Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: آبیاری کم فشار زیرسطحی روش نوینی است که با استفاده از فشار آب موجود در لوله‌های pvc و با ایجاد فشار کم با ریزش آب درون یک مخزن کوچک با اتصال به لوله موتورخانه بدون نیاز به استخر و پمپاژ انجام می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این روش نیازی به پمپاژ، استخر و قطره‌چکان وجود ندارد، تصریح کرد: انرژی اولیه با توجه به اختلاف ارتفاع سطح آب از مبدأ تا مزرعه قابل تأمین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح الگوی مصرف یادآور شد: بهترین روش برای کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری کافی و بهینه از ذخایر آبی موجود است که از مصرف انرژی‌های اضافه برای پمپاژ و ذخیره‌سازی توسط استخر، تعویض قطره‌چکان، شستشوی آن‌ها و تبخیر آب درون استخر جلوگیری به عمل می‌آورد.

جعفری با بیان اینکه در آبیاری زیرسطحی برای اراضی خرد با دبی بسیار کم پنج لیتر بر ثانیه تا دبی متوسط ۲۵ تا ۴۰ لیتر بر ثانیه برای چندین هکتار قابل استفاده است، ادامه داد: با توجه به طرح اجرا شده توسط این روش انرژی مورد نیاز از اختلاف ارتفاع حداقل با وصل مستقیم شبکه آبیاری به موتور پمپ تا حداکثر دو متر با ایجاد یک مخزن مانند حوضچه قابل استفاده است.

وی افزود: در صورت وجود شیب توپوگرافی در شبکه انتقال آب به مزرعه نیاز به هیچ هزینه اضافی برای تأمین اختلاف ارتفاع نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این روش هیچ نیازی به لوله‌های فشار قوی وجود ندارد، اضافه کرد: در این روش لوله‌های در حد چهار اتمسفر فشار ضعیف نازک قابل استفاده است.

جعفری با بیان اینکه در این روش توزیع آب تا حد زیادی به طور یکنواخت قابل تأمین است، گفت: ابتدا آب توسط لوله‌های اصلی از مبدأ به مزرعه انتقال داده می‌شود و با توجه به طول و تعداد ردیف درختان شبکه آبیاری طراحی می‌شود.

وی با بیان اینکه هرچه قطر لوله‌های شبکه بزرگتر باشد هزینه اتصالات گرانتر است، تصریح کرد: بهترین و مقرون به صرفه‌ترین لوله برای ایجاد شبکه آبیاری و لوله‌های اصلی قطر ۱۶۰ و ۲۰۰ پولیکا است که در مزارع با سطح زیرکشت بیش از یک هکتار بهترین لوله برای استفاده خطوط اصلی پولیکا ۲۰۰ میلیمتر و لوله‌های زیر درختان نیز ۱۱۰ و ۹۰ میلیمتر پلیکا با فشار چهار تا شش اتمسفر مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کاهش تبخیر سطحی نسبت به سایر روش‌های آبیاری تحت فشار به علت توزیع آب در زیر سطح خاک یکی از مزایای آبیاری زیرسطحی است، تصریح کرد: قابلیت استفاده و به کارگیری از روش آبیاری زیر سطحی در شرایط خرده مالکی و سطوح زیرکشت کوچک وجود دارد.

جعفری با بیان اینکه در این روش نیاز به سیستم کنترل مرکزی، استخر، برق و ایستگاه پمپاژ وجود ندارد، یادآور شد: در زمان‌های مورد نیاز با استفاده از این سیستم می‌توان باغ را به صورت غرقابی آبیاری کرد و در نتیجه عمل آبشویی نمک‌ها و پس زدن و دور کردن شوری از ریشه درخت که بسیار مهم و لازم است، به سادگی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این روش تعمیر خرابی‌های اتفاقی، بسیار ساده و ارزان و با وسایل اولیه موجود در محل امکان‌پذیر است، ادامه داد: کوددهی و تغذیه باغ با استفاده از این روش بسیار ساده و ارزان و با بهره‌گیری از یک تانک پلی‌اتیلن و لوازم الحاقی به آن قابل انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این سیستم با کاهش اثرات تنش‌های خشکی و شوری در درختان پسته با امکان کاهش دور آبیاری روبرو هستیم، افزود: علف‌های هرز نیز کاهش شدید پیدا می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه در این روش عدم مزاحمت لوله‌ها برای عملیات کاشت داشت و برداشت و عدم ایجاد محدودیت کار برای ماشین‌آلات و کارگران وجود دارد، اضافه کرد: سله و فرسایش خاک نیز در این روش اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: در این سیستم آب آبیاری با اکسیژن همراه است و در نتیجه تهویه مناسبتر خاک در محل فعالیت ریشه اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ابتدا با استفاده از ادوات کشاورزی مناسب در محل سایه‌انداز درخت کانالی به عمق ۵۰ سانتی‌متر و عرض ۴۵ سانتی‌متر در دو طرف درخت حفر می‌شود و این حفاری باید بر روی خط تراز صورت گیرد سپس کف کانال براساس شیب ۰.۱ ریگلاژ می‌شود.

جعفری یادآور شد: کف کانال مربوطه را با استفاده از شن نخودی بادامی سرند شده به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر پر کرده سپس سطح خارجی را هموار و مسطح می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده در پروژه‌هایی که شن در ابعاد و حجم مطلوب استفاده شده عملکرد سیستم آبیاری دارای راندمان بالایی بوده است، افزود: رشد رویشی درختان نیز بهتر گزارش شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طبق مشاهدات و تجارب به دست آمده بهترین روش در لوله‌گذاری به این نحو است، ادامه داد: لوله‌های ۹۰ یا ۱۱۰ در دو طرف درخت به طور مجزا کارگذاری و جداگانه به داخل حوضچه وصل می‌شوند.

جعفری خاطرنشان کرد: این سیستم آبیاری به میزان ۳۰ هکتار به صورت ترویجی در استان اجرا شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی آبیاری کانال رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۶۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد

حسین اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با در مدار قرار گرفتن این مخزن، آب شرب بیش از ۲ هزار نفر از روستاییان منطقه کلهرود به صورت پایدار تأمین می‌شود، اظهار داشت: با اجرای این پروژه آب شرب ساکنان روستاهای کلهرود محله قلعه، سر بیشه و تکلر از توابع شاهین‌شهر و میمه با فشار یکسان تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای این پروژه مردم منطقه گاهی با افت فشار آب مواجه می‌شدند، افزود: هدف از اجرای این پروژه افزایش حجم ذخیره این مخزن است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، حجم محدود مخزن قبلی ۱۵۰ متر مکعبی روستای کلهرود که به دلیل گذر زمان فرسوده شده بود، در برخی از فصول سال باعث سرریز شدن آن و هدر رفت آب می‌شد.

اکبریان افزود: عملیات احداث مخزن بتنی زمینی ۲۵۰ متر مکعبی کلهرود هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان به همراه داشت که از محل اعتبارات عمرانی تأمین شد.

وی به نوسازی شبکه آب روستای کلهرود در سال‌های اخیر پرداخت و تصریح کرد: در سه سال گذشته بیش از هشت کیلومتر از شبکه روستایی کلهرود اصلاح و بازسازی شد چرا که قطر شبکه توزیع آب روستای کلهرود ۵۰ میلیمتر بود که موجب رسوب گیری جدار شبکه و به دنبال آن افت فشار آب می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان کرد: با اصلاح شبکه توزیع آب شرب روستای کلهرود قطر لوله‌ها به ۹۰، ۱۱۰ و ۱۶۰ میلیمتر افزایش یافت که به صورت ثقلی آب از شبکه به مخزن منتقل می‌شود و آب شرب روستای کلهرود از یک رشته قنات با دبی سه لیتر در ثانیه تأمین می‌شود.

کد خبر 6097898

دیگر خبرها

  • لزوم آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه مسافربری بیرجند
  • اجرای هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • ۲۵۰۰ نفر از پروژه آبرسانی روستایی مجتمع شهدای هزار جریب گلوگاه بهره‌مند می‌شوند
  • آب شرب پایدار ۲ هزار ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۱۶ اردیبهشت
  • اجرای موفقیت‌آمیز آزمون نمونه‌های طرح پیش بسته‌بندی در خراسان جنوبی