Web Analytics Made Easy - Statcounter

 تیم ذهن‌های زیبا یا به بیان تجاری (BMs)Beautiful Minds اولین گروه رباتیک منسجم در ایران در حوزه جذاب موبایل ربات‌های خدماتی هوشمند است. تمرکز این تیم جوان، برخلاف معدود گروه‌های رباتیک فعال در ایران، نه ربات‌های اجتماعی و نه ربات‌های غیرصنعتی، بلکه بازار وسیع ربات‌های صنعتی خدماتی هوشمند هستند، اولین محصول استارتاپ تیم ذهن‌های زیبا BMs، ربات پیشخدمت در رستورانی در اصفهان آغاز به‌کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رستوران اولین رستوران رباتیک در ایران است که پیشخدمت‌های آن ربات‌ها هستند و این ربات‌های هوشمند، علاوه‌بر صحبت و سفارش‌گیری از مشتری، بعد از آماده‌سازی سفارش، غذا را برای مشتری حمل می‌کنند. تا به امروز، قرارداد ساخت ۷۰ عدد از این ربات‌های پیشخدمت با بخش خصوصی منعقد شده است. هم‌اکنون تیم ذهن‌های زیبا از ۱۲ تن تشکیل شده که همگی دانش‌آموخته‌ دانشگاه صنعتی شریف هستند. سال ۱۴۰۰ با بررسی بازار گسترده رباتیک در جهان، جرقه ایجاد چنین گروهی شکل گرفت، نکته قابل توجه این است که تعداد زیادی از گروه‌های رباتیک موجود، بدنه و سخت‌افزار ربات را از خارج از کشور وارد می‌کنند و فقط کار نرم‌افزاری آن را در داخل انجام می‌دهند، اما در ربات‌های تیم ذهن‌های زیبا، این موضوع کاملاً برخلاف گروه‌های موجود است و کار ساخت بدنه، سخت افزار و تمام طراحی‌های ربات نیز توسط اعضای گروه انجام می‌شود.

محور اصلی کدنویسی گروه مبتنی‌بر پلتفرم ROS است که می‌توان گفت جزو معدود گروه‌های فعال در این حوزه در ایران است. پلتفرم آر او اس (ROS) در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط دانشگاه استنفورد آمریکا به بازار رباتیک معرفی شد و نکته قابل توجه این است که سازمان ناسا از این پلتفرم در موبایل ربات‌های مختلفی که دارند، استفاده می‌کنند، طوری‌که در سال ۲۰۱۲ ربات Mars Curiosity Rover که برای ماموریت به مریخ فرستاده شد، کدهای آن کاملا بر اساس پلتفرم ROS نوشته شده بود.

علاوه‌بر پلتفرم آر او اس تعدادی شبیه‌ساز دیگر مثل گزبو و آرویز هم ایجاد شده است که ناسا از این موارد نیز در تکنولوژی ربات‌هایش استفاده می‌کند. برنامه‌نویسی ROS معمولا با پایتون و++C صورت می‌پذیرد که عموما با پایتون نوشته می‌شود که سرعت دولوپ هم در آن به‌شدت بالا است. همچنین آیزاک در سال ۲۰۱۸ توسط ان ویدیا nvidia معرفی شد که پلتفرمی برای راه‌اندازی کدهای هوش مصنوعی، سنسورهای مختلف و مدل‌های آماده برای ربات‌های هوشمند روی بردهای با گرافیک شرکت ان ویدیا است که در واقع تکمیل‌کننده پلتفرم آر او اس ROS بوده و به‌راحتی قابل تطبیق با آن است، ورژن جدید این پلتفرم علاوه‌بر این شامل شبیه‌سازهای بسیار قدرتمندی است که این شرکت از دیتای آن برای آموزش مدل‌های دیپ لرنینگ استفاده کرده‌اند. گروه ذهن‌های زیبا با به‌کارگیری تکنولوژی‌های لبه‌ای از این دست، توانسته‌اند در این مسیر پیشرو باشند.

بر اساس این گزارش، همکاری مثبت و خوب با آزمایشگاه‌های دانشکده‌های مهندسی برق و مهندسی مکانیک این دانشگاه و ارتباط با اعضای هیئت علمی و دانشجویان گروه برق و مکانیک دانشگاه از ویژگی‌های منحصر به فرد گروه مهندسی «ذهن‌های زیبا» است. این همکاری سبب شده تمام طراحی‌های مکانیکی ربات‌ها توسط یکی از بهترین گروه‌های مکانیک دانشگاه صورت پذیرد و کارهای دیجیتال، هوش مصنوعی، کنترل و ناوبری تیم هم توسط بقیه اعضای گروه انجام ‌شود. همچنین خلاقیت این گروه محدود به عرضه ربات‌های رستوران نیست و دید گسترده‌تری به این حوزه دارند. از جمله اهدافی که این گروه دنبال می‌کند، عرضه انواع مختلف ربات‌های خدماتی از جمله ربات‌های همراه بیمار در بیمارستان، ربات همراه مشتری در فروشگاه‌های بزرگ و ربات همراه در بانک است.

‌با توجه به گسترش فرهنگ استفاده از ربات در سراسر جهان و بازار ۱۸ بیلیون دلاری آن تا سال ۲۰۱۸، پیش‌بینی شده است که این بازار تا سال ۲۰۲۶ به عدد ۵۹ بیلیون دلار برسد. با توجه به اقتصاد ایران، در صورتی که یک درصد از این بازار جهانی به ایران اختصاص یابد، مبلغی حدود نیم بیلیون دلار باید به بازار رباتیک ایران اختصاص داده شود که در حال حاضر این رقم بسیار ناچیز است و نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه بیشتری است.

علاوه‌بر این، ارزش بازار حمل و نقل هوشمند و لجستیک در جهان بالغ بر ۲۹ میلیارد دلار است، که در بین تمام استارت‌آپ‌های موجود در حوزه‌های مختلف، بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است. این بازار در سلطه هوش مصنوعی و رباتیک قرار دارد، یعنی دقیقا حوزه فعالیتی که گروه ذهن‌های زیبا بر روی آن تمرکز دارد و برنامه‌های سه ساله آینده گروه بر اساس آن برنامه‌ریزی شده است.

این تیم که هم‌اکنون عضو پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف است پس از دست‌یابی به علم ساخت ربات پیشخدمت رستوران، در حال بررسی و رایزنی فشرده و فنی با یکی از ارگان‌های دولتی است تا یکی از مشکلات بسیار جدی این ارگان را با استفاده از ایده ربات‌های هوشمند پیشنهادی برطرف کند. گروه ذهن‌های زیبا با شعار «ما به گذشته بدهکاریم، زمان حال را داریم و آینده از آن ما است» در شرایطی که نخبگان در حال اقدام برای مهاجرت از کشور هستند، ماندن و خدمت به میهن را انتخاب کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه شریف فناوری جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۳۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشوق‌های مهارت‌آموزی اعلام شد + جزئیات

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مشوق‌های مهارت‌آموزی را اعلام کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار موسی کمالی؛ مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح امروز درباره جزئیات اعطای مشوق‌های مهارت‌آموزی و شرایط بهره‌مندی از آن‌ها اظهار کرد: به منظور ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و ایجاد انگیزه و‌ تشویق جوانان به مهارت‌آموزی، مشوق‌هایی برای سربازانی که قبل از اعزام به خدمت مهارت یاد می‌گیرند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت، تعویق اعزام به مدت حداکثر 6 ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به عنوان کمک مربی و مربی در نیروهای مسلح، به‌کارگیری تخصصی در داخل نیروهای مسلح و اولویت برای استخدام در نیروهای مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان است.

کمالی در پاسخ به این سوال که هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره مند شود، گفت: هر فرد حداکثر از یک مشوق می‌تواند استفاده کند و حین ثبت نام بر اساس اولویت‌بندی، می‌توانند تا 4 مشوق را برای خود انتخاب کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه اعطای مشوق‌های سربازان ماهر از 15 اردیبهشت ماه عملیاتی خواهد شد، افزود: مهارت‌آموزان به 4 گروه دوره‌های کوتاه‌مدت، فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، گروه پزشکی و پیراپزشکی، فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها تقسیم می‌شوند.

وی گفت: دوره‌هایی که در فنی‌وحرفه‌ای، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، فناوری اطلاعات و… سپری می‌شوند کوتاه مدت هستند. این گروه با کسب 240 امتیاز می‌توانند از بالاترین مشوق استفاده کنند و اگر فردی امتیاز کمتری کسب کند، از مشوق‌های کمتری بهره‌مند می‌شود.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از 15 اردیبهشت

کمالی با بیان اینکه امتیازها را به 3 دسته تقسیم کرده‌ایم و برای ورود به مشوق کسب حداقل 80 امتیاز نیاز است افزود: امتیاز 80 تا 160 جزو گروه اول مشوق محسوب می‌شود که به عنوان مثال در کسری خدمت و مرخصی، 10 روز کسری یا مرخصی به این گروه تعلق می‌گیرد.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ادامه داد: در گروه دوم مشوق‌ها نیز، 161 تا 239 امتیاز نیاز است افراد کسب کنند و از 20 روز مرخصی یا کسری می‌توانند بهره مند شوند.

کمالی تاکید کرد: اما در گروه سوم افراد می‌توانند از مشوق‌ به صورت کامل بهره مند شوند و 240 امتیاز برای این گروه نیاز است.

وی با بیان اینکه به گروه آموزش‌های کوتاه مدت، بسته به میزان آموزش امتیاز تعلق می‌گیرد گفت: گروه هنرستانی ها 240 امتیاز به بالا و برای گروه پزشکی و پیراپزشکی 240 امتیاز به بالا در نظر گرفته شده است.

کمالی با بیان اینکه برای گروه سایر فارغ التحصیلان که بیشتر از طریق دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند روش محاسبه تفاوت دارد افزود: سایر فارغ التحصیلان از 6 آیتم می‌توانند امتیاز کسب کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح بیان کرد: این افراد به ازای هر ساعت دوره تخصصی  1 امتیاز دریافت می‌کنند و تا 100 امتیاز امکان دریافت امتیاز وجود دارد، آیتم دوم مهارت‌های شغلی عمومی است که به ازای هر 3 ساعت آموزش فرد می‌تواند امتیاز دریافت کند و حداکثر 40 امتیاز دارد. همچنین اگر فرد سابقه دستیاری داشته باشد به ازای هر 5 ساعت 1 امتیاز و تا 40 امتیاز می‌تواند دریافت کند و آیتم چهارم نیز  مربوط به کاراموزی و سابقه آزمایشگاهی است که تا 60 امتیاز تعلق می‌گیرد و هر 5 ساعت 1 امتیاز دارد.

کمالی ادامه داد: آیتم پنجم تدریس است و کسانی که در سطح پایین تر رشته خود را تدریس می‌کنند به ازای هر 5 ساعت تدریس می‌توانند 1 امتیاز دریافت کنند و تا 40 امتیاز تعلق می‌گیرد. دروی عملی و آزمایشگاهی تا 50 امتیاز تعلق می‌گیرد و هر واحدی 5 امتیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سازمانی قرار است صحت سنجی داشته باشد گفت: دوره‌های کوتاه مدت در خود سازمان‌ها، مدارس را وزارت آموزش و پرورش، گروه پزشکی را وزارت بهداشت، سایر رشته‌ها را نیز وزارت علوم و دانشگاه های خود و دانشگاه آزاد را نیز همین دانشگاه صحت سنجی مدارک را انجام می‌دهد.

کمالی بیان کرد: برای ثبت‌نام افراد می‌توانند به سامانه سخا پلیس مراجعه کنند ؛ اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند از این مشوق‌ها بهره مند شوند و شامل افراد حین خدمت نمی‌شود.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: افراد حداقل 2 ماه قبل از اعزام به خدمت باید نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و از 15 اردیبهشت ماه اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • ربات هوشمند خودروسازی چینی چری رونمایی شد
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • مشوق‌های مهارت‌آموزی اعلام شد + جزئیات
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • ربات انسان نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
  • ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار