Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:27:56 GMT

توت‌فرنگی دیگر فرنگی نیست!

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۰۴۵۵

توت‌فرنگی دیگر فرنگی نیست!

ایسنا/کردستان با تبدیل شدن استان کردستان بە قطب تولید توت‌فرنگی در کشور، حال زمان آن رسیدە است کە توت‌فرنگی را بە نام توت کُردی بشناسیم.

در کل کشور توت‌فرنگی را با نام کردستان می‌شناسند و بە آن لقب سرزمین و معدن طلای سرخ ایران را دادەاند.

از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد مزارع سرسبز کردستان مزین بە الماس‌های سرخ و گرانبهایی است، کە جلوە بی‌نظیری بە مزارع دادەاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توت‌فرنگی، یکی از نوبرانەهای زودرس بهاری در کردستان است کە از اواسط اردیبهشت در مزارع استان خودنمایی می‌کند.

حال در روزهای پایانی برداشت این میوە گرانبها، مردم روستای شیان بە پاس برداشت این محصول، پس از وقفەای دو سالە، سومین جشنوارە توت‌فرنگی را برگزار کردند.

ساعت هفت و نیم صبح سنندج را بە مقصد روستای گردشگری شیان در ٤٥ کیلومتری شهر سنندج ترک کردیم.

از دل جادەهای سرسبز و باصفای راە رسیدن بە مقصد کە با درختان انبوە احاطە شدە بود، گذر کردیم.

ساعت ۹ و نیم بە روستای شیان می‌رسیم، از دور صدای سیاچمانە‌ بە گوش می‌رسد و اهالی روستا همگی در تکاپوی تدارک جشنوارە‌ای باشکوە هستند.

از زن و مرد، کوچک و بزرگ با لباس‌های محلی زیبا آمدە بودند و محل جشنوارە مملوء از جمعیتی بود کە بە شکرانە برداشت این محصول گرانبها در این جشنوارە شرکت کردە بودند.

از سرمایه‌گذاران در حوزە صنایع تبدیلی حمایت می‌شود

استاندار کردستان بر ایجاد صنایع تبدیلی در استان تاکید کرد و گفت: از سرمایەگذاران در راستای صنایع تبدیلی در استان دعوت و از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

اسماعیل زارعی کوشا روز گذشتە (۱۰تیر) در سومین جشنوارە توت‌فرنگی کە در روستای شیان برگزار شد، اظهار کرد: با ورود سرمایەگذاران بە بخش صنایع تبدیلی، به امنیت غذایی و رونق اقتصادی استان کمک بسزایی خواهد شد.
 
وی بیان کرد: یکی از محصولاتی که در تکمیل زنجیره تولید آن اعم از صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می‌تواند به رونق و ارزش افزوده آن کمک کند، محصول توت فرنگی است. 

زارعی کوشا اضافە کرد: در همه جای ایران، توت فرنگی را به نام کردستان می‌شناسند و این توت دیگر فرنگی نیست حق آن است که توت کُردی نامیده شود.

توسعە کردستان در گرو همکاری و خواست مردم است

نمایندە مردم سنندج، دیواندرە و کامیاران در مجلس گفت: مسیر توسعە استان از دو منظر کشاورزی و گردشگری می‌گذرد.

محسن فتحی در ادامە این جشنوارە اظهار کرد: خوشبختانە سال گذشتە با ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامان، بخش سیروان بە عنوان مرکز اصلی این منظر می‌تواند آن ظرفیت گردشگری کە مدنظر است را بە منصە ظهور برساند و در بخش باغداری و کشاورزی تولید ثروت کند.

وی عنوان کرد: توسعە و عمران استان در گرو همکاری و خواست خود مردم است و تا خود مردم نخواهند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

فتحی بیان کرد: توسعە زمانی اتفاق خواهد افتاد کە مردم خود پای کار باشند.

۳٥۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت توت‌فرنگی است

فرماندار سنندج گفت: ۳ هزار و ٥۰۰ هکتار زمین در استان کردستان زیرکشت توت‌فرنگی است.

حسن عسگری در این جشنوارە اظهار کرد: توت‌فرنگی یکی از محصولات کشاورزی مهم در کردستان است.

وی عنوان کرد: در سطح استان ۳ هزار و ٥۰۰ هکتار زیرکشت توت فرنگی است کە از این تعداد ۲هزار و ۲۰۰ هکتار آن در شهرستان سنندج است.

عسگری افزود: سال گذشتە حدود ۳۷ هزار تن برداشت توت‌فرنگی در سطح شهرستان سنندج انجام شدە کە رتبە اول کشوری را بە خود اختصاص و بە قطب تولید توت‌فرنگی در کشور تبدیل شدە است.

وی با اشارە بە برداشت ۳۷ هزار تن توت‌فرنگی در شهرستان سنندج، بیان کرد: متاسفانە از این ۳۷ هزار تن برداشت توت‌فرنگی، ۹۰ درصد آن مصرف تازەخوری است و بە دلیل عدم صنایع تبدیلی، ارزش‌افزودە چندانی عاید کشاورزان نمی‌شود.

عسگری در پایان از مسئولان استانی خواستار توجە و عنایت ویژە بە بخش سیروان و بحث توت‌فرنگی در این منطقە شد.

رونمایی از رقم جدید توت‌فرنگی در کردستان

رئیس جهاد کشاورزی کردستان گفت: استان کردستان با تولید ٥۰۰ هزار تن محصولات باغی در ٥۲ هزار اراضی یکی از قطب‌های تولید باغی در کشور است.

پیمان اسکندری در ادامە این جشنوارە عنوان کرد: سالانە ٨ میلیون و ٥۰۰ هزار تن توت‌فرنگی در دنیا تولید می‌شود کە ۱٨ هزار تن در کشور ایران با رتبە چهاردهم در دنیا است.

وی بە تولید ۱٨ هزار تن توت‌فرنگی در کشور اشارە و عنوان کرد: از این میزان ٦٥ هزار تن در استان کردستان تولید و ٦۲ درصد توت‌فرنگی در استان کردستان است.

اسکندری بخش سیروان را قطب توت‌فرنگی خواند و اضافە کرد: همچنین سالانە ۳۷ هزار تن توت‌فرنگی در شهر سنندج برداشت می‌شود.

وی ادامە داد: سرانە تولید استان در گذشتە هفت تن در هکتار بودە و اکنون بە میانگین ۱٨ تن در هکتار رسیدە است.

اسکندری با اشارە گلایە مصرف کنندگان از پایین آمدن طعم و کیفیت توت‌فرنگی در کردستان گفت: از رقم جدید توت‌فرنگی کردستان رونمایی خواهد شد.

گردشگری بە سمت مردمی بودن حرکت کند

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان گفت: سومین جشنوارە توت فرنگی در روستای شیان برگزار شد.

یعقوب گویلیان اظهار کرد: گردشگری ما باید بە سمت مردمی بودن حرکت کند و امیدواریم در آیندە چنین جشنوارەهایی بە صورت خودجوش از سوی مردم روستاها برگزار شود.

وی عنوان کرد: بە کمک آژانس‌های مسافرتی تورهای گردشگری از شهرهایی همچون اصفهان، شیراز و ... وارد استان شود.

گویلیان افزود: رونق گردشگری روستایی سبب رونق اقتصادی و معیشتی مردم روستا خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید بر روی بحث فرآوری بیشتر توت‌فرنگی، همچون مربا و شربت توت‌فرنگی کار کرد.

گویلیان در خصوص گردشگری روستایی اضافە کرد: از کشاورزان خواهشمندیم مجوز گردشگری را دریافت و همچنین بومگردی‌های روستایی افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: باید این دستە از جشنوارەها را در سایر روستاها گسترش داد، زیرا سبب توسعە و رونق گردشگری خواهد شد.

گویلیان در ادامە از برگزاری جشنوارە عکس توت‌فرنگی در استان خبر داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برداشت توت فرنگی کردستان استانی اجتماعی هزار تن توت فرنگی استان کردستان توت فرنگی صنایع تبدیلی توت فرنگی روستای شیان ۳۷ هزار تن خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر محمدی ظهر شنبه در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال‌جاری اظهار کرد: آخرین تخصیص اعتبارات در ۲۹ اسفند سال گذشته انجام شد و به همه مدیران استان میزان تخصیص اعلام شده، بنابراین باید در خصوص هزینه کرد آن تسریع شود.

وی بر لزوم تشکیل کارگروه فنی در صورت هزینه کرد اعتبارات تاکید کرد و گفت: تا ۲۰ اردیبهشت همه دستگاه‌های اجرایی استان میزان اعتبارات ملی خود را به ما اعلام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان خاطرنشان کرد: فرمانداران برنامه‌ریزی لازم را با اولویت پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های بسترساز تولید و اشتغال انجام دهند.

۷۰ درصد مصوبات شورای توسعه و برنامه ریزی در سال گذشته انجام شد

محمدی تصریح کرد: آسیب شناسی از مصوبات شورای برنامه ریزی استان صورت گرفته است و سال گذشته ۱۲ جلسه این شورا با ۱۰۰ مصوبه تشکیل شد که ۷۰ درصد این مصوبات انجام شده و مابقی در حال اجرا هستند.

وی مشارکت عمومی، خصوصی برای اتمام پروژه‌های عمرانی را یکی از موارد قانونی خواند و گفت: اطلاعات مربوط بیش از هزار و ۵۰۰ پروژه در سامانه مربوطه ثبت شد و از این تعداد ۱۸ پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی انتخاب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام باید از ظرفیت واگذاری آنها به بخش خصوصی اقدام شود، افزود: همه استان‌ها در راستای تحقق شعار سال موظف اند برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت و مشارکت مردم و کاهش نرخ تورم و بیکاری ارائه دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: دستگاه نظارتی برنامه تدوین شده را رصد می‌کند و گام نخست در تدوین این برنامه عملیاتی شامل تعیین مسائل مهم و اولویت‌های استان، گام دوم تشریح مدل مفهومی برنامه تحقق شعار سال، گام سوم تعیین اهداف کلان برنامه و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی، گام چهارم تدوین برنامه عملیاتی براساس محتوای مدل مفهومی و گام پنجم طرح و بررسی و تصویب یا اصلاح برنامه عملیاتی دستگاه‌ها در شورای برنامه ریزی خواهد بود.

تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۳ به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد تسهیلات تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۳ باید برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص یابد، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید این سهم ۲۰ درصدی را در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: ایجاد اشتغال و تولید تکلیفی برعهده همه ما است و باید پروژه‌های قابل اتمام و طرح‌های بسترساز مسائل اقتصادی در اولویت قرار گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان خاطرنشان کرد: هزار میلیارد تومان باید امسال به حساب صندوق پیشرفت و عدالت واریز شود و در برنامه رشد اقتصادی استان در سال جاری تاکید بر جلب مشارکت مردم و فعالان اقتصادی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و احیای واحدهای راکد است.

محمدی تاکید کرد: باید برنامه رشد اقتصادی استان با رعایت سند آمایش تهیه و اجرا شود که در این مهم تاکید بر فناوری است و تحقق ۲۰ درصدی رشد باید از فعالیت مراکز و واحدهای رشد و فناوری صورت پذیرد.

کد خبر 6090040

دیگر خبرها

  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • برخورد قاطع با تور‌های گردشگری غیرمجاز در کردستان
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود
  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • میمند شهر ملی شیشه گری