Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد اسدی گفت: با آغاز فصل گرما، فعالیت کنه‌ها و شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیش از ۴۰۰هزار راس دام سبک و سنگین امسال در مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در استان ضدعفونی شدند.

در این مدت ۱.۵ میلیون مترمربع مکان‌های نگهداری دام در استان سمپاشی و ضدعفونی شده است و توزیع سم رایگان برای سمپاشی سایر اماکن دامی نیز در دستور کار دامپزشکی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۰ گروه دامپزشکی برای نظارت بر سمپاشی در اماکن دامی سطح استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند؛ ایمن‌سازی و ضدعفونی کردن اماکن دامی، تهیه و توزیع سم و محلول ضدعفونی‌کننده و ارائه آموزش به افراد مختلف در این مدت برای مقابله با تب کریمه کنگو در دستور کار قرار دارد.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها و یا از طریق گزش، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید

شناسایی نخستین مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری

مدیر کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در فرآورده‌های خام دامی نظیر مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ، مراتب را با نزدیکترین شبکه دامپزشکی استان در میان بگذارند یا از طریق شماره تلفن‌های ۱۵۱۲ در سراسر استان موارد تخلف را به اطلاع بازرسان دامپزشکی استان برسانند.

هم‌اکنون هشت کشتارگاه سنتی و ۲ کشتارگاه صنعتی در استان چهارمحال و بختیاری فعال است.

این استان با داشتن بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دام سبک و سنگین عشایری، سنتی و صنعتی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود.

بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو برشمرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری تب کریمه کنگو ضدعفونی دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تب کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره

ایسنا/ایلام رئیس دامپزشکی شهرستان بدره از انجام واکسیناسیون ۴ هزار و ۶۲۵ راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره طی اردوی جهادی خبر داد.

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی در مناطق اندمیک دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و چشم و دیگر ضررهای تولیدی از جمله‌ی آن است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شوند.

«بهمن محمدی» به ایسنا اظهار کرد: رزمایش جهادی دامپزشکی طی فروردین ماه در منطقه زرانگوش بدره برگزار شده است.

وی گفت: در این طرح چهار هزار و ۶۲۵  راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی، ۴۰۰ راس علیه بیماری آبله بزی، ۷۴۳ رأس علیه بیماری بروسلوز بز و بزغاله واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی بدره تصریح کرد: مشاوره‌های بهداشتی و معاینه رایگان در دام‌های بازدید شده انجام  گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام