Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران ربات‌هایی در اندازه حشرات طراحی کرده‌اند که هنگام پرواز از خود نور متصاعد می‌کنند و در نتیجه ردیابی حرکت و ارتباطات آن‌ها امکانپذیر می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری سایِنس نیوز (Science News)، پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (اِم‌آی‌تی) در آمریکا با الهام‌گرفتن از کرم شب‌تاب توانستند ماهیچه‌های مصنوعی نرم الکترولومینِسنت (برق‌درخش) برای ربات‌هایی در مقیاس حشرات بسازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ماهیچه‌های مصنوعی کوچک، بال‌های ربات را کنترل می‌کنند. در حین پرواز از بال‌های ربات نور رنگی متصاعد می‌شود.

الکترولومینِسانس (electroluminescence، یک پدیده نوری و الکتریکی است که طی آن ماده در پاسخ به عبور جریان الکتریکی یا قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی، نور ساطع می‌کند) ربات‌ها را قادر می‌سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ مثلاً اگر از این ربات‌ها در عملیات امداد و نجات استفاده شود و آن‌ها را به ساختمانی که فرو ریخته است بفرستند، رباتی که بازماندگان را پیدا کرده است می‌تواند از نور خود برای علامت‌دادن و درخواست کمک استفاده کند.

وزن این ربات‌ها معمولاً به اندازه یک گیره کاغذ است. آن‌ها به اندازه‌ای کم‌وزن هستند که نمی‌توانند با خودشان حسگر حمل کنند؛ به همین دلیل پژوهشگران مجبور بودند آن‌ها را با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز حجیم که در محیط بیرون عملکرد خوبی ندارند، ردیابی کنند. اکنون پژوهشگران می‌توانند آن‌ها را با استفاده از نوری که از خود متصاعد می‌کنند و سه دوربین اسمارت‌فُن ردیابی کنند.

در ربات‌هایی با مقیاس بزرگ می‌توان از ابزارهای متفاوت زیادی از جمله بلوتوث و بی‌سیم برای ارتباط استفاده کرد؛ اما پژوهشگران مجبور بودند برای ایجاد توانایی برقراری ارتباط در ربات‌های بسیار کوچک چاره‌ای بیندیشند. آن‌ها ذرات الکترولومینست کوچک را در ماهیچه‌های مصنوعی جاسازی کردند. این فرآیند فقط دو و نیم درصد به وزن ربات اضافه کرد و روی پرواز آن اثری نگذاشت.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: موسسه فناوری ماساچوست ، ربات ، ایالات متحده آمریکا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: موسسه فناوری ماساچوست ربات ایالات متحده آمریکا ربات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ اول شدند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، رویکرد پژوهشسرا، شناسایی استعداد‌ها و فراهم آوردن زمینه رشد توانمندی‌ها و پرورش خلاقیت دانش آموزان است، در انجمن رباتیکِ پژوهشسرای تویسرکان ۳۰ دانش آموز فعال هستند.

ابوالفضل و امیرعلی محمدصالحی دو سال و نیم است که در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی زیرنظر پژوهشسرای دانش آموزی و همچنین به صورت برخط با کارشناسان این رشته در تهران فعالیت می‌کنند.

تا اینکه با راهنمایی مربی و حمایت والدین در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران در تهران در بخش طراحی و ساخت شرکت کردند و بین ۴۳ تیم ۵ تا ۸ نفره، تیم این دو، قهرمان شد.

دانش آموزان علاقمند به این رشته، از پایه تحصیلی اول تا دوازدهم می‌توانند در پژوشسرا ثبت نام کنند و آموزش ببینند.

دیگر خبرها

  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • (ویدئو) خفاش‌ها نباشد دیگر از قهوه خبری نیست!
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ اول شدند
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟