روز پرتردد بینالمللی سینمای ایران در فارابی از گسترش همکاری با جمهوری آذربایجان تا تولید مشترک با پاکستان/کایینی
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۸۲۵۸
روز پرتردد دیپلماسی سینمای ایران با دیدار وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، نشست با دست اندرکاران سینما تک و سفیر پرتغال و توافق با پاکستان برای تولید مشترک همراه بود.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ سه نشست مهم در راستای نقش سینمای ایران در توسعه بینالمللی و در مسیر ارتقای روابط فرهنگی برونمرزی روز سهشنبه ۳۱ خرداد ماه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
براساس این گزارش، نشست مشترک دکتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دکتر مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و محمدعلی کیانی مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور با آنار کریمف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، به میزبانی موزه سینما، یکی از این نشستهای سینمایی در راستای توسعه روابط بینالملل بود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به نقش تسهیل گری نهاد ملی سینمای ایران و اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه تولید مشترک و برگزاری هفتههای فیلم ایران و آذربایجان گفت: با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و مذهبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امیدواریم بیش از پیش شاهد گسترش روابط فرهنگی باشیم.
او در ادامه صحبتهای خود بعد از اشاره به وجه اشتراک سینمای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ادامه داد: در کارنامه سینمای ایران و آذربایجان تجربه ساخت یک فیلم مشترک دیده میشود، یک همکاری که تجربه بسیار خوبی برای دو کشور بهشمار میآید.
جوادی با بیان اینکه در ایران فیلمهای بسیاری به زبان آذری نظیر فیلمهای «موقعیت مهدی»، «ساری گلین»، «آتابای» و «پوست» ساخته و اکران شده است گفت: وجود هموطنان آذری زبان موجب شده تا تولید این فیلمها همواره مورد علاقه و توجه سینمای ایران باشد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اظهار داشت: بنیاد فارابی نهاد ملی سینمای ایران و متولی تسهیل گری بحث تولید در سینما است و همزمان مباحث تجاریسازی و حضور بین المللی سینمای ایران را نیز پیگیری میکند. ما در بنیاد سینمایی فارابی آماده سرمایهگذاری برای ساخت تولیدات مشترک هستیم اما این امر نیازمند یک تفاهمنامه مشترک است که باید هرچه سریعتر بین دو طرف منعقد شود.
وی یادآور شد: ما همچنین متولی برگزاری هفتههای فیلم ایران در کشورهای دیگر و برگزار کننده هفتههای فیلم کشورهای دیگر هستیم و امیدواریم این تجربه شیرین با برگزاری هفته های مشترک فیلم در ایران و آذربایجان بار دیگر تکرار شود.
این مدیر سینمایی در پایان نشست یادشده با اظهار امیدواری از ادامهدار بودن ایندست همکاریها و استفاده از ظرفیتهای فرهنگی هر دو کشور در زمینه فیلمسازی، بیان کرد: امیدوارم شرایط اکران فیلم فاخر «موقعیت مهدی» در جمهوری آذربایجان فراهم شود تا برشی از زندگی شهید مهدی باکری سردار سربلند آذریزبان ایرانی در سینماهای کشور آذربایجان به تصویر درآید.
در این دیدار وزیر فرهنگ آذربایجان با ابراز خرسندی از حضور در ایران بر ظرفیتهای مشترک تاکید و اعلام کرد ساخت یک فیلم سینمایی مشترک با همکاری فارابی را پیگیری خواهیم کرد.
امضای تفاهمنامه تولید مشترک با سینماگران پاکستانی
در ادامه دیدارهای بینالمللی مدیرعامل فارابی، دکتر سید مهدی جوادی و رائد فریدزاده معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی با ساتیش آناند، عضو هیئت مدیره آکادمی ملی هنر پاکستان و تهیهکننده پاکستانی، دیدار و تفاهمنامه تولید مشترک امضا کردند.
در این نشست سید مهدی جوادی از وجوه گوناگون به اهمیت و جایگاه چهرههایی نظیر اقبال لاهوری در فرهنگ ایران و اسلام پرداخت و در ادامه از عزم جدی فارابی برای تولید فیلمی درباره این شخصیت و شاعر صاحب نام گفت.
او با بیان اینکه ارتباط فرهنگی با کشور پاکستان برای ما حائز اهمیت است، افزود: تولید فیلمی درباره اقبال لاهوری، این شاعر بزرگ را در همین راستا میبینیم.
ساتیش آناند تهیهکننده پاکستانی نیز در ابتدای صحبتهای خود با تاکید بر تعاملات خوب سینمایی ایران و پاکستان و فرصتهای متقابل جهت گسترش این تعاملات بر ساخت پروژههای مشترک تاکید کرد.
او شخصیتهای مشترکی نظیر اقبال را بهانههای خوبی برای تقریب دو ملت دانست و حضور در عرصههای گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را از دلایل اهمیت اقبال لاهوری بین مردم ایران و پاکستان بر شمرد.
اجرایی کردن توافقات مدیرعامل فارابی با سفیر پرتغال
در روز پرتردد نشستهای بینالمللی سینمای کشور و در ادامه دیدار قبلی مدیرعامل فارابی و سفیر پرتغال جهت اجرایی شدن توافقات آن دیدار، رائد فریدزاده معاون امور بینالملل فارابی و کارلوس کوشتانهوش سفیر پرتغال با حضور مجازی مدیران سینماتک پرتغال نشستی برگزار کردند.
توافق برای برگزاری هفته فیلم ایران در لیسبون در فصل پاییز به میزبانی سینماتک پرتغال برای نمایش فیلمهای کلاسیک ایران و برگزاری هفته فیلم ایران در انستیتو فیلم پرتغال برای نمایش آثار جدید، از مهمترین بخشهای این مذاکره بود.
همچنین میزبانی تهران برای برگزاری هفته فیلم پرتغال در سال جاری، حضور سینمای پرتغال در رویدادهای سینمایی ایران و حضور هیئتهای سینمایی دو کشور در هفتههای سینمایی یادشده نیز از دیگر سرخطهای مذاکرات این نشست بود.
مرتضی دامنپاک جامی، سفیر ایران در لیسبون، خوزه مانوئل کوشتا رئیس سینماتک پرتغال و نونو مدیر برنامهریزی سینماتک پرتغال از دیگر حاضران در این نشست بودند.
براساس این گزارش پیگیری توافقات صورت گرفته در حوزه بینالملل که در جریان برگزاری بازار فیلم جشنواره کن و در چتر سینمای ایران اتفاق افتاد توسط معاونت بینالملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی پیوسته ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام//
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: پاکستان پوست فارابی سید مهدی جوادی بنیاد سینمایی فارابی جمهوری آذربایجان سینمای ایران برگزاری هفته تولید مشترک سفیر پرتغال فیلم ایران بین المللی بین الملل دو کشور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۸۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درآمد میلیون دلاری شبکههای ماهوارهای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه شهروند، یکی از نقاط قوت مدیریت سینمای ایران در این چند وقت اخیر فروش هزار یا به روایتی دقیقتر هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در نزدیک به یک سال اخیر عنوان شده است. دستاوردی رکوردشکن و نویدبخش که البته با توجه به حقایقی که در ارتباط با این آمار رسانهای شده، سوالات و تردیدهایی را نیز در فضای سینمای ایران به وجود آورده است، بهخصوص از این نظر که این دستاورد آماری متعلق به تمامیت سینمای ایران در اکران یک سال اخیر نبوده و تنها و تنها به درصدی از فیلمهای روی پرده تعلق دارد. بگذارید اینگونه بگوییم که از مجموع فروش هزار و ٢٠٠میلیارد تومانی سینمای ایران در سال گذشته بیش از یکمیلیارد تومان مربوط به هفت فیلم «فسیل»، «هتل»، «تمساح خونی»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و «بچهزرنگ» بوده و در نقطه مقابل نیز نزدیک به ٦٠ فیلم دیگری که روی پرده آمدهاند، روی هم کمتر از ٢٠٠میلیارد تومان فروختهاند، یعنی پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران -البته اگر «بچهزرنگ» را از فهرست خارج کنیم- ٦ فیلم کمدی هستند. فیلمهایی که البته در نگاهی دقیقتر، علاوه بر کمدیبودن از یک نظر دیگر نیز با هم مشابهت و پیوند دارند: تبلیغات خارج از تلویزیون، به خصوص در شبکههای ماهوارهای!
این مطلب با نگاه به این وجه از پیوند ٦ فیلم پرفروش سینمای ایران در یک سال گذشته به رشته تحریر درآمده است.
اینکه پرفروشترین فیلمهای یک سال اخیر سینمای ایران، همگی، کارزارهای تبلیغاتی خود را خارج از تلویزیون و به خصوص در شبکههای ماهوارهای دنبال کردهاند، نکاتی نگرانکننده و حتی ناامیدکننده را به ذهن میآورد که موارد متعددی را از حیفومیل و خروج ارز و البته از همه مهمتر کاهش مرجعیت رسانهای تلویزیون شامل میشود.
در واقع این واقعیت که تمام ٦ فیلم پرفروش سال گذشته، فیلمهایی هستند که تبلیغاتشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده؛ چه از نظر آماری و چه از منظر شرایطی که منجر به این وضع شده و البته پیامدهایی که این اتفاق میتواند به دنبال داشته باشد، به نحو طعنهآمیزی آزاردهنده و البته در عین حال، آموزنده است و نشان میدهد که سیاستهای نسنجیده شماری از مدیران میانی فرهنگ چگونه میتواند سیاستهای عمومی فرهنگ کشور را دچار اختلال و خدشه کند.
آمار و ارقام ترسناک
دادههایی که درباره تبلیغات فیلمهای سینمایی ایرانی در شبکههای ماهوارهای منتشر شده، عجیب و ترسناک هستند:
سال گذشته کارگردان فیلم «فصل ماهی سفید» گفته بود که «رسانههای خارجی هفتهای ۵ تا ۱۵هزار دلار برای تبلیغ فیلمهای ایرانی میگیرند.» این فیلمساز البته بلافاصله یکی از فیلمهای روی پرده را مثال زده بود که مبلغ گزافی -حدود ۲۵۰هزار دلار- داده و تمام باکس تبلیغات آن شبکههای ماهوارهای را برای فیلمش گرفته، تا با تبلیغ تماموقت، هم فروش بالای فیلمش را تضمین کند و هم اینکه فرصت تبلیغ برای فیلمهای رقیب باقی نگذارد.
دادههای ترسناک در این زمینه ادامه دارند: «چندی پیش یک خبرگزاری نوشته بود که سال گذشته سینمای ایران بیش از صدمیلیارد تومان تنها به یکی از شبکههای ماهوارهای تبلیغبگیر داده، به این معنا که تنها برای امری غیرضروری مانند تبلیغ فیلم که در شرایط درست در داخل کشور باکیفیتتر و بهتر هم میتواند انجام گیرد، رقمی تقریبا معادل یکونیم میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
یک حسابوکتاب ساده
سال گذشته یکی از روزنامهها از قول یکی از مدیران بازاریابی شبکههای ماهوارهای نقل کرده بود که «برای پخش تیزر یکماهه فیلمها که شامل ٢٤٠ نوبت طی ٣٠ روز میشود، مبلغ ١٠هزار دلار دریافت میشود. برای پکیج ٥٤٠ نوبت پخش یک دقیقهای برای تبلیغ آثار هم صاحبان آثار باید بین ٦٠ تا ٨٠هزار دلار کنار بگذارند.»
حالا در شرایطی که سال گذشته بالای ۱۰ فیلم تنها در شبکه جم تبلیغ داشتند -آن هم نه یکبار و ١٠ بار، بلکه به طرز مشمئزکنندهای بیشتر از هزار بار- و این وضع همین حالا هم برای فیلمهای «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» ادامه دارد؛ با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد که سینمای ایران تنها در یک سال گذشته برای تبلیغات فیلمها چقدر هزینه کرده است!
آغاز ماجرا
اما اینکه چه شد که تبلیغات آثار سینمایی سر از شبکههای ماهوارهای درآورد، باید به روزهایی برگشت که تلویزیون که زمانی به محصولات فرهنگی روی خوش نشان میداد و به تریبونی برای بهتر دیدهشدن آثار سینمایی تبدیل شده بود، تغییر رویه داد و شروع کرد به مقاومت مقابل پخش تبلیغات سینمایی و انداختن انواع و اقسام سنگهای مختلف پیشپای محصولات سینمایی که از این میان میتوان از سختگیریهای فراوان تا ممیزیهای مستقل سازمان صداوسیما فراتر از آنچه وزارت ارشاد مصوب کرده، اشاره کرد.
این موارد که نارضایتیهای بسیاری را موجب شدند، کمکم کنداکتور تلویزیون را خالی از تبلیغات محصولات سینمایی کردند و در ادامه نیز با قواعد و مقرراتی جدید از قبیل لزوم انجام ممیزیهایی عجیب و جدید صاحبان آثار را به سمت شبکههای ماهوارهای کوچ دادند.
چندی پیش سعید خانی، پخشکننده سینما و تهیهکننده آثاری مانند «من»، «دوزیست»، «حرفهای» و «سال گربه» در این زمینه گفته بود که «مشکل اینجاست که شماری از مدیران تلویزیون درک درستی از محصول فرهنگی ندارند و در نتیجه نمیتوانند ارتباط خوبی با سینما برقرار کنند. همه ما در یک کشور زندگی میکنیم و این طبیعی است که حق داشته باشیم سینما به تلویزیون کمک کند. اما متاسفانه چنین نگاهی در سازمان صداوسیما وجود ندارد و چنین میشود که حتی فیلمی مانند «دسته دختران» هم که یک فیلم ارزشی و دفاع مقدسی و در راستای سیاستهای تلویزیون است، از تیزر بیبهره میماند. اتفاقی که البته یک زمانی کاملا برعکس بود، ولی حالا دیگر آن نگاه کلان در مدیران تلویزیون وجود ندارد.»
چرا تلویزیون نه؟!
اما در شرایطی که تقریبا تکتک صاحبان فیلمها به لزوم جلوگیری از خروج ارز از کشور واقفند و در عین حال، به تازگی نیز از موضعگیری شدید دولت و به خصوص عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات ارشاد، مبنی بر لزوم مقابله با پدیده خروج ارز و سرمایه از کشور و البته برخورد با فیلمهای تبلیغشده در ماهواره آگاهی یافتهاند؛ پس چرا فیلمسازان و صاحبان فیلمها چنین تصمیمی میگیرند و تبلیغ فیلمشان را به ماهوارهها میدهند؟
شماری از سینماگران به تازگی در پاسخ به این پرسش، از کاهش ضریب نفوذ تلویزیون و کاهش شمار مخاطبان این رسانه به عنوان یکی از دلایل این امر نام بردهاند. این همان چیزی است که چندی پیش رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم گفته بود که دیگر نمیتوانیم انتظار مخاطبان ۸۰ و ۹۰درصدی داشته باشیم.
نکته دیگری که در این میان وجود دارد، عدم صرفه مالی تبلیغات در تلویزیون است. به گزارش ایدنا، رسانه جامع تبلیغات تجاری ایران، تا قبل از ریاست پیمان جبلی، صداوسیما بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تیزر تبلیغاتی را به فیلمهای سینمایی اختصاص میداد که نوعی یارانه به کالاهای فرهنگی بود، اما در دوره جدید صداوسیما این معادله برعکس شده و تنها ۱۰ تا ۱۵ تیزر تبلیغاتی به فیلمها اختصاص داده میشود و سازندگان باید هزینه تبلیغات بیشتر را پرداخت کنند.
امیرحسین علمالهدی، یکی از مدیران فرهنگی دولتهای گذشته و کارشناس اقتصاد سینما، با اشاره به اینکه «دلیل رجوع صاحبان آثار سینمایی به تبلیغات ماهوارهای کاهش ضریب نفوذ تلویزیون است که البته این هم تنها در مورد ۴۰درصد از سینمای ایران صدق میکند و روی ۶۰درصد باقی فیلمها تاثیر چندانی ندارد»، میگوید: «علاوه بر این، تبلیغات در تلویزیون بر اساس اعداد و ارقام صرف مالی چندانی برای سازندگان آثار ندارد، بنابراین آنها ترجیح میدهند تبلیغ کارشان را با هزینهای کمتر انجام دهند. البته در حال حاضر عدد دقیقی از میزان پول دریافتی تلویزیون بابت پخش تیزر ندارم، اما آخرین رقمی که در ذهنم هست، این استدلال را به من میدهد که تبلیغ فیلم در تلویزیون شاید بهصرفه نباشد.»
حرف آخر
نتیجه این تصمیم مقرونبهصرفه نبودن تبلیغات در تلویزیون برای فیلمهای سینمای ایران و کوچ تبلیغات سینمایی به ماهوارههاست که همانطور که گفته شد باعث خروج یکونیم میلیون دلار ارز شده و این پرسش را در شماری از خبرگزاریها به وجود آورده است که «با ادامه این روند، آیا غیر از این است که سود رکوردشکنیهای سینمای ایران بیش از اینکه به نفع سینما یا حتی تلویزیون ایران تمام شود، به جیب یکسری ماهوارهها ریخته میشود؟»
واقعا آیا رواست که سرمایههای کشور اینگونه از کشور خارج شود؟ آیا نباید کاری کرد و به خصوص نهادهای نظارتی نباید تلویزیون را وادار کنند در این راستا گامی بردارد؟!
انتهای پیام