Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، توت فرنگی یا همان توت‌های شیرین سرخ رنگ، اصلی‌ترین محصول کشاورزی کردستان است که در روستاهای شهرستان سنندج بیشترین میزان این محصول تولید می‌شود؛ روز جمعه پس از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، سومین دوره جشنواره توت فرنگی در روستای شیان سنندج برگزار شد.

با گذر از دل جاده‌های پر پیج و غم و کوهستانی، دشت‌های سرسبز و چشمه ساران «سو» و درختان گردوی سایه افکنده بر جاده روستای «توریور» در منطقه ژاوه‌رود سنندج به روستای «شیان» در ۴۵ کیلومتری شهر سنندج رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محل برگزاری جشنواره توت فرنگی پر ازدحام بود و زن و مرد با لباس محلی در محل مراسم دیده می‌شدند. اجرای موسیقی کُردی و سیاچمانه هورامی محیطی شاد و فرح بخش را پدید آورده بود.

سبدهای توت فرنگی در مقابل سکوی برگزاری مراسم دیده می‌شدند و میهمانان با میوه توت فرنگی و شربت آن پذیرایی می‌شدند.

ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح است و هنوز مراسم شروع نشده، از دهیار روستای شیان در مورد جمعیت این روستا و شاخصه اصلی آن پرسیدم، آزاد سعداللهی گفت: شیان دارای ۲۵۰ خانوار و بالغ بر ۸۲۰ نفر جمعیت است که عمده مردم آن به کار کشاورزی مشغول هستند.

او ادامه داد: در روستای شیان ۲ مدرسه ابتدایی و راهنمایی وجود دارد، اما میزان تحصیلات جوانان آن بسیار خوب بوده و از اهالی این روستا ۱۲ نفر دارای مدرک دکترا و ۲۱۵ نفر کارشناسی ارشد هستند.

سعداللهی، روستای شیان را از جمله روستاهای ثبت شده در منظر جهانی هورامان نام برد و گفت: این روستا یکی از مناطق هدف گردشگری است و هرچند کارهای خوبی تاکنون در بحث عمرانی و خدماتی در آن صورت گرفته اما نیازمند ارتقای سطح اینترنت، تکمیل آسفالت جاده روستا و دفع بهداشتی شبکه فاضلاب است.
 


وی در مورد سطح زیر کشت توت فرنگی در روستای شیان عنوان کرد: افزون بر ۱۰۰ هکتار از اراضی روستا به کشت توت فرنگی اختصاص یافته است و وضعیت توپوگرافی و آب تمیز منطقه، باعث شده که توت فرنگی این روستا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

دهیار روستای شیان ادامه داد: توت فرنگی شیان علاوه بر مصرف خود استان، به کارخانه شهرهای ارومیه، تهران و اصفهان نیز ارسال می‌شود.

او به راه اندازی یک کارخانه فرآوری توت فرنگی در روستای شیان در سال گذشته نیز اشاره کرد اما گفت‌: که این کارخانه دوامی نداشت و به دلیل مسایل بهداشتی تعطیل شد.

در ادامه، مراسم افتتاحیه جشنواره شروع شد و مسوولان استانی و شهرستانی هر کدام به بیان سخنانی پیرامون محصول توت فرنگی استان پرداختند.


توت فرنگی کردستان با عنوان توت کُردی در کشور شناخته شود

استاندار کردستان در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های منحصربفرد توت فرنگی این استان گفت: در حال حاضر توت فرنگی کردستان در کشور به یک برند تبدیل شده است که باید طوری برنامه ریزی شود تا به عنوان توت کُردی این محصول را در کشور بشناسند.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: از سرمایه گذاران درخواست داریم در بحث ایجاد صنایع تبدیلی برای محصول توت فرنگی در استان همت کنند تا بهره وری و ارزش افزوده بیشتری از ناحیه این محصول عاید کشاورزان شود.
 

وی ادامه داد: در روستاهای کردستان زن و مرد در کنار یکدیگر به کار کشاورزی مشغول هستند و حتی کار و تلاش بیشتر برعهده بانوان است که جای قدردانی دارد.

استاندار کردستان به ضرورت ساماندهی جاده روستای شیان نیز اشاره کرد و از فرماندار سنندج درخواست کرد که کار بهسازی و عمران این روستا و ساماندهی جایگاه برگزاری جشنواره توت فرنگی را پیگیری و تا سال آینده به نتیجه برساند.

وی یادآور شد: تلاش و همت مسوولان استان باید بر روی حل مسایل و مشکلات مردم باشد و با توجه به ظرفیت‌های بخش سیروان این منطقه مورد توجه ویژه قرار گیرد.
 

۶۲ درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در ادامه مراسم با اشاره به اینکه سالانه ۱۱۸ هزار تُن توت فرنگی در کشور تولید می شود، گفت: کردستان با تولید ۶۵ هزار تُن توت فرنگی در سال، ۶۲ درصد تولید توت فرنگی و جایگاه نخست کشوری را در اختیار دارد.

پیمان اسکندری افزود: حدود ۳۷ هزار تُن از تولید توت فرنگی استان مربوط به شهرستان سنندج بوده و این شهرستان قطب تولید توت فرنگی در استان است.
 

وی کشت گلخانه ای را نیز یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: در حال حاضر ۳۷ هکتار زیر کشت گلخانه ای توت فرنگی است که تا سال ۱۴۰۲ هدفگذاری کرده‌ایم این رقم را به ۱۵۰ تا ۱۶۰ هکتار افزایش دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه از رقم جدید و بومی توت فرنگی کردستان امسال رونمایی می شود، افزود: میز توت فرنگی سازمان توسعه تجارت کشور نیز به استان کردستان داده شده و از این پس تمامی سیاست‌های توسعه تجارت و صادرات و واردات این محصول در این استان برنامه ‌ریزی می‌شود.


کشت توت فرنگی در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان

فرماندار سنندج هم در این مراسم اظهار داشت: سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی سطح استان به کشت توت فرنگی اختصاص دارد که از میزان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار آن در شهرستان سنندج واقع شده است.

حسن عسکری افزود: کردستان قطب تولید توت فرنگی در کشور است و در میان شهرهای استان نیز شهر سنندج رتبه اول را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد توت فرنگی کردستان به صورت تازه خوری به مصرف می رسد و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری موجب شده که ارزش افزوده و سود آن عاید کشاورزان استان نشود.

فرماندار سنندج با اشاره به اینکه بخش سیروان ظرفیت بسیار خوبی در افزایش برداشت و توسعه محصول توت فرنگی دارد؛ کاشت رقم‌های مناسب، استفاده از روش‌های تخصصی و کودهای شیمیایی متناسب با محیط زیست را در راستای افزایش بهره وری محصول توت فرنگی، امری موثر دانست.
 

ضرورت توسعه گردشگری روستایی در کردستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان نیز در این مراسم گفت: کردستان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری روستایی است و باید بیشتر بر روی این بخش تمرکز شد.

یعقوب گویلیان با اشاره به اینکه صدور مجوزهای گردشگری روستایی باید در استان افزایش یابد، افزود: کردستان این ظرفیت را دارد که جشنواره سایر محصولات کشاورزی همچون انار، گردو و انجیر را نیز برگزار کند و تاثیر مثبت آن را بر روی اقتصاد محلی شاهد باشد.

وی یادآور شد: اولین جشنواره عکس توت ‌فرنگی نیز در ۲ هفته آینده در استان کردستان برگزار می‌شود.


مسیر توسعه کردستان از بخش گردشگری و کشاورزی می‌گذرد

نماینده مردم شهر سنندج در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی کوتاه گفت: مسیر توسعه کردستان از ۲ بخش گردشگری و کشاورزی می‌گذرد و با سرمایه گذاری بر روی این ۲ بخش می‌توان توسعه کردستان را رقم زد.

محسن فتحی با اشاره به اینکه سال گذشته منطقه هورامان در یونسکو به ثبت جهانی رسید، افزود: تا زمانی که مردم پای کار باشند می توان از این منطقه خلق ثروت کرد و از اثرات مثبت آن بهره برد.

آزاد سعداللهی، دهیار روستای نیز در این مراسم از جمله اقدامات خوبی که در روستا صورت گرفته را گازرسانی و اجرای دیوارکشی طرح هادی نام برد و در ادامه چندین درخواست را از مسوولان حاضر در این مراسم داشت که اختصاص اعتبار برای ساماندهی مکان برگزاری جشنواره در سال‌های آتی، اتصال به شبکه اینترنت، تکمیل طرح هادی، ساماندهی شبکه فاضلاب و جاده روستا از جمله این خواسته‌ها بود.
 

این مراسم بانشاط با اجرای هلپرکی سه‌ جار (نوعی رقص محلی) و صدای ساز و آواز موسیقی کُردی به اتمام رسید.


شیرینی توت فرنگی کردستان به کام دلالان

در مسیر بازگشت، یکی از کشاورزان روستا مشغول فروش توت فرنگی بود که از وجود دلالان و واسطه گران در مسیر فروش این محصول اظهار گلایه داشت و گفت: سود این محصول بیشتر به جیب دلالان می‌رود و کشاورز از رنج زحمت خود بهره کافی را نمی‌برد.

او از مسوولان خواست که وضعیت نابسامان جاده دسترسی روستا را نیز ساماندهی کنند و کارخانه فرآوری توت فرنگی را که سال گذشته در این روستا راه اندازی شده بود، دوباره احیا کنند.

توسعه امکانات در روستاها یکی از بخش‌های مهم در زمینه تقویت بخش گردشگری است که در این راستا ارتقای شبکه اینترنت در روستای شیان و اختصاص جایگاه و مکانی مناسب برای برگزاری جشنواره توت فرنگی در سنوات آتی از جمله مسایلی بود که امروز بسیار ضروری احساس می‌شد.

۱۷ هزار بهره بردار در سطح استان کردستان به کاشت و برداشت محصول توت فرنگی مشغول هستند.

شهر سنندج رتبه اول تولید توت فرنگی را در کردستان به خود اختصاص داده و پس از آن شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد در جایگاه های بعدی تولید این محصول استراتژیک استان قرار دارند.

بیشترین ارقام کشت شده توت فرنگی در کردستان شامل پاروس، کویین الیزا، سلوا، کاماروسا است.

طول دوره برداشت توت فرنگی در کردستان حدود ۴۵ روز بوده که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

برچسب‌ها گردشگری کردستان کشاورزی سنندج میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کردستان کشاورزی گردشگری کردستان کشاورزی سنندج میراث فرهنگی توت فرنگی در روستای شیان توت فرنگی کردستان جشنواره توت فرنگی برگزاری جشنواره تولید توت فرنگی محصول توت فرنگی کشت توت فرنگی جاده روستا شهر سنندج بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۹۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ سید علی موسوی با اشاره به اینکه کشت بادام زمینی در ۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آغاز شده است افزود: پیش بینی می‌شود بادام کاران گیلانی امسال ۱۱ هزار تن پیله خشک به ارزش اقتصادی ۱۲ میلیارد تومان برداشت کنند. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه شهرستان آستانه اشرفیه با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار قطب تولید این محصول در گیلان است اضافه کرد: در شهرستان‌های تالش، رشت، رودبار و بندر انزلی نیز بادام زمینی کشت می‌شود. 
سید علی موسوی با بیان اینکه بادام زمینی هر ساله در اردیبهشت ماه کشت و برداشت آن از اوایل شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت:بادام زمینی گیلان با داشتن دوره رشد ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و به دلیل طعم مطلوب، مورد پسند و استقبال مصرف کنندگان است. 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۵ هزار خانوار گیلانی در زمینه تولید و بهره برداری بادام زمینی فعالیت دارند افزود: همچنین ۸ کارخانه و ۲۰۰ کارگاه سنتی در زمینه فرآوری این محصول در استان فعال هستند. 
محصول بادام زمینی به دلیل داشتن چربی‌های غیر اشباع و پروتئین بالا، کاهش دهنده خطر بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر است و علاوه بر مصرف خوراکی و آجیلی در تهیه روغن بادام زمینی، کره بادام زمینی، علوفه و مصارف صنعتی نیز کاربرد دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج