Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید حقیقت نیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سنت چاووشی خوانی از سنت‌های دیرین مردم گلستان است، اظهار کرد: چاووشی‌خوانی از سنت‌های بسیار تاریخی است که برای محرم نیز بسیار مورد توجه بوده، ولی در گذر زمان به سنتی متروک تبدیل شده است.

دبیر جشنواره سوگواره «چاوشی خوانی حسینی» با بیان اینکه این سنت باید احیا شود و در مجالس عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: چاووشی خوانی اکنون به علت بی‌توجهی در حال تضعیف‌شدن است و مسئولان فرهنگی باید همت و کوشش کنند تا این سنت و شعار مذهبی ما احیاء و اقامه شود و آنچه به نفع دین و مذهب و اجتماع و اعتقادات مذهبی مردم ماست، از بین نرود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقیقت نیا افزود: چاووشی باید یک امر فراگیر باشد و فراگیر شدن دوباره‌اش نیز اصلاً دشوار و پیچیده نیست، با این اوصاف، محرم و صفر فرصتی شایسته و مطلوب است که بار دیگر شاهد چاووشی خوانی قومیت‌های مختلف با لحن‌های جذاب و تاثیر گزار قومیت‌های مختلف باشیم و این سنت در روزهای پیش روی احیا شود.

دبیر سوگواره در ادامه شرایط شرکت در اولین «سوگواره چاووشی خوانی حسینی» را تشریح کرد و گفت: محدودیت سنی برای شرکت وجود ندارد و آثار ارسال شده منحصراً می‌بایست برای این سوگواره ضبط شده و برای دیگر مسابقات ارسال نشده باشد که هر چاووشی خوان با ارائه دو اثر یک قطعه (با فرمت ام پی ۳) و یک قطعه هم به صورت تصویری (با فرمت ام پی ۴ حداکثر ۱۰ دقیقه) می‌تواند در این سوگواره از دهم تیر ماه ۱۴۰۱ الی هجدهم شهریور ۱۴۰۱ شرکت کنند.

حقیقت نیا در رابطه با نحوه ارسال آثار به دبیرخانه سوگواره گفت: چاووشی خوانان می‌توانند آثار خود را در فضای مجازی به آدرس Masjed_jame_golshan کانال اطلاع رسانی روبیکا و تلگرام و واتساپ به شماره (۰۹۳۹۶۱۰۶۶۹۳) ارسال کنند.

وی ارائه بیوگرافی به همراه یک قطعه عکس پرسنلی و تصویر کارت ملی را از دیگر شرایط شرکت در سوگواره یاد کرد و در ادامه در رابطه با ملاک ارزیابی و انتخاب چاوشی خوانی گفت: انتخاب اشعار و متون ادبی متناسب با موضوع سوگواره، قرائت صحیح اشعار و متون فارسی و عربی، بهره گیری مناسب و اصولی از آیین‌ها و آداب و رسوم چاووشی خوانی مناطق مختلف گلستان، نمایش مطلوب و مناسب ظرفیت‌های چاوشی خوانی در مناطق مختلف استان، بهره گیری مناسب و اصولی از ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی در چاوشی خوانی، صوت زیبا و جذاب و هنرمندانه و رعایت همگونی نغمات و پرده‌ها، تحریرهای فنی و زیبا، برخورداری از شروع و پایان مناسب، تطبیق آهنگ‌ها با مضامین و معانی متن، رعایت فرازها و فرودها، اجرای ممتاز (خلاقیت و نوآوری در اجرا و..) از نکات مهمی است که مورد نظر هیئت داوران این سوگواره است.

حمید حقیقت نیا در رابطه با جوایز این سوگواره اظهار کرد: برای برگزیده اول کمک هزینه سفر کربلای معلی به مبلغ پنج میلیون تومان، برگزیده دوم کمک هزینه سفر کربلای معلی چهار میلیون تومان، برگزیده سوم کمک هزینه سفر کربلای معلی سه میلیون تومان و برای برگزیدگان چهارم تا چهاردهم نیز کمک هزینه سفر کربلای معلی یک میلیون تومانی به همراه لوح یادبود سوگواره در نظر گرفته شده است.
دبیر سوگواره چاووشی خوانی حسینی استان گلستان با اشاره به اهمیت داوری این سوگواره گفت: حاج محسن طاهری (مدیرعامل خانه مداحان کشور) دکتر محمد حکیمی (استاد دانشگاه) اسماعیل جاجرمی (شاعر) داوران این سوگواره چاووشی خوانی حسینی در استان گلستان هستند.

وی ادامه داد: پس از دریافت آثار توسط این عزیزان بررسی و در ایام اربعین حسینی سال جاری نفرات برتر اعلام و با برگزاری مراسمی در مسجد جامع گلشن گرگان با حضور آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان از منتخبین تجلیل خواهد شد.

حقیقت نیا در پایان ضمن دعوت از همه ذاکرین و پیر غلامان آستان مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) دراین سوگواره، اظهار امیدواری کرد که انشاالله در سال‌های آتی مرحله کشوری این سوگواره به میزبانی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان برگزار می‌گردد.

کد خبر 5525553

منبع: مهر

کلیدواژه: چاووشی خوانی ماه محرم و صفر مسجد جشنواره آیینی و سنتی آیت الله نورمفیدی محسن طاهری بوشهر خطبه های نماز جمعه شیراز اردبیل مواد مخدر سنندج قوه قضاییه خراسان رضوی ایلام مشهد ویروس کرونا آمار کرونا گرد و غبار حقیقت نیا چاوشی خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند.

وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان اینکه «دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری ۸ سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است»، اظهار کرد: قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را بر عهده اعضای خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان نیز مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی همچنین اعلام کرد: در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد؛  سپس هیات رئیسه سنی تشکیل می‌شود که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیات رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد. هیات رئیسه دائم نیز شامل ۷ نفر است که عبارتند از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز.

به گزارش ایسنا، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • تحویل مشعل المپیک به فرانسه
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری