Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:05:55 GMT

540 هکتار از باغات دامغان زیر کشت گردو

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۸۶۰۱

540 هکتار از باغات دامغان زیر کشت گردو

ایسنا/سمنان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: در شهرستان دامغان 540 هکتار باغات گردو در مناطق رودبار، تویه دروار، سیاه کوه و طزره کشت شده است.

علی‌اصغر امامیون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گردو یکی از محصولات خشکبار و ارزشمند در کشور است که علاوه بر ارزش غذایی بالا از جایگاه ویژه‌ای در تجارت خشکبار برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در شهرستان دامغان 540 هکتار باغات گردو در مناطق رودبار، تویه دروار، سیاه کوه و طزره کشت شده است که از لحاظ کیفی شاخص هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان افزود: به دلیل تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و وقوع سرمای دیررس بهاره در بسیاری از مواقع موجب خسارت به شاخه و میوه این درختان می‌شود.

امامیون گفت: ازاین‌رو برای برطرف کردن این معضل راهکار شناسایی و معرفی ارقام دیر گل با مقاومت به سرما و آفات و بیماری‌ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: امسال به‌صورت الگویی تعداد ۳۵۰ اصله درخت با روش سرشاخه کاری در منطقه رودبار اصلاح شد و این طرح از اوایل اردیبهشت‌ماه با روش پیوند تاجی عملیات سرشاخه کاری انجام شد که در زمان اجرای این طرح کارگاه‌های آموزشی پیوند گردو نیز برگزار شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان ابراز امیدواری کرد توسعه این روش کار مؤثری باشد.

امامیون گفت: برای اجرای این طرح از محل اعتبارات باغبانی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سمنان منطقه سمنان جهاد كشاورزي گردو شهرستان دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات

رحمان فیض قربانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات را در برنامه استان داریم، گفت : هزار هکتار به توسعه باغات آبی و ۶۰۰ هکتار دیگر به توسعه باغات دیم اختصاص خواهد داشت.

فیض قربانی افزود: پیش‌بینی می‌شود با این سطح از توسعه در مجموع ۱۶ هزار تن محصول باغی به مجموع تولیدات باغی استان کرمانشاه اضافه شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: توسعه باغات دیم شامل باغات بادام، انگور، پسته و توسعه باغات آبی نیز شامل توسعه نخیلات، باغات مدرن و باغات کلاسیک خواهد بود.

وی سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه باغات را در استان دارای توجیه اقتصادی عنوان کرد و افزود: استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و طبیعت چهار فصل مستعد توسعه باغات بوده، ضمن اینکه همجواری با کشور عراق فرصت خوبی را برای صادرات محصولات باغی در اختیار استان قرار خواهد داد.

فیض‌قربانی با دعوت از سرمایه گذاران برای ورود در زمینه توسعه باغات در استان، تاکید کرد: سرمایه گذاری روی توسعه باغات می‌تواند ارز آوری بالایی برای استان کرمانشاه از قِبَل صادرات محصولات باغی به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: از سرمایه گذارانی که بخواهند در زمینه توسعه باغات کار کنند، هم در زمینه تسهیل صدور مجوز‌ها و هم در حوزه معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت حمایت خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته در مجموع ۹۰۰ هکتار - شامل ۳۷۶ هکتار باغ دیم و مابقی باغات آبی - به سطح باغات استان اضافه شد.

فیض‌قربانی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون ۴۵ هزار هکتار باغ دارد، گفت: سالانه ۳۴۰ هزار تن محصولات باغی در استان کرمانشاه تولید می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات