Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس _ کرمان؛ مهسا حقانیت: افزایش آمار سرقت ها در کرمان گرچه از میانگین کشوری پایین‌تر است اما آن‌قدری زیاد شده است که موجب نگرانی مردم و مسؤولان شود، رئیس کل دادگستری استان کرمان هرچند مسائل اقتصادی را در افزایش سرقت‌ها مهم می‌داند اما از لزوم اصلاح قانونی سخن به میان می‌آورد که موجب کاهش مجازات حبس برای سارقان و همچنین آزادی دزدانی با سرقت کمتر از ۲۰ میلیون تومان در صورت رضایت شاکی‌ست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان با عرض ادب و ارادت مسوولان قضایی استان به ساحت شهدا و به‌ویژه سیدالشهدای مقاومت سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در گلزار بین‌المللی شهدای کرمان آغاز شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در حاشیه ادای احترام به مقام شامخ شهدا به‌مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه و سالروز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیرماه گفت: سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، یک مکتب برای جمهوری اسلامی ایران است و از این رو در آغازین روز از هفته قوه قضاییه با حضور بر مزار شهدا و به‌ویژه سیدالشهدای جبهه مقاومت تلاش می‌کنیم تا از شهدا که چراغ راه همگان هستند، برای تداوم مسیر عدالت گستری استمداد طلبیم.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی بیان کرد: هفته قوه قضاییه ریشه در ایثار و شهادت دارد و از این رو تلاش می‌کنیم با تکیه بر فرهنگ ایثار، شهادت و از خودگذشتگی، وظایف خود را انجام داده و خدمات مناسبی را به جامعه ارائه کنیم.

حجت‌الاسلام حسین رضایی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمان نیز در این آیین اظهار داست: شان قاضی به اجرای عدالت و اجرای عدالت ضامن امنیت است.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران، کارکنان و قضات دستگاه قضایی استان کرمان، عنوان کرد: پشتوانه امنیت یک کشور بودجه‌های میلیاردی نیست و عدالت است که از قوه قضاییه به جامعه سرازیر می‌شود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کرمان با اشاره به این مطلب که مسئولیت اصلی قضات این است که عدالت و امنیت را برقرار کنند، عنوان کرد: بی‌دقتی، عجله، بی‌حوصلگی، توجه به کمیت به جای کیفیت، توجه به ختم پرونده به جای فیصله دعوا و تعویض به جایگاه‌ها  از آفت‌های کار قضایی در مسیر تحقق عدالت است.

رضایی تصریح کرد: استبداد قضایی نداریم و از اسلام یاد گرفته‌ایم که قاضی از دیگران مشورت بگیرد و با بررسی تمامی جوانب،  نهایتا شخصا رای صادر کند. 

روزانه ۲ هزار زائر به مزار سردار دل‌ها می‌آیند

مدیر گلزار شهدای بین‌المللی کرمان نیز در این آیین گفت: تاکنون بیش از ۷۰ ملیت از ۷۰ کشور به زیارت شهدای کرمان به‌ویژه سردار سپهبد شهیدحاج‌قاسم سلیمانی آمده‌اند.

محمدرضا حسنی‌سعدی افزود: روزانه حداقل دو هزار زائر در گلزار شهدای کرمان حضور می‌یابند و تاکنون افزون بر۲۶۰ زوج جوان زندگی مشترک خود را از محل گلزار شهدای کرمان آغاز کرده‌اند.

رسیدگی به ۹۷ درصد پرونده‌های قضایی

در همین حال رییس کل دادگستری استان کرمان در نشست با استاندار و معاونان وی که به‌مناسبت فرا رسیدن قوه قضاییه به دیدار مسؤولان قضایی آمده بودند، اظهار داشت: امام راحل، شهید بهشتی را یک ملت تعبیر کردند و وی را شهیدی مظلوم با منشا خدمات بسیار خواندند و رهبری نیز شهید سلیمانی را به‌عنوان یک مکتب معرفی کردند و امیدوارم با تاسی به این شهدا راه را بهتر تشخیص دهیم و از این چراغ‌های هدایت بهره بگیریم.

حجت‌الاسلام‌ حمیدی ادامه داد: هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی برای تبیین سیاست‌ها و رسالت بزرگ دستگاه قضایی‌ست و اینکه گزارش عملکرد یک ساله‌ای را برای مردم مطرح کنیم.

وی با اشاره به پرونده‌های سال گذشته در دستگاه قضایی استان کرمان از رفع اختلاف به‌عنوان وظیفه خطیر قوه قضاییه نام برد و بیان کرد: ۶۲۰ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی شده که به ۹۷ درصد این پرونده‌ها رسیدگی شده است.

حمیدی ابراز کرد: رسیدگی به این حجم پرونده بیانگر تلاش شبانه‌روزی قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان کرمان و نشان دهنده این است که مردم به دستگاه قضایی اعتقاد و اعتماد دارند.

وی یادآور شد: این تعداد پرونده نشان دهنده بیماری و مشکل و آسییب‌های اجتناعی در جامعه است زیرا آسیب‌های اجتماعی مولد جرم و اختلاف در جامعه هستند؛ بنابراین باید عوامل جرم‌زا را شناسایی کنیم زیرا این همه جرم و مسائل قضایی زیبنده کرمان و جمهوری اسلامی نیست.

حمیدی از استاندار کرمان تقاضا کرد با همفکری و همراهی برای شناسایی بسترهایی تلاش کنند که موجب بروز این همه جرم و آسیب در جامعه ما می‌شود.

زنگ خطر سرقت در کرمان به صدا درآمده است

وی تصریح کرد: جرم سرقت نخستین جرم استان کرمان است و حدود ۱۳.۵ درصد از پرونده‌های کیفری را تشکیل می‌دهد که دو برابر دومین جرم یعنی نزاع و درگیری است و این هم پیام خوبی به ما نمی‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اضافه کرد: مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم امنیتی و سرقت در کرمان دایر شده است و هرچند اکثر سرقت‌ها خرد است، اما فراوانی این جرم یک زنگ خطری‌ست که باید در شورای تامین و دادگستری استان بر این موضوع تمرکز و ریشه‌یابی کنیم که علت وقوع این جرم چیست.

حمیدی در ادامه سخنان خود هرچند مسائل اقتصادی را بر افزایش سرقت‌ها موثر دانست، اما به قانونی اشاره کرد که حالت بازدارندگی مجازات سرقت در جامعه را کاهش داده است، وی در این باره اظهار کرد: چند سال قبل قانون کاهش مجازات حبس را تصویب کردند که به نظرم طرحی عجولانه و غیرکارشناسی بود زیرا سرقت تا ۲۰ میلیون تومان را قابل گذشت در صورت رضایت شاکی می‌داند و حبس سرقت را نیز کاهش داده است.

رئیس شورای قضایی استان کرمان ادامه داد: این قانون حالت بازدارندگی مجازات سرقت در جامعه را کاهش داد و

الان متوجه این موضوع شده‌اند که باید در مجلس این قانون اصلاح شود و شاهد این‌ نباشیم که سرقت افزایش یابد.

قضاوت سخت‌ترین کار است

استاندار کرمان نیز در سخنانی امر قضاوت را سخت‌ترین کار خواند و ابراز داشت: اجرای عدالت کار بزرگی‌ست و اجرای عدالت از شئون ولی فقیه است که به قضات تفویض می‌شود.

محمدمهدی فداکار ادامه داد: نظارت یکی دیگر از وظایف دستگاه قضایی است و مردمی که شکایت‌شان به جایی نرسیده و یا حتی به جایی رسیده و محکومان نیز از دستگاه قضایی ناراضی هستند و به همین علت قضاوت کار سختی است.

وی از  امکانات محدود در دستگاه قضایی سخن به میان آورد و ادامه داد: این در شرایطی‌ست که با وجود سختی کار اما طی سال گذشته روزانه ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده در استان کرمان تعیین تکلیف شده است که رسیدگی به این تعداد پرونده کار دشواری است.

استاندار کرمان بیان داشت: هفته قوه قضاییه بازخوانی آرمان‌های عدالت خواهانه جمهوری اسلامی است و دستگاه قضایی ملجا مردم است و مردم به دستگاه قضایی اعتماد دارند.

فداکار متذکر شد: گاهی کوتاهی‌ها موجب افزایش پرونده‌ها می‌شود و بروز آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت و طلاق به علت کوتاهی و نا به هنجاری است که در تشکیل پرونده‌ها خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه لزوما فقر موجب سرقت نیست، تصریح کرد: بسیاری از فقرا اگر سکه‌ای را بر روی زمین ببینند هم به آن دست نمی‌زنند و این در حالی‌ست که خیلی از دزدها فقیر نیستند و افرادی هستند که می‌خواهند یک شبه ثرتمند شوند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه دوربین‌های پایش تصویری جرایم را کاهش می‌دهد، بیان داشت: در همه دنیا آمار سرقت بالاست و در استان از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: هفته قوه قضائیه مزار حاج قاسم گلزار شهدای کرمان کل دادگستری استان کرمان قضایی استان کرمان دستگاه قضایی هفته قوه قضاییه استاندار کرمان اجرای عدالت شهدای کرمان پرونده ها سرقت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۹۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد

صفدری  با اشاره به ضرورت کاهش سرانه مصرف کاغذ در دستگاه‌ قضایی گفت: برای تحقق این هدف، طرح تشکیل پرونده قضایی به صورت الکترونیکی و حذف فیزیکی آن در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیمی از پرونده‌ها در دادگستری گرمسار الکترونیکی شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح الکترونیکی شدن پرونده‌های قضایی تأثیر مطلوبی در کاهش روند اطاله دادرسی دارد، افزود: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی به ۷۵ روز کاهش یافته است.

رییس دادگستری گرمسار از دیگر دستاوردهای این دستگاه را به صفر رساندن شمار پرونده‌های کثیر الشاکی و کثیر الدعوی عنوان کرد و گفت: نخستین دادگاه برخط در این شهرستان طی یک ماه آینده برگزار می‌شود که تحول بزرگی در ارائه خدمات قضایی ایجاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده باغ ازگل اعلام شد
  • جزئیات جدید درباره پرونده چای دبش
  • ادای احترام جانشین رئیس گروه مشاورین نظامی فرمانده معظم کل قوا به شهدای هویزه
  • لزوم رسیدگی سریع‌تر به پرونده شرکت‌های پیش‌فروش خودرو
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی