Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توزیع نامتوازن استعدادها و توجه فراوان به علوم تجربی موحب تغییر اقلیم در فضای آموزش عالی است که این مساله باید مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایران اکونومیست، محمدعلی زلفی‌گل امروز (چهارشنبه) در آیین تکریم و معارفه رییس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و معارفه سرپرست جدید این پژوهشگاه افزود: دیدگاه وزارت علوم نسبت به پژوهشگاه ها نگاه هدایتگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس انتظار داریم هر پژوهشگاه با توجه به اولویت کاری مرجعیت علمی داشته باشد و اقداماتی را اجرایی کند تا بزرگ بماند.

وی ادامه داد: در این راستا پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند، طرح هایی را بپذیرند و با تقسیم این طرح ها آنها را به محققان همسان خود در سایر دانشگاه ها ارایه دهند. از سوی دیگر هر عضو هیات علمی پژوهشگاه ها با  پنج تا ۱۰ استاد دانشگاه یا دانشجوی دکتری و پسادکتری ارتباط داشته باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه هر رییس پژوهشگاه و دانشگاهی باید برای مجموعه خود هدفی داشته باشد، گفت: برای نمونه رییس جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آرزو دارد برای ۱۹ دانشکده پراکنده این دانشگاه در سطح تهران زمین واحدی برای مجتمع کردن این دانشکده ها تدارک ببیند البته اقداماتی را برای مجتمع کردن این دانشگاه شروع کرده ایم.

زلفی گل به اهمیت پژوهشگاه زلزله اشاره و تاکید کرد: انتطار داریم پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله کارکردهای تحقیقاتی خود را عمومی کند تا مردم متوجه شوند این حوزه علمی و تحقیقاتی چه خدماتی را می تواند به آنها ارایه دهد.

وی یکی از فاکتورهای مهم برای دانشمندان و اندیشمندان را شاگردپروری و فناورپروری عنوان و خاطرنشان کرد: این امر نیاز به برنامه ریزی دارد.

تغییر اقلیم در همه حوزه ها روی داده است

وزیر علوم یکی از مشکلات مهم کشور را تغییر اقلیم نام برد و یادآور شد: علاوه بر تغییر اقلیم زیست محیطی، تغییر اقلیم فرهنگی وجود دارد که نشانه های آن وجود و گسترش فضای مجازی و دید مردم در زندگی است.

زلفی گل به تغییر اقلیم در محیط آموزشی اشاره کرد و افزود: ما توزیع متوازن استعداد ها را در کشور نداریم به گونه ای که مدال آور المپیاد ریاضی در رشته دیگری تحصیل می کند یا دانش آموز به رشته خاصی علاقه دارد ولی به دلیل آینده شغلی در رشته ای تحصیل می کند که دراین توانمندی کمتری دارد.

وی تاکید کرد: اگر کسی که در المپیاد شیمی، ریاضی و فیزیک برگزیده شد در همان رشته ادامه تحصیل دهد علاوه بر اینکه ممکن است مدال نوبل کسب کند، می تواند مرزهای علم را تغییر دهد.

وزیر علوم یادآور شد: باید برای هر دانش آموخته امکان شغلی مناسبی ایجاد شود، اما اکنون به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی رشته ها را داریم.

زنگ خطر در مورد تعداد کم داوطلبان رشته ریاضی

زلفی گل به توزیع داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در حالی که تعداد داوطلبان رشته تجربی ۵۰۰ هزار نفر است در رشته ریاضی ۱۵۰ هزار نفر و این زنگ خطر است، باید برای آن فکری کنیم.

وی از مسوولان پژوهشگاه زلزله خواست که با برگزاری تورهای علمی برای دانش آموزان مدارس تیزهوشان آنها را با این حوزه آشنا کنند تا در آینده دانشمندان برجسته ای در این رشته داشته باشیم.

 

به گزارش ایران اکونومیست، محمدعلی زلفی گل اسفند گذشته در حکمی محمدحسن بازیار را به عنوان سرپرست پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله منصوب کرد.

محمدحسن بازیار عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با مرتبه استادی است. از وی که دانش آموخته مهندسی عمران (ژئوتکنیک، زلزله) در مقطع دکتری موسسه پلی‌تکنیک رنسلر آمریکااست، دهها مقاله علمی و پژوهشی، چند عنوان کتاب تألیفی و ترجمه‌ای منتشر شده است.

وی مؤلف و مترجم برگزیده کشوری رشته عمران، برای تألیف و ترجمه کتاب مکانیک خاک، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۸۹، بنیانگذار و سردبیر مجله بین‌المللی مهندسی عمران است.  

دکتر محمد کاظم جعفری از سال ۹۳ رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بود.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، محمدعلی زلفی گل ، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمدعلی زلفی گل پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تغییر اقلیم وزیر علوم زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۳۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: بحرانی ترین کسری مخزن آبهای زیرزمینی این منطقه مربوط به دشت «رخ» تربت حیدریه بوده، به طوریکه میزان برداشت آب از این دشت ۵۲ میلیون متر مکعب بیشتر از تغذیه آن است.

 مهدی طلعتی افزود: در شرایط کنونی کسری مخزن دشت «زاوه» تربت حیدریه ۴۷ میلیون متر مکعب و دشت «رشتخوار» ۳۰ میلیون متر مکعب است.

وی بیان کرد:  هرچه برداشت بیشتر باشد، حجم آبخوان کوچکتر می شود و به عبارتی این وضعیت موجب بحرانی شدن مخازن آبهای زیرزمینی شده است.

او با تایید اینکه اگر این روند ادامه یابد و نتوان مدیریت کرد شرایط برای زندگی انسان و حیات وحش سخت خواهد شد، اظهار کرد: مدیریت آب صرفا به یک اداره مربوط نمی شود و موضوعی فرابخشی است، باید سایر نهادها مانند جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نهادهای اجتماعی و غیره کمک کنند.

طلعتی تصریح کرد: نمی‌توان گفت از فردا برداشت آبی از دشت رخ صورت نگیرد؛ چون معیشت و زندگی مردم به کشاورزی و آب وابسته است.

خشکسالی و تغییر اقلیم

مدیر امور آب تربت حیدریه افزود: موضوع مدیریت آب بسیار حساس است و باید با دقت بسیار و ظرافت فراوان اقدام کرد تا به زندگی و معیشت مردم آسیبی وارد نشود.

وی عنوان کرد: بخش عمده ای از مشکل هم به خشکسالی ها و تغییر اقلیم باز می‌گردد که می توان با مقایسه وضعیت آب و هوایی تربت حیدریه با ۲۰ سال قبل به تغییرات فراوان رخ داده پی برد.

طلعتی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در تربت حیدریه ادامه داد: میزان بارش برف در این منطقه بسیار کاهش یافته و از سویی میزان دمای منطقه و استان خراسان رضوی در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر ۲ درجه افزایش یافته است.

مدیر امور آب تربت حیدریه گفت: این ۲ درجه موجب می‌شود، میزان بارش برف کاهش یابد اما باید با کمک کشاورزان و مدیریت مشارکتی مشکل و تبعات آن را تا حد ممکن کاهش داد.

تربت حیدریه با جمعیت حدود ۲۲۵ هزار نفر، در جنوب خراسان رضوی و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مشهد واقع شده است.

دیگر خبرها

  • خبر جدید درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳ / تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • دلیل بارش‌های ناگهانی و سیل آسا در ایران چیست؟
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • هاشمی: حق پخش حق ورزش است، باید به ورزش داده شود/ هر باشگاهی برای تغییر نام باید مسیر قانونی را طی کند
  • آژیر قرمز آموزش عمومی؛ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!