Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:39:05 GMT

تجمیع سیاست گذاری های لجستیکی در یک وزارتخانه

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۳۴۸۲

تجمیع سیاست گذاری های لجستیکی در یک وزارتخانه

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب کارگر رئیس هیئت مدیره انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش ایران در نشست ملی لجستیک ایران به مناسبت روز جهانی لجستیک گفت: تعریف لجستیک در دنیا متفاوت از تصور ماست. لجستیک در کلیه عرصه‌های زندگی حضور دارد. هیچ چیزی را نمی‌توان بدون نیاز به حمل‌ونقل تصور کرد. ما در ایران و بازار ایران به دنبال معجزه نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف ما همکاری است تا بتوانیم در لجستیک به پارامترهای جهانی و یا حتی منطقه‌ای برسیم. مثلث تولید، توزیع و دانشگاه باید راه حل‌هایی ارائه دهند.

کارگر با بیان اینکه در ایران توزیع بر اساس سودآوری ایجاد نشده افزود: این موضوع از قبل انقلاب تا به امروز وجود داشته است. هدف ایجاد یک سازمان فروش و توزیع کالای تأمین کننده به دست مصرف کنندگان اولیه و ثانویه است.

وی بزرگ‌ترین شرکت‌های پخش در ایران را مربوط به بزرگ‌ترین تأمین کننده‌ها دانست و ادامه داد: ما حدوداً ۵ سال است که شرکت‌های لجستیک کوچک در ایران داریم و در وزارت صمت اولین آئین نامه تأسیس شرکت‌های لجستیک را طراحی کرده‌ایم.

رئیس انجمن شرکت‌های صنعت پخش یادآور شد: شرکت‌های پخش به دو بخش فروش و توزیع تقسیم می‌شوند؛ در دنیا معمولاً فروش را شرکت‌های تولیدی و توزیع را شرکت‌های توزیع کننده انجام می‌دهند اما در ایران بالای ۷۰ درصد فروش توسط خرده فروش‌ها صورت می‌گیرند؛ مخصوصاً برای کالاهای سریع مصرف مثل لبنیات این اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: تا یک دهه قبل در لبنیات فروش گرم داشتیم و فروشنده سفارش نمی‌گرفت؛ این شرایط اما امروزه تغییر کرده است. هزینه‌ها در حال حاضر بسیار بالاست که باعث تغییر فرآیندها و توسعه می‌شود. همین حالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تغییرات را می‌بینیم. سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برنامه ششم ۲۲ درصد سهم فروش است و به ۱۷ درصد رسیده است.

کارگر تغییر دیگر صنعت لجستیک را ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای خرده فروشی عنوان و اظهار کرد: تغییر فرهنگ عرضه به معنای ایجاد شرکت‌های لجستیکی نیست؛ این موج مثل ایجاد شرکت‌های تاکسی اینترنتی است که در ابتدا خیلی خوش‌بینی در مورد آنها نبود؛ بلکه افزایش هزینه‌ها برندها را ناچار می‌کند تا این تغییرات را انجام دهند.

وی یکی از گلوگاه‌های مهم در لجستیک را تعدد متولیان اجرایی چه قانون گذار و چه نظارتی برشمرد و گفت: در دنیا وزارت خانه‌های لجستیک به تعداد انگشت‌های یک دست است. با این حال نکته مهم این است که در بسیاری از کشورها، تنها یک متولی برای این حوزه وجود دارد. اولین کار تجمیع سیاست‌گذاری‌های لجستیک در یک وزارت خانه است.

این فعال صنعت لجستیک با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد وزارت بازرگانی و اضافه شدن یک متولی جدید بیان کرد: در این صورت شرایط برای بخش لجستیک پیچیده‌تر می‌شود. ما در سال گذشته متوسط ۵ میلیون کارتن کالای FMCG (تند مصرف) در روز توزیع کردیم. یک شرکت لجستیک برای توزیع این حجم محصول ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احتیاج دارد و ۱۱ وزارت خانه باید بر این پروژه‌ها نظارت و مجوز صادر کنند.

کارگر درباره شاخص ایران در عملکرد جهانی لجستیک گفت: بر اساس آخرین آماری که سازمان تجارت جهانی ارائه کرده ایران در سال ۲۰۰۷ در جایگاه ۷۸ بودیم که در سال ۲۰۱۸ به ۶۴ رسید. شاخص بعدی تحویل به موقع کالاست که ما در سال ۲۰۰۷، از ۱۶۰ کشور، رتبه ۱۰۶ ام را داشتیم اما در ۲۰۱۸ به جایگاه ۶۰ ام رسیدیم.

کد خبر 5526854 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: لجستیک حمل و نقل نظام توزیع کالا و خدمات سامانه جامع انبارها بورس مصرف برق رستم قاسمی بازار سهام نهاده های دامی اعزام حجاج قیمت سکه بهار آزادی پروازهای حجاج وزارت جهاد کشاورزی بورس انرژی بانک مرکزی ایران بانک مرکزی نهضت ملی مسکن کاهش مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۳۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی صبح سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال و به منظور ترغیب مددجویان معزز جهت مشارکت در احیای صنعت نوغان و توانمندسازی آنان، تعداد ۵ هزار جعبه نوغان بین مددجویان داوطلب پرورش کرم ابریشم در حال توزیع می باشد.

مدیر کل کمیته امداد گیلان، با بیان اینکه استان گیلان خاستگاه تولید ابریشم در ایران بوده است، عنوان کرد: این طرح به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای روستائیان به منظور جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها، کمک برای حمایت صنعت نوغانداری و افزایش درآمد برای خانوارهای تحت پوشش اجرا می گردد.

اهرابی، اضافه کرد: برگزاری کلاس های مشاوره ای و انگیزشی، دوره های آموزشی فنی و توسعه پرورش کرم ابریشم، توسعه باغات توت با واگذاری نهال اصلاح شده رایگان و خرید مستقیم و تضمینی از کشاورزان به منظور قطع واسطه گری، از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت می پذیرد.

وی، با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم به مددجویان از دیگر اقدامات کمیته امداد است، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم از محل اعتبارات بانکی، اشتغال روستایی و اعتبارات صندوق اشتغال نیازمندان حداکثر تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای مددجویان فعال در زمینه نوغانداری اهداء می گردد.

اهرابی با اشاره به اینکه زنجیره کامل تولید در حوزه صنعت ابریشم در استان ایجاد گردیده است، تشریح کرد: تمامی مراحل خرید تضمینی پیله تر ابریشم از مددجویان، استفاده از قابلیت ها و پتانسیل های صنایع تبدیلی داخل استان به منظور تبدیل پیله تر به پیله خشک، استفاده از صنایع تکمیلی استانی به منظور تبدیل پیله خشک به نخ و تحویل نخ ابریشم به مددجویانی که در عرصه تولید فرش ابریشم فعال هستند با نظارت و حمایت کمیته امداد انجام می شود.

اهرابی، با بیان اینکه بسیاری از مددجویان کمیته امداد گیلان، استعداد و توانایی کار دارند اما شرایط و سرمایه کافی برای ایجاد شغل ندارند، اضافه کرد: توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد استان گیلان با ایجاد اشتغال پایدار همواره جزء برنامه‌ها و اولویت‌های کاری این نهاد است و بر این اساس کمیته امداد با پرداخت تسهیلات ارزان، آن‌ها را در مسیر خودکفایی قرار می‌دهد.

وی، حمایت از ترویج مشاغل و صنایع بومی استان را یکی از رسالت های کمیته امداد در حوزه اشتغال و خودکفایی عنوان کرد و افزود: خدمات مشاوره ای، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان و اجرای طرح توسط این عزیزان با نظارت ۳ تا ۵ ساله جهت پایداری طرح از جمله حمایت های کمیته امداد در این بخش می باشد.

گفتنی است، در سال گذشته ۱۵۰ تُن پیله ابریشم توسط ۲ هزار مددجوی کمیته امداد استان به ارزش ریالی ۳۷ میلیارد تومان تولید شد.

کد خبر 6092733

دیگر خبرها

  • 3 پیشنهاد برای بهینه‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک
  • تشریح اقدامات سال ۱۴۰۲ بسیج سازندگی استان مرکزی
  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگری در اردبیل برنامه‌ریزی می‌شود
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • توزیع پوشاک بین مددجویان بهزیستی یزد
  • شناسایی سه واحد متخلف غیراستاندارد در یزد
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان