Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:24:55 GMT

آیا مرزهای ناتو به آسیا می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۲۲۴۱

آیا مرزهای ناتو به آسیا می‌رسد؟

به گزارش روز شنبه ایرنا، منابع نزدیک به رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی می‌گویند وی به همراه سران کشورهای ژاپن، استرالیا و نیوزلند در حال بررسی برگزاری نشستی چهارجانبه در حاشیه اجلاس هفته آینده ناتو در اسپانیا هستند. به نظر می‌رسد این نشست از سوی چهار کشور مذکور در راستای تلاش برای مقابله با آنچه که کنترل فزاینده نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوس آرام ارزیابی شده، برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پایگاه خبری رسمی ناتو در گزارشی در وبسایت خود درج کرده‌است: ناتو و شرکای آسیایی و اقیانوسیه آن توافق دارند که گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری عملی را در چندین زمینه از جمله فضای سایبری، فناوری‌های جدید و مقابله با اطلاعات نادرست افزایش دهند. و از آنجایی که چالش‌های جهانی راه‌حل‌های جهانی می‌طلبد، در زمینه‌های دیگر مانند امنیت دریایی و تغییرات آب و هوایی هم با یکدیگر همکاری می کنند.

روزنامه چینی گلوبال تایمز هم در گزارشی نوشته‌است: چهار کشور مذکور سالهاست که همراه با ۹ شریک ناتو در این ائتلاف نظامی گنجانده شده‌اند و نشست پیشنهادی آنها در حاشیه اجلاس پیش‌روی ناتو با هدف گسترش نفوذ منطقه‌ای و جهانی چین و استفاده از شرکای جهانی ارزیابی شده‌است. به باور ناظران، ناتو قصد دارد بازوهای خود را از آنسوی اقیانوس اطلس تا آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد و از این رو حضور کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند برای رسیدن به این هدف ضروری به نظر می‌رسد.

این روزنامه در ادامه یادآور شده است: ناتو در نشست سال گذشته خود، چین را آشکارا یک "چالش سیستمی" معرفی کرد و این بار به نظر می‌رسد با نیت مهار چین، کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی را که از نظر جغرافیایی بسیار نزدیک به چین هستند و دارای منافع در هم تنیده‌ای می‌باشند به سمت خود متمایل کرده و سعی دارد نمونه اولیه یک «ناتو کوچک آسیایی» را در منطقه آسیا و اقیانوسیه بنا نهد.

این چهار کشور از منظر ارزشی و نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در آسیا و اقیانوسیه نماینده منطقه بشمار می‌روند و علاوه بر این، منافع امنیتی پیچیده‌ای با چین دارند. بنابراین دلیل انتخاب آنها از سوی ناتو این است که چین را از نظر امنیتی کنترل کند.

گلوبال تایمز می افزاید: فارغ از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در سفری که به تازگی به ژاپن داشت ضمن ارائه چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه، پیشنهاد حضور این چهار کشور را ارائه داد. این امر خود دلیلی بر این مدعا است که چنانچه کشورها بتوانند در ائتلافی کوچک یکی شوند، امکان دارد بتوانند به دو شکل امنیتی و اقتصادی چین را احاطه کنند.  

اما اینکه چنین اقدامی جواب می دهد یا خیر، بسته به نتیجه این نشست چهار جانبه و توانایی آن برای ایجاد هیاهو در افکار عمومی بین‌المللی دارد. چراکه این چهار کشور یک گروه یکپارچه نیستند و به عنوان مثال نیوزلند در دیپلماسی نسبتا خودمختار است و از سوی کشورهایی مانند ژاپن و استرالیا مجبور به حضور در گروهی علیه چین نخواهد شد.

از سوی دیگر، ناتو به عنوان یک ائتلاف نظامی که هدف اصلی آن رویارویی نظامی است، برای بقای خود با تضادها و بحران‌های داخلی بسیاری مواجه است و باید با بر سر زبان انداختن شایعه تهدید روسیه و چین، بقای خود را دوام بخشد. و از سوی دیگر، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزلند، به عنوان کشورهای آسیایی و اقیانوسیه که دور از مرزهای ناتو قرار دارند، بعید است که خطر توسعه پایدار خود را برای تطبیق با راهبردهای آمریکا و ناتو به خطر بیندازند.

فارغ از این مسائل، چهار کشور مزبور چنانچه بخواهند ناتوی دیگری تشکیل دهند، تجربیات پیمان آتلانتیک شمالی را سرمشق قرار می‌دهند و به معنای کامل کلمه گروهی شبیه به ناتو ایجاد نمی کنند. هرچند این فرضیه را که آنها در پی ایجاد یک ائتلاف چندجانبه نظامی و امنیتی هستند را نمی‌توان رد کرد، اما انسجام چندانی میان این چهار کشور وجود ندارد و از آنجایی که اختلافات درونی ناتو رو به افزایش است، بعید است این چهار کشور متحد شوند.

علاوه بر این، چهار کشور مذکور در بسیاری از مسائل دیگر هم دیدگاه‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، از منظر نگرانی‌های امنیتی، کره جنوبی به جای تمرکز بر تهدیدات از جانب چین، عمدتا کره شمالی را اولویت قرار می‌دهد و نگاه نیوزیلند هم به تسلط و هژمونی استرالیا در منطقه اقیانوس آرام‌جنوبی است.

اما موضوع در مورد ژاپن کمی متفاوت است؛ این کشور تمایل به تشکیل یک ناتوی آسیایی دارد و خواهان ایفای نقشی حیاتی در آسیا و اقیانوسیه است. استرالیا هم به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان آکوس (پیمان سه جانبه ای کشور با آمریکا و انگلیس)، جاه‌طلبی های نظامی بزرگی در منطقه دارد. اما در مورد کره جنوبی و نیوزلند اینطور نیست. بعلاوه، بعید به نظر می رسد این دو کشور از ایده تشکیل یک ائتلاف میان این چهار کشور حمایت کنند.

ژاپن و استرالیا به‌عنوان کشورهایی با انگیزه‌های نسبتا بزرگ، روابط دوجانبه بسیار نزدیکی در زمینه نظامی و امنیتی دارند.

این روزنامه در پایان خاطرنشان می‌کند: با وجود مکانیسم چهارجانبه ای که میان آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا برقرار است، چین باید هوشیار باشد تا از ایجاد یک ائتلاف نظامی از سوی توکیو و کانبرا، به عنوان دست نشانده‌های واشنگتن و ناتو جلوگیری کند.

برچسب‌ها کره‌ جنوبی استرالیا ناتو ژاپن چین نیوزیلند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی استرالیا ناتو کره جنوبی استرالیا ناتو ژاپن چین نیوزیلند آسیا و اقیانوسیه چهار کشور نظر می رسد یک ائتلاف کره جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۲۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه

یک منبع اطلاعاتی اوکراین مدعی شد که پهپادهای این کشور به یک کارخانه بزرگ فولاد در منطقه «لیپتسک» روسیه حمله و خساراتی به آن وارد کردند.

رویترز چهارشنبه شب به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین نوشت که در این حمله بخشی از «ایستگاه اکسیژن» کارخانه متالورژی «نوولیپتسک» آسیب دیده است که این خسارت تاثیر طولانی‌مدت بر فعالیت این کارخانه خواهد داد.

شرکت NLMK که مالکیت این کارخانه را در اختیار دارد ادعای اوکراین را رد کرد. یک منبع صنعتی در روسیه نیز گفت که این کارخانه طبق معمول به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پیشتر فرماندار لیپتسک گفته بود که یک پهپاد اوکراینی به یک منطقه صنعتی حمله کرده است اما درباره اینکه آیا این اقدام خسارتی داشته است یا خیر، اطلاعاتی منتشر نکرد.

اوکراین در ماه‌های اخیر حملات پهپادی خود را علیه تاسیسات صنعتی و نفتی روسیه افزایش داده است. کی‌یف انجام حملات پهپادی علیه این تاسیسات را بطور رسمی تایید یا تکذیب نمی‌کند اما هشدار داده است، تاسیساتی که از جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند، اهداف مشروع نظامی قلمداد می‌شوند.

اما شرکت NLMK گفته که با صنایع دفاعی روسیه همکاری ندارد و محصولات آن صرفا کاربرد غیرنظامی دارد. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که قادر به تولید فولاد سخت برای مصارف نظامی نیست و برای ارتش این کشور محصولی تولید نمی‌کند.

حمله پهپادی کی‌یف علیه کارخانه فولاد لیپتسک توسط آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR انجام شد. این آژانس همچنین به ۲ مخزن نفت شرکت روس‌نفت در منطقه «اسمولنسک» روسیه حمله کرد.

این در حالی است که روسیه نیز در هفته‌های اخیر حملات هوایی خود را علیه سیستم انرژی اوکراین افزایش داده است.

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس تاکید کرد که قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند و آن کشور میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است.

 لوکاشنکو چهارشنبه در سخنانی در کنگره خلق بلاروس اظهار کرد: امروزه هر کسی می‌داند که اوکراین یک میدانی برای آزمون است و تحولات آن کشور به نحوی مشخص خواهد کرد که نظم جهانی در آینده چگونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه «قدرتهای بزرگ هسته‌ای عملا بطور غیرمستقیم در خاک با هم می‌جنگند» افزود: دولت اوکراین به توافقی با غرب دست یافته است که بر اساس آن جان مردم اوکراین با سلاح مبادله می‌شود.

لوکاشنکو تاکید کرد: این یک مساله دردناک است. اما بگذارید نگاهی فلسفی به تحولات بیندازیم. چه کسی در این دور جدید از تقابل میان شرق و غرب پیروز شده است؟ ما پیروز نشده‌ایم؟ آنها هم پیروز نشده‌اند.

رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه همه روسای جمهوری سابق اوکراین کشورشان را غارت کردند، گفت: اوکراین کشوری شکوفا با خاکی حاصلخیز و دارای نیمی از عناصر جدول مندلیف است. به ۲ دریا راه دارد و از معادن و غول‌های صنعتی با مردمی خلاق و سختکوش دارد.

لوکاشنکو اظهار کرد که مردم اوکراین باید «آزاد زندگی کنند، شاد باشند و ثروتمند شوند. اما آنها ثروتمند نشدند بلکه فقط شمار معدودی از آنها ثروت کسب کردند. اولیگارش‌ها و افراد قدرتمند همه منابع را از آن خود کردند.

هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان هشدار داد و گفت که این تاسیسات در صورت استقرار، هدف نظامی مسکو خواهند بود.

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد که تاسیسات هسته‌ای ناتو اگر به طور دائم در لهستان مستقر شوند، یک هدف نظامی برای مسکو خواهند بود.

این مقام روس هشدار داد که عملیات هسته‌ای مشترک کشورهای عضو ناتو که نزدیک مرز روسیه هستند، به تهدیدهای امنیتی مسکو اضافه می‌شود.

ریابکوف همچنین اضافه کرد که بحث در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان یک "داستان در حال آشکار شدن" است.

وی تاکید کرد که مسکو به دقت مراقب این موضوع است که چگونه دستگاه‌های مختلف اجرایی لهستان در حال بررسی این موضوع در گفتمان داخلی خود هستند.

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان پیشتر در گفت وگو با یک روزنامه محلی گفته بود که این کشور آماده استقرار کلاهک‌های هسته‌ای ذیل برنامه «اشتراک گذاری هسته‌ای» ناتو است.

وی اعلام کرد که در مورد این مساله با شرکای آمریکایی خود بیش از یک بار گفت وگو کرده است.

برنامه بازدارندگی هسته‌ای ناتو به نام برنامه «اشتراک هسته‌ای» این امکان را به اعضای این پیمان دفاعی می‌دهد که سلاح هسته‌ای خود را در کشورهای فاقد این سلاح‌ها، مستقر کنند.

ناتو از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون در چارچوب این برنامه، تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر کرده است.

با این حال ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

 

دیگر خبرها

  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • دستور مهم رئیسی؛ تخصیص ۳میلیون یورو برای دیوارکشی مرزهای ایران | اعلام جزئیات جدید از انسداد مرزها؛ اولویت‌ با کدام مرزهاست؟
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • ناتو، قلدر ۷۵ساله
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان