Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاج کاظمی گفت: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل ویروسی دارد و از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است.

او می گوید: این بیماری در دام مبتلا به ظاهر هیچ علامت و نشانه‌ای برای تشخیص ندارد، 

او گفت: کشتار دام آلوده به ویروس بیماری تب کریمه کنگو موجب ورود این بیماری به چرخه مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان می گوید: در فصل گرما فعالیت کنه‌ها در جایگاه‌های نگهداری دام بیشتر می‌شود که مهمترین عامل انتقال این بیماری است.

حاج کاظمی گفت: علاوه بر فعالیت کنه‌ها در این مکان ها، کنه‌هایی در فضا‌های باز روی نوک علوفه وجود دارد که منتظر انسان یا دامی است که به محض رد شدن به آن‌ها چسبیده و اقدام به گزش کند، ممکن است این کنه آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشد و دام و انسان سالم را آلوده به این بیماری کند.

 او می گوید: در صورت مشاهده کنه از کندن آن از روی بدن دام و یا له کردن آن خودداری شود چرا که این مسئله موجب انتشار بیماری در بین دام‌ها و افراد سالم می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: کنه‌ای که از دام آلوده تغذیه کرده است، می‌تواند ویروس آن را در خود حفظ و به دام‌ها یا انسان سالم منتقل کند، این موارد در زمان شیردوشی و کشتار دام، بدون رعایت موارد بهداشتی منتقل می‌شود.

حاج کاظمی می گوید: کشتار دام‌ها در خارج از کشتارگاه به جد خودداری شود، چرا که دام‌هایی که در کشتارگاه‌ها زیر نظر ناظران بهداشتی کشتار می‌شوند، لاشه ۲۴ ساعت در سردخانه به منظور خنثی شدن بیمار‌های احتمالی نگهداری و پس از سالم سازی وارد چرخه مصرف می‌شود.

او گفت: مصرف کنندگان گوشت قرمز نیز باید این فرآورده خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبری که روی آن برچسب دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار درج شده است، تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از همه مصرف کنندگان فرآورده‌های خام دامی خواست در صورت مشاهده هرگونه ذبح خارج از کشتارگاه، عرضه لاشه خارج از مراکز عرضه مجاز و یا هر گونه موارد غیربهداشتی مورد را با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی در استان زنجان برای رسیدگی اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سم پاشی دام دامپزشکی تب کریمه کنگو استان زنجان دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۸۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت

ایسنا/زنجان فرماندار زنجان گفت: با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری زنجان، پرویز خالقی به مناسبت هفته سلامت و در دیدار با کارکنان مرکز بهداشت شهرستان زنجان، عنوان کرد: همه‌ ما بایستی تلاش کنیم شعار پیشگیری بهتر از درمان را به منصه ظهور برسانیم، چرا که پیشگیری بسیار سهل‌تر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. 

وی افزود: اگر بتوانیم امر پیشگیری را به خوبی مدیریت کنیم، درصد بالایی از بیماری‌ها و مشکلات بعدی دامن‌گیر افراد جامعه نخواهد شد.

خالقی با تأکید بر اهمیت تجهیز کردن خانه‌های بهداشت، افزود: اگر خانه‌های بهداشت مناطق کوچک و کمتر توسعه‌یافته نظیر روستاها مجهز و به‌روز باشند، شاهد کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهیم بود.

او گفت: این موضوع سبب رفع مشکلات بهداشتی و درمانی ساکنان این مناطق شده و موجبات آسودگی آنان را فراهم خواهد آورد و طبعاً با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به شأن و جایگاه والای فعالان حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: حیطه‌ کاری بهداشت و درمان از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. از آن‌جایی‌که این حوزه کاری با جان و حیات انسان‌ها در ارتباط است، فعالان حوزه بهداشت و درمان بایستی نهایت دقت و ظرافت را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت