Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس خانواده با اشاره به اینکه احتمال وقوع طلاق در سال‌های سه یا چهار سال ابتدایی زندگی مشترک بالاتر است، گفت: در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک ممکن است برخی موضوعات ساده توسط زوجین بزرگ شده و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شود که دلیل اصلی آن بروز سوتفاهم است، علت این سوتفاهمات نیز این موضوع است که زوجین شناخت کافی از یکدیگر ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دلایل بروز مشکل در بین زوجین و راهکار برای حل آن‌ها، اظهار کرد: احتمال وقوع طلاق در سال‌های سه یا چهار سال ابتدایی زندگی مشترک بالاتر است چراکه این زمان سال‌های پرتنشی برای زوجین هستند و علت این تنش‌ها نیز این است که طرفین سعی دارند یکدیگر را بشناسند و با اخلاق همسر خود آشنا شوند و این شناخت می‌تواند زمینه‌ساز بروز تنش در بین زوجین شود.

این روانشناس خانواده افزود: احتمال اینکه شخصیت و سبک زندگی زوجین با یکدیگر متفاوت باشد بسیار بالا است و به همین دلیل آشنا شدن با طرف مقابل و پذیرش سبک زندگی او موجب بروز تنش در زندگی مشترک خواهد شد، برای رفع این موضوع افراد باید پیش از عقد و در زمان نامزدی با استفاده از روش‌های مختلف سعی کنند شناخت مناسبی از طرف مقابل خود کسب کنند چراکه در این صورت ممکن است در فرآیند شناخت زوجین به این نتیجه برسند که برای زندگی با یکدیگر مناسب نیستند اما درصورتی که این شناخت به پس از عقد موکول شود احتمال دارد افراد به مشکلات و خصوصیات اخلاقی از همسر خود پی ببرند که برای آن‌ها خوشایند نیست و درنتیجه زندگی مشترک آن‌ها به پایان برسد.

وی با تاکید بر اینکه ازدواج مهم‌ترین تصمیم در زندگی هر فردی محسوب می‌شود، ادامه داد: این تصمیم مهم باید آگاهانه و صبورانه گرفته شود که برای این موضوع لازم است در ابتدا فرد به یک شناخت جامع از خود دست پیدا کند و در ادامه تلاش کند به اندازه کافی طرف مقابل خود را بشناسد که برای دستیابی به این شناخت باید شش ماه دوره آشنایی در قالب نامزدی با حفظ چهارچوب‌ها وجود داشته باشد که این مدت شناخت موجب می‌شود افراد با آگاهی از موضوعات مهم و همچنین موارد بی‌اهمیت و طی دیدارها و گفت‌وگوهای خود به یک تصمیم صحیح دست پیدا کنند.

مختاری درخصوص موضوعات پر اهمیت که باید زوجین پیش از ازدواج به آن‌ها بپردازند، عنوان کرد: دو نفر که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید در چهار مورد تا حد بالایی به یکدیگر شباهت داشته باشند یکی از این موارد اعتقادات مذهبی است یعنی زوجین به هر میزان که اعتقادات مذهبی دارند باید به یکدیگر شبیه باشند البته داشتن اعتقادات مذهبی یکی از موضوعاتی است که به کیفیت، تداوم و استحکام زندگی کمک بسیار زیادی می‌کند  همچنین ارزش‌ها یکی دیگر از موضوعات مهمی است که باید پیش از ازدواج مورد توجه قرار بگیرد یعنی زوجین دقت داشته باشند که چه مواردی اعم از صداقت، احترام و... برای طرف مقابل ارزش محسوب می‌شود چراکه باید در این ارزش‌ها نیز میان زوجین شباهت وجود داشته باشد.

این روانشناس خانواده اضافه کرد: سومین مورد که لازم است پیش از عقد مورد توجه زوجین قرار بگیرد موضوع فرهنگ است یعنی زوجین باید تا حد بالایی در موضوعات و مباحثی که مرتبط با فرهنگ است شبیه یکدیگر باشند، آخرین مورد نیز که باید زوجین در آن با یکدیگر شباهت داشته باشند اهداف است البته این شباهت به صورت صددرصدی و کاملا نیست اما دو نفری که قصد دارند با یکدیگر ازدواج کنند باید تا حد زیادی در اهدافی که برای خود و زندگی آینده دارند شبیه باشند.

وی تصریح کرد: بنابراین به زوجین توصیه می‌شود پیش از عقد و در زمان شش ماهه نامزدی که با اطلاع خانواده و حفظ چهارچوب‌ها با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو دارند سعی کنند به شناخت جامعی از چهار مورد ذکر شده از همسر خود دست پیدا کنند که برای این کار می‌توانند از روش‌هایی مانند سوال پرسیدن مستقیم، مشاهده و دقت کردن استفاده کنند، موضوعاتی مانند سلایق و علاقه‌مندی‌های معمولی و روزمره که اهمیت چندانی ندارند نیز می‌توانند در این زمان مورد پرسش قرار بگیرند اما این موارد نقش تعیین‌کننده در زندگی مشترک ندارند.

مختاری یادآور شد: اعتقادات مذهبی، ارزش‌ها، فرهنگ و اهداف از موضوعات اساسی است چرا که اگر زوجین پس از ازدواج در این مباحث به تعارض‌های پیچیده برسند به شدت دچار تنش خواهند شد که در این صورت دو مسیر توسط زوجین در پیش گرفته می‌شود یا به مهارت‌آموزی می‌پردازند و با گذشت، انعطاف و یادگیری این موضوع که چگونه با تفاوت‌های طرف مقابل، خود را هماهنگ کنند زندگی خود را با کیفیت می‌کنند یعنی با وجود اینکه شناخت از زمان قبل عقد به زمان پس از آن موکول شده اما به دلیل دانایی زوجین و با آموزش و کسب آگاهی و مهارت از دل تعارض‌ها و تفاوت‌های موجود نزدیکی زوجین به یکدیگر حاصل می‌شود که معنی این موضوع پذیرش خود و طرف مقابل است و یا اینکه توان پذیرش تفاوت‌ها را نداشته و درنتیجه زندگی مشترک آن‌ها با طلاق مواجه می‌شود.

این روانشناس خانواده بیان کرد: در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک ممکن است برخی موضوعات ساده توسط زوجین بزرگ شده و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شود که دلیل اصلی آن بروز سوتفاهم است، علت این سوتفاهمات نیز این موضوع است که زوجین شناخت کافی از یکدیگر ندارند و درنتیجه گفته‌ها و رفتارهای طرف مقابل را سوتعبیر می‌کنند یعنی یک حرف یا رفتار ساده از همسر را بی احترامی به خود تلقی می‌کنند چرا که ممکن است یکی از زوجین در فرهنگی رشد پیدا کرده که در آن افراد با یکدیگر راحتی بالایی دارند و چهارچوب‌های سخت ارتباطات اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و درنتیجه شاهد بروز سوتفاهم در زندگی خواهند شد که این مشکلات با افزایش شناخت و پذیرش طرف مقابل برطرف می‌شوند.

وی افزود: بخشی از تنش‌های اوایل زندگی مشترک زوجین به خانواده آن‌ها نیز مربوط است یعنی برخی موارد ممکن است خانواده‌ها به صورت خواسته یا ناخواسته دخالت‌هایی در زندگی فرزندان خود داشته باشند و یا اینکه فرد احساس کند طرف مقابل به خود او یا خانواده فرد بی‌احترامی کرده است که البته ممکن است این احساس غلط یا صحیح باشد.

مختاری ادامه داد: در مجموع بخش اصلی بزرگ شدن مسائل کوچک در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک سوتفاهم‌ها هستند که برای رفع آن‌ها باید زوجین با یکدیگر صحبت داشته باشند یعنی زمانی که گفتار یا رفتار طرف مقابل موجب رنجش شده است باید با حرف زدن رنجش را برطرف کنند البته باید در این موقعیت کلام آن‌ها نیز مهربانانه و حامل عاطفه باشد و درنتیجه فرد مقابل درمورد رفتار یا گفتار خود که موجب رنجش شده است توضیحاتی ارائه می‌کند و سوتفاهم برطرف می‌شود و یا به دلیل اینکه به صورت عمدی و یا ناخواسته موجب رنجش همسر خود شده عذرخواهی می‌کند درهر صورت گفت‌وگو پیرامون سوتفاهم‌ها و رنجش‌ها می‌تواند مسائل و مشکلات را حل و حتی به رابطه نیز استحکام ببخشد.

این روانشناس خانواده عنوان کرد: قهر کردن که متاسفاته یک رفتار شایع بین زوجین است یکی از موارد بسیار صدمه‌زننده به رابطه محسوب می‌شود درواقع می‌توان گفت قهر کردن مختص افرادی است که شجاعت حل مسئله و مواجه شدن با آن را ندارند و درنتییجه ترجیح می‌دهند رابطه را ترک کنند البته ممکن است زن و شوهر پس از ناراحتی حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت با یکدیگر صحبت نکنند اما زوجین هرگز نباید شبی را سپری کنند که با یکدیگر قهر هستند یعنی پس از گذشت یک یا دو ساعت، با عشق، محبت، انعطاف و... با یکدیگر صحبت کنند و بر مواضع خود نیز پافشاری شدید نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها دلسوز و خیرخواه فرزندان خود هستند اما به این دلیل که تخصص لازم را برای رفع مشکلات خانوادگی ندارند نمی‌توانند حل‌کننده خوبی برای مشکلات زوجین باشند همچنین خانواده‌ها به صورت کاملا غیرارادی در قضاوت به سمت فرزند خود تمایل دارند و اقدام به جانب‌داری می‌کنند بنابراین توصیه می‌شود زوجین در زمان بروز اختلاف تا حد امکان در محیط خانه خود و بدون دخالت دیگران اقدام به حل اختلافات کنند و یا درصورت لزوم نیز از مشاور کمک بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری طلاق روابط زوجین در زندگی مشترک روانشناس خانواده ابتدایی زندگی مشترک اعتقادات مذهبی داشته باشند طرف مقابل همسر خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارندگی تا پایان هفته در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش یابی، شدت بارش ها در نواحی شمالی و شرقی بیشتر است . در ساعات بعد از ظهر و شب و.زش باد شدید پیش بینتی شده است .

با توجه به شدت بارش ها و وزش باد شهروندان باید تمهیدات لازم را برای پیشگیری از خسارات ناشی از آن بیندیشند.
دمای هوا تا پایان هفته روند کاهشی دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جزئیات دستگیری متهم پرونده زهره فکور I این مرد در دادگاه به حبس و شلاق محکوم شده بود
  • درباره حجاب به ابعاد دینی، سیاسی و بین‌المللی توجه شود
  • گران‌ترین خرید لیورپول به بارسلونا نمی‌رود
  • ربات حلزونی که مثل تانک حرکت می‌کند
  • تداوم بارندگی تا پایان هفته در سمنان
  • کوین اونز: 9 ماه از قراردادم باقی مانده و از آینده مطمئن نیستم/ اخبار WWE
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • آغاز مسابقات کشتی پهلوانی در شهرستان خاتم
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • فرار زن جوان از دست مرد شیطان‌صفت | مرا به بیابان‌های اطراف شهر کشاند و...