Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک : آیت الله محقق داماد تأکید کرد که هم اندیشی برای یافتن سازوکارهای مشترک و طراحی برنامه‌های جمعی برای دستیابی به صلح جهانی از سوی دین پژوهان و اندیشمندان دینی، از یکسو می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای همزیستی مسالمت‌جویانه میان جوامع در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم آورد و از سوی دیگر می‌تواند زمینه دست یابی به راه‌حل‌های مشترک در برابر تهدیدات و ناامنی‌های جهانی را فراهم آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله محقق داماد بیان کرد که با تفسیر غیر واقعی و برداشت غلط و کج اندیشی های دینی متأسفانه بشر ناخودآگاه به طرف شرک رفته است و به نام دین یا دیگری جنگیده است. امروز در خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم کشی شعله ور شده، اما به نام و در سایه «دین».

کنفرانس مطبوعاتی ششمین همایش انجمن علمی مطالعات صلح ایران در سطح بین الملل و با عنوان «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت ها و چالش ها» با حضور و سخنرانی آیت الله دکتر مصطفی محقق داماد برگزار شد.

آیت الله محقق داماد بیان کرد: مطالعه در ادیان ابراهیمی و توحیدی ما را به این نتیجه می رساند که هدف اصلی ادیان الهی تحقق صلح، آرامش و دوستی در میان بشریت بوده است و اگر ما بخواهیم رسالت انبیای الهی در این جهان را خلاصه کنیم، بعد از آموزش توحید، ایجاد صلح و دوستی است.

وی ادامه داد: حتی به نظر من این دو مطلب به یکدیگر مرتبط است یعنی توحید با صلح و دوستی انسان ها با یکدیگر مرتبط است.

وی با بیان اینکه تاریخ نشان می دهد که اولین جنگ میان انسان ها ناشی از شرک بوده است، گفت: اینکه هر کسی به یک خدایی ایمان داشته باشد و خدای دیگری را نفی کند، آغازی برای درگیری و خونریزی است و لذا نظر شخصی من این است که ما اگر آرمان مان صلح و آرامش بشریت باشد، باید سعی در تحقق مفهوم توحید داشته باشیم و توحید را به بشریت معرفی کنیم.

وی ادامه داد: تحقق صلح و آرامش و دوستی در میان انسان هدف اصلی انبیای الهی بود، اما ما می بینیم که با تفسیر غیر واقعی و برداشت های غلط و کج اندیشی های دینی، متأسفانه بشر ناخودآگاه به طرف شرک رفته است و به نام «دین» با دیگری جنگیده است.

آیت الله محقق داماد تأکید کرد: در زمان ما، در منطقه ما یعنی خاورمیانه جنگ، خونریزی و آدم کشی شعله ور شده، اما متأسفانه به نام دین و در سایه دین و همه اینها ناشی از کج اندیشی و تفسیر غلط و نادرست فهمی دین است.

وی اظهار کرد: من به طور کلی به ادیان الهی از جمله مسیحیت، یهود و اسلام اشاره کردم و با این بیانی که عرض کردم، چون هر سه دین ابراهیمی برای تحقق توحید بوده و برای این آرمان مقدس از روز نخست، ابراهیم(ع) برای تحقق توحید فریاد زد و سه دینی ابراهیمی خود را دنباله رو ابراهیم(ع) دانستند، انتظار نبود که هرگز میانشان جنگ و خونریزی برقرار شود، اما متأسفانه ما می بینیم در اثر عدم فهم صحیح از همین ادیان سه گانه چه جنگ ها و خونریزی ها که در طول تاریخ رخ نداده است.

آیت الله محقق داماد با بیان اینکه امروز «ترس از دین» همه ناشی از کج اندیشی های دینی است، عنوان کرد: دین صحیح جاذبه ایجاد می کند، فهم صحیح از دین قلب بشریت را جذب می کند، قلب سلیم به طرف دین صحیح می رود و کشانده می شود.

وی افزود: قرآن مجید خدای بزرگ را دارای اسماء حسنی معرفی می کند یعنی خداوند دارای نام های زیباست، ولی می دانید زیباترین نام خدا چه نامی است؟ در سوره حشر می فرماید، یکی از نام های خدا که از نام های زیبای الهی است، نام «صلح» است. همه صفات خداوند در سایه «سلام» است و سلام یعنی صلح، دوستی و آرامش.

آیت الله محقق داماد گفت: اسلام؛ یک اسلام خاص است که اسلام محمدی است و یک اسلام عام است که اسلام ابراهیمی است. قرآن مجید ابراهیم(ع) را «مُسلم» معرفی کرده است. ابراهیم(ع)، اسلام را دین خود معرفی کرد و پیغمبراسلام خود را پیرو ابراهیم(ع) معرفی کرد یعنی اسلام، دین آرامش، دوستی، صلح، برادری است.

آیت الله محقق داماد تحقق صلح و دوستی در جامعه بشری امروز را وظیفه ای مهم و سنگین دانست و اظهار کرد: امروز وظیفه هر انسان اهل قلم، اهل بیان و اهل فرهنگ این است که در میان جامعه ای که زیست می کند، صلح را اندیشه ورزی کند و صلح را متحقق کند، آموزش بدهد و در دل جامعه ای که زندگی می کند تفکر علاقه و گرایش به صلاح را گسترش دهد. ارزش باید صلح و دوستی شود چرا که قرآن مجید فرموده است که صلح از سوی خداست و مقابل آن شیطان است. إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاءَ.

وی افزود: شیطان عداوت و دشمنی می آورد و خداوند یعنی صلح و دوستی؛ منشأ عداوت شیطان است و منشأ صلح و دوستی خداوند است؛ اگر چنین است همه ما وظیفه سنگینی داریم، اگر اهل قلم هستیم و می نویسیم، اگر اهل بیان هستیم و می گوییم، باید جامعه خود را به سوی صلح، دوستی، آشتی، مودّت سوق دهیم.

آیت الله محقق داماد تأکید کرد که هم اندیشی برای یافتن سازوکارهای مشترک و طراحی برنامه‌های جمعی برای دستیابی به صلح جهانی از سوی دین پژوهان و اندیشمندان دینی، از یکسو می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای همزیستی مسالمت‌جویانه میان جوامع در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم آورد و از سوی دیگر می‌تواند زمینه دست یابی به راه‌حل‌های مشترک در برابر تهدیدات و ناامنی‌های جهانی را فراهم آوردند.

وی گفت: انجمن علمی مطالعات صلح ایران، که در سال‌های اخیر نهادی پیشگام در زمینه فراهم آوردن بستر مناسب برای گفتگو و اندیشه‌ورزی میان دین پژوهان و نیز نخبگان فکری از ادیان گوناگون با هدف صلح آفرینی بوده، ششمین همایش سالانه خود را با موضوع «ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» با حضور اندیشمندانی از هشت کشور گوناگون در 18 و 19 ژانویه 2023 برگزار خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این همایش، تولید ادبیات علمی درباره رویکرد ادیان نسبت به صلح پایدار، دعوت از دین‌پژوهان و اندیشمندان دینی به تأمل در موضوعات صلح و ناصلح در جهان امروز، آشناسازی و برپایی ارتباط میان اندیشمندان مطالعات دینی در کشورهای گوناگون و یافتن راهکارهایی برای صلح آفرینی در جوامع امروزی بر پایه آموزه‌های دینی است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان حجت الله عبدالملکی جنگنده اف 14 محقق داماد صلح دین متروپل آبادان حجت الله عبدالملکی جنگنده اف 14 آیت الله محقق داماد کج اندیشی های دینی تواند زمینه دین پژوهان صلح و دوستی صلح آفرینی ابراهیم ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۷۴۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در بیانیه‌ای مطرح کرد: شعله‌های آتش از کلمبیا که محل تربیت مدیران و رهبران آینده سیاسی _ اقتصادی آمریکا است و اوهایو که سومین دانشگاه بزرگ آمریکاست زبانه می‌کشد و پلیس با چاشنی خشونت سعی در مهار آن دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در حمایت از اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان آمریکایی و اقدام دانشجویان دانشگا‌ه‌های آمریکا و اروپا علیه نسل کشی رژیم صهیونیستی بیانیه منتشر کرد.

«وَمَکَروا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ»/ و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است. (سوره مبارکه آل عمران آیه ۵۴)

ناگهان چه شد؟ گویی حرف‌هایی که یک عمر در گوش جهان نجوا می‌کردند، اکنون، چون تیری به سوی خودشان پرتاب شده، دانشگاهیانی که می‌گفتند جای نیرو‌های امنیتی نیست، برای دانشجویان بی امنیت شده است. پس حقوقشان کجاست؟ مگر قرار بر آزادی بیان نبود؟ پس جرم چیست؟ حبس برای چیست؟ کجاست شعارهایشان؟

آری، آن‌ها بار دیگر روی واقعی خود را به همگان نشان دادند، شاید آن‌ها کور و کر باشند؛ اما جوانان هم‌دل و دل‌رحم که کور نیستند، می‌بینند، می‌فهمند، پس می‌ایستند، می‌جنگند، حبس می‌کشند و ایستادگی می‌کنند.

اسرائیل در حالی برای حفظ بقای خود دیوانه وار به هر ریسمانی چنگ می‌زند که حامیانش در هیاهوی درونی خود در حال غرق شدن‌اند؛ هیاهویی که برخاسته از خون‌های به ناحق ریخته شده فلسطینیان است. آتشی که آن‌ها برای دیگری افروخته بودند دامن گیر خودشان شده است؛ آتشی که شعله‌هایش در دانشگاه‌هایی، چون کلمبیا که محل تربیت مدیران و رهبران آینده سیاسی-اقتصادی آمریکا است و یا اوهایو که سومین دانشگاه بزرگ آمریکاست و تگزاس و پرینستون و... زبانه می‌کشد و پلیس مهربان و مردم‌دار آن، با کمی چاشنی خشونت سعی در مهار آن دارد.

غافل از اینکه آه آن کودکی که از ترس انفجار قدرت تکلم خود را از دست داده بود یا آن پدری که در زیر آوار در پی تنها یک عضو زنده از خانواده‌اش بود زودتر از هر چیزی به آسمان رسیده و حالا انعکاس آن موج بیداری است که در درون اساتید و دانشجویان و مردم غرب هم به پا خاسته و سردمداران آن‌ها را وادار می‌کند دست به خشونت‌هایی بزنند که حتی خودشان هم از استفاده از کلمه حقوق به خنده می‌افتند چه برسد که بشری را هم به آن وصله کنند.

همه این‌ها را مدیون محور مقاومتی هستیم که جمهوری اسلامی ایران سال‌های مدیدی‌ست در رأس آن فریاد ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی را سر برآورده و به هیچ قیمتی از خون‌خواهی مردم مظلوم غزه دست نکشیده‌است و پایه‌گذار این بیداری جهانی، پیر جمارانمان بود که این رژیم غاصب را غده سرطانی نامید و فرمان مقابله با اسرائیل را برای همه مسلمین صادر کرد؛ باشد که نابودی همه ظالمان و پیروزی مستضعفین جهان را جشن بگیریم؛ باشد که در قدس به پیشوایی، ولی مان نماز جماعت اقامه کنیم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

Then they plotted [against Jesus], and Allah also devised, and Allah is the best of devisers. (Surah al-Imran verse 54)

What happened suddenly? It's as if the words that were whispered in the world's ears for a lifetime, are now thrown at them like an arrow. The university, which was said to have no place for security forces, has become unsafe for students. So what happened to human rights? Wasn't it supposed to consider freedom of speech?

So what crime are they talking about? What is imprisonment for? Where are their slogans? Yes, they showed their true colors once again to everyone. Maybe they are blind and deaf; But young students who are kindhearted and compassionate are not blind, they see and understand. So they stand, fight, are being arrested.

While Israel frantically clings to every string to preserve its survival, its supporters are drowning in their internal uproar; The uproar which arose from the unjustly shed blood of Palestinians. The fire which they lit for someone else has caught fire for themselves; A fire which flames are burning in universities like Columbia, which is the training place for future political-economic managers and leaders of America , or Ohio, which is the third largest university in America, and Texas, Princeton, etc. and their kind and people-friendly police are trying to contain it with a little bit of violence.

Unaware that the curse of that child who had lost his ability to speak due to the fear of the explosion or the father who was under the rubble looking for only one living member of his family reached to the God earlier than anything else and now the reflection of that is the wave of awakening which led The professors, students and people of the West to also risen up and forced their leaders to commit violence that even they laugh at the use of the word rights.

We owe all this to the axis of resistance, at the head of which the Islamic Republic of Iran has raised the shout of anti-tyranny and right-seeking for many years, and has not given up blood lust for the oppressed people of Gaza at any cost, and the founder of this global awakening was Imam Khomeni, who called this usurping regime a cancerous tumor; Named and issued an order to confront Israel for all Muslims.

May we celebrate the destruction of all oppressors and the victory of the oppressed of the world; May we perform congregational prayers in Quds under the leadership of our saint. Peace, mercy and blessings of God be upon you all

دیگر خبرها

  • آشنایی با استاد شعله
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • اولین تصاویر از مجروح تازه داماد حمله جیش‌الظلم
  • روحیه دینی مقاومت تنگستانی‌ها را در برابر استکبار رقم زده است
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • (ویدئو) تنها فیلم با صدای رضا شاه پهلوی بعد از ۹۰ سال؛ صدای واقعی رضاخان را بشنوید!
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • آب شرب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟