Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، کارشناس مذهبی، در خصوص شیوه و سیره زندگی امام جواد(ع) گفت: سیره زندگی امام جواد(ع) را می توان، بیشتر در سخنان ایشان و توصیه هایی که حضرت به اصحاب خود می کردند، جستجو کرد؛ به طوری که یکی از مهم ترین فرمایشات امام جواد(ع)، موضوع اعتماد کردن به پروردگار عالم است که ایشان می فرمودند:«الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» «اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى.»

از دیگر ویژگی های امام جواد علیه السلام، موضوع جود و احسان آن حضرت است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نامه امام رضا(ع) به فرزندشان ادامه داد: روایتی وجود دارد مبنی بر این که امام رضا(ع) نامه ای برای امام جواد (ع) فرستادند و در آن، فرمودند که یا اباجعفر! ای فرزندم! شنیده ام که ملازمان و خدمتگزاران تو، وقتی که می خواهی از منزل بیرون بروی، تو را از درب کوچک بیرون می برند و تو از درب رسمی منزل، ورود و خروج نمی کنی. قسم به حقی که بر گردن تو دارم، از تو می خواهم که رفت و آمدت همواره از یک درب باشد و هر زمانی که بیرون می روی، مقداری پول نقد همراه خودت داشته باشی و به هر کسی که به تو می رسد از مواهب خود بهره مند کنی و افراد را مأیوس از پیش خود، نرانی و اجازه دهی که مردم از وجود تو بهره مند شوند.
علم الهدی گفت: حُسن سلوک امام جواد(ع)، یکی دیگر از ویژگی ها و سبک زندگی ایشان بود که از جمله بیانات حضرت این بود:«إيّاكَ و مُصاحَبَةَ الشِّرّيرِ ؛ فَإِنَّهُ كَالسَّيفِ المَسلولِ ؛ يَحسُنُ مَنظَرُهُ ، ويقَبُحُ أثَرُهُ.» «از مصاحبت با شخص شرير بپرهيز كه چون شمشيرِ برهنه است ؛ منظره اش نيكو و اثر (زخم) آن زشت است.» و در بیان دیگر، امام نهم(ع) فرمودند: « عِـزُّ الْمُؤمِـنِ، غِـناهُ عَنِ النّاسِ»«عزّت مؤمن در بى ‏نيازى از مردم است.» و این سبک زندگی است که حضرت به اصحاب و محبین خود نشان داده اند. همچنین، از دیگر فرمایش هایی که از امام جواد(ع) وجود دارد، این است:« خَفْضُ الْجَناحِ زينَةُ الْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زينَةُ الْعَقْلِ، وَ بَسْطُ الْوَجْهِ زينَةُ الْحِلْمِ.» «تواضع و فروتنی زينت بخش علم و دانش است، ادب داشتن و اخلاق نيک زينت بخش عقل می باشد، خوش رویی با افراد زينت بخش حلم و بردباری است.»

او افزود: از دیگر روایاتی که از امام جواد(ع) نقل شده است:« اَلْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى ثَلاَثِ خِصَالٍ تَوْفِيقٍ مِنَ اَللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.»«مؤمن نيازمند به سه خصلت است:توفيق از جانب خدا و واعظى از نفس خود داشته باشد، پذيرفتن نصيحت هر كَس او را نصيحت نمايد.» یعنی اولین نیاز مومن، عنایاتی از سوی پروردگار است تا چشمش واقعیت ها را ببیند و زبانش حقیقت گو و قلبش، حقیقت خواه باشد و دست او به سمت حقایق دراز شود و ظلم و تعدی نکند. دومین نیاز انسان این است که گاهی اوقات درون خلوتش، خود را موعظه کند و موردنقد قرار دهد چراکه وقتی خودش این کار را انجام دهد خیلی راحت بر کاستی های زندگی اش فائق می آید و حضرت تأکید کردند مومن باید به حدی متواضع باشد که اگر فردی به او سخن حقی گفت و او را متوجه فرجام کارش کرد باید پذیرای سخنان حق باشد و متکبر و مغرور نباشد و پذیرش داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهادت امام جواد الائمه اهل بیت قرآن و عترت امام جواد ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار مهر، محمود ابراهیمی ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: در طرح ملی جهش تولید در اراضی دیمزار، سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از اراضی در این استان تحت پوشش قرار گرفت.

وی افزود: پشتیبانی طرح جهش تولید در دیمزارها، برعهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری بود که شامل جذب پشتیبان، در اختیار قرار دادن ادوات کشاورزی، پرداخت جهت خرید ادوات و… هستند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جمع اعتبارات پشتیبانی این ستاد از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۲، یک صد میلیارد ریال بود.

ابراهیمی عنوان کرد: اراضی تحت پوشش در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و جمع ریالی مجموعه پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری که شامل تسهیلات، حضور کارشناسان در پهنه‌ها و خدمات سامانه‌ای است، به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 6089906

دیگر خبرها

  • نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • نیم نگاهی به زندگی شهید محمد سهرابی‌ثانی