Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چون ارقام متفاوتی از جابجایی و خروخ نخبگان ارائه می‌شود، قرار شد که وزارت علوم و بنیاد نخبگان به کمک یکدیگر آمار دقیقی را تهیه کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جلسه ۱۶۴ ستاد شورای راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه دو موضوع مهم مطرح بود که شامل زیست فناوری و المپیاد‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته خارج از دستور مطالبی با حضور وزیر علوم و رئیس بنیاد ملی نخبگان ارائه و تاکید شد که آمار متقنی از جابجایی یا خروج نخبگان تهیه شود، چون ارقام متفاوتی ارائه می‌شود قرار شد که این دو نهاد به کمک یکدیگر آمار دقیقی را ارائه دهند.

وی با اشاره به موضوع زیست فناوری که به عنوان دستور اول ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مطرح شد، افزود: در این جلسه قانعی دبیر ستاد زیست فناوری گزارشی ارائه داد، زیست فناوری از اولویت‌های بند الف نقشه جامع علمی کشور و یکی از مزیت‌های نسبی کشور است.

وی ادامه داد: در جلسه امروز چهار حوزه کلیدی کشاورزی، پزشکی، صنعت و محیط زیست مورد تایید قرار گرفت، بر اساس تقسیم کار ملی که ارائه شده، ۱۰۵ دانشگاه از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و پژوهشگاه‌های کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد، در این زمینه توانایی‌ها شناسایی شده و در هر یک تفاهم نامه‌ای منعقد شده است، همچنین ۸۵۰ شرکت دانش بنیان زیست فناوری به این دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها متصل شده‌اند، در این مسیر ۲.۹ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است چراکه به دلیل قیمت‌های بالا صادرات و تولید در این زمینه بسیار مهم است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در جلسه امروز دو مصوبه داشتیم بیان کرد: اولین مصوبه تدوین سند ملی توسعه زیست فناوری بود، البته سه سال پیش این سند نهایی شده بود، اما به دلیل عدم همکاری دولت وقت به تعویق افتاد، در جلسه امروز تاکید شد که اگر سوالاتی از بخش‌های مختلف دولت وجود دارد مطرح شود تا به سرعت این سند نهایی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود که ستاد زیست فناوری تشکیل شود نه اینکه تدوین سند در دستور کار باشد، با آن مصوبه، ستاد زیست فناوری اقدامات خوبی انجام داد و اکنون با تدوین سند نیز حوزه زیست فناوری در کشور پیشرفت خوبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: دومین مصوبه تقسیم کاری بود که قرار شد با کمیسیون‌های نقشه جامع علمی کشور همکاری شود و تقسیم کار ملی بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان زیست فناوری صورت گیرد و برای تصویب به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شود.

کبگانیان با اشاره به المپیاد‌های دانش آموزی به عنوان دستور دوم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: المپیاد‌های دانش آموزی یکی از مباحث مهم هستند، برخی از آن‌ها مزایایی نظیر ورود به دانشگاه به صورت بدون کنکور دارند، در جلسه امروز رییس سازمان سمپاد گزارشی ارائه داد، این عزیزان در نظر دارند که افزایش جذابیت علوم پایه و علوم انسانی در المپیاد‌ها را دنبال کنند و ما باید مراقب باشیم که این المپیاد‌ها از خط و ریل اصلی خود منحرف نشود.

وی ادامه داد: همچنین مطرح شد که دانش آموزانی که وارد المپیاد‌ها می‌شوند از دروس عمومی غافل می‌شوند و به شکل خسته کننده‌ای وارد مباحث پیچیده می‌شوند باید به این موضوعات دقت کنیم. علوم پایه و علوم انسانی آینده کشور است، ترویج دانش و مهارت، افزایش اعتماد به نفس ملی و شبکه سازی برای نخبه پروی نیز در جلسه امروز مورد تاکید قرار گرفت.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در المپیاد‌های موجود شامل ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر، ادبیات و نجوم با چالش‌هایی مواجه هستیم، گفت: یکی از چالش‌ها این است که برخی از برگزیدگان رشته ریاضی به خاطر علاقه به رشته‌های پرطرفدار نظیر پزشکی وارد این رشته‌ها می‌شوند، به نظر می‌رسد که لازم است عناوین این المپیاد‌ها برای ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص روزآمدسازی شود. در این زمینه کمیسیون علم و آموزش به کمک سازمان سمپاد بررسی لازم را انجام می‌دهند تا روزآمدسازی اجرایی شود.

کبگانیان گفت: همچنین رشته‌های ورودی از المپیاد نیز باید روزآمد شوند. این‌طور نباشد که برگزیدگان المپیاد شیمی به رشته برق بروند این اتلاف انرژی است. شاخص‌ها هم به بازنگری نیاز دارند و باید مشخص شود که برگزیدگان المپیاد دارای مدال‌های طلا، نقره و برنز باید چند درصد در کنکور سهم داشته باشند، تاکید شد که در این مسیر به آموزش عمومی آموزش و پرورش لطمه وارد نشود. انشالله وقتی موضوع نهایی شد به اطلاع مردم خواهیم رساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی زیست فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور جلسه امروز زیست فناوری المپیاد ها دبیر ستاد رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۹۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با هدف خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان‌قیمت و قابل حمل برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی، حمایت و مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت افزایش یافته است.

حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای ‌اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله بوده و تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزارها و دستگاه‌‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه­‌گذاری درباره طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی در دستور کار قرار داد و از شرکت‌‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها  قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

"زبان" از ابزارهای کمکی برای تشخیص برخی اختلالات شناختی است

در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزارها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل‌حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی ( نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی 4  تا 16 کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفت وگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزارها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز،کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی ـ رفتاری مبتنی بر گفت‌وگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و  پیش‌بینی صرع کاربردهای درمانی دارد.

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از 100 آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • سازمان برنامه مکلف به نظارت برنحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد