Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان اطلاعاتی از جلسات مذاکره با میانجی آمریکایی در موضوع مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی فاش کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، درحالی که بسیاری از طرف ها و جریان ها در لبنان خواستار اعلام خط مرزی شماره ۲۹ به عنوان مرز مورد مناقشه با رژیم صهونیستی هستند بوحبیب در مصاحبه با روزنامه الجمهوریه گفت: در مذاکره با آموس هوکشتاین در بیروت خط ۲۳ به عنوان خط مورد مناقشه و مذاکره با رژیم صهیونیستی اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هرچند که ما خط ۲۳ را مبنا و ملاک عمل قرار دادیم و بر لبنانی بودن میدان قانا و عدم عقب نشینی از خط ۲۳ تاکید کردیم.

بوحبیب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اگر خط ۲۹ را خط مورد اختلاف و مناقشه اعلام می کردید بهتر نبود گفت: از سال ۲۰۱۱ خط ۲۳ به عنوان ملاک مذاکرات مرزی به سازمان ملل اعلام شده است و اینگونه نیست که اعلام خط ۲۹ موضع ما را قوی تر و دستاورد ما را بیشتر کند زیرا هنگامی که این خط در مذاکرات غیرمستقیم پیشین ملاک عمل قرار گرفت، مذاکرات به بن بست رسید.

وی بیان کرد: بسیاری از سفرا و دیپلمات ها در دیدار با من، ما را تشویق به رسیدن به توافق در همین سطح می کنند.

وزیر خارجه لبنان گفت: نباید زمان را از دست دهیم و تا انتخابات ریاست جمهوری فقط چهار ماه وقت داریم که باید در این مدت در موضوع مناقشه مرزی به نتیجه برسیم.

بوحبیب اضافه کرد: در صورتی که رئیس جمهوری انتخاب شود که خط ۲۳ را به عنوان خط مورد مناقشه نپذیرد، دوباره به نقطه صفر باز می گردیم.

براین اساس مذاکره کنندگان لبنانی نه تنها از گرفتن سهم این کشور از میدان کاریش کوتاه آمده اند بلکه بهانه کافی به رژیم صهیونیستی درباره سهم خواهی از میدان قانا نیز داده اند.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی برسر مرزها و منابع دریایی با میانجی گری آموس هوکشتیان در جریان است.

هوکشتاین ۲۴ خردادماه پس از ورود یک کشتی حفاری به محدوده آب های لبنان و درخواست مسئولان لبنانی برای میانجیگری و از سرگیری مذاکرات با رژیم صهیونیستی به بیروت آمد و با مسئولان لبنانی گفت و گو کرد.

وی قرار شد پس از انتقال پیشنهادات دولت لبنان، پاسخ طرف اسرائیلی را به اطلاع لبنانی ها برساند.

آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی در مذاکرات غیر مستقیم میان لبنان و رژیم صهیونیستی در موضوع مرزهای دریایی یک یهودی متولد سرزمین های اشغالی فلسطین است که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ نیز در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرده است.  وی هم اکنون در وزارت خارجه آمریکا مشغول به خدمت است.

میدان نفتی "کاریش" در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی ها آن را مرز دریایی این کشور می دانند قرار دارد و آن ها اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در این میدان تجاوز، اشغالگری و غیرقانونی می دانند.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پس از حدود دو سال گفت و گو بین آمریکا و لبنان آغاز شد. پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس این کشور مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را برای تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

 به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف نخستین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف های لبنانی روبرو شده است.

براساس گزارشها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسیمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

پیش تر نیز «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را تحریک‌آمیز خواند و گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: بیروت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بیروت مذاکرات غیرمستقیم رژیم صهیونیستی مورد مناقشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۱۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید که در صورت حصول توافق برای آزادی اسرای صهیونیست، حمله زمینی برنامه‌ریزی شده به شهر رفح در جنوب غزه ممکن است به حالت تعلیق درآید. 

به گزارش رویترز، وی مدعی شد: «آزادی اسرا برای ما اولویت اصلی است»؛ و بعد در پاسخ به این سوال که آیا این شامل به تعویق انداختن عملیات برنامه‌ریزی شده برای حمله به رفح می‌شود یا خیر، پاسخ داد: «بله. در صورت توافق، عملیات را متوقف می‌کنیم». 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشار زیادی برای آزادی اسرا قرار دارد. منابع رسانه‌ای می‌گویند هزاران صهیونیست امشب نیز در تداوم اعتراضات هفته‌ای خود در مرکز تل‌آویو تجمع کرده و خواستار برکناری وی شده‌اند. 

گفته شده روز گذشته یک هیئت مصری برای گفت‌وگو با سران صهیونیست در خصوص توافق آتش‌بس و آزادی اسرا، راهی سرزمین‌های اشغالی شده است. منابع عبری این گفت‌وگوها را مفید ارزیابی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر رسید
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح