Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@02:39:08 GMT

دیوار کوتاه داوطلب آزمون وکالت

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۲۷۵۲

دیوار کوتاه داوطلب آزمون وکالت

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ پس از آنکه به علت شرایط وخیم کرونایی کشور و سایر مسائل، کانون‌های وکلای دادگستری آزمون مربوط به سال ٩٩ خود را در سال ١٤٠٠ برگزار کردند و تعویق‌های پی در پی در حدی که شب برگزاری آزمون به اطلاع داوطلبان می‌رسید، موجی از یاس و ناامیدی را بر داوطلبان تحمیل کرد و عمر و وقت داوطلبان به جهت شرایط قهری حاکم به هدر می‌رفت که البته گمانه‌زنی‌هایی درخصوص مسائل حاشیه‌ای در خصوص تعویق‌های پی در پی نیز مزید بر علت شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزمون وکالت ١٤٠٠ کانون‌های وکلا نیز مصون از این مباحث نبود. جدل فی مابین کانون‌های وکلای دادگستری و معاونت حقوقی قوه قضاییه بابت پذیرش آیین‌نامه لایحه استقلال کانون‌های وکلا و مواضع عجیب سازمان سنجش به عنوان نهاد اجرایی برگزاری این آزمون بر کسی پوشیده نبود. تا آنکه بالاخره با شکفتگی این مباحث آزمون وکالت ١٤٠٠ هم برگزار نشد و به تیرماه ١٤٠١ موکول شد.

متعاقب آن مرکز وکلای قوه قضاییه اعلام کرد که آزمون فوق العاده‌ای در فروردین ماه ١٤٠١ علاوه بر آزمون سالانه خود برگزار خواهند کرد، آزمون مذکور ٢٣ اردیبهشت ١٤٠١ با قید اینکه ظرف یک هفته اعلام نتیجه خواهد شد، برگزار شد.

حالیه بیش از ٤٠ روز از برگزاری آزمون مذکور می‌گذرد ولی بیش از ٤ بار زمان اعلام نتایج آن به تعویق افتاده است.

در همین رابطه معین شرقی، حقوقدان در گفتگو با اقتصادآنلاین در پاسخ به این پرسش که داوطلبان آزمون مرکز وکلا در حال حاضر با چه مشکلاتی رو به رو هستند، گفت: داوطلبان آزمون وکالت مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته‌اند. اول اینکه داوطلبان برای مطالعه و آمادگی جهت شرکت در آزمون نیازمند آرامش روحی و دوری از استرس می‌باشند. 

شرقی با بیان اینکه چرا باید ضعف در تفسیر قانون توسط این نهاد باعث ایجاد دغدغه برای داوطلب وکالت شود، بیان کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه قول اعلام نتایج ظرف مدت یک هفته از زمان برگزاری را داده‌اند ولی متاسفانه نه تنها چندین بار این زمان به تعویق افتاد بلکه به جهت ضعف شدید در سیستم اطلاع رسانی و روابط عمومی این نهاد موازی، چالش‌های درونی خود بابت تفسیر قانون تسهیل و اجرای قانون تسهیل در اعلام نتایج را نیز به فضای داوطلبان منتقل نمود. این امر باعث ایجاد استرس بیشتر داوطلب وکالت شد

وی ادامه داد: همچنین ظاهرا افراد حائز شرایط در آزمون مرکز وکلا به مصاحبه دعوت خواهند شد ولی به فرمایش احدی از اعضای کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی، برگزاری مصاحبه بر اساس قانون تسهیل در هاله‌ای از ابهام است. این ناهماهنگی و تراوشات مسئولین فقط و فقط دیوار کوتاه داوطلب وکالت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این حقوقدان با اشاره به نقش کانون‌های وکلای دادگستری در دغدغه‌های داوطلبان آزمون وکالت، گفت: از دید داوطلبان آزمون وکالت نهاد کهن و پیش قدم در خصوص وکالت و برگزاری آزمون، کانون‌های وکلای دادگستری است. لذا از این نهاد انتظار بیشتری بابت احترام به دغدغه‌های داوطلبان می‌رود.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان حقوق محصور به مشاغل خاصی از قبیل وکالت دادگستری، قضاوت، سردفتری و ... هستند و از این حیث ابتکار عمل زیادی در خصوص انتخاب شغل ندارند. تغییرات شرایط سنی شرکت در آزمون وکالت نیز از جهتی باعث هدر رفت عمر چند ساله‌ای از جوانان فارغ‌التحصیل حقوق شد. به صورتی که عده‌ای از نخبگان پر تلاش به جهت عدم داشتن شرط حداقل سنی امکان شرکت در این آزمون را از دست دادند که شایسته تامل بیشتر مسئولان ذی‌صلاح است. البته این موضوع از جهات مختلفی قابل بررسی است. 

شرقی در پایان بیان کرد: از طرفی، عدم اطلاع‌رسانی دقیق و زود هنگام در خصوص نحوه اعمال طرح تسهیل از سوی کانون‌های وکلای دادگستری نیز محل نقد است. در حال حاضر معیار درست و دقیقی در مورد قانون تسهیل و نحوه اعمال آن در دسترس داوطلبان نیست. می‌بایست در خصوص چگونگی اعمال قانون تسهیل و محاسبه ١ درصد رتبه برتر از حیث درصد کسب شده یا تراز علمی و همچنین نحوه محاسبه آن به صورت کشوری و یا به صورت کانون‌های استانی مستقل شفاف سازی گردد. همچنین اضافه شدن دروس مختلف به این آزمون نیز محل تامل است که از حوصله این بحث خارج و نیازمند کار کارشناسی می‌باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آزمون وکالت 1401 کانون های وکلای دادگستری داوطلبان آزمون کانون های وکلا آزمون وکالت قانون تسهیل مرکز وکلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید اولیه کنکور ۱۴۰۳ سه شنبه منتشر می شود

کلید اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) از سه شنبه ۱۱ اریبهشت جاری بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد و داوطلبان می توانند از تاریخ مذکور حداکثر تا روز یکشنبه، ۱۶ این ماه هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دارند، منحصرا" از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام کنند.

 نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه‌ آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش از نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی امروز، جمعه ۷ اردیبهشت در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز شد.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آن ها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

نوبت دوم آزمون سراسری تیر برگزار می شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است و در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد، داوطلبان می توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آن ها لحاظ کند.

 کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد اعلام و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • برگزاری آزمون اختصاصی برای ۶۰ داوطلب جامانده از کنکور/ تعداد متقلبان کنکور امسال اعلام شد
  • مرحله اول کنکور در مازندران در سلامت کامل برگزار شد
  • رقابت ۲۳۰۰ داوطلب آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • پایان دور نخست ماراتن کنکور برای داوطلبان گروه علوم تجربی
  • زمان انتشار کلید اولیه نوبت اول کنکور۱۴۰۳ اعلام شد
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود
  • برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است
  • کلید اولیه کنکور ۱۴۰۳ سه شنبه منتشر می شود
  • زمان انتشار کلید اولیه نوبت اول کنکور اعلام شد