شاگردان ایرانی امام جواد (ع) چه کسانی بودند؟
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۶۷۲۳
ایرانیان از همان ابتدای آشنایی با خاندان رسالت، مهر آنان را به دل گرفتند و در سدههای بعد و به ویژه پس از هجرت امام رضا(ع) به ایران و شهادت آن حضرت در خراسان، این علاقه و ارادت در قلب ایرانیان نهادینه شد و از این رو با وجود اختناق و محدودیتهای حاکم بر شیعیان به ویژه از دوره امام جواد(ع) به بعد، هر روز بر شمار دوستداران و شاگردان ایرانی ائمه(ع) افزوده میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابراهیم بن شیبه کاشانی
ابراهیم از محدثان نامدار شیعه است که روایتهایی از امام جواد(ع) و امام هادی(ع) نقل کرده است. نامههای ابراهیم به این دو امام بزرگوار، شهرت فراوانی دارد و نشان میدهد دغدغه اصلی وی، فعالیت فرقههای غالی و انحرافی در میان شیعیان بوده است. دیگر راویان بزرگ شیعه مانند احمد بن محمد بزنطی، متن نامههای ابنشیبه کاشانی را در کتابهای خود آوردهاند. در این نامهها افزون بر پرسشهای اعتقادی برای مبارزه با جریان انحرافی، برخی از پرسشهای فقهی نیز مطرح شده که برای فقها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
عبدالجبار بن مبارک نهاوندی
از اهالی نهاوند و از شاگردان و اصحاب امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بود. ابنداود حلّی، وی را یکی از راویان ثقه احادیث اهل بیت(ع) میداند. ظاهراً از عبدالجبار کتابی حدیثی هم وجود داشته است که امروزه در دسترس نیست. وی در سال ۲۰۷ یا ۲۰۹ قمری به محضر امام جواد(ع) مشرف شد و برخی روایتها را برای تأیید به آن حضرت عرضه کرد.
فضل بن شاذان نیشابوری
خاندان فضل در نیشابور زندگی میکردند و او در همین شهر زاده شد. برخی او را از اصحاب امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) میدانند و پدر وی، شاذان بن خلیل نیشابوری را از اصحاب و شاگردان امام جواد(ع) میشمارند؛ اما شواهد موجود در آثار روایی شیعه، نشان میدهد وی نیز از شاگردان مکتب جوادالائمه(ع) بوده است. دو کتاب منسوب به وی یعنی «الرجعه» و «العلل» در میان علمای علم حدیث شهرت فراوانی دارد. فضل در دوران عبدالله بن طاهر، حاکم طاهری خراسان به دلیل اعتقادات شیعی تحت تعقیب قرار گرفت و به عراق رفت. او سالها در عراق ماند و از محضر ائمه معصومین(ع) استفاده کرد. ظاهراً فضل بعدها به خراسان بازگشت و در سال ۲۶۰ ق دار فانی را وداع گفت. مزار وی در نیشابور شهرت فراوانی دارد.
علی بن مهزیار اهوازی
پدر وی اصالتاً از اهالی هندیجان در خوزستان بود. خانواده آنها ابتدا مسیحی بودند و سپس به دین اسلام گرویدند و پیرو مذهب اهلبیت(ع) شدند. علی بن مهزیار، وکیل امام جواد(ع) و فرزند بزرگوار ایشان، امام هادی(ع) بود. روایاتی درباره مقام و منزلت وی نزد ائمه معصومین(ع) در دست است. امام جواد(ع) در نامهای خطاب به علی بن مهزیار میفرماید: «من مقام تو و خدمات شبانهروزی تو را در سرما و گرما از نظر دور نداشتهام. از خداوند میخواهم در روز قیامت که همه را گرد میآورد، آن چنان مخلوقات خود را شیفته و دوستدار تو کند که مایۀ رشک باشد. به درستی که خداوند شنونده دعاهاست». علی بن مهزیار، آثاری در تفسیر، تاریخ و فقه از خود باقی گذاشت که محدثان، نام آنها را در کتابهای خود آوردهاند.
محمد بن خالد برقی
ظاهراً محمد در روستای «برقرود» از توابع قم دیده به جهان گشوده و از همین رو مشهور به «برقی» است. وی از اصحاب امام جواد(ع) بود و پیش از ایشان، محضر پدر و پدربزرگ آن حضرت را نیز درک کرد. محمد عالمی تیزهوش و نویسندهای پرکار بود. او آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت و یکی از مدافعان و مرزبانان حریم ولایت شمرده میشد. فرزند او احمد نیز در زمره علمای نامدار شیعه محسوب میشود. از محمد بن خالد دو کتاب «المحاسن» و «الرجال» باقی مانده و به دست ما رسیده است؛ هر چند برخی از صاحبنظران، این دو کتاب را به پسر وی منسوب کردهاند.
خبرنگار: محمدحسین نیکبخت
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام جواد ع امام نهم ع علی بن مهزیار امام جواد ع اصحاب امام آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«شیعه مدیون قال صادق هاست»
به نقل از اداره ارتباطات و امور بینالملل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ همزمان با سالروز شهادت امام ششم شیعیان، اکرانهای فرهنگی تسلیت این روز با احادیثی از امام صادق (ع) به همت سازمان زیباسازی در فضای شهری پایتخت اکران شد.
بر اساس این گزارش، در این اکرانهای فرهنگی از احادیث و جملاتی همچون «خشم کلید همه بدیهاست» , «عاقلترین مردم خوشاخلاقترین آنهاست»، «شیعیان ما با یکدیگر مهربانند»، «علم را برای عمل کردن بیاموز» و «شیعه مدیون قال صادقهاست» استفاده شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری