Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قلاده توله یوز در مسیر مواصلاتی جاده جاجرم مشاهده شده و این موضوع امیدها برای تداوم نسل این گونه جانوری یوز ایرانی را زنده کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ رضا شکاریان در پاسخ به این سوال که ماجرای مشاهده یک توله یوز در محور مواصلاتی جاجرم چیست٬ اظهار داشت: ساعت 23:20 سوم تیرماه یکی از طبیعت دوستان هنگام گذر از محور سنخواست جاجرم، متوجه حضور یک توله یوزپلنگ می‌شود که در وسط جاده ایستاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین با توقف خودرو و کم کردن نور چراغ خودرو، شرایط عبور توله یوز را فراهم می‌آورد و با توجه به اینکه احتمال حضور مادر در اطراف زیاده بوده٬ سریعا محل را ترک می‌کند.

وی افزود: مشاهده توله، خبر خوبی از زادآوری یوز در این منطقه دارد و امید می‌رود با شروع طرح دوربین‌گذاری در یک ماه آینده، بتوانیم تصاویری از حضور این گونه ثبت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با توجه به تردد و مشاهده چند باره یوز در این مسیر در یک سال اخیر، از شهروندان خواست در مسیر جاده جاجرم به سنخواست با احتیاط بیشتر رانندگی کنند.

دوره یک ماهه چالش‌برانگیز پیش روی بقای توله یوزپلنگ ایرانی استلطفاً تصویر "توله یوزپلنگ ایرانی" را جعل نکنید! + عکسروایت مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان از 3 توله یوز ایران/ چاره‌ای جز شیردهی دستی نبود

به گزارش تسنیم، در سال 1397 یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در این مسیر بر اثر بی‌احتیاطی راننده خودرو تلف شد. پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در ایران است که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه فراوان، محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند است.

میاندشت اکنون تنها زیستگاه دشتی و عادی یوزپلنگ آسیایی است. با توجه به اینکه از دهه 1360 هیچ گزارش مستندی از مشاهده یوز در این منطقه به‌دست نیامده بود و همچنین کاهش بسیار شدید جمعیت آهوهای منطقه٬ تصور می‌شد این حیوان در این منطقه منقرض شده باشد. اما از سال 1382 چندین بار از یوزهای بالغ و توله در این منطقه تصویربرداری شده و گزارش‌های مستندی از مشاهده آن در دست است. همچنین تحقیقات انجمن یوزپلنگ ایرانی نشان می‌دهد که نسل یوزپلنگ در این منطقه هیچگاه منقرض نشده بوده و در دو دههٔ اخیر حداقل 4 یوز در این منطقه کشته شده‌اند.

مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه‌طبیعی از سال 1388 در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرد.

با مشاهده اخیر توله یوز در مسیر جاده جاجرم٬ امیدها برای تدام نسل یوزها در این منطقه و زنده ماندن نسل یوز ایرانی تداوم یافته است.

انتهای پیام/311/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: یوزپلنگ آسیایی توله یوز جاده جاجرم نسل یوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۱۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ محمدی به ضرورت نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه-خدابنده- همدان در راستای تأمین ایمنی راه‌ها و جلوگیری از بروز حوادث ناشی از سرعت غیر مجاز اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، این سامانه تا یک ماه آینده به صورت کامل راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: مسیر‌های دیگری در استان از قبیل جاده زنجان - بیجار، زنجان -دندی، ماهنشان و طارم نیز نیازمند نصب سامانه‌های ثبت تخلفات است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه اعلام شده نصب چنین سامانه‌هایی در محور قیدار به ابهر و زنجان به بیجار نیز تا ۲ ماه آینده انجام خواهد شد.

محمدی گفت: نصب این سامانه‌ها قطعا در ساماندهی ترافیک، افزایش ایمنی راه‌ها و پیشگیری از حوادث ناشی از سرعت غیرمجاز بسیار موثر است.

هم اکنون ۴۱ دستگاه نظارت تصویری، ۸۸ دستگاه ترددشمار و ۳۷ دوربین ثبت تخلف عبور و مرور در مسیر‌های ارتباطی استان زنجان فعال است.

حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه‌های اصلی و فرعی در استان زنجان وجود دارد.

دیگر خبرها

  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • (ویدئو) اولین معاینه پزشکی دو توله ببر سوماترایی
  • واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن
  • نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان
  • (ویدئو) تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد
  • زنده گیری ۲ قلاده گربه جنگلی در مرودشت
  • اورژانس جاده مرگ شبانه‌روزی می‌شود!
  • زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت
  • حال و هوای ابری و بارانی جاده بوئین میاندشت به روایت فیلم
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو