Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@22:30:37 GMT

علت فلج عصب صورت چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۶۷۱۶

فلوشیپ فوق تخصصی قاعده جمجمه گفت:ایجاد فلج عصب در ناحیه صورت یکی از بیماری‌های پیچیده‌ است و درمان بیماران مبتلا به این مشکل نیاز به همفکری و کار تیمی مجموعه‌ای از پزشکان دارد. ناطقان: صالح محبی، فلوشیپ فوق تخصصی قاعده جمجمه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «فلج عصب صورت»، اظهار داشت: ایجاد فلج عصب در ناحیه صورت یکی از بیماری‌های پیچیده‌ای است و درمان بیماران مبتلا به این مشکل نیاز به همفکری و کار تیمی مجموعه‌ای از پزشکان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: متاسفانه درمان برای همه بیماران مبتلا به عصب صورت یکسان نیست و نمی‌توان یک نسخه واحد برای افراد مختلف داشت؛ بنابراین این بیماران باید با مراجعه به پزشک از مشاوره‌های مکرر توسط چندین متخصص بصورت تیمی شامل متخصص گوش‌ حلق بینی، جراح پلاستیک، جراح مغز و اعصاب، نورولوژیست، روانپزشک، فیزیوتراپیست، متخصص طب فیزیکی، شنوایی شناسان و ... بهره مند شوند و از طریق یک اقدام تیمی می‌توان درمان مناسب را برای بیمار پیشنهاد کرد.

محبی با اشاره به اینکه برخی از بیماران مبتلا به عصب صورت به طور ناگهانی دچار مشکل می‌شوند و درمان آنها به تدریج و به صورت خود به خودی امکان پذیر است، گفت: درصدی از بیماران به راحتی بهبود نمی‌یابند و نیاز به مداخلات جراحی پیچیده برای آنها است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه علل ابتلا به این بیماری دلایل مختلفی از جمله ویروس رمزی هانت یا تومور قاعده جمجمه، تومور گوش و ... است، ادامه داد: در برخی از این بیماران متاسفانه رفع مشکل گاهی براحتی امکان پذیر نیست یا نیازمند جابجایی عصب یا پیوند عضله برای ترمیم بدشکلی صورت است.

وی گفت: این بیماری هرچند شایع نیست ولی بسیار استرس زاست؛ چراکه با تنش زیادی همراه بوده و اعتمادبه‌نفس بیمار و روابط اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ همچنین این بیماری با دلایل مختلف در زنان و مردان تقریبا شیوع برابری دارد ولی در زنان فلج بلز و در مردان به دلیل آسیب‌های نافذ یا جراحی شایع تر است.

دبیر اجرایی سمپوزیوم دو روزه عصب صورت با بیان اینکه برگزاری این سمپوزیوم در راستای کمک به درمان این دست از بیماران بسیار مهم و حائز اهمیت است، اضافه کرد:سمپوزیوم دو روزه عصب صورت هشتم و نهم تیرماه سال جاری در مرکز همایش‌های رازی با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته در حال برگزاری است. منبع: فارس برچسب ها: فلج ، عصب صورت ، درمان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فلج عصب صورت درمان بیماران مبتلا عصب صورت فلج عصب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان