Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:02:19 GMT

ریشه کنی ویروس تب کریمه کنگو امکان پذیر نیست

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۹۲۵۱

ریشه کنی ویروس تب کریمه کنگو امکان پذیر نیست

ایسنا/خراسان جنوبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص بیماری تب کریمه کنگو، گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک تهدید جدی بهداشتی است چرا که ریشه کنی ویروس عملا امکان پذیر نیست.

محمدرضا جمع آور، امروز چهارشنبه ۸ تیر در جمع رسانه‌های گروهی نسبت به خطر شیوع بیماری تب کریمه کنگو( CCHF) در ایام عید قربان به دنبال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده و با اشاره به میزان مرگ و میر بین ۲ تا ۵۰ درصدی این بیماری، از آن به عنوان یکی از مهم ترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به آن دسته از بیماری‌ها و عفونت‌هایی اطلاق می‌شود که به طور طبیعی بین انسان و حیوانات مهره دار قابل انتقال هستند؛ برای مثال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (cchf) نوعی بیماری مشترک انسان و حیوان تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری، نوعی بیماری ویروسی است که اساسا مربوط به حیوانات است اما موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی نیز می تواند انسان ها را درگیر سازد، تصریح کرد: بیماری در هر دو جنس و در تمام سنین دیده می شود ولی مردان به علت وضعیت شغلی بیش از زنان در معرض خطر هستند؛ این بیماری با تب ناگهانی، کوفتگی، ضعف، سردرد و درد شدید در ناحیه اندام ها، پشت و کمر و بی اشتهایی شدید ظاهر می شود. ممکن است خونریزی در لثه، بینی، ریه ها، رحم و روده اتفاق افتد ولی خونریزی های قابل توجه فقط در موارد شدید و مرگبار دیده می شود که اغلب این حالت با هپاتیت (التهاب کبد) توام با زردی و اختلالات شدید در گلبول قرمز خون و کاهش پلاکت خون همراه است. تب به صورت دائمی ممکن است به مدت ۵ تا ۱۲ روز ادامه داشته باشد.

جمع آور با بیان اینکه عامل این بیماری ویروسی است که می تواند طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی را آلوده کند، اظهار کرد: ناقل بیماری برخی از انواع کنه ها هستند؛ کنه های آلوده پس از گزیدن حیوانات از جمله گوسفند، بز و گوساله و ... ویروس را وارد دستگاه گردش خون حیوان می‌کنند؛ این ویروس می تواند تا یک هفته در خون جیوان باقی بماند و افرادی که در طی این مدت با خون و سایر فرآورده های آلوده حیوان تماس یابند می توانند به این بیماری مبتلا شوند. انسان از طریق گزش کنه آلوده، تماس با خون و بافت های آلوده حیوانات و تماس با خون و ترشحات آلوده فرد بیمار مبتلا می‌شود.

وی افزود: از بین بردن کنه ها ( از طریق سم پاشی محل های نگهداری دام ها و سایر اماکن تجمع کنه ها)، استفاده از موارد دور کننده حشرات بر روی پوست یا لباس، جلوگیری از حمل و نقل غیر مجاز دام، استفاده از دستکش، ماسک و سایر وسایل حفاظت کننده برای جلوگیری از تماس پوستی با خون و بافت های آلوده دام یا بیماران مبتلا و  رعایت احتیاطات استاندارد در کارکنان بهداشتی و درمانی برای جلوگیری از تماس با خون و ترشحات بیماران مبتلا از عوامل جلوگیری از این بیماری است.

 جمع آور  ادامه داد: این بیماری دارای قابلیت انتقال انسان به انسان است؛ در حال حاضر هیچگونه واکسن مورد تایید علیه این بیماری در دسترس نیست؛ با توجه به تغییرات اقلیمی از جمله گرم شدن کره زمین و افزایش تجارت دام و ... پیش بینی شده است بروز موارد بیماری در آینده نزدیک با افزایش قابل توجه همراه باشد؛ این ویروس جزء عوامل بیوتروریستی " کلاس A" تلقی می شود و بنابراین احتمال سوء استفاده های تروریستی از آن مطرح است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تب کریمه کنگو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ایسنا سازمان بهداشت جهانی هپاتيت عید قربان التهاب کبد بيوتروريستي انسان و حیوان کریمه کنگو بیماری تب کنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار


به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: البته در سال‌های قبل شماری افراد مبتلا به مالاریا در سبزوارشناسایی شده بودند که خوشبختانه با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.

دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.

وی گفت: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.

او افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه موارد فوق در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی از جمله رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی و... به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

دکتر غضنفری گفت: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.

 

دیگر خبرها

  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟