Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: از نخستین سفرش با دوچرخه بیشتر از ۷ سال نمی‌گذرد. اما در همین مدت کوتاه به چهارگوشه ایران سفر کرده و بیش از ۶ هزارکیلومتر از جاده‌های کشور را رکاب زده است. می‌گوید عاشق سفر با دوچرخه است و از آن بیشتر شیفته همکلام شدن با مردم کشورش. در یکی از همین سفرها بود که از نزدیک محرومیت روستاهای جنوب کشور را لمس کرد و از آن روز به بعد، شاد کردن دل کودکان محروم به یکی از هدف‌های اصلی سفرش با دوچرخه تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خواندنی‌های بیشتر را اینجا  دنبال کنید

خودش می‌گوید: «در طول سفرهای مختلفم با دوچرخه، به هر روستایی که می‌رسم توقف می‌کنم تا به قدر چند دقیقه هم که شده با مردم روستا به گفت‌وگو بنشینم. در یکی از همین سفرها به روستایی کم‌برخوردار در بوشهر بود که لطف بی‌کران روستاییان نمک‌گیرم کرد. بعد از آن سفر وقتی به تهران برگشتم تصمیم گرفتم، کوله‌بار سفرم همیشه پر از هدیه باشد تا لطف روستاییان را جبران کنم؛ و چه هدیه‌ای بهتر از کتاب.»

می‌خواهم همه آنها باسواد شوند

عکس‌ها و تصاویر سفرهای نصیری به روستاهای جنوب کشور گویای همه چیز است. به هر روستایی که می‌رسد، بچه‌ها دور او جمع می‌شوند، عمو مهران به آنها کتاب قصه هدیه می‌دهد و گاهی زیر سایبان خانه‌ای در روستا هم خستگی در می‌کند و هم برای بچه‌ها قصه می‌خواند. می‌گوید: «چه لذتی بالاتر از این که بچه‌ها با این هدایا لبخند بزنند و چند دقیقه‌ای محو گوش کردن به قصه‌ها ‌شوند.» حرف کتاب قصه و بچه‌ها که می‌شود، خاطرات شیرین هم‌کلام شدن با آنها به ذهنش هجوم می‌آورند. او یکی از خاطراتش را اینطور تعریف می‌کند: «بعد از چند ساعت رکاب زدن بی‌وقفه به یکی از روستاهای کم‌برخوردار هرمزگان رسیدم. قصد نداشتم در این روستا توقف کنم اما وقتی وارد روستا شدم چند کودک را دیدم که زیر تیغ آفتاب نشسته بودند و هیچ وسیله‌ای برای سرگرمی یا بازی نداشتند. سراغ آنها رفتم و به هرکدام یک کتاب قصه هدیه دادم. به سن و سال‌شان می‌خورد دانش‌آموز باشند اما شرایط سخت زندگی آنها را از تحصیل جدا کرده بود. سواد نداشتند و من شروع کردم برای‌شان قصه بخوانم. کتاب که تمام شد یکی از آنها گفت از سال به بعد هرجور شده به مدرسه می‌روم. چون دوست دارم باسواد شوم و کتاب بخوانم. وقتی دوباره سوار دوچرخه شدم تا به دل جاده بزنم با خودم گفتم اینکه فقط یک کودک به تحصیل علاقه‌مند شود من به هدفم رسیدم.»

سایکل‌توریستی در قامت سفیر فرهنگی ایران

اما داستان سفرهای مهران نصیری با دوچرخه‌اش به همینجا ختم نمی‌شود. او شیفته معرفی فرهنگ غنی ایران به خارجی‌هاست تا به قول خودش به این آب و خاک و مردمانش ادای دین کند. نصیری به عنوان یک سایکل توریست با دوچرخه به ده‌ها کشور اروپایی سفر کرده و در هر سفر توشه‌ای برای معرفی ایران به همراه برده است. وقتی از سفر با دوچرخه و گفت‌وگو  درباره ایران حرف می‌زند انبوه خاطرات شیرین به ذهنش هجوم می‌ آورند؛ مثل وقتی که در آلمان مهمان زوجی آلمانی بود و با تعریف کردن از فرهنگ غنی ایران تصور آنها را نسبت به کشورمان تغییر داد. خودش می گوید: «سایکل‌توریسم یا همان سفر با دوچرخه هم ورزش است و هم گردشگری. رشته آسانی نیست چون توانایی بدنی بالایی لازم دارد. اما شوق آشنایی فرهنگ ملل مختلف جهان و البته آشنا کردن آنها با فرهنگ ایران باعث شد سایکل‌توریسم برای من بیش از یک ورزش یا گردشگری ساده  باشد. من قبل از هر سفر خارجی کوله‌بارم را با سوغاتی‌های ایرانی مثل پسته و زعفران و... در بسته‌بندی‌های کوچک پر می‌کنم تا به هر کشوری که می‌روم با دادن این هدیه‌ها سر صحبت درباره ایران باز شود. معمولا بحث به صحبت درباره فرهنگ غنی ایران می‌کشد و من تصاویر جاذبه‌های توریستی و فرهنگی ایران را هم به آنها نشان می‌دهم تا اگر برخی رسانه‌ها تصویر دیگری در ذهن‌شان ایجاد کرده‌اند تغییر کند.»

سوغات سفر با دوچرخه به آلمان

نصیری خاطره یکی از سفرهایش برای‌مان تعریف می‌کند؛ همان شبی که مهمان یک خانواده آلمانی شد تا نگاه آنها را به کشورش تغییر دهد: «آن شب بارانی هیچ‌وقت از یادم نمی‌رود. همه سایکل‌توریست‌ها می‌دانند که در اروپا نمی‌شود هر جایی که دلت خواست کمپ بزنی. آن شب هم باران شدید گرفته بود و من از مناطقی که برای کمپ‌ زدن مشخص شده است، فاصله زیادی داشتم. برای آنکه خیس نشوم زیر شیروانی یک خانه روستایی رفتم تا باران بند بیاید. صاحبخانه اما از پشت پنجره حواسش به من بود. جلو آمد و از من خواست تا توقف باران مهمان آنها شوم. آن شب چند ساعتی با آن زوج آلمانی درباره ایران صحبت کردم. اسم کویر لوت و جذابیت‌هایش را شنیده بودند اما راستش تبلیغات منفی از ایران آنها را برای سفر مردد کرده بود. من هم تصاویر ایران را به آنها نشان دادم و از مهربانی‌ ایرانی‌ها گفتم. باران که بند آمد و وقت خداحافظی رسید تصمیم گرفته بودند یک بار هم که شده به ایران سفر کنند.»

کد خبر 685184 برچسب‌ها محله سفر - طبیعت‌گردی سفر - توریسم (خارجی) سفر - گردشگری همشهری محله دوچرخه سواری ورزش سفر - جاده سفر - جهانگردی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله سفر طبیعت گردی سفر توریسم خارجی سفر گردشگری همشهری محله دوچرخه سواری ورزش سفر جاده سفر جهانگردی سفر با دوچرخه بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۰۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن خبرساز در سخنرانی رئیسی

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

عکس خبرساز یک زن بی‌حجاب در سخنرانی رئیسی 

نمی‌خواهم از شوهرم طلاق بگیرم اما مجبورم
ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد از ۵ سال


تهیه‌کننده متهم به تجاوز تبرئه شد


علی دایی و مهدوی‌کیا خواننده شدند!


عکسی متفاوت از یک آگهی استخدامی در تهران


چند حقیقت خواندنی درباره هند و فرهنگ مردم آن
ژست جالب محمدحسین میثاقی و پسرش


واکنش تند همسر سابق مهدی قایدی به شایعات


عکس باورنکردنی از جوانی بهنوش بختیاری در ۱۸ سالگی


پدیده جدید و مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده است


دیالوگ معنادار مریلا زارعی در سریال افعی تهران


سقوط مرگبار مسئول سابق از پل


راز تلخ خودکشی پر سروصدای یک پزشک ایرانی
ژست‌های جدید و جذابِ سرکار خانم کیت وینسلت


تصاویری جالبی که از داوطلبان کنکور سراسری شکار شد


موذیانه‌ترین گرانی این روزها که خیلی نَرم اجرا شد!
رُخ‌نمایی خودروی محبوب ایرانی‌ها با چهره جدیدش


ممنوعیت عجیب برای یک سریال خبرساز و جنجالی

تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در یک مراسم عزاداری

دیگر خبرها

  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • ببینید | توصیه جالب و متفاوت بهرام بیضایی به بهاره رهنما
  • معرفی دو گزینه اروپایی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال
  • صادق بوقی در رختکن تیم ملی افغانستان!
  • زن خبرساز در سخنرانی رئیسی
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم