Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به عشق آباد پایتخت ترکمنستان سفر کرده، امروز (سه‌شنبه) هفتم تیر ماه طی سخنانی در این نشست ضمن قدردانی از میزبانی ترکمنستان برای برگزاری اجلاس‌های وزرای امور خارجه و سران کشورهای ساحلی دریای خزر و سازماندهی عالی این اجلاس‌ها در عشق آباد، گفت: برگزاری اجلاس‌های وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، فرصت مغتنمی را برای همفکری در خصوص مسائل این دریا و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌سازد و می‌تواند موجب تقویت گسترش همکاری‌های پنج جانبه در دریای خزر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه افزود: از زمان امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر چهار سال می‌گذرد، در این رابطه اگرچه یک گام مهمی برداشته‌ایم، ولی موضوعات بسیار مهم «تعیین مناطق آبی» و «تحدید حدود بستر و زیر بستر» دریای خزر همچنان باقی مانده است. پس از امضای کنوانسیون به منظور بررسی ابعاد مختلف همکاری در دریای خزر و با اولویت کار بر روی تدوین پیش نویس موافقتنامه‌ای در خصوص خطوط مبدا، «گروه کاری مقامات عالیرتبه در مورد مسائل دریای خزر» تشکیل شد.

تأکید بر به سرانجام رساندن توافق درباره خطوط مبدا

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته چهار اجلاس گروه کاری برای نهایی کردن پیش نویس موافقتنامه خطوط مبدا برگزار شد و هنوز مذاکرات آن ادامه دارد. علاوه بر آن چندین اجلاس برای تدوین و نهایی کردن اسناد تخصصی پنج جانبه به صورت مجازی برگزار شده است که مذاکرات آنها نیز همچنان ادامه دارد. البته طی این مدت با وجود شیوع کرونا تلاش‌ها و اقدامات زیاد و بسیار خوبی برای پیشبرد همکاری‌های پنج جانبه در مورد مسائل خزر صورت گرفته است. با این حال تأکید داریم برای بهره‌مندی از مزایای کنوانسیون در به سرانجام رساندن توافق در مورد خطوط مبدا تسریع به عمل آید. 

به گفته وزیر خارجه، بدیهی است مشخص شدن خطوط مبدا منجر به اجرایی شدن کنوانسیون خواهد شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: سازوکار همکاری جمعی در زمینه‌های حفظ ثبات و امنیت و گسترش همکاری‌های اقتصادی پنج جانبه در دریای خزر همواره مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران بوده است. این موضوع از لحاظ امنیت و منافع ملی همه کشورهای ساحلی دریای خزر بسیار حائز اهمیت است. در این رابطه از سازوکارهای پنج جانبه از جمله پیشنهاد اخیر روسیه به منظور تکامل و تشکیل ساختار همکاری در دریای خزر حمایت می‌کنیم و معتقدیم این ابتکار باعث نظام‌مند کردن و تقویت همکاری‌ها در دریای خزر خواهد شد.

حمایت از پیشنهاد روسیه

وی بیان کرد: از پیشنهاد برگزاری دومین «همایش اقتصادی خزر» در روسیه حمایت می‌کنیم و بر این نظریم که توجه ویژه کشورهای ساحلی به دو حوزه تجارت و حمل و نقل در دریای خزر، به عنوان دو بازوی محرک رشد، توسعه و رفاه و پیشرفت کشورهای ساحلی این دریا باید همواره مورد عنایت ویژه کشورهای ساحلی دریای خزر قرار داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مسئله حفاظت از محیط زیست و منابع زنده دریای خزر بایستی به عنوان یکی از موضوعات دارای اولویت، در دستورکار و پیگیری کشورهای ساحلی خزر قرار گیرد، اظهار داشت: علیرغم تصمیم متخذه در پنجمین اجلاس طرف‌های متعاهد کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در عشق آباد در سال ۲۰۱۴ در مورد استقرار دبیرخانه کنوانسیون تهران در منطقه، این تصمیم هنوز اجرایی نشده است، لذا مدیریت صحیح حفاظت از محیط زیست دریای خزر و استقرار دبیرخانه موقت «کنوانسیون تهران» در منطقه مورد تأکید ما است.

کد خبر 686820 منبع: فارس برچسب‌ها حسین امیرعبدالهیان دریای خزر ایران و روسیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حسین امیرعبدالهیان دریای خزر ایران و روسیه کشورهای ساحلی دریای خزر وزرای امور خارجه دریای خزر خطوط مبدا پنج جانبه همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه قطر
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • پیام امیرعبداللهیان به همایش روز ملی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود