Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالهاست متولیان صحبت از نفوذ مافیا در صنعت خودرو می کنند و اگرچه به اعتقاد کارشناسان شناسایی این گروه راحت است اما به نظر می رسد قدرت مافیا در ممانعت از اصلاح رویه ها بیشتر از قدرت دولت است.

به گزارش ایران اکونومیست، مافیا؛ کلمه‌ایست که سالیان متمادی با ادبیات خودروسازی ایران عجین شده است. و مسئولان کشوری و هم بارها نسبت به این موضوع اشاراتی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال فروردین ماه سال جاری دادستانی کل کشور با اشاره مستقیم به این موضوع گفته بود که «در صنعت خودروسازی کشور دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقا وضعیت خودروسازی کشور می‌شود.»

همچنین به تعبیر سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت، مافیا در بخش‌های پنهان مرتبط با صنعت خودروسازی طی سال‌های سال، جا خوش کرده است، به گونه‌ای که این مافیا در جاهایی وجود دارد که شاید با تصور مردم متفاوت باشد.

فاطمی امین تاکید کرده «ما یک شبکه‌هایی داریم که منافع اینها اجازه نمی‌دهد که اتفاقات خوبی بیفتد و یک منافعی شکل گرفته است که با منافع مردم هم راستا نیست بنابراین وظیفه ما شناسایی اینها و حل مسائل است.»

وی همچنین در بخش دیگری از صبحت های خود اعلام کرده «در صنعت خودرو ۲ مافیا وجود دارد که با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا بخش عمده‌ای از مافیا حل و فصل می‌شود. نباید مدیران شرکت‌های خودروساز را ما انتخاب کنیم بلکه خود سهامداران باید مدیران را انتخاب کنند»

این سخنان فاطمی امین در حالسیت که به اذعان متولیان، اختاپوس مافیا در صنعت خودروسازی رانت و سودهای چند ده هزار میلیاردی از بابت نحوه عرضه خودرو به بازار، پایین بودن کیفیت قطعات، بازار انحصاری و … می‌برد و مشخصاً به قدری قوی است که می‌تواند بدون هیچ مشکلی مقابل اظهارات دولت، مجلس و حتی رهبری که تاکید بر حل و فصل مشکلات کیفی و قیمتی خودرو دارد بایستد.

مسیر خودروسازی ایران در دستان مافیاست

محمود علیزاده حقوقدان در این خصوص با بیان اینکه باید دانست مافیای خودرو بسیار قوی هستند، می‌گوید «متأسفانه صنعت خودروسازی ما به دست مافیایی است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی که تحت امر دادستان هستند باید آن را کشف کنند؛ واقعیت این است که ما در مسائل تکنیکی از دنیا عقب نیستیم و به تکنولوژی روز دنیا در صنایع پهباد و نظامی رسیدیم ولی به دلیل اینکه در صنایع خودرو، منافع یک عده مدنظر است؛ به نتیجه نرسیدیم و فجایعی رخ می‌دهد.»

اما مافیا در صنعت خودروسازی چیست و چرا تاکنون هیچکس با آن مقابله نکرده است؟ آنطور که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند «مافیا ناخواسته از ابتدا به نحوی صنعت را جلو برد که در یک تله‌ای با یک شبکه خاص و پیچیده افتاده‌ایم به گونه‌ای که دست به هر کاری می‌زند تا بتواند از این فضا به نفع خود بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد. عملکرد این گروه بدان جا رسیده است که مدیران صنعت خودرو را هم خودشان تعیین می‌کنند چون صاحب قدرت و پول زیادی شده‌اند.»

برخی از قطعه سازان در حال بلعیدن خودروسازی هستند

در این باره، میثم فرج الهی کارشناس صنعت خودرو به مهر گفت: یک سری قطعه ساز هستند که در حال بلعیدن خودروسازی ایران هستند؛ این قضیه بسیار شفاف است زیرا با بررسی وضعیت سهامداری خودروسازان و وضعیت تأمین قطعات عمده و حساس خودروسازان می‌توان حلقه‌های مفقوده مافیا را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مافیا در صنعت خودروسازی در دو بخش حضور فعال دارد، یکی بخش اقتصادی و دیگری بخش راهبرد و مدیریتی، گفت: حضور مافیا در بخش اقتصادی صنعت خودروسازی یعنی اینکه این گروه قیمت را هر گونه بخواهند تعیین می‌کنند زیرا به صورت انحصاری در حال تأمین قطعات هستند، پس وقتی به صورت انحصاری در حال فعالیت در صنعت خودروسازی هستند در مورد قیمت و کیفیت نیز هر تصمیمی بخواهند می‌گیرند.

مافیا، مدیرعامل و معاون انتخاب می‌کند

فرج الهی تصریح کرد: همچنین منظور از مافیا فقط جا به جا کردن غیرقانونی پول نیست بلکه تصمیم گیری و حاکمیت صنعت خودروسازی با این گروه است به گونه‌ای که اگر اراده کنند می‌توانند خط تولید خودروسازی‌ها را تعطیل کنند. در واقع در استراتژی و راهبرد و مدیریت خودرو همه کاره هستند؛ آدم جا به جا می‌کنند، مدیرعامل و معاون انتخاب می‌کنند و کارهایی از این دست.

وی تاکید کرد: البته با توجه به عمق ماجرا، بحث اقتصادی در برابر بحث مدیریتی اولویت پایین‌تری دارد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه همه مافیای خودرو را می‌شناسند اما نمی‌دانند که با آنها چه کار کنند، گفت: متولیان از طرفی قدرت برخورد ندارند و مهم‌تر اینکه برنامه‌ای برای برخورد ندارند؛ یعنی شاید اراده برخورد با مافیا را داشته باشند اما برنامه‌ای برای این کار ندارند.

فرج الهی اظهار کرد: برای برخورد ابتدا باید زنجیره تأمین را به صورت دقیق، قوی کرد که قطعاً مافیا ساکت نمی‌ماند و در پی حفظ کردن منافع خود بر می‌آید؛ اما به هر حال باید قطعات را از چند منبع تأمین کرد تا بین تأمین کنندگان رقابت وجود داشته باشد اما در بسیاری از قطعات تک سورس هستیم این مساله موجب کاهش کیفیت هم می‌شود زیرا رقابتی وجود ندارد. در واقع به جای اینکه قطعه ساز وابسته به خودروساز باشد در کشور ما خودروساز وابسته به قطعه ساز شده است به جای اینکه قطعه ساز وابسته به خودروساز باشد در کشور ما خودروساز وابسته به قطعه ساز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: همچنین این قطعه سازان در اولویت پرداخت هستند؛ یعنی بدهی خودروساز به قطعه سازان کوچک انباشت می‌شود اما پول نقد فوراً در اختیار قطعه سازان قدرتمند قرار می‌گیرد؛ از سویی دیگر به دلیل دیر پرداخت کردن پول، قدرت چانه زنی خودروساز برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت پایین می‌آید که این مساله روی کیفیت، موعد تحویل، تغییرات و آر اند دی تأثیر می‌گذارد.

مافیا اولین خریداران سهام خودروسازان خواهد بود

وی در مورد واگذاری سهام خودروسازان برای کاهش قدرت مافیا، تصریح کرد: وقتی سهام خودروسازان عرضه شود خود این مافیای قطعه سازی اولین خریدار خواهد بود و حاضر به خرید همه سهام خواهند بود.

فرج الهی افزود: راهکار برای زدودن قدرت مافیا تک نقطه‌ای نیست باید در یک بازه زمانی به صورت موازی کاری با چند نقشه جلو رفت اما اولین موضوع کاهش نیاز در قطعه سازی از این گروه مافیایی و دومین موضوع افزایش کیفیت قراردادها از نظر حقوقی و ضمانت اجرایی است.

نفوذ مافیا در ممانعت از اصلاح بیشتر از قدرت دولت در اجرا بود

وی ادامه داد: همچنین در ادامه باید دیگر قطعه سازان تقویت و تبدیل به سهامی عام شوند و هیأت مدیره به گونه‌ای انتخاب شوند که قدرت و نفوذ گروه‌های مافیایی در این بخش کاهش یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه گروه مافیا قطعاً در برابر اصلاحات قد علم می‌کند اما دولت باید با برنامه باشد، اظهار کرد: همه می‌خواهند در برابر مافیا بایستند اما نوع برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها مهم است. نفوذ مافیا در ممانعت از اصلاح بیشتر از قدرت دولت در اجرا بوده است اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند گام بردارد.

برای مقابله با مافیا چند سال زمان نیاز است؟

فرج الهی افزود: اگر با فوریت اقدام شود ۳ تا ۵ سال برای مقابله با مافیا زمان نیاز است و در درازمدت هم به ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز داریم.

وی تصریح کرد: در واقع باید قطعه سازان تقویت شوند و زنجیره تأمین پایدار داشته باشیم. البته برای تقویت قطعه سازان نیاز به زیرساخت است که البته در اینجا احتمال نفوذ مافیا و لابی کردن برای جلوگیری از تقویت دیگر قطعه سازان وجود دارد لذا نیاز به برنامه مدون و هوشمندانه ای داریم.

واردات خودرو در کاهش قدرت مافیای قطعه سازی بی اثر است

فرج الهی با اشاره به ممنوعیت واردات خودرو که مافیا را قدرتمندتر از قبل کرد، گفت: کشورهای دنیا برای حمایت از صنعت داخلی واردات را به صورت پلکانی با ابزار تعرفه و در یک بازه زمانی مشخص محدود می‌کنند اما ما با ممنوعیت واردات به دنبال حمایت بودیم؛ ممنوعیت واردات خودرو، باعث شد خیال خودروساز از بابت بازار انحصاری و مجبور بودن مصرف کننده به خرید خودروی داخلی راحت شود. بنابراین بزرگترین مشکل ما در صنعت خودروسازی حمایت‌های غیر مشروط دولت از این صنعت است، در صورتی که در همه کشورها حمایت‌ها مشروط است.

وی افزود: همچنین در صورت آزاد شدن واردات خودرو باید دید که حجم واردات و کلاس خودروهای وارداتی به چه صورتی است. البته به نظر من آزادسازی واردات در مافیای قطعه سازی تأثیری نمی‌گذارد اما در مافیای خودروسازی تغییراتی ایجاد می‌کند و البته اثر آهنربایی هم خواهد داشت و قیمت‌ها به صورت دومینو وار کاهش می‌یابند؛ در واقع اگر الان خودروی داخلی ۶۰۰ میلیون تومان و خودروی خارحی ۸۰۰ میلیون تومان باشد، مصرف کننده خودروی داخلی به سمت خودروی خارجی متمایل می‌شود که همین مساله کاهش قیمت خودروی داخلی را به دنبال خواهد داشت زیرا خودروساز باید بازار فروش خود را حفظ کند.

قطعه سازنماها جای قطعه سازان واقعی را گرفتند

همچنین بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: از نیمه‌های دهه ۸۰ عده‌ای وارد این صنعت شدند که منجر به ایجاد مافیا شد. این گروه قدرت خود را از زمانی گرفتند که عده‌ای قطعه سازنما را با عنوان قطعه ساز وارد مجموعه‌های مختلف کردند و از آن‌ها باقیمت‌های بالا خرید صورت گرفت، درحالی‌که بسیاری از آن‌ها واردکننده قطعه بودند و کالا را با عنوان تولید داخل به فروش می‌رساندند. این گروه به‌تدریج قدرت گرفته و بزرگ‌تر شدند.

وی تصریح کرد: مجلس در دوره‌های قبل به دنبال تحقیق و تفحص از این گروه رفت ولی به نتایج مشخصی نرسید. این افراد باعث شدند بسیاری از قطعه سازان قدیمی از این صنعت خارج شوند و افراد تازه‌وارد به غول‌های نوظهور تبدیل شدند.

به گزارش مهر، با توجه به اینکه مافیا در صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور رشد کرده و به اذعان متولیان به چنان قدرتی رسیده که توان اجرایی دولت برای مقابله با آن را گرفته است، باید برای حذف مافیا در هر بخشی جنگ سیستماتیک، برنامه‌ریزی و اجرایی را در پیش گرفت.

در واقع اگر دولت خاصه وزارت صمت به دنبال زدودن دست و پای مافیا از صنعت خودرو و قطعه سازی کشور است با حرف و سخنرانی نمی‌تواند به این موضوع عینیت بخشد بلکه ابتدا باید یک برنامه دقیق و علمی تدوین کند و در ادامه با تقویت قطعه سازان واقعی و شفاف سازی وضعیت سهامداری خودروسازان، از قدرت نهادهای نظارتی استفاده کند تا با شناسایی ردپای گروه‌های مافیایی، در برابر نفوذ این گروه در صنعت کشور سد درست کند.

  منبع: خبرگزاری مهر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مافیا در صنعت خودروسازی مافیا در صنعت خودرو کارشناس صنعت خودرو ساز وابسته واردات خودرو خودروی داخلی قطعه سازان نفوذ مافیا قدرت مافیا گونه ای سازی کشور قطعه سازی قطعه ساز فرج الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: واردات خودروی برقی هیچ نفع اقتصادی برای کشور ندارد. واردات خودروی برقی، قیمت‌ها در کف بازار را بالا می‌برد

به گزارش جماران، امیر حسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به مباحث مطرح شده درباره واردات خودروی برقی، خاطرنشان کرد: توسعه یا پیشرفت باید متوازن باشد و اگر متوازن پیش نرویم، در نهایت اقتصاد کلان کشور با چالش مواجه خواهد شد و در کنار آن مسائل فرهنگی و اجتماعی هم ایجاد می‌شود. همان طور که سال ۹۱ در اوج تحریم‌های مرحله اول حدود، ۱۱۰ هزار خودرو وارد کشور شد که تعداد زیادی از آن‌ها، پورشه، بوگاتی و مازراتی بود.

ممکن است برخی بپرسند مگر واردات مازراتی، ماشین به این ایمنی و شیکی، چه ضرری دارد! باید گفت در جامعه‌ای که تحت شدیدترین تنشهای اقتصادی و اختلاف طبقاتی قرار دارد آیا این راه حل خوبی است؟!

واردات خودروی برقی هیچ نفع اقتصادی برای کشور ندارد

وی با تاکید بر اینکه این اقدام تنش اجتماعی را بالا می‌برد و هیچ نفع اقتصادی هم برای کشور ندارد، افزود: کسی نمی‌تواند بگوید خودروی برقی چیز بدی است، اما قاطعانه باید گفت ضمن اینکه هیچ تناسبی با وضعیت حمل و نقل، آلودگی‌ها و شرایط اقتصادی و فرهنگی مردم کشور ما ندارد، برای این اقتصاد لوکس محسوب می‌شود و عموم مردم نمی‌توانند آن را بخرند.

گزارشی از طرح گازسوزکردن خودروها ارائه شود

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: طرح گاز سوز کردن خودروها را فراموش نکنیم، حرف قشنگی بود؛ اما چقدر در کشور اثرگذار شد! آیا گزارشی از آن بیرون آمد!؟ حتی بعضی کارشناسان هم گفتند باید ۳۰ درصد خودروها گازسوز می‌شد، چرا نکردید! مگر غیر از این است که مردم هزینه این طرح‌ها را دادند!؟ آیا این طرح توانست کمکی به آلایندگی‌ها کند!؟

واردات خودروی برقی، قیمت‌ها در کف بازار را بالا می‌برد

وی با بیان اینکه وقتی استانداردها را بالا می‌برند، بررسی آمارها نشان می‌دهد تعداد خودروهای فرسوده در حال استفاده بیشتر می‌شود، توضیح داد: کمک به کاهش آلایندگی زمانی می‌تواند معنی دار شود که فرض کنیم اگر یک میلیون خودرو برقی وارد کنیم، از سوی دیگر یک میلیون خودروی فرسوده از بازار کنار رود. در اینجا می‌توان گفت این اقدام باعث کاهش آلودگی می‌شود، اما وقتی یک میلیون خودروی برقی وارد می‌کنید، نه تنها از تعداد خودروهای فرسوده هم کاسته نمی‌شود، بلکه هر میزان تکنولوژی را بالا ببرید، قیمت کف بازار هم بالا می‌آید. مثلا وقتی پراید را حذف کردیم، چیزی جایگزین آن نشد. مردم ناچار شدند موتورسیکلت سوار شوند یا خودروی فرسوده‌ای که قبلا می‌خواستند کنار بگذارند را کنار نمی‌گذارند و آن‌ها را بیشتر نگه می‌دارند، چرا که ارزش بیشتری پیدا کرده است.

خودروی برقی، مصرف سوخت کشور بالا برد

کاکایی با تاکید بر اینکه هیچ کسی مدعی نیست که خودروی برقی، بد است، اما در مجموع باعث صرفه جویی در مصرف سوخت نمی‌شود، اضافه کرد: با توجه به سبد سوخت نیروگاه‌های ما و افت انرژی که در سیستمهای انتقال آن وجود دارد، بر اساس برآوردی که انجام شده، مصرف انرژی در مجموع در خودروهای برقی بالاتر می‌رود. به جای اینکه موتوری در داخل شهر سوخت بسوزاند، این اقدام در نیروگاه‌های اطراف شهر انجام می‌شود. تنها این مزیتش است، اما در مجموع مصرف سوخت کشور را بالا می‌برد.

تامین برق خودروهای برقی، بحران مازوت سوزی در نیروگاه‌ها را تشدید می‌کند

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت یادآورشد: ما همواره در پاییز با مشکل مازوت سوزی در نیروگاه‌ها و ایجاد آلودگی در شهرهایمان مواجه هستیم، اگر مصرف برق افزایش یابد، روشن است که مازوت سوزی‌مان باید بیشتر شود. اگر تئوریک صحبت شود، گفته می‌شود آلایندگی خودروی برقی صفر است، اما وقتی مساله را به صورت کلی می‌بینیم باید پرسید که چه کسی گفته آلایندگی‌اش بهتر است و مصرف سوخت کشور را پایین می‌آورد.

مسئولان به معضل‌های بزرگ توجه نمی‌کنند و حرفهای قشنگ می‌زنند

به گفته کاکایی؛ با پول یک اتوبوس برقی، حداقل می‌توانند دو اتوبوس خوب روز بگیرند، این هم مهم است که با این اعتبار چه چیزهایی می‌توان جایگزین کرد. اکنون باید پرسید مثلا اگر ۱۰ هزار خودروی سواری نو وارد کنیم بهتر است، یا با همان اعتبار هزار اتوبوس دیزل خوب بخریم! مجموعا هر کدام تا چه میزان برای کشور موثرتر است. مسلما وقتی اتوبوس وارد کنیم، چون وضعیت حمل و نقل بهبود می‌یابد، در مجموع به نفع همه است. اکنون مساله این است که متاسفانه مسئولان به این معضل‌های بزرگ توجه نمی‌کنند و فقط حرفهای قشنگ می‌زنند.

کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی وارد کنند؟

ترافیک علت اصلی مصرف سوخت و آلایندگی است نظام حمل و نقل عمومی توسعه یابد

وی تاکید کرد: آنچه که درباره خودروی برقی عنوان می‌شود، فقط بازی با الفاظ خوب است، اما دست کم ۲۰ سال طول می‌کشد تا آن ناوگان جایگزین ناوگان فعلی شود. در حالی که اکنون مشکل اصلی کشور ما در رابطه با مصرف سوخت و آلایندگی، ترافیک سنگین ناشی ازعدم توسعه یافتگی نظام حمل و نقل عمومی کشور شامل بار و مسافر و درون شهری و برون شهری است. از آنجا که نظام حمل و نقل ما فشل شده، این میزان خودروی سواری تک سرنشین داریم. روز به روز هم هزینه‌هایمان را بالا می‌برد.

شارژ خودروهای برقی چگونه تامین خواهد شد؟

کاکایی ادامه داد: گفته می‌شود حداقل قیمت این خودروهای برقی بین یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ تومان خواهد بود، تصور کنید یک راننده تاکسی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد و آن را بخرد. مسئولان توجه نمی‌کنند این تاکسی شبها باید کجا شارژ شود؟!

رانندگان تاکسی ما که در برج‌ها زندگی نمی‌کنند! چگونه می‌خواهند آن را شارژ کنند، نیاز به پارکینگ مناسبی دارد. در همین مرحله هزینه‌ای به راننده تحمیل می‌شود. بعضی می‌گویند ما پارکینگ مرکزی ایجاد می‌کنیم تا شبها این خودروهای برقی را در آنجا پارک کنند. اما باید پرسید آیا این کار برای همه رانندگان میسر است! مگر می‌شود با هر مسافتی شب ماشین را در آن پارکینگ‌ها بگذارند و خودشان بدون ماشین به منزل برگردند!؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مگر این تاکسی چقدر در ماه درآمد ایجاد می‌کند، گفت: اگر همین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را در بانک سپرده کنند، با سود ۲۴ درصد ۳۶۰ میلیون تومان در سال و ۳۰ میلیون ماهانه درآمد خالص خواهند داشت. آیا می‌توان تصور کرد درآمد خالص یک تاکسی دار در ماه ۳۰ میلیون تومان است. بنابراین این کار، غیراقتصادی است. ارزان‌ترین خودروی برقی که به عنوان تاکسی می‌خواهند وارد کنند، را یک میلیارد و ۳۰۰ قیمت‌گذاری کرده اند. مردم پول ندارند نمی‌توانند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند، هنوز که هنوز است «آر. دی» در تهران به عنوان تاکسی استفاده می‌شود، بعد می‌خواهیم با خودروی یک میلیارد و ۳۰۰ کدام مسیر را برویم و بیاییم!

وی گفت: اگر خیلی خوش بین باشیم، قرار است هتلهای ۵ ستاره یک سری خودروهایی برای پولدارهای کشور و توریستهای پولدار داشته باشند و با این خودرویی که دو برابر قیمت خودروی موجود است، مثلا مسیر تهران و فرودگاه را دو برابر قیمت حساب کنند.

کاکایی تاکید کرد: خودروی برقی خیلی هم شیک و خوب است، دستشان هم درد نکند، اما هیچ تناسبی با شرایط فعلی اقتصادی و نیازهای واقعی حمل و نقل و اقتصاد و محیط زیست ما ندارد. البته در حد آزمایشی و وارد کردن ۱۰ هزار خودرو می‌توانند انجام دهند و خودروی برقی را هم تجربه کنند. اما این سرگرمی‌ها نه راه حل مشکلات ما است و نه در شرایط فعلی کشور ما امکان‌پذیر است. برق مورد نیاز این خودرو‌ها را چگونه می‌خواهیم تامین کنیم! زیرساختهای لازم آن را نداریم. صرف تامین زیرساختها، مقادیر زیادی سرمایه‌گذاری می‌خواهد. فرض کنیم به اندازه کافی نیروگاه داریم و می‌خواهیم کابل کشی کنیم که شارژر مناسب بگذاریم، تامین همین زیرساخت هم هزینه زیادی لازم دارد.

هر جا کم می‌آورند، اسم مافیا را پیش می‌کشند

وی با انتقاد از مسئولانی که عنوان می‌کنند که مافیاها مانع واردات خودروهای برقی می‌شوند، گفت: کدام فشار! نتوانستند وارد کنند و بیهوده جنجال می‌کنند. مگر سال گذشته تمام نمایندگان عزمشان را برای واردات خودرو جزم نکردند! همه گونه مانع را برداشتند، کدام فشار و کدام مافیا مانع شد! علت اینکه به اندازه ۱۰۰ هزار خودروی وعده داده شده، وارد نکردند، این بود که در دنیا هم باید با در نظر داشتن ضابطه‌هایی در صف خرید بایستید. ضمن اینکه خرید خورو پول می‌خواهد، شما یک فشار عملیاتی نشان دهید که کسی جلوی واردات خودروی برقی را گرفته باشد. هر جا کم می‌آورند، اسم مافیا را پیش می‌کشند، بله همه جای دنیا دلال و بازرگان است و همه دنبال منافع خودشان هستند. اما وظیفه دولت‌ها این است که سیاست‌ها را به گونه‌ای هدایت کنند که منافع این گروه‌ها با منافع جامعه هم راستا شود.

کاکایی اظهارداشت: چه کسی مانع است! در شش ماه آخر سال گذشته که واردات خودروی برقی جزء اولویتهای درجه یک وزارت صمت بود. روشن کنند که چه مانع عملیاتی برای واردات خودروی برقی وجود دارد، شما که تعرفه‌های وارداتش را هم کاهش دادید! کسی برای خرید تاکسی در ایران یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون پول پول نمی‌دهد! گفتند وزارت نفت از محل صرفه جویی مصرف بنزین، ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار را پیش، پیش به این مساله اختصاص دهد. شاید گفته شود این مانع است. اما واقعیت این است که پول نیست.

به آن‌ها که دلشان برای تولید مملکت می‌سوزد، «مافیا» اطلاق می‌کنند

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: به جای اینکه با ارزهای خارج از کشورمان، قطعات صنعتی و تکنولوژی وارد کنیم، با چینی‌ها قراردادی بسته‌اند تا کالای نهایی وارد کنند! این اقدام اشتباهی است. وقتی می‌توانیم اتوبوس را در داخل تولید کنیم، چرا محصول نهایی را وارد می‌کنید؟ بعد هم به آن‌ها که دلشان برای تولید این مملکت می‌سوزد، عنوان مافیا اطلاق می‌کنند. حمایت از تولید داخلی، عنوان مافیا گرفته است! مگر تولید داخل در اختیار دولت نیست، اگر کیفیتش ضعیف است، چرا درباره این صحبت نمی‌کنید که مافیایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد کیفیت این خودروها بالا رود. چرا این گونه صحبت می‌کنید! ما به عقلانیت ملی و توجه به منافع ملی نیاز داریم.

اینکه در این شرایط کشور، عده‌ای مرفه، پورشه یا خودروی برقی سوار شوند، مشکل مملکت نیست

وی تاکید کرد: اینکه در این شرایط کشور، عده‌ای مرفه، پورشه یا خودروی برقی سوار شوند، مشکل مملکت نیست. اکنون مشکل چیزهای دیگر است. ضمن اینکه هر میزان موانع را بردارید، چون اقتصاد ما جواب نمی‌دهد، این ماجرا با کندی پیش می‌رود، چون اقتصاد نمی‌چرخد.

کاکایی با بیان اینکه شاید واردات خودروی برقی در کوتاه مدت مقداری مردم را سرگرم کند، اما هیچ مشکلی از قیمت خودروها در کشور و مساله حمل و نقلمان حل نخواهد کرد، عنوان اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش ارزش ریال است. با واردات ما نیز ارز را از کشورمان خارج می‌کنیم و هزینه ارزیمان بالا می‌رود و در ازای آن چیزی در کشور تولید نمی‌شود. بنابراین روند کاهش ارزش ریال و در نتیجه آن افزایش تورم ادامه می‌یابد.

آقایان چرا درباره مافیا آدرس غلط می‌دهند!

به گفته این استاد دانشگاه؛ خودروی ۱۰هزار دلاری را وارد کشور می‌کنند، حق و حقوق صددرصدی دولت را هم می‌دهند، قیمت خودرو ۲۰ هزار دلار می‌شود، با ۱۰درصد سود هم می‌فروشند به رقم ۲۲ هزار دلار می‌رسد. بعد این وارد کننده می‌خواهد این مبلغ را برای ادامه خریدهایش از کشور خارج کند، بنابراین ۲۲ هزار دلار از کشور خارج می‌کند. یعنی ۱۲ هزار دلار خالص از کشور خارج می‌شود. اگر ما ارتباطات عادی جهانی داشتیم و پولمان شفاف جابجا می‌شد، این هزینه‌ها برای کشور سنگین به حساب نمی‌آمد، اما اکنون برای صرف یک جابجایی پول، مبالغ بزرگی پورسانت داده می‌شود. مافیا آنجاست و نه اینجا. آقایان چرا درباره مافیا آدرس غلط می‌دهند!

کاکایی اضافه کرد: اگر قرار باشد اسم سودهایی را مافیایی بگذاریم، این سودها است که از مسیرهای غیرشفاف ارزهای صادراتی را تبدیل به کالا می‌کنیم و سود بزرگی به جیب دلال‌ها و دور زنندگان تحریم‌ها روانه می‌شود و بعد از آن‌ها تشکر هم می‌کنیم! باید بدانیم که مسیر جابجایی این رقم‌های درشت کاملا غیرشفاف است. ماجرای مافیا اینجاست.

دیگر خبرها

  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی وارد کنند؟
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان خودروی ساینا
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • زورآزمایی JAC با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴
  • دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)