Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-29@02:52:10 GMT

احتمال توافق در برجام کمتر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۴۷۰۲

به گزارش صدای ایران،یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه گفت، پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید، شانس احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران کمتر شده است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: چشم انداز دستیابی به توافق پس از مذاکرات دوحه بدتر از ماقبل مذاکرات است و روز به روز هم بدتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه گفت، پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه که بدون پیشرفت به پایان رسید، شانس احیای توافق هسته ای 2015 ایران کمتر شده است.

به گزارش انتخاب، به نقل از انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: چشم انداز دستیابی به توافق پس از مذاکرات دوحه بدتر از ماقبل مذاکرات است و روز به روز هم بدتر خواهد شد.

او افزود: "شما می توانید دوحه را در بهترین حالت درجا زدن و در بدترین حالت به عنوان حرکت به سمت عقب توصیف کنید. اما در این مرحله، درجا زدن برای همه اهداف عملی، حرکت به سمت عقب محسوب می شود."

این مقام ارشد آمریکایی گفت: خواسته‌های مبهم آنها، گشودن مجدد پرونده مسائل حل‌شده و درخواست‌هایی که به وضوح با برجام ارتباطی ندارند، همگی به ما نشان می‌دهد که مذاکره واقعی باید بین ایران و ایران باشد نه بین ایران و ایالات متحده برای حل اختلافات باقی‌مانده. مذاکرات باید بین ایران و ایران برگزار شود تا این مسئله اساسی را حل کنند که آیا علاقه مند به بازگشت متقابل به برجام هستند یا خیر.

وی ادامه داد: «در این مرحله، من مطمئن نیستم که آنها (ایرانی‌ها) می‌دانند بیشتر از این چه می‌خواهند یا نه. آنها با جزئیات پیشنهادی به دوحه نیامدند. برخی از چیزهایی که می خواستند، کاملاً برای ما و اروپایی ها غیرقابل قبول بود.»

این مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن از آغاز مذاکرات در آوریل 2021 به صراحت اعلام کرده است که نمی تواند به ایران تضمین حقوقی بدهد که دولت آینده آمریکا به توافق پایبند باشد.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: «ما گفتیم که هیچ راه قانونی وجود ندارد که بتوانیم دولت آینده را مقید کنیم، و بنابراین به دنبال راه‌های دیگری برای آرامش دادن به ایران بودیم و... فکر کردیم که این پرونده بسته شده است».

این مقام ارشد آمریکایی استدلال تهران مبنی بر اینکه واشنگتن مقصر عدم پیشرفت است را رد کرد و گفت که ایالات متحده به تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا در متن پیش‌نویس توافقی که در جریان مذاکرات گسترده‌تر در ماه مارس به دست آمده بود، پاسخ مثبت داده است، در حالی که ایران موفق نشده به این پیشنهادات پاسخ دهد

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: مذاکرات برجام مقام ارشد آمریکایی پس از مذاکرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم

یک مقام ارشد سیاسی حماس به آسوشیتدپرس گفت که این گروه حاضر است با یک آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند و در صورت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، سلاح‌های خود را روی زمین گذاشته و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهد شد.

به گزارش یورونیوز، خلیل الحیه در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه با این خبرگزاری در استانبول انجام داده همچنین تاکید کرد که حماس آمادگی دارد به سازمان آزادی‌بخش فلسطین بپیوندد تا یک دولت واحد برای غزه و کرانه باختری تشکیل شود.

این اظهارات مقام ارشد حماس می‌تواند امتیاز قابل توجهی برای اسرائیل به شمار رود چرا که این گروه فلسطینی همواره تاکید کرده که مبارزه خود را تا زمان نابودی اسرائیل ادامه خواهد داد. الحیه که از مقام‌های بلندپایه حماس به شمار می‌رود که در مذاکرات برای آتش بس و تبادل گروگان‌ها حضور داشته در این مدت گاهی لحن تند و مخالف و گاهی هم بیان آشتی‌جویانه‌ای داشته است.

او در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که «حماس آمادگی دارد حدود کشور فلسطینی را بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی که تاکید دارد باید در امتداد مرز‌های پیش از جنگ ۱۹۶۷ تشکیل شود، بپذیرد.»

او در خصوص اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد چه سرنوشتی در انتظار حماس خواهد بود گفت: «آن‌وقت شاخه نظامی ما منحل می‌شود. تجربیات افرادی که با اشغالگران جنگیدند چه شده است؟ وقتی به استقلال رسیدند و حقوق خود را کسب کردند به احزاب سیاسی تبدیل شدند و نیرو‌های مبارز هم به ارتش ملی پیوسته‌اند.»

الحیه نگفت که آیا استقبال آشکار او از راه حل دو دولتی به منزله پایان دادن به درگیری فلسطین با اسرائیل است یا گامی موقت به سوی هدف اعلام شده این گروه برای نابودی اسرائیل.

تشکیلات خودگردان فلسطین امیدوار است که یک کشور مستقل در کرانه باختری، اورشلیم شرقی و غزه ایجاد کند، مناطقی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه تصرف کرد. در حالی که جامعه بین المللی به شدت از چنین راه حل دو دولتی حمایت می‌کند، دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آن را رد می‌کند.

اسرائیل می‌گوید که از زمان آغاز جنگ، اکثر گردان‌های اولیه حماس را منهدم کرده است، اما چهار گردان باقی‌مانده در رفح مخفی شده‌اند. اسرائیل استدلال می‌کند که حمله به رفح برای پیروزی بر حماس ضروری است.

الحیه، اما می‌گوید که چنین حمله‌ای نمی‌تواند به نابودی حماس بینجامد. او گفت که تماس‌ها بین رهبری سیاسی خارج و رهبری نظامی در غزه بدون وقفه در جریان است و تماس‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها با مشورت بین دو گروه انجام می‌شود.

جنگ غزه نزدیک به هفت ماه طول کشیده و مذاکرات آتش بس متوقف شده است.

دیگر خبرها

  • عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: آزادی اسرای اسرائیلی مهم‌تر از حمله به رفح است
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله