Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@02:55:51 GMT

بازی غرب با کارت تایوان مقابل چین

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۸۲۵۰۸

بازی غرب با کارت تایوان مقابل چین

تصمیم‌سازان واشنگتن اگر چه می‌دانند به این راحتی نمی‌توانند پیشرفت چین را متوقف کنند، ولی خواسته آن‌ها این است دست‌کم توان رقابت‌پذیری پکن را به عنوان قطب جدید در ساختار نظام بین‌الملل به تأخیر بیندازند. آنچه واشنگتن به دنبال آن است، رسمیت دادن به آب‌های فلات قاره و بین‌المللی پیرامون تایوان است و این سیاست در مقابل سیاست «چین واحد»ی قرار می‌گیرد که تایوان را جزئی از خاک چین می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
اما وقتی به لحاظ تئوریک وارد بحث رقابت قدرت‌های بزرگ می‌شویم، در موضوع انتقال قدرت در ساختار نظام بین‌المللی، همواره تنش وجود دارد. کشور جدیدی می‌خواهد قدرت را در دست بگیرد، اعمال نفوذ کند و عرصه نقش‌آفرینی و حضور بیشتری طلب ‌کند. در این شرایط، قدرت گذشته برای مقابله با آن تلاش می‌کند. این شرایط، سبب تنش، شکاف و رویارویی می‌شود و این خلاصه ای از قضیه درگیری این روزهای واشنگتن با پکن است.
درباره تایوان طرف چینی‌ در شرایط کنونی قائل به درگیری نظامی نیست و در کنار نشان دادن مواضع انتقادی خود و بعضاً تهدیدات کلامی، تحرکاتش را به گونه‌ای پیش می‌برد که ضمن رسیدن به اهداف، از رویارویی نظامی پرهیز شود. اگر سیاست «چین واحد» عملی شود، به طور خاص، قدرت مانور دریایی برای آمریکا و متحدانش در شرق آسیا بسیار تضعیف می‌شود. این بخش از دنیا، براساس معادلات قدرت، در حیطه قدرت نظامی، اقتصادی و حتی جمعیتی، به قرن پیش رو شکل می‌دهد و ساختار آن را تعیین می‌کند. کاخ سفید نگران است متحدان تاریخی‌اش به مرور به سمت چین گرایش پیدا کنند، به همین دلیل تلاش می‌کند از راه‌های مختلف بر چین اعمال فشار کند. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد چین از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید. چین کشوری است که ۱۷ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد. قدرت اقتصادی، جمعیت و دیپلماتیک بیشتری در مقایسه با روسیه دارد و نمی‌توان به سادگی با آن برخورد کرد. تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده، نمی‌تواند به سادگی در برابر چین اجرا شود، پس در صحنه تقابل غرب با چین صرفاً شاهد بازی کارت‌ها هستیم.
 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چین تایوان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۸۲۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه عجیب دروازه‌بان بارسلونا در بازی مقابل والنسیا + فیلم

مارک آندره تراشتگن دروازه‌بان بارسلونا با اشتباهی عجیب در دقیقه ۲۷ موجب گل تساوی والنسیا شد البته این بازی در نهایت ۴ بر ۲ به نفع بارسلونا به پایان رسید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • درباره شرایط ذوب‌آهن در پایان فصل حرف می‌زنم
  • اشتباه عجیب دروازه‌بان بارسلونا در بازی مقابل والنسیا + فیلم
  • عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است
  • شمسایی با قدرت ادامه می دهد/فضای خوبی در تیم ملی فوتسال وجود دارد
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • ژاوی: سرشار از قدرت و انرژی هستم؛ هدف بارسلونا نایب‌قهرمانی لالیگا است
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم
  • ما مقابل ابرقدرت‌هایی چپاول‌گر ایستاده‌ایم