Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@23:04:28 GMT

آیا مصرف مکمل تاریخ گذشته مضر است؟

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۱۸۹۵

آیا مصرف مکمل تاریخ گذشته مضر است؟

تاریخ انقضای ذکر شده برای مکمل های غذایی بر اساس قدرت و اثربخشی آنها است و ربطی به ایمنی آنها ندارد. تا زمانی که روی مکمل ها کپک رشد نکرده باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

اگر به تازگی متوجه شده اید که مکمل تاریخ گذشته استفاده کرده اید، نیاز نیست وحشت کنید یا نگران باشید. تاریخ انقضای ذکر شده برای مکمل های غذایی بر اساس قدرت و اثربخشی آنها است و ربطی به ایمنی آنها ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا زمانی که روی مکمل ها کپک رشد نکرده باشد، جای نگرانی وجود ندارد. ممکن است محصولات تاریخ مصرف گذشته اثراتی که باید، را نداشته باشند ولی اغلب خطری برای سلامتی بدن ندارند.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) درج تاریخ انقضا بر مکمل‌ های غذایی، از جمله ویتامین ‌ها و مواد معدنی را الزامی نمی داند. با این حال تولیدکنندگان ممکن است به انتخاب خود، تاریخ انقضا یا بهترین زمان مصرف را روی محصولات درج کنند.

اگر یک کارخانه تولید مکمل های غذایی تصمیم بگیرد تاریخ را درج کند، FDA از آنها می خواهد که داده های معتبری داشته باشند که نشان می دهد این تاریخ نادرست یا گمراه کننده نیست. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان با انجام تحقیقات داخلی تایید می کنند که اثربخشی و قدرت مکمل ها تا پایان تاریخ انقضا حفظ خواهد شد.

ایمنی مکمل تاریخ گذشته

مصرف مکمل های تاریخ گذشته بی خطر است. پیش از تاریخ انقضا، در صورتی که محصول در شرایط صحیح نگهداری شود، محصول می بایست حاوی 100 درصد مقادیر ذکر شده روی برچسب باشد. اما پس از گذشت تاریخ انقضا، این مقادیر به تدریج کاهش می یابند. در نتیجه اگرچه دلیلی برای نگرانی در مورد مضرات یا عوارض جانبی بالقوه مکمل تاریخ گذشته وجود ندارد، با توجه به احتمال کاهش قدرت و یا اثربخشی مصرف محصول پس از تاریخ انقضا، بهتر است آنها را دور بیاندازید و با یک بسته جدید جایگزین کنید.

اگر در مکمل تاریخ گذشته، رشد کپک یا بوی بسیار عجیبی مشاهده کردید، نشان دهنده این است که محصول فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیست. مصرف مکمل هایی با این شرایط به دلیل آلودگی میکروبی می تواند خطرناک باشد.

مکمل های دوران بارداری

بارداری زمانی است که دور انداختن و جایگزینی مکمل تاریخ گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مکمل ‌های دوران بارداری اغلب حاوی اسید فولیک هستند؛ مصرف مقادیر کافی از این ویتامین به جهت کاهش خطر نقص لوله عصبی در جنین در حال رشد ضروری است.مصرف مکمل های بارداری تاریخ مصرف گذشته با احتمال عدم دریافت مقادیر مناسب از مواد ضروری به ویژه اسید فولیک همراه است.

چرا مکمل تاریخ گذشته می شود؟

تاریخ انقضای یک مکمل غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها مربوط به نحوه تولید و برخی دیگر مربوط به عادات فردی هستند.

شکل ویتامین: ویتامین های پاستیلی و شربت ها زودتر از قرص ها، کپسول ها و کپسول های نرم ژلاتینی منقضی می شوند.

نوع ظرف: برخی ویتامین ها و مواد معدنی به دلیل تاثیر اشعه فرابنفش نور خورشید، در ظروف مات در مقایسه با ظروف شفاف، برای مدت طولانی تری قدرت خود را حفظ می کنند.

نوع درپوش ظروف: نوع درپوش ممکن است بر ماندگاری محصولات تاثیر داشته باشد. اگر درپوش به خوبی بسته نشود، محتویات در معرض رطوبت بیشتری قرار می گیرند که موجب تجزیه سریع تر آنها می شود.

شرایط نگهداری: اگر ویتامین ها را در محیطی با رطوبت بالا مانند کابینت حمام نگهداری کنید، ممکن است سریعتر تخریب شوند. همچنین از قرار دادن آن ها در معرض نور زیاد خودداری کنید. یک کابینت سرد و تاریک اغلب بهترین گزینه برای نگهداری اکثر محصولات است.

آلودگی: اگر هر روز صبح پس از تهیه و یا صرف غذا، به بسته مکمل دست می زنید و از آن قرص برمی دارید، این امکان وجود دارد بطری را با باقی مانده‌ های غذا یا ذرات باکتری آلوده و ماندگاری آن را کاهش دهید.

ماندگاری ویتامین ها

ماندگاری ویتامین ها ممکن است به نوع ویتامین نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از تحقیقات نشان داده اند که برخی ویتامین ها ممکن است سریعتر تجزیه شوند. به طور کلی مدت زمان ماندگاری مکمل های غذایی بر اساس ترکیباتی از آن ها که سریع تر قدرت خود را از دست می دهند، تعیین می شود.

ویتامین C: این ویتامین به ویژه نسبت به رطوبت هوا حساس است و با جذب رطوبت، کارایی خود را از دست می دهد. در نتیجه اگر محصول به ‌درستی بسته ‌بندی نشده باشد، یا اگر در یک محیط مرطوب مرتبا در ظرف باز و بسته شود، ویتامین ‌موجود در آن سریع تر تجزیه می ‌شود.

تیامین: یکی از ناپایدارترین ویتامین های گروه ب است. تیامین نیز نسبت به رطوبت هوا حساس است. لذا دور نگه داشتن آن از محیط های مرطوب مدت زمان ماندگاری آن را افزایش می دهد.

ویتامین K: ویتامین Kهنگامی که با مواد معدنی ترکیب شود، ممکن است سریع تر تجزیه گردد.

سیاست های شرکت های دارویی در تاریخ انقضا

از آنجایی که FDA درج تاریخ انقضا را الزامی نمی داند، هر شرکت به انتخاب خود در این مورد تصمیم می گیرد. برخی شرکت ها تاریخ انقضا را بر اساس ماندگاری ناپایدارترین جزء تشکیل دهنده محصول تعیین می کنند. در نتیجه همه مواد موجود در آن ها باید به مقدار درج شده روی برچسب تا آخرین روز از ماه تاریخ انقضا موجود باشند. برخی شرکت ها نیز تاریخ انقضا درج نمی کنند و عمر مفید دو ساله از زمان خرید را در نظر می گیرند.

امحا مکمل تاریخ گذشته

اگر تاریخ انقضای مکمل های شما به پایان رسیده است، بهتر است آن ها را به روش زیر امحا کنید:

1- قرص ها را از ظرف اصلی خارج کنید.

2- آن ها را در یک ظرف یا کیسه یکبار مصرف با مواد ناخوشایند دیگر قرار دهید. در این صورت کودکان یا حیوانات خانگی کنجکاوی کمتری برای بررسی آن ها در سطل زباله دارند.

3- در ظرف/کیسه را ببندید و کل کیسه را در سطل زباله قرار دهید.

توجه داشته باشید ریختن مکمل های تاریخ مصرف گذشته در توالت توصیه نمی شود چرا که ممکن است این مواد، از سیستم فاضلاب عبور کرده و به دریاچه ها، رودخانه ها یا سایر منابع آب آشامیدنی ختم شوند.

منبع: بهداشت نیوز

تماشاخانه ببینید| شکار هوشمندانه شاهین‌ها در میان کاکتوس‌های خاردار/ سنجاب به تله می‌افتد ببینید| قالیباف: تو که هیچ غلطی نکرده‌ای، حق نداری به اسم انقلاب حرف بزنی فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مکمل تاریخ گذشته مکمل های غذایی تاریخ انقضای تاریخ انقضا ویتامین ها مصرف مکمل سریع تر مکمل ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۱۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام نوع کره ضد سرطان است؟

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228665 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • کشف ۴ میلیارد تومان داروی غیرمجاز و تاریخ گذشته در پردیس
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟