Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر روردی روز یکشنبه در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان ضمن تشریح وضعیت اشتغال استان به تفکیک آماری افزود: نرخ بیکاری بالای جوانان این استان بویژه جوانان تحصیل‌کرده و بانوان نکته‌ای راهبردی در اقتصاد استان کرمان محسوب می‌شود که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در کشور ۱۶ درصد و این آمار در استان کرمان ۲۳.۴ درصد است.

رودری با بیان اینکه ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۵ سال استان کرمان در سن کار قرار دارند اظهار داشت: از این تعداد ۹۷۱ هزار و ۲۵۱ نفر معادل ۳۶ درصد از این جمعیت شاغل هستند که نشان می دهد بخش عمده جمعیت در سن کار استان شاغل نیستند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان افزود: نرخ تکفل شغلی در استان کرمان ۲.۹۲ نفر است یعنی به ازای هر نفر فرد شاغل در استان حدود سه نفر غیرشاغل و مصرف کننده داریم که این مساله می تواند منجر به فقر شود.

وی بیان کرد: تعهد اشتغال استان کرمان در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۶۰ هزار و ۳۷۴ نفر است که از این تعداد ۵۲ درصد در بخش صنعت، ۳۰ درصد در بخش خدمات و ۱۸ درصد در بخش کشاورزی تعریف شده است.

رودری ادامه داد: نرخ پایین مشارکت بانوان و افزایش سطح سواد کاملا مشهود است که این را می توان به اشتغال بیشتر مردان در بخش های کشاورزی، معدن و اشتغال کمتر بانوان در این بخش ها دانست.

پایین بودن نرخ مشارکت اشتغال زنان کرمانی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان تصریح کرد: نرخ مشارکت اشتغال برای مردان در استان کرمان ۶۷ درصد است که نزدیک به میانگین کشوری هستیم اما در حوزه زنان این نرخ بسیار پایین است؛ هر چند در سال های اخیر نرخ مشارکت بانوان نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری بانوان در کشور ۱۶ درصد اما در استان کرمان نزدیک به ۳۴ درصد است و ما به لحاظ نرخ بیکاری خانم ها شکاف عظیمی با کل کشور داریم به طوری که باید بحث اشتغال آنان در اقتصاد استان به عنوان یک راهبرد مهم مورد توجه قرار گیرد.

بیکاری ۱۰۹ هزار نفر در کرمان

رودری تاکید کرد: ۸۶۲ هزار نفر شاغل و حدود ۱۰۹ هزار نفر بیکار در استان کرمان داریم که خانم های خانه دار و افراد در حال تحصیل و سایر عمده جمعیت بیکاران استان را تشکیل می دهند و باید ارتباط تحصیل جوانان با نیاز بازار کار و افزایش کیفیت آموزش را در افزایش اشتغال در استان کرمان مورد توجه جدی قرار داد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: اشتغال در سه ماه نخست امسال در استان کرمان ۹ هزار و ۷۹۵ نفر بود که ۶۵ درصد آن تحقق یافته است.

نرخ رشد اشتغال استان مثبت شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: اشتغال استان  پس از ۲ سال تجربه نرخ منفی به دلیل شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی، از سال گذشته مثبت شده است که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

وی افزود: نرخ اشتغال استان کرمان در سال ۹۸ میزان ۲۵ هزار نفر و سال ۹۹ معادل ۳۳ هزار نفر منفی بوده و این آمار از سال گذشته به میزان ۲۲ هزار فرصت شغلی مثبت شده که عمده علت آن نیز کم شدن آثار کرونا، سازگاری با شرایط تحریم و همچنین سیاست های اشتغالزایی دولت بوده است.

رودری اظهار داشت: ۱۸۴ هزار فرصت شغلی طی سال گذشته برای کشور ایجاد شده که ۲۲ هزار شغل مربوط به کرمان بوده است و سهم اشتغال استان ۱۲ درصدی استان را نشان می دهد که عملکرد قابل قبولی محسوب می شود.

وی با اشاره به افزایش نرخ مشارکت در اشتغال طی ۲ سال گذشته تصریح کرد: نرخ مشارکت در سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۳ درصد رسیده و همزمان نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به ۱۱ درصد افزایش یافته که با توجه به مثبت بودن ایجاد اشتغال، افزایش بیکاری ناشی از افزایش نرخ مشارکت اشتغال بوده و دلیل عمده آن بیکاری در حوزه بانوان است.

ایجاد ۱۰ هزار شغل از ابتدای امسال

به گزارش ایرنا مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست گفت: تعهد اشتغال استان در سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۷۷ نفر بود که ۵۰ هزار ۹۹۶ نفر در سامانه اشتغال ثبت نام شدند و شاهد تحقق ۱۲۳ درصدی اشتغال استان بودیم.

مجتبی مصباح افزود: از ابتدای سال جاری ۱۰ هزار اشتغال در سامانه به ثبت رسیده است که امیدواریم میزان تعهد اشتغال امسال به طور کامل محقق شود.

وی اظهارداشت: در بخش اشتغال روستایی ۳۶۵ طرح با اعتبار ۱۷۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی یک هزار و ۱۴۸ نفر در دست اجراست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تصریح کرد: میزان اعتبارات برای پرداخت تسهیلات در بخش کشاورزی به پایان رسیده و نیاز است از سهم دیگر بخش ها به این بخش برای حل مشکل اعتبار منتقل شود.

برچسب‌ها سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان کرمان سازمان برنامه و بودجه اشتغال زایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان کرمان سازمان برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان کرمان سازمان برنامه و بودجه اشتغال زایی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان استان کرمان اشتغال استان نرخ مشارکت نرخ بیکاری سال گذشته هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۲۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم به اهمیت شورا و مشورت اشاره شده و خداوند در آیه «والذین استجابوا لربهم و اقاموالصلواه و امرهم شوری بی نهم و مما رزقنهم ینفقون» در کنار شورا بزرگترین ارکان دین یعنی نماز را ذکر کرده است.

وی افزود: از سعادت جامعه اجرای عدالت است که قدم‌های زیادی در این راستا برداشته شده است اما باز هم نیاز به استمرار دارد.

وی بیان کرد: خداوند بر پیامبر نیز تاکید داشته که با مردم مشورت کند و در امور مختلف مشورت را مورد توجه قرار دهد.

امام جمعه سنندج وظیفه دولت عدالت مدار را توجه به جامعه و مبارزه با فقر و تبعیض خواند و اعلام کرد: مسؤولان لاید زمینه رفع محرومیت را در جامعه فراهم کنند چرا که جامعه‌ای که در فقر و بیکاری و شکاف طبقاتی باشد شور و مشورت نخواهد داشت.

وی اعلام کرد: کار و فعالیت اقتصادی در برنامه‌ریزی مسؤولان قطعاً وجود دارد اما باید برای رونق اقتصادی از ظرفیت‌ها استعداد جوانان نیز بهره برد و همه ظرفیت‌ها را بکار بست.

ماموستا رستمی خواستار توجه به اشتغال و رفع بیکاری جوانان شد و جهش تولید و رونق اقتصادی را نیازمند توجه و همراهی مسؤولان و مردم دانست.

کد خبر 6090892

دیگر خبرها

  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • رد شایعات تغییر در مدیریت سازمان سینمایی
  • بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است