Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین گفت: سربازان فراری از خدمت در صورتی که تا 10 تیر خود را معرفی کنند، محکومکیت کیفری آنها بخشیده می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ امیر جلالی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به همراه امیر سام نژاد دادستان نظامی استان روز سه شنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان مهمترین اقدامات و فعالیتهای انجام شده در سازمان را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر جلالی در این نشست خبری اظهارداشت: در اصل 172 قانون اساسی سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان تنها دادگاه تخصصی در نظام قضایی کشور پیش بینی شده و قانون اساسی محل طرح موضوعات مهم شده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین یادآورشد: رسیدگی قضایی به جرائم نیروهای مسلح، جرائم امنیتی و حین خدمت نظامیان، سلاح و مهمات، بازنشستگان نیروهای مسلح در شرایطی که 5 سال از اتمام خدمت آنها نگذشته باشد و جرائم یگان های حفاظت سراسر کشور نیز در محدوده رسیدگی در سازمان قرار می گیرد.

وی بیان کرد: جامعه هدف این سازمان ستاد کل نیروهای مسلح در سطح ملی، ارتش ، سازمان های وابسته، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی، صنایع نظامی، دفاعی نیروهای مسلح و کارکنان وزارت اطلاعات و یگان حفاظت دستگاه های اجرایی است و به جرائم آنها رسیدگی می شود.

20 درصد جرائم با شاکی خصوصی 

جلالی اظهارداشت: جرائمی که در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می شود دو وجه قالب دارد و بخشی شاکی خصوصی ندارد و در داخل نیروهای مسلح رخ می دهد و بخشی شاکی خصوصی دارد که در سال گذشته 20 درصد جرائم مطرح شده در این سازمان شاکی خصوصی داشت.

وی گفت: برخی جرائم تخطی از امور نظامی گری است که به دلیل خصیصه ذاتی ماموریت های نیروهای مسلح و اصطکاک و درگیری با شهروندان رخ می دهد که در صورت شکایت به آن رسیدگی می شود.

جلالی یادآورشد: هر چند سازمان قضایی نیروهای مسلح یک نهاد اختصاصی است اما مردم می توانند در صورت لزوم و ضایع شدن حق خود به آن مراجعه کرده وشکایت خود را مطرح کنند که در این راستا حدود یک پنجم شکایت های مطرح شده از سوی شهروندان و مردم عادی بوده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین تصریح کرد: خوشبختانه روند رسیدگی در احقاق حق به گونه ای بوده که بیش از 90 درصد مراجعه کنندگان به این سازمان از عملکرد سازمان رضایت داشته اند. 

برخورد با نظامیان خاطی قاطعانه است

وی گفت: از آنجا که قانونگذار نظامیان را از جرم مبرا دانسته لذا وقتی یک نفر از نیروهای مسلح، جرمی مرتکب می شود سخت گیری قانون گذار بیشتر است و در این راستا در فرآیند رسیدگی از ظرفیت ضابطان نظامی ( دژبان، مدیریت حفاظت و بازرسی، حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح) به عنوان بازوان سازمان در اجرای احکام و اعلام گزارش به سازمان استفاده دمی شود. 

افزایش 7 درصدی پرونده های وارده به سازمان قضایی نیروهای مسلح

این مسئول قضایی در ادامه با اشاره به برخی فعالیت های این سازمان گفت: در سال گذشته پرونده های وارده به سازمان 7 درصد رشد داشت و با تلاش مجموعه همکاران تعداد پرونده های مختومه شده 10 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

جلالی اضافه کرد: بیشترین پرونده های بررسی شده در سازمان با 55 درصد مربوط به فرار از خدمت بوده که خوشبختانه با افزایش حقوق سربازان شاهد کاهش این روند هستیم که نشان می دهد علت این موضوع مشکلات اقتصادی و معیشتی است.

وی گفت: نوع دوم جرایم نیروهای مسلح مربوط به ایراد خسارت به اموال است که بیشتر آنها سهوی است و نوع سوم نیز مصرف مواد مخدر بین سربازان است که بایستی یک کمپ ویژه ترک اعتیاد برای سربازان نیز پیش بینی شود.

افزایش 72 درصدی عملکرد سازمان

جلالی در ادامه تصریح کرد: در حوزه عملکرد سازمان در عرصه های مختلف در سال گذشته شاهد افزایش 72 درصدی نسبت به سال 99 بودیم که این موفقیت ناشی از بهره گیری از ظرفیت های قانونی، سیستم یارانه ای، ابلاغ الکترونیک، آزادی زندانیان و کاهش جرائم کیفری بوده است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اظهار داشت: در سال گذشته با اقداماتی که برای کم شدن ورود نظامیان به زندان صورت گرفت خوشبختانه میزان ورودی به زندان 15 درصد کاهش یافت.

جلالی بیان کرد: همچنین سال قبل 11 درصد در آزادی زندانیان نظامی و 150 درصد در استفاده از پابند الکترونیک افزایش داشتیم و از ظرفیت مرخصی برای زندانیان نیز استفاده مطلوبی شد.

وی بیان کرد: در سال گذشته یک مورد حکم قصاص نفس صادر شد و یک مورد حکم قصاص لازم الاجرا در مورد یک سرباز هم داریم که با تلاش متولیان بدنبال صلح و سازش هستیم تا از اجرای آن جلوگیری کنیم و تاکنون اجرای حکم را عقب انداخته ایم.

جلالی افزود: محکومیت حبس در سال قبل از نظر میزان مدت حبس دو برابر، مبلغ جزای نقدی 1.4 برابر، صدور حکم محرومیت از ترفیع نظامیان 2.5 برابر و صدور حکم تنزیل درجه نیز 2 برابر شد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین در خصوص فرهنگ سازی و برگزاری دوره های آموزشی نیز گفت: در شش ماهه سال قبل تعداد 756 مورد کلاس آموزشی و آگاه سازی برای رده های مختلف از سرباز تا فرمانده تشکیل شد و قضات نیز در یگان ها حضور یافته و در خصوص علل جرایم ومقررات روشنگری کردند تا اطلاعات عمومی نیروها افزایش یابد.

بخشودگی سربازان فراری تا 10 تیرماه

جلالی اظهارداشت: به مناسبت هفته قوه قضاییه افراد فراری از خدمت در صورتی که تا 10 تیرماه خود را معرفی کرده و برای خدمت آماده شوند بخشیده شده و از معافیت مجازات کیفری و سایر مشوق ها برخوردار شده و بدون محکومیت قضایی می توانند به خدمت سربازی بروند.

وی بیان کرد: اگر سربازان فراری صبح یک روز تا تاریخ تعیین شده به سازمان مراجعه و خود را معرفی کنند در بعدازظهر همان روز به خدمت اعزام شده و از محکومت نیز معاف خواهند شد و انتظار داریم این دسته از افراد از این فرصت و مشوق ایجاد شده به خوبی استفاده کنند.

 جلالی بیان کرد: در کنار این رافت و بخشودگی در صورت اتمام مهلت تعیین شده با سربازان فراری برخورد جدی خواهد شد و این افراد مشمول مجازات قانونی خواهند شد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اظهارداشت: اقدامات دستگیری سربازان فراری 10 درصد افزایش یافته و این رویکرد امسال نیز با جدیت ادامه دارد.

این مسئول قضایی در خصوص علل افزایش جرائم نیز گفت: تعدد و تنوع ماموریت های نیروهای مسلح، مشکلات اقتصادی و معیشتی از مهمترین علل بروز جرم در نیروهای مسلح است که با فرهنگ سازی و آموزش بایستی این وضعیت را بهبود بخشیم.

وی افزود: به هر میزان در امور زیر ساختی و فرهنگی سرمایه گذاری و تلاش کنیم به همان میزان از میزان جرائم کاسته شده و شاهد وضعیت مطلوب تری خواهیم بود که امیدواریم با کمک رسانه ها در این زمینه بهتر عمل کنیم.

جلالی اضافه کرد: سرعت رسیدگی به پرونده ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطلوب بوده و از یک روز تا شش ماه متغیر است.

جلالی یادآورشد: شهروندانی که از اقدامات نیروهای مسلح در استان آُسیب دیده و متضرر شده اند و یا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مجموعه نیروهای مسلح می توانند موارد را از طریق سامانه 197 و یا درگاه ارتباطی و سایت سازمان قضایی اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.

انتهای پیام  

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امیر جلالی سازمان قضایی استان قزوین رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قزوین سربازان فراری سال گذشته شاکی خصوصی پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۷۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام توپخانه‌های مرکز مهمات میدانی نیروهای مسلح اوکراین

دریافت 11 MB کد خبر 6095524

دیگر خبرها

  • راهکار‌های سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری
  • راهکار سند تحول برای دستگیری سریع‌تر محکومان متواری چیست؟
  • آغاز ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق مهارت‌آموزی
  • آغاز ثبت ‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی از امروز
  • دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی؛ ثبت‌نام سربازان از امروز آغاز شد
  • ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی آغاز شد
  • انهدام توپخانه‌های مرکز مهمات میدانی نیروهای مسلح اوکراین
  • مردم غزه مقاومت را از ایرانی ها آموخته‌اند
  • دادسرای نظامی ناحیه بندر جاسک افتتاح شد
  • مردم غزه مقاومت را از مردم ایران آموخته‌اند