Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:19:11 GMT

یونان یا گوانتانامو دوم

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۸۹۹۹۱

یونان یا گوانتانامو دوم

در همین ارتباط خبرگزاری فرانسه نیز دیروز (دوشنبه) به نقل از پلیس شهر میرویچ ترکیه اعلام کرد که یک تبعه افغانستان که سعی داشت با عبور از مرز ترکیه وارد خاک یونان شود با تیراندازی مرزبانان ترکیه زخمی شد و سپس جان باخت.

این در حالی است که اغلب شهروندان این کشور آسیای میانه برای رسیدن به کشورهای اروپایی، بیشتر مسیر ترکیه را در پیش می‌گیرند تا به یونان و دیگر کشورهای اروپایی  برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید بتوان گفت آوارگان تحت تبلیغات سنگین غربی ها چنین دریافته اند که این قاره محلی امنی برای ادامه زندگی آنان است ولی امروزه فقط با یک تحول و آن هم جنگ اوکراین، تمام ادعاهای اروپایی ها که مدعی مدارا و کثرت گرایی بودند و سنگ حقوق بشر را نیز به سینه می‌زنند به خاطر برخورد دوگانه و تبعیض آمیز با آوارگان اوکراین و افغان نقش بر آب شد.

شنبه گذشته بود که سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) گزارش داد که ترکیه در ۶ ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغان را در ۷۹ پرواز چارتر به افغانستان دیپورت کرده است.

اخراج روز افزون پناهجویان افغان از این کشور خانواده‌ها و جوانانی را که در ترکیه به دنبال یک زندگی و ادامه حیات هستند، نگران کرده است و این افراد برای رهایی از نگرانی ها مجبور به مهاجرت به دیگر کشورهای اروپایی هستند و هر روز اخباری از شناسایی و بازداشت آنان منتشر می شود.
گارد ساحلی یونان نیز روز یکشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) اعلام کرد، ۱۰۰ مهاجر در ساحل جزیره "میکونوس" در دریای اژه از مرگ نجات یافته و ۴ نفر نیز مفقود شده‌اند.

مرزبانان یونان در ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) در حدود ۱۰۶ مهاجر از جمله چندین کودک را در دریای اژه نجات دادند. گارد ساحلی یونان در ماه مارس (فروردین) نیز ۱۰۱ پناهجو را نجات داد.گفته شد که این افراد با قایق از ترکیه به سوی ایتالیا حرکت می کردند و اکثریت سرنشینان این قایق را مهاجران افغان تشکیل می دادند.

سازمان های حقوق بشر معتقدند که گارد ساحلی و نگهبانان مرزی یونان اغلب قایق های مهاجران را از آب های خود به سمت ترکیه باز می گردانند و وضعیت آنها در ترکیه نیز بسیار اسف‌بار گزارش می شود.

بر اساس گزارش رسانه های اروپایی، مرزبانان یونان در سپتامبر گذشته ۳ مهاجر را مورد ضرب و شتم قرار داده و به داخل آب انداختند که در جریان آن ۲ تن از مهاجران غرق شدند.

گزارش برخی رسانه های منطقه ای و بین المللی نیز حاکی از آن است که از سرنوشت هزاران شهروند افغان که پس از حاکمیت طالبان به اردوگاه های آلبانی، ابوظبی، قطر و پاکستان منتقل شده اند، خبری نیست و در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در ارتباط با مشکلات پناهجویان افغانستان در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و حتی پاکستان گفت، وزارت‌های مهاجرین و خارجۀ حکومت طالبان، روش‌های مختلفی را در پیش گرفته اند تا از بدرفتاری با مهاجران افغان در هر کشوری که باشد، جلوگیری شود.

این همه در حالی است که دیروز ( ۳۰ خرداد) روز جهانی پناهجو بود و سازمان‌های حقوق بشری شامل دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در نامه‌ای مشترک اعلام کردند که در حال حاضر بیش از ٦‬ میلیون تبعه افغانستان به دلیل جنگ، خشونت و فقر از خانه‌های‌شان رانده و مهاجر شده‌اند.

بر اساس اعلام این سازمان ها این آوارگان از حقوق خود مطابق قوانین بین‌المللی برخوردار نبوده و هنوز با خشونت و رفتار نامناسب روبه‌رو هستند.  

این نهادها همچنین از عدم مسئولیت‌پذیری کشورها که در آئین‌نامه‌های بین‌المللی حقوق مهاجران تاکید شده، شکایت دارند و خواهان توقف فوری اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی و فراهم‌ کردن گذر امن آنان به کشورهای دلخواه‌شان هستند.

باید گفت که بحران مهاجرت افغانستانی‌ها، بزرگترین و ادامه‌دارترین وضعیت مهاجرتی در چند دهه اخیر در جهان است و پس از برگشت طالبان به قدرت در اواسط سال گذشته میلادی نیز موج جدیدی از مهاجرت آنان شروع شد و نسل جدیدی از این ملت وادار به مهاجرت و ترک وطن شدند.

چندی پیش استانداری ادیرنه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شمار اجساد مهاجران غیرقانونی که پس از رانده شدن توسط نظامیان یونانی به سمت مرز ترکیه در استان ادیرنه بر اثر سرما جان باخته اند به ۱۹ نفر افزایش یافته است.

از آنجایی که در عصر جدید بحران پناهجویان نزد افکار عمومی جهان اهمیت خاص پیدا کرده و مشکلات آنها دامنگیر بسیاری از ملت های جهان شده است، از ۲۰ ژوئن سال ۲۰۰۰ (۳۰ خرداد ۱۳۷۹) بود که جهان برای گرامیداشت این طیف از افراد روز مشخصی را به عنوان "روز جهانی پناهجو" اختصاص داد تا فراخوانی برای ایجاد همدلی و شفقت در کشورهای میزبان با پناهجویان باشد.

متأسفانه وقوع جنگ‌ها، خشونت‌ها و آزار و اذیت های ناشی از آن علیه شهروندان بی دفاع و نیز سایر شرایط اضطراری در جهان موجب شده است که اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از جمله زنان و کودکان در سراسر جهان به اجبار آواره و راهی کشورهای دیگر شوند.

در این بین افغانستان نیز یکی از کشورهایی است که چند سالی است که با خیل عظیم شهروندانی رو به رو بوده که جلای وطن می کنند تا شرایط زیست بهتری را در خارج از کشور خود و به ویژه در کشورهای همسایه و خاصه ایران و پاکستان جست و جو کنند.

مهاجرت به کشورهای مختلف با اهداف متفاوت صورت می گیرد. در بسیاری از کشورها مهاجرت برای رسیدن به زیستن بهتر و پیشرفت در زندگی است، اما مهاجرت مردم افغانستان برای فرار از رنج و درد است، رنجی که تا استخوان رسیده و هر لحظه آنان را زجرکش می‌کند.

در یک سال گذشته تغییر یک‌باره و ناگهانی حاکمیت سیاسی و برهم خوردن نظم اجتماعی این کشور تأثیرات عمیق بر روان مردم آن گذاشته است.

بحران سیاسی حکومت، تحریم‌های مالی و اقتصادی و رشد فقر و بیکاری موجب شده است مردم این کشور با آینده ای نامشخص مواجه شوند و وضعیت چنان شده است که مردم فقط برای بقا و زنده‌ماندن تلاش می‌کنند و مهم نیست چه کسانی و چگونه آنها را در این مسیر یاری می‌رسانند.

یأس و ناامیدی چنان در جان مردم افغانستان رخنه کرده است که با وجود آگاهی آنان از سختی‌های راه مهاجرت، حاضرند جان‌شان را در همین راه بدهند، ولی از میهن خود خارج شوند. اگر می‌بینید از چرخ‌های هواپیمای امریکایی آویزان می‌شوند یا خطرهای تردد غیرقانونی و قاچاق را به جان می خرند و از گلوله و مرگ بیم ندارند، همه به خاطر اوضاع و شرایط کشور آنان است.

سجاد (نام مستعار) مهاجر افغانی که چند روزی است از یونان توسط پلیس این کشور  دیپورت شده و اکنون در ایران زندگی می کند، خاطرات خود را از برخورد پلیس یونان در گفت و گویی تشریح کرد.

او اکنون برای گرفتن اقامت در ایران خود را به اداره پلیس معرفی کرد تا بتواند چند صباحی را به دور از دغدغه و مشکلات موجود در افغانستان و بی رحمی های پلیس کشورهای اروپایی و یونان زندگی کند.

پای دردل های او نشستیم، آن چنان از سختی های مهاجرت گفت که دل هر آدمی به درد می آمد. او داستان خود را از خاک افغانستان شروع کرد که قاچاقچیان انسان چه رفتارهایی با مهاجران دارند. از رفتار بد پلیس ترکیه تا یونان تعریف کرد. آن قدر برایم گفت که حتی من را به یاد خاطرات گفته شده از زندانیان گوانتانامو انداخت.

داستان سجاد از یونان بسیار ناراحت کننده تر نسبت به دیگر مناطق جهان است که آوارگان در آنها سکونت دارند و یا در اردوگاه ها زندگی می کنند.

سجاد می گوید، "سال ۱۳۹۹ همراه با حدود ۴ هزار پناهجوی دیگر عمدتا از سوریه و افغانستان بودند، در میانه مرز ترکیه و یونان قرار داشتیم. پلیس یونان برای جلوگیری از پیشروی مهاجران، به سمت ما متوسل به گازهای اشک آور همراه با آب پاش های قوی و شلیک گلوله شد که در جریان آن ۲ تا ۳ نفر بر اثر اصابت گلوله کشته شدند.

وی ادامه می دهد، مابقی افراد در جریان مقابله پلیس یونان دستگیر و شکنجه شدند و این شکنجه ها تا حدی بود که احساس می کردیم که لحظات آخر عمرمان فرا رسیده است. پس از آن ما را به سمت مرز ترکیه انتقال دادند، نحوه انتقال به گونه بود که ما را با پای برهنه توسط ماشین های نظامی به مرز ترکیه رساندند و به محض رسیدن ما را آنچنان با شلاق زدند که دیگر فکر ورود به خاک یونان را در سر خود بیرون کنیم.

این رفتار دوگانه، بد و خشن نیروهای امنیتی یونان همراه با مهاجرین و پناهندگان حتی باعث نگرانی دیده بان حقوق بشر شده است.

«بیل فرلیک» عضو ارشد دیدبان حقوق بشر درباره رفتار تبعیض‌آمیز یونان به عنوان یک کشور اروپایی با تاریخ کهن با پناهجویان افغان گفت: یونان در حالیکه از اوکراینی‌ها به‌ عنوان "پناهندگان واقعی" استقبال می‌کند، افغان‌هایی را که از خشونت‌های مشابه فرار می‌کنند به صورت ظالمانه‌ای به عقب می‌راند.

وی افزود: این استاندارد دوگانه رفتاری است که ارزش‌های ادعایی اروپایی در مورد برابری، حاکمیت قانون و کرامت را به سخره می‌گیرد.

این سازمان همچنین در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که نیروهای مرزی یونان پس از بازداشت مهاجرین انواع تعرض های جسمی و تعرض جنسی را اعمال می کنند. وسایل شخصی شان را غارت کرده و سپس به کشور ترکیه انتقال می دهند.

این اظهارات در حالی منتشر می شود که مقامات ارشد اتحادیه اروپا، اقدامات کنترل مرزی یونان را تحسین کرده و این کشور را "سپر اتحادیه اروپا" نام نهاده اند.

"نادیا هاردمن" محقق حقوق پناهندگان و عضو ارشد دیدبان حقوق بشر هم در اعتراض به رویکرد مقامات ارشد اتحادیه اروپا در قبال مهاجرین می گوید که اتحادیه اروپا به جای اینکه به پناهندگان و مهاجرینی که به دلایل مختلف به اروپا روانه می شوند، کمک کند از عملکرد وحشیانه پلیس یونان در قبال مهاجرین قدردانی می کند.

در همین حال دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: هنگامی که یک زن و شوهر سوری به همراه فرزند دو ساله خود قصد ورود به خاک یونان را داشتند از سوی پلیس این کشور بازداشت شده و زمانی که این نیروها قصد تعرض جنسی به همسر این شهروند سوری داشتند با مقاومت وی مواجه می شوند.

مرد سوری مهاجر در این خصوص می گوید: "آنها (نیروهای امنیتی یونان) سعی کردند همسرم را با درآوردن لباس هایش بازرسی دقیق بدنی کنند و زمانی که با مخالفت من مواجه شدند با مشت و لگد مرا ضرب و شتم کردند و حتی با چوب به سر دختر ۲ ساله ام زدند که هنوز هم جای کبودی آن وجود دارد. "

در بیشتر موارد آوارگان مصاحبه‌شونده اظهار داشته اند که نیروهای امنیتی یونان حتی لباس‌های زیر زنان را از تن آنان خارج کرده و به زور از رودخانه اوروس به ترکیه باز گردانده‌اند.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود این مسئله را اینگونه عنوان کرده است: "پلیس یونان شماری از پناهجویان را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس بازداشت و در بسیاری از موارد لباس‌های آنان را از تنشان خارج کرده و پول، تلفن و سایر دارایی‌هایشان را دزدیده است.

در ادامه این گزارش آمده است، پلیس یونان سپس مهاجران مزبور را به مردان نقابدار می‌سپارند که آن‌ها را مجبور به سوار شدن به قایق‌های کوچک می‌کنند. این مردان مهاجران را به وسط رودخانه اوروس می کشانده و وادار می‌کنند تا به سمت ترکیه حرکت کنند.

پناهجویان افغان در یونان می‌گویند علاوه بر سیاست‌های خصمانه حکومت، با گروه‌های ناسیونالیستی افراطی نیز مواجهند که گهگاهی با حملات از سوی آنها مواجه می شوند.

یک ساعت و ۳۵ دقیقه از هم صحبتی با سجاد گذشت، آنقدر از وضعیت اسفناک مهاجرین در یونان برایم گفت که من فقط توانستم بخشی از آنها را بنویسم.

او می گوید: "سخت است، مهاجرت بسیار سخت و درد آور است برای من جوان ۲۲ ساله که اکنون باید درس بخوانم و تحصیل کنم، شرایط روزگار برایم به گونه رقم خورده است که باید از خانواده ام دوری کنم و مشخص نیست که چه زمانی بتوانم خانواده ام را ببینم و اینکه آیا به سلامت به مقصدم خواهم رسید یا خیر!؟ هیچ چیزی مشخص نیست و توکل به خدا می کنم. "

سجاد در این خصوص افزود: "امیدوارم روزی برسد که افغانستان طعم صلح و آرامش را بچشد و ما به خاک عزیز خود برگردیم. امیدوارم هیچ کسی مهاجرت را تجربه نکند، مهاجرت مسیری است پرخطر و پر از مسائلی که در آن هیچگاه یک شخص عادی در زندگی خود تجربه نمی کند. "

در هر صورت باید اذعان داشت که ماجرای تبعیض علیه پناهجویان آسیایی و آفریقایی در اروپا همانند آتش زیر خاکستر است که در سینه‌های سیاستمداران و زمامداران راست و چپ اروپا پنهان مانده و فقط برخی نشانه‌های آن گهگاهی در گوشه و کنار این کشور رخ می نماید. از جمله اینکه جنگ اوکراین خاکستر پر زرق و برق مدنیت اروپایی را از این آتش کنار زد و آشکار ساخت که تبعیض در چه سطحی در اروپای مدعی حقوق بشر و نوع دوستی بیداد می‌کند.

نمونه این رفتارهای تبعیض آمیز را به راحتی می توان در خود رسانه های اروپایی هم دید از جمله در گزارش یک عکس خبری از انتخابات چند هفته قبل فرانسه که در آن "مارین لوپن" سیاست مدار راست افراطی و رقیب امانوئل مکرون با یک رنگین پوست گرفته بود و در آن به خوبی متوجه می‌شویم که مارین لوپن با کراهت از تماس دستش با شانه برهنه این فرد رنگین پوست پرهیز می کند.

این مسئله شاید در نگاه اول چندان خطرناک به نظر نرسد، اما زمانی که پیرو آن خبرهایی از برخورد آلمانی‌ها با مهاجران افغان و اوکراینی مخابره می‌شود، یقین می‌کنید که تبعیض در بالاترین شکل آن در اروپای مدعی تمدن وجود دارد.
هنگامی که جنگ اوکراین در گرفت، هزاران پناهجوی اوکراینی نیز روانه اروپای غربی شدند، درست همانند مردم افغانستان که از جنگ تحمیلی غربی‌ها فرار کردند. در آنجا مسئله تبعیض به وقیح ترین شکل در رسانه‌های غربی نشان داده شد و جهان را شوکه کرد.
خبرنگاران غربی از این که جنگ در اروپا در گرفته و مردمانی چشم آبی به جای خاورمیانه‌های بدبخت چشم سیاه آواره می‌شوند اشک ریختند و آه و ناله سر دادند.

نمونه دیگر از تبعیض آشکار و ضد انسانی در عملکرد اروپائیان می توان به عملکرد ترامپ انگلستان (جانسون) اشاره کرد که در عملیات تخلیه نیرورهای انگلیسی از افغانستان جان سگ‌های انگلیس‌ها را بر مردم افغانستان ترجیح داد و حتی نگاهی به سیاست مهاجرستیزانه انگلیس نشان می دهد که چگونه دولت لندن پناهجویان را به کشور آفریقایی روآندا اخراج می‌کند.

نمونه های تبعیض آمیز دیگر در آلمان اتفاق افتاد چرا که دولت آن کشور پناهجویان افغانستانی را از کمپ‌های مهاجران تخلیه کرد تا آوارگان اوکراینی را به جای آنها اسکان دهد و اخیراً نیز گزارش شده که آلمان حتی برخی اتباع  افغانستان را با علم اینکه جانشان در جامعه بسته افغانستان در خطر است، اخراج کرده است.
این در واقع نمونه ای از چهره واقعی مدنیت و نوع دوستی غرب به خصوص اروپا است و خوی اشغالگری آمریکا و سیاست های تبعیض آمیز این کشور با اتباع سیاه پوست خود نیز برای جهان روشن است.علاوه بر این اکنون سوال های زیادی در خصوص علت اشغال و خروج یکباره واشنگتن بعد از ۲۰ سال از افغانستان در افکار عمومی جهان و جهانیان مطرح است.

ملت افغانستان امید زیادی به دوستان غربی داشتند که دو دهه کشورشان را اشغال کرده بودند و دم از دوستی می‌زدند، اما کارنامه آنان هنگام فرار و خروج از افغانستان دور از شان هر انسانی بود و در این خصوص نیز گزینشی و مطابق سیاست های تبعیض آمیز خود عمل کرده و افراد خاصی را از افغانستان خارج کردند.
 

دولت و ملت افغانستان برخلاف سیاست های تبعیض آمیز اروپائیان و آمریکا و برخی کشورهای آسیایی با مهاجران غیر اروپایی شاهدند که دولت و ملت ایران سال‌ها بی‌هیچ پشتیبانی از سوی نهادهای بین‌المللی، افغان‌ها را پناه داده و امروز هم برای هر کدام از مهاجران غیرقانونی اقامت شش ماهه توزیع کرده است که در نفس خود بسا ارزنده بوده و نشان از دوستی و همدلی دو کشور دارد.

در واقع به اذعان خود افغان ها شهروندان آواره افغان تنها امیدشان ایران است که در روزهای دشوار پناهگاه آنها شده و ایرانیان با روی گشاده از میلیون‌ها آواره افغان که طبق آمار رسمی تعداشان به ۵ میلیون نفر هم می رسد پذیرایی کرده و می کنند.

این همسایه غربی افغانستان به رغم این که خود زیر تحریم‌های ظالمانه غرب به سرکردگی آمریکا قرار دارد و در عین حال با مشکلات اقلیمی دست در گریبان است و تمام کشورهای غربی به رهبری امریکا کمر به تحریم با آن بسته‌اند نزدیک به نیم قرن است که از پذیرش آوارگان افغانستان دریغ نورزیده و همچنان میزبانی خیل عظیمی از شهروندان کشور دوست و برادر افغانستان است.

بنا بر یک آمار رسمی، روزانه ۵ تا ۶ هزار نفر از اتباع افغانستان بدون مدارک قانونی و بیش از ۴ هزار تن هم با اخذ روادید وارد ایران می‌شوند.

ایران به عنوان همسایه افغانستان با توجه به ریشه‌های مشترک فرهنگی، زبانی، دینی و تمدنی بدون تبعیض مهاجران افغان را بر سفره خود جا داده و حتی از کالاهای یارانه ای مانند نان که همه شهروندان ایرانی برخورداند به اتباع افغان تقدیم می کند. به افغان ها همان خدمات درمانی و آموزشی ارائه می دهد که دیگر شهروندان ایرانی از آن بهرمند هستند.

سخن آخر این که جنگ اوکراین نقاب از چهره نفاق و دو رویی بسیاری از کشورهای اروپایی به خاطر نوع برخورد با مهاجران اواکراینی و دیگر مهاجران جهان برداشت و از این پس نباید کشورهای اروپایی، آمریکا و حامیان کشورهای غربی در موضع گیری های خود از اقدامات انساندوستانه و یا دفاع از حقوق بشر سخن بگویند.

برچسب‌ها پناهجویان افغانستان اتحادیه اروپا پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پناهجویان افغانستان اتحادیه اروپا پناهجویان افغانستان اتحادیه اروپا پناهجویان افغانستان کشورهای اروپایی پناهجویان افغان دیدبان حقوق بشر مردم افغانستان تبعیض آمیز مهاجران افغان اتحادیه اروپا جنگ اوکراین بین المللی پلیس یونان مرز ترکیه افغان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۸۹۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره خبر توقف قطار عبوری افغانستان_ترکیه که از خاک ایران قرار است عبور کند، گفت: اظهار نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران ناشی از بی اطلاعی بود در صورتی که اطلاع رسانی‌ها از ۹ فروردین انجام شده بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مصطفی رضایی مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره خبر ورود اولین قطار ترانزیتی افغانستان _ ترکیه به ایران و تکذیبیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در مورد اولین قطار ترانزیتی که از مبداء افغانستان به مقصد ترکیه وارد مرز‌های شرقی کشور شد، تصاویری که روز ورود قطار مشخص است در مرز‌های شرقی کشور نشان می‌دهد که قطار چه موقعیتی دارد، وارد شده و در ایستگاه مرزی ایران متوقف شده است.

وی افزود: چیزی که مشخص است آنست که این قطار اول اردیبهشت ماه سال جاری از مرز شمتیق وارد کشور شد و در ایستگاه شمتیق متوقف شد و هنوز هم بعد از چند روز در این ایستگاه قرار دارد. اما این که چرا راه‌آهن کشور این خبر را تکذیب کرد، ما هم متعجب شدیم و این تکذیب یک دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد، آن هم عدم اطلاع مدیرانی بوده که اظهار نظر کردند و بدون بررسی و بدون اطلاع مطلبی را در این مورد بیان داشتند.

وی ادامه داد: این اظهار نظر تبعات منفی برای کشور دارد و آنچه که باعث شد رسانه‌های معاند هم بهره برداری خودشان را داشته باشند که قطعا تعاملات و ارتباطات حسنه بین دو کشور را هدف قرار داده‌اند.

رضایی گفت: مقداری قضیه عجیب شد، از آنجایی که در راه‌آهن افغانستان خروج این قطار با بدرقه و مراسم با شکوهی انجام شد و همه دیدند که قطار از مرز افغانستان خارج شده و وارد ایران شده است. از طرف دیگر وقتی که راه‌آهن تکذیب کرد، نگرانی‌ها در راه‌آهن افغانستان و تجار افغانستانی شکل گرفت که این قطار پرواز که نکرده و از مسیر دیگری هم که راه ندارد و این باعث شد که یک برداشت‌های منفی و حتی تمسخر آمیزی هم نسبت به این موضوع شکل بگیرد که قطار وارد ایران شده و غیب شد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره دلیل این موضع گیری ضد و نقیض راه‌آهن کشور اظهار کرد: رسانه‌ها خبر زدند که قطار وارد شد و متوقف شد و بعد راه‌آهن ورود قطار را تکذیب کرد، و اتفاقات بعدی آن انجام شد. در یک جمله می‌توان گفت این اظهار نظر هم ناشی از عدم اطلاع بود، کنسرسیوم توسعه ریلی با هماهنگی وزارت راه و نمایندگی رئیس جمهور در امور افغانستان کار خودش را با سرمایه گذاری بزرگترین شرکت‌های ریلی کشور در افغانستان آغاز کرد، دو مسئولیت دارد.

وی افزود: در یک سال گذشته اصل مسئولیت کنسرسیوم در افغانستان رفع نواقص و توسعه خطوط ریلی و ایستگاه‌های راه‌آهن در افغانستان بود که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و ایستگاه‌های متروکه با اقدام مشترک کنسرسیوم و راه‌آهن افغانستان بازسازی شد و تجهیز شد و پرسنل در آنجا مستقر شد و این توسعه خطوط ریلی در دستور کار قرارگرفت و قطار‌های متعددی هم بابت تکمیل این خط ریلی به افغانستان انتقال دادیم.

وی ادامه داد:، اما مسئولیت دومی که از جانب وزارت راه و دستور مستقیم وزارت راه و شهرسازی بر عهده این کنسرسیوم است و شرکت‌های تابع اون کذاشته شد، این بود که بهره‌برداری و توسعه خطوط ریلی افغانستان را برای انتقال بار‌های تجاری به ایران به صورت ترانزیت، چه واردات و چه صادرات انجام دهد.

مصطفی رضایی مطرح کرد: برای این منظور با حضور مسئولین عالی رتبه کشور در مورخ ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ قرارداد بسیار جامعی بین کنسرسیوم توسعه ریلی و مسئولین هیئت حاکمه افغانستان شکل گرفت با تایید رئیس اداره راه آهن افغانستان و رئیس هیئت وزرا افغانستان این قرارداد شکل گرفت و بهره برداری از خط ریلی که در افغانستان احداث شده بود به این کنسرسیوم واگذار شد.

وی اضافه کرد: ما هم بر اساس وظیفه‌ای که برای ما مشخص شده بود باید هط را برای انتقال اموال تجاری و وسیله‌های تجاری از مسیر خطوط ریلی ایران شروع به کار می‌کردیم.

وی تصریح کرد: یعنی هیچ کشوری معتل ما نمی‌ماند. ما زمانی که می‌گوییم کریدور ریلی در رقابت با یک تعداد کریدور دیگر است یعنی هر کشوری دوست دارد مسیر انتقال را از کشور خودش عبور دهد تا درآمد کسب کند و توسعه منطقه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: این کنسرسیوم در رقابت با کریدور لاجوردی که از مسیر ترکمنستان دریای خزر را رد می‌کند و می‌رود به سمت آذربایجان و ترکیه و اروپا وارد این حوزه شد؛ و رقبای جدی بین المللی در این حوزه داشتیم و مواد معدنی افغانستان خیلی وقت‌ها از این مسیر به اروپا منتقل می‌شد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره یکی دیگر از رقبا در کریدور تجاری ریلی برای تجارت گفت: همچنین در رقابت با کریدور ریلی و جاده‌ای که افغانستان با پاکستان دارد و متصل می‌شود به بنادر و افغانستان غز این طریق به آب‌های آزاد راه پیدا کرده است.

وی افزود: ما زمانی وارد این عرصه شدیم که این دو کریدور فعال بود و بعد از رفع نواقص اولویت‌داری که توسط کنسرسیوم صورت گرفت حالا نوبت این بود که بهره‌برداری از این خط آغاز شود که به دستور مسئولین بالادستی وزارت راه و کشور، این اولین قطار تجاری و ترانزیت از افغانستان به سمت ترکیه می‌خواست برود و وارد کشور شد.

وی ادامه داد: علت این اظهار نظر ضد و نقیض در مجموعه راه آهن عدم اطلاع از این مسئولیت کنسرسیوم بود و انتظار داشتن که کنسرسیوم فقط مصالح خط و ادوات ریلی حمل کند.

رضایی مطرح کرد: ببینید زمانی که می‌گوییم کریدور و هزاران میلیارد تومان جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هزینه کرده تا این کریدور به بهره‌برداری برسد، اینکه راه آهن این خط را منوط به حمل مصالح کند، خب این خارج از منافع ملی است و هیچ عقل سلیمی چنین برداشتی از این خط ریلی نخواهد داشت و این می‌شود یک مسیر محلی که فقط جابجایی مصالح خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته به دلیل محدودیت‌های راه آهن در نیرو و خدمات اگر این بهره برداری تجاری در ماه‌های آینده اتفاق می‌افتاد شاید بهتر بود. اما منافع جمهوری اسلامی به ما این اجازه را نمی‌داد و ما متعهد بودیم که زودتر وارد این بهره برداری تجاری شویم.

وی درباره نامه نگاری‌های رسمی در این خصوص گفت: ۲۲ روز قبل در تاریخ ۹ فروردین نامه نگاری خطاب به راه آهن و سایر دستگاه‌ها انجام شد که این عملیات با هماهنگی معاونین وزارت راه و شهرسازی و نماینده رئیس جمهور انجام شده بود.

وی افزود: حتی هماهنگی‌ها با مرزبانی و نیروی انتظامی هم انجام شد و استانداری خراسان رضوی نامه‌ای را خطاب به همه ارسال کرده بود که زین پس علاوه بر جابجایی ادوات ریلی از این خط، بار تجاری هم به مقصد ترکیه از طریق سیستم ریلی جابجا می‌شود.

وی ادامه داد: این اطلاع رسانی در تاریخ ۲۰ فروردین انجام شد و وزارت کشور نیز اجازه ورود را در این خصوص داده است.

رضایی مطرح کرد: قطار وارد مرز شمتیق شد و هماهنگی گمرکی آن انجام شد و هم گمرک و هم مرزبانی در این خصوص هماهنگ بودند. قطار در انتظار تشریفات ریلی بود و دو دستگاه دیگر هم پس از این قرار بود که به سمت ایران بیایند، اما با دستور توقفی که راه آهن داد، پروژه رفع نواقص نیز متوقف شد، زیرا واگن‌های ادوات در ایستگاه‌های شاهرود و خواف که منتظر لوکوموتیو بودن هم به مشکل خوردند.

وی در پایان گفت: از طرفی این یک عملیات استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران بود تا از سرعت ۳۰ و ۴۰ به سرعت ۱۴۰ کیلومتر برسد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم
  • بازداشت بیش از یک هزار پناهجوی غیر قانونی در ترکیه
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران