Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مجتبی رضاخواه» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را حرکت سازنده کشور به سمت شفافیت‌های مالی دانست و اظهار داشت: وصول مالیات در کشور دچار مشکل اساسی بوده و قرار است دولت با اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی بخشی از این مشکلات را حل کند.

وی اجرای این قانون را همراستا با اصلاحات ساختارهای اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: درآمدهای اصلی کشور در طول سالیان زیاد حاصل فروش نفت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین وقتی فروش نفت دچار مشکل می‌شود، درآمدهای کشور نیز با چالش مواجه خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان‌داشت: اگر به قوانین حکومتی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت مانند آمریکا و روسیه رجوع کنید متوجه خواهید شد که با اینکه تولیدات خوبی در حوزه نفت دارند، اما مالیات درآمد اصلی این دولت‌هاست.

رضاخواه تأکید کرد: اکنون آمریکا روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، در حالی که تولید ایران فقط حدود سه میلیون بشکه نفت در روز است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان‌کرد: در کشور ما مالیات قشر کم درآمد راحت وصول می‌شود، اما افرادی که درآمدهای کلان دارند به درستی مالیات نمی‌دهند و قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی قرار است بخشی از این مشکل را حل کند.

وی تصریح‌کرد: فروشندگانی که از دستگاه‌های پوز استفاده می‌کنند، اکنون مالیات‌شان بر مبنای خوداظهاری اخذ می‌شود که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی درآمد آنان را بر مبنای عملکرد واقعی تعریف و این مساله به منطقی شدن اخذ مالیات کمک می‌کند که این خواست عموم مردم و به عدالت نزدیک است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه وقتی از کارگر و کارمند و قشر کم درآمد مالیات می‌گیریم، طبیعتاً باید مطابق قانون از اقشار پردرآمد هم متناسب با درآمدهایشان مالیات اخذ شود، گفت: راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی با تعیین میزان فروش کسبه و نحوه خرید مردم می‌تواند بانک اطلاعاتی خوبی در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار دهد تا برنامه‌های اقتصادی کشور به صورت دقیق‌تری پیاده سازی شود.

رضاخواه تأکید کرد: البته این قانون به تنهایی نمی‌تواند خلأ اطلاعاتی کشور را پر کند، اما اطلاعات آن میزان درآمد افراد و قدرت خرید آنان را مشخص می‌کند. در این صورت شفاف می‌توان تصمیم گرفت که چقدر از افراد جامعه نیازمند کمک‌های حمایتی هستند و اینگونه  اجرای عدالت دستیافتنی تر خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، پیگیری فرارهای مالیاتی را از محاسن دیگر اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی توسط دولت  عنوان کرد و گفت: بخشی از این فرارهای مالیاتی در خوداظهاری‌ها اتفاق می‌افتد و بخش دیگر آن به دلیل معاملاتی رخ می‌دهد که به نام افراد ثالث انجام می‌شود.

نماینده مردم تهران ادامه‌داد: گاه در کسب و کارها مشخص نیست دستگاه پوز متعلق به کیست و امکان این وجود دارد که با سوء استفاده از نام افراد مختلف کار پیش برود. مانند اینکه برخی افراد با نام دیگران کارت بازرگانی می‌گرفتند و با آن ارز دولتی دریافت می‌کردند. اکنون هم خرید و فروش‌ها می‌تواند با نام افرادی که درآمد کمتری دارند ثبت شود و در عمل مفرّ افرادی است که از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور روسیه اظهارنامه‌ مالیاتی مالیات فرار مالیاتی ایالات متحده آمریکا دولت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور روسیه مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی کشور روسیه اظهارنامه مالیاتی مالیات فرار مالیاتی ایالات متحده آمریکا دولت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی مجلس شورای اسلامی اجرای قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بغزیان در گفت و گو با قدس: اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است که دارایی و موجودی انبار آنها را شفاف می کند

آلبرت بغزیان در خصوص اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت که قرار است دارایی و موجودی انبار آن ها را شفاف سازی کند، گفت: استفاده از سامانه های جدید همواره مقاومت هایی را در پی دارد. سامانه تجارت نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی ادامه داد: طلافروشان به سامانه مودیان که در راستای شفاف سازی تراکنش هاست پیوسته اند. اما به سامانه تجارت اعتراض دارند. این صنف تقریباً آخرین صنفی بودند که به سامانه مودیان پیوستند. به هر حال، معمولاً مقاومتی در مقابل پرداخت مالیات وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: تراکنش های بالایی در صنف طلافروشان انجام می شود. طبیعی است که این صنف به سامانه های جدید اعتراض داشته باشند. اما در حال حاضر، طلافروشان به سامانه تجارت معترض هستند.

وی ادامه داد: سامانه مودیان در راستای شفاف سازی تراکنش ها و میزان درآمد کسب و کارها است و برای همگان مزیت دارد. شفاف سازی در نهایت به نفع کسانی است که در فضای سالم و شفاف فعالیت می کنند. اتفاق خاصی در این سامانه نمی افتد و فقط درآمدها شفاف سازی می شوند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: از آنجائیکه در این سامانه مشخص می شود که قیمت طلا با چه شاخص هایی مشخص می شود، از سردرگمی در فضای طلافروشی نیز اجتناب می شود. همه چیز شفاف است و این به نفع اقتصاد است.

بغزیان گفت: طلافروشان و همه اصناف دیگر باید در نظر داشته باشد که همه در برابر قانون برابر هستند و باید مالیات مربوط به درآمد افراد پرداخت شود. در شرایطی که حتی کارمندان با حقوق های پایین در معرض مالیات ستانی هستند، جایی برای اعتراض باقی نمی ماند. سامانه مودیان ابزاری در راستای ایجاد هر چه بیشتر عدالت مالیاتی است و به همین دلیل نمی تواند مورد اعتراض باشد.

وی ادامه داد: اما سامانه تجارت که قرار است موجودی انبار و دارایی طلافروشان را شفاف سازی کند، از حساسیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل طلافروشان به آن اعتراض دارند. اما از طرفی هم در دیگر بخش های دیگر مانند خودروسازی نیز میزان دارایی و موجودی انبار مشخص است. حتی مشخص است که فروش به چه کسانی صورت گرفته است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: به طور کلی، نیاز است در یک تعامل سازنده به سمت اجرای درست قوانین برویم. به نحوی که ضمن عدم ایجاد حساسیت در جامعه از یک نظام مالیات ستانی قوی و کارآمد بهره مند شویم. سامانه ها در این راستا می توانند کمک کننده باشند. نیاز است نواقص احتمالی سامانه ها را رفع کنیم و بهترین استفاده را از آن ها داشته باشیم.

به زعم کارشناسان، سیستم مالیات گیری در ایران مبتلا به مشکلاتی است که باید رفع شود. به طور مثال، بانک اطلاعاتی جامعی در خصوص درآمد افراد در دسترس نیست و همین امر باعث شده است که امکان گریز مالیاتی برای عده ی زیادی فراهم باشد.

در راستای حل این مشکل، دولت سیزدهم اقدام به اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی کرد. در این سامانه، تمامی تراکنش های هر کسب و کاری به صورت شفاف ثبت می شود. مالیات ستانی از واحدها نیز بر اساس همین تراکنش ها و میزان درآمد افراد صورت می گیرد.

واقعیت این است که اطلاعات دهک های پایین و متوسط جامعه شامل کارمندان و تولیدکنندگان خرد به راحتی در دسترس است و به همین دلیل از آنها مرتب مالیات اخذ می شود. اما دلالان و صاحبان مشاغل واسطه ای که سودهای سرشاری نصیبشان می شود، از دادن مالیات فرار می کنند.

سامانه های نوین مانند سامانه مودیان در راستای مقابله با فعالیت های زیرزمینی و قاچاق است. زیرا اطلاعاتی که در این سامانه ها در دسترس قرار دارد، امکان نظارت بیشتر بر فعالیت های اقتصادی را به دولت می دهد.

به زعم کارشناسان، شفاف سازی درآمدها می تواند به مالیات ستانی هوشمند و عادلانه بیانجامد. 

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • بغزیان در گفت و گو با قدس: اعتراض طلافروشان به سامانه تجارت است که دارایی و موجودی انبار آنها را شفاف می کند
  • اعطای مشوق‌های مالیاتی به تولید در راستای تحقق شعار سال
  • خبر خوش بخشودگی مالیات برای مودیان لرستانی
  • رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت/ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است
  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان