Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - گروه سینما: محمد تقی فهیم منتقد سینما هر دوشنبه در یادداشتی ثابت در روزنامه جام جم با رویکردی تحلیلی به وضعیت سینمای کشور می‌پردازد. از آنجایی که امروزه به واسطه وضعیتی که سینما در آن گرفتار آمده است یکی از مهم‌ترین کنش‌های مرتبط با آن می‌تواند گونه‌ای آسیب‌شناسی وضع موجود و تحلیل آن باشد به بازنشر این سلسله یادداشت‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد بحران اکران و افول تماشاگران از مهم‌ترین موضوعاتی است که در دنیای پس از کرونا باید بدان توجه داشت از این رو تحلیل فهیم معطوف به بستر سازی برای جلب مخاطب صورتبندی شده است.

«کاهش چشمگیر تماشاگران سینما و تحرکات متقابل سازمان سینمایی به ویژه شخص محمد خزاعی در سفرهای استانی این روزها تیتر رسانه‌های مختلف شده است. تلاش برای همکاری مشترک با همسایگان تا استفاده از ظرفیت شهرستان‌ها، اعم از نیروی مستعد انسانی تا جلب نظر مرجع‌های محلی در باب حمایت از سینما، حداقل‌های ثمره حضور تیم مدیریتی در ماه‌های اخیر است.

هر چقدر تکاپوی مدیریت جدید سینما برای برون رفت از وضعیت کنونی به ویژه در بسترسازی جلب مخاطب و توسعه اقتصادی سینما سرعت می‌گیرد، جریان‌های ذی نفع در مدیریت های قبلی پرچم جنجال به منظور ایجاد انفعال را بلندتر برمی افرازند. جریاناتی که با شعارهای سینما مرده است یا این که فقط تولید می شود و سینمای سالنی دیگر محلی از اعراب ندارد و... سعی در تزریق یاس در حامیان بالقوه سینما و نیز ایجاد رکود و سکون این موثرترین ابزار تفریحی فرهنگی مردم  را دارند.

آنچه اکنون تحت شعارهای منفعل کننده مطرح می‌شود حاصل ایستایی و بی فکری مدیریت گذشته به خصوص در طول چند سال منتهی به کووید - ۱۹ است. این مدیریت به جای استفاده از فرصت کووید و ورود به فاز طراحی و اجرای برنامه‌های پس از کووید، دست روی دست گذاشته و فقط مسیر تولید بی محابا را باز گذاشتند تا با افزایش رقم فیلم‌ها، زمین سوخته‌ای تحویل بعد از خود دهند. برخی از شعاردهندگان کنونی انفعال، (اعم از مجله داران تا برخی در سطوح مدیریتی، اتاق‌های مشاوره و هیات های امنا) در طول حضورشان نه تنها هیچ طرح و برنامه ای برای پس از کووید ارائه نکردند که حتی خود مبادرت به گرفتن پروژه ها و تصویب و ساخت فیلم توسط خود و اطرافیان شان را در اولویت قرار دادند. دیدیم که رقم تولید فیلم در سال های کووید افزایش هم داشت. در واقع همه بودجه سینما را در خط تولید قرار داده بودند تا از این رهگذر مفسده خیز، انبان هایشان را پرتر کنند. کووید به داد مدیریت قبلی رسید تا سقوط سینمای پیش از این را توجیه کنند و نیز از فرصت دو سال غلبه کووید بیشترین بهره مین گذاری را ببرند. اینان مرتب با بزرگنمایی ورشکستگی سینمای آمریکا، ضعف های خود را پوشش می دادند غافل از این که اگر آمریکا در اکران سالنی دچار ریزش تماشاگر شد و چالش جدی پیدا کرد با تمهیدات دیگری ازجمله تغییر سمت وسوی تولید به ساخت آثاری با دو نسخه، اکران آنلاین، تقویت پلتفرم ها و... سینما را بیش از پیش به خانه ها  برد. 

درس‌هایی از سینمای چین

درواقع مدیریت منفعل گذشته فقط چالش سینمای آمریکا را در اکران سالنی می‌دید اما آنچه بیشتر از دید مدیران قبلی به خصوص در همه گیری کووید نادیده گرفته شد، تلاش کشورهای صاحب سینمای مستقل از آمریکا بود، از آلمان و ژاپن و کره بگیرید تا هند و چین و حتی انگلیس که کاملا برایشان محرز بود که کووید دائمی نخواهد بود و باید به فکر سال‌های پس از کووید باشند. چین، نمونه بارزی است که مدیریت کلان سینمایی اش، بیش از دوره همه گیری کووید برای سینما برنامه ریزی کرد تا بیش از پیش زیرساخت های سینما را توسعه ببخشد. این کشور که طی دو دهه گذشته در تمام اجزا، سینمایش را به رشدی چشمگیر رسانده است (فقط نزدیک هزار درصد افزایش تماشاگر داشته است)، در دوران کووید به جای دست روی دست گذاشتن یا رها کردن سینما تا دیمی رشد کند، با سیاستگذاری سنجیده، بودجه ها را به سمت زیرساخت ها هدایت کرد به طوری که طی سال‌های کووید، ۲۰ هزار سالن بر شبکه توزیع و نمایش افزود. چین با این چشم انداز که دوره کووید، دیری نخواهد پایید به درستی سالن‌های کوچک محلی را در دستور قرار داد و... تا بتواند خود را از دومین قدرت سینمای پرتماشاگر (با درآمد ۱۳میلیارد دلار) به جایگاه اول بکشاند.

اما در همین دوره مدیریت سینمای ما چه کرد؟ حالا که تیم جدید در مسیر جذب همه ظرفیت‌های کشور به دامن سینما پا گذاشته است هم، آنان که به یمن پروژه‌های دولتی از طریق رانت و نفوذ در لایه‌های مدیریت دولتی به دفتر و دستک و تریبون و نشریه دست یافتند، بلندگوی پر پارازیتی را علیه سینما به دست گرفته‌اند، غافل از این که سینما نمرده است و شاید تغییراتی در مواجهه با مخاطب را شاهد باشد، پس زنده باد سینما».

محمد تقی فهیم - منتقد سینما

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سینمای ایران سازمان سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان

سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه در سال ۱۴۰۳ تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این نهاد سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.

انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال 1403، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار 25 میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف 125 میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف 250 میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف 15 میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف 75 میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف 150 میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف 50 میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف 250 میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف 300 میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی http://production.iycs.ir/ اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آئین نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید 1403 انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی