دو نفر از اعضای دبیرخانه شورای توسعه، محمدعلی خواجه‌پیری، سیدعلی سرابی، نماینده وزارت ارشاد و سازمان‌دارالقرآن و دو عضو از اعضای حقیقی شورای توسعه تشکیل شود و این کمیته یک ماه فرصت داشته باشد تا شاخص‌هایی انتصاب مدیران قرآنی را نهایی کند و در انتها گردش کار آن در جلسه فوق العاده مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت گیرد.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه و پس از مباحث مطرح شده در ابتدای این جلسه مقرر شد طرح راه‌اندازی هیئت پایش، نظارت و پیگیری مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی زیر نظر رئیس شورای توسعه با عضویت محمدعلی خواجه‌پیری، سید علی سرابی، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده سازمان صدا و سیما، نماینده سازمان دارالقرآن، یکی از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کارشناس رسمی سازمان اداری استخدامی و یک عضو از سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، ایکنا، وزارت بهداشت، وزارت ورزش و … به شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد شود.

کد خبر 5518336 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام حمید محمدی سازمان صداوسیما وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محمدحسین محمدزاده سازمان اوقاف مقام معظم رهبری وزارت ارشاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن نشست علمی قرآن کریم قران حوزه علمیه سازمان تبلیغات اسلامی جهاد تبیین امام خمینی انقلاب اسلامی ایران فعالیت های قرآنی ستاد اقامه نماز شورای عالی قرآن کربلا معرفی کتاب مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد دستگاه ها مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۳۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است را به این شرح برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کرد:

«ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه جلسه ۴۶۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:

«ماده واحده- با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی (مصوب جلسه ۳۹۸ مورخ ۱۳۷۶/۰۳/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن)، خانم عاطفه خادمی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتخاب می‌شود».

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902954

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • تدوین 4 آیین‌نامه جدید برای ارتقای فرهنگ هواداری در دستور کار وزارت ورزش
  • اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • انتصاب رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • برگزاری جلسه اسبقیان و تاج درباره اتفاقات ورزشگاه آزادی
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»