در برنامه جهان آرا صورت گرفت؛ نقد ترور ناجوانمردانه با فیلم
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۹۶۱۴۹
به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، در یک سال اخیر دو فیلم سینمایی با نامهای "هناس" و "ضد" بر پرده سینما نقش بسته است که اشاره مستقیمی به موضوع ترور و گروههای تروریستی دارد و نیازمند بازخوانی و بررسی مو شکافی است.
به همین منظور برنامه جهان آرا شبکه افق سیما، موضوع برنامه شنبه شب خود را با عنوان "داستان ترور" به موضوع بررسی آثار سینمایی "هناس" و "ضد" با دعوت از تهیه کننده و کارگردان این آثار پرداخته است که در ادامه بخشهای مهمی از صحبتهای مهمانان را مروز میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل کرد
محمدرضا شفیعی، تهیهکننده سینمایی "ضد" گفت: در این فیلم از نگاه معارضین، به شهید بهشتی و شخصیت او پرداختیم، قصدمان این بود که از نگاه همان افراد، به مخاطب بگوییم چه چیزی در شهید بهشتی وجود داشت که تصمیم گرفتند او را ترور کنند.
وی افزود: شهید بهشتی تا آخرین روزها با مجاهدین تعامل کرد تا در آن سالهای بحرانی، مقابلهای شکل نگیرد با اینکه رئیس قوه بود و اختیارات زیادی داشت. تاکید داشت تا وقتی مجاهدین اسلحه دست نگرفتهاند با آنها مقابله نشود، در فیلم به این مسئله هم پرداختیم.
تهیهکننده سینمایی "ضد" تاکید کرد: وقتی میخواستیم فیلم «سر به مهر» را بسازیم میگفتند اسمش را عوض کن، با این اسم نمیفروشد! البته ساختیم و مردم هم استقبال کردند.
نفوذیها نمیخواهند آثاری درباره شخصیتهای موثر انقلاب ساخته شود
امیرعباس ربیعی،کارگردان سینمایی "ضد" در ادامه ضمن تاکید بر چرایی ساخت این اثر، گفت: بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب درباره پرداختن به مسئله «نفوذ»، سعی داشتم کاری در این زمینه بسازم، فیلمنامه «ضد» در کنار همه ویژگیهایی که داشت، این موضوع را هم مد نظر داشت. در این فیلم، از نگاه یک عضو سازمان مجاهدین خلق، قصهگویی میشود. ترور شهید بهشتی، در واقع بیشتر ترور یک اندیشه و تشکیلات بود تا یک فرد.
وی با اشاره به موضوع نفوذ افرود: نفوذیهایی هنوز وجود دارند که نمیخواهند آثاری درباره شخصیتهای موثر انقلابی ساخته شود. آنقدر اتفاقات مربوط به ترور شخصیتها داریم که در هر کشوری بود، هزاران فیلم دربارهاش میساختند.
کارگردان سینمایی "ضد" تاکید کرد: گاهی بستری برای ساخت فیلم درباره ترور و شخصیتهای انقلابی فراهم میشود ولی کار را به دست فیلمسازی میدهند که دغدغهای راجع به آن موضوع ندارد، بعد میگویند این نوع آثار بیننده ندارد و مردم نگاه نمیکنند.
وی در ادامه گفت: مدیران فرهنگی باید به فیلمسازان دغدغهمند اجازه بدهند راهشان را بروند، نه اینکه فیلمنامهای جلویشان بگذارند و بگویند این را بساز. اگر اجازه ندهند من فیلمساز کارم را بکنم، تبدیل میشوم به فیلمساز سفارشیساز.
از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم!
محمدرضا شفاه، تهیهکننده سینمایی "هناس" ضمن اشاره به موضوع فیلم گفت: ترور شهید داریوش رضایینژاد آنقدر وحشتناک بود که به نظر ما رسید بهترین کار برای نمایش واقعی مسئله ترور این است که این قصه را روایت کنیم، این ایده وجود داشت ولی بعد از ترور شهید فخرینژاد، به صورت جدی روی آن کار کردیم.
وی افزود: آدمهایی که مثل مخاطبان برنامه جهانآرا، جزء آدمهایی هستند که هناس برای آنها ساخته شده ولی به سینما نمیروند در حالیکه اگر برایمان مهم است که چنین فیلمهایی ساخته شود، الان وقت حمایت و دیدن آن در سینماست.
تهیهکننده سینمایی "هناس" تاکید کرد: این مسئله برایمان اهمیت داشت که از ابتدای داستان، دچار محدودیت در صحبت کردن پیرامون زندگی شهید رضایینژاد نشویم؛ با همسر ایشان جلساتی داشتیم و دریافتیم نوع رابطه او با همسرش و روایتگری او میتواند روایت جذابی برای مخاطب سینما باشد.
وی درباره تجربه خود از جشنواره فیلم فجر گفت: از جشنواره فیلم فجر خاطره خوبی نداریم! این جشنواره در واقع جشن انقلاب اسلامی است و «هناس» هم موضوع روز ایران، آن وقت در جشنواره مطلقا نادیده گرفته شد و حاصل جشنواره برای ما دردناک بود.
در "هناس" قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم
حسین دارابی، کارگردان سینمایی "هناس" در ادامه برنامه گفت: اینکه بخواهیم برای یک قشر خاص مثلا حزباللهیها فیلم بسازیم اشکالی ندارد ولی در «هناس» قصد داشتیم همه مخاطبان را درگیر کنیم چون معتقدم فیلم، باید در وهله نخست برای همه مخاطبان جذاب باشد البته مسئله هستهای هم به نظرم همهپسند است، ملودرامی عاشقانه است که موضوع روز سیاسی را هم روایت میکند.
وی در ادامه افزود: برای ما هم سنگین بود که صحنه ترور شهید رضایینژاد را در فیلم بیاوریم ولی معتقدم باید این صحنه و این ترور با ابزار سینما در تاریخ ما ثبت میشد.
منبع: الف
کلیدواژه: تهیه کننده سینمایی شهید بهشتی ترور شهید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۶۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رکورددار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
هشتم اردیبهشت، سالروز شهادت قهرمانی است که رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان است و محمد عسگری در فیلم سینمایی «آسمان غرب» که این روزها روی پرده سینما در حال اکران است، به روایت مقطع کوتاهی از زندگی او میپردازد؛ این کارگردان در گفتوگو با ایمنا از عشق به وطن شهید علیاکبر شیرودی میگوید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، این برای چندمینبار است که دیالوگهای طلایی میلاد کیمرام در نقش شهید شیرودی، تماشاگران را سر وجد آورده است «چه جوری وایسم و ببینم، خاکم رو دارند میگیرند، زن و بچه مردم رو میکشند، به ناموسمون دارند، تجاوز میکنند، نمیتونم، الان باید وایسیم و دفاع کنیم.»
جادوی سینما در روایت قهرمانان این بار هم مؤثر افتاده است و همه مجذوب فیلمی شدهاند که به بازخوانی تحولات روزهای ابتدایی آغاز جنگ تحمیلی و نقشآفرینی خلبانان هوانیروز در دفاع از میهن تمرکز دارد.
در دو سه روز ابتدایی پس از حمله نیروهای بعث عراق به خاک ایران، علیاکبر شیرودی به همراه جمع اندکی از همراهانش در نیروی هوایی تن به دستورات بالا نمیدهد و ترجیح میدهد نسبت به آن تمرد کنند! همین تمرد از یک دستور نظامی، اما تأثیری شگرف بر ادامه تحولات جنگ میگذارد.
«آسمان غرب» تلاش کرده است تا این چند روز ملتهب را به تصویر درآورد و روایتی از قهرمانی را به تصویر بکشد که جانش را در راه وطن و مردمش فدا کرد و امروز کلمه شهید کنار نامش نصب شده است.
محمد عسگری، کارگردان این فیلم به دنبال روایت بزرگمردی است که ستاره درخشان جنگهای کردستان نام گرفته بود و به گفته شهید «ولیالله فلاحی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی: «ناجی غرب و فاتح گردنهها و ارتفاعات آریا، بازیدراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیرممکنها را ممکن ساخت.»
شهید شیرودی همچون آهنربایی است که انسانها را به خود جذب میکندمحمد عسگری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا از مازندران درباره انتخاب موضوع فیلمنامهاش که درباره مقطع کوتاهی از زندگی شهید شیرودی است، میگوید: به لحاظ فنی برای هر کارگردانی جذاب است که در آسمان کارگردانی کند، حالا به واسطه هر چیزی که ممکن است یک هواپیما یا یک بالگرد باشد، اما در بخش دیگر، شیرودی یک شخصیت آهنرباگونهای است که انسان را جذب خود میکند.
وی میافزاید: بهویژه در این دوره زمانه ما، اینکه یک نفری بهخاطر غیرتی که به وطنش، خاکش، مردمش، ناموسش، خانوادهاش، نظامش و هر آنچه فکر میکنید دارد، در موضوعاتی گنجانده میشود که آدمی دادخواه و عدالتخواه باشد تا پشت مردمش باشد و این روحیه برای من روحیه جذابی است؛ اینکه وجوه اصلی یک قهرمان را در خود دارد.
کارگردان آسمان غرب با بیان اینکه این دلایل موجب انتخاب این شخصیت شد، ادامه میدهد: زمانی که دیدم سوژه مناسبی است، آن را انتخاب کردم، ضمن اینکه برهه زمانی که به آن در فیلمنامه پرداختم، همچون خورشیدی دیدم که به واسطه عمل آنها میدرخشید، اما گذر زمان روی آن سایه انداخته بود.
عسگری اضافه میکند: رخداد دراماتیک و حماسهگونهای که در روزهای ابتدای جنگ انجام میدهند و ارتش سازمان درستی نداشت و سپاه تازه داشت، شکل و قوت میگرفت و این ماجرا موجب میشود تا شرایط ویژهای پیدا کند و اینها باعث میشود تا بتواند مرا برای ساخت موضوعی جذب کند که انجام هم شد.
آسمان غرب، نمونهای از تمام آسمان ایران استکارگردان نامی چهلودومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به شناختش از شهید شیرودی قبل از آغاز ساخت فیلم میگوید: اطلاعاتم در این مورد شهید، اطلاعات محدودی بود که دیگران هم دارند، اما آنچه در ساخت این فیلم کمک کرد، گفتوگوهای میدانی با همرزمان شهید بود، ضمن اینکه مطالعات و اتفاقاتی که در آن برهه از زمان رخ داد، بخشی از ساخت فیلمنامه بوده است.
وی میافزاید: حضور میدانی در سرپل ذهاب، پادگان ابوذر و اتفاقات آنجا، همچنین گفتوگو با روستاییانی که در آن دوران از زمان و اینکه چرا آن کارها را در آنجا انجام داد، موجب شد تا فیلمنامه نوشته شود و به این شهید جذب شوم.
کارگردان نخستین فیلم حوزه مقاومت به نام «اتاقک گلی» درباره انتخاب فیلم دومش به نام آسمان غرب میگوید: دلیل این نام به این خاطر بود که این موضوع در غرب کشور اتفاق افتاد و در آسمان، البته آسمان غرب نمونهای از تمام آسمان ایران است و معطوف به غرب کشور نیست، بهطور قطع در جنوب کشور هم همینطور بوده است، بههرحال ما قهرمانانی را داریم که خلبان هستند و قهرمانی آنها در آسمان بوده است، حالا چه خلبان هواپیمای جنگی، بالگرد یا سایر که در روزهای جنگ مأموریتهای و پروازهای خاص و خطیر خودشان را داشتند.
عسگری با اشاره به استقبال مردم از اکران این فیلم روی پردههای سینما ادامه میدهد: اشتباهی در فیلمهای ما اتفاق افتاده است و آن این است که عنوانی روی فیلمی گذاشته میشود، بهطور مثال عنوان شیرودی یا قهرمان بهعنوان یک شخصیت کشوری یعنی زندگی او، در صورتی که در این فیلم اینطور نیست، این فیلم رخدادی از روزهای نخست جنگ است که بر حسب اتفاق علیاکبر شیرودی قهرمان آن روزها بود، بهخاطر همین برخی میگویند که چرا معنویات شیرودی را نشان ندادید؟، در واقع اشتباه محض است که بخواهیم در ۱۰۰ دقیقه تمام آنچه که شهید شیرودی بوده است را به نمایش درآوریم.
وی اضافه میکند: در این فیلم جنگندگی یا همان غیرت به وطن و جوهر انسانیت و اخلاق شهید شیرودی به نمایش در آمده است؛ شخصیتی که قهرمان ما در برههای از زمان بوده است و بزرگان از او به عنوان «مالک اشتر» زمانه نام میبرند و بهخاطر سلحشوری و جنگندگی او بوده است.
علاقه شهید شیرودی به حضرت امام راحلکارگردان آسمان غرب ادامه میدهد: نکته نخست درباره روایت این فیلم سلحشوری، جنگندگی و قصه این سلحشوریها در آن دوره بوده است و نکته دیگر در مورد معنویات و خانواده شیرودی است؛ شما به عنوان یک فیلمنامهنویس به یک زاویهای نگاه میکنید و آن شخصیت و جوهره شیرودی محسوب میشود و آن ویژگی برای جوان و نوجوان امروزی ملاک است و این قهرمان شجاع را دوست دارد، شما میخواهید آن را به جوان امروز نشان دهید، بنابراین باید آن را به زبان روز به جوان امروز رساند.
وی تاکید میکند: به عنوان مثال شهید شیرودی در جایی در این فیلم به امام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایمان دارد؛ ابزار شیرودی بالگرد است؛ عکس امام را به آن میچسباند و به آن آهن بیخاصیت به لحاظ مفهومی جان میدهد و این همان زبان سینماست که سبب میشود نوجوان و جوان سینما را دوست بدارد.
عسگری با بیان اینکه با حضور در بعضی از اکرانهای فیلم در سینماها میبینیم که نوجوان و جوان با صوت و سرافرازی شیفته شیرودی میشوند و این نشانه خوب از نوع ارتباط جوان امروز با این قهرمانان است، میگوید: مطمئناً در یک فیلم ۱۰۰ دقیقهای نمیتوان تمام وجوه یک شخصیت مهم را مطرح کرد، شخصیتی که زمانی که خبر شهادتش به حضرت امام (ره) رسید، ایشان به فکر فرو رفتند و با اینکه درباره همه شهدا میگفتند خدا آنها را بیامرزد، اما درباره شهید شیرودی گفتند که او آمرزیده است، یا مقام معظم رهبری درباره این بزرگمرد فرمودند که شیرودی، اولین نظامی بود که به او اقتدا کردم.
کد خبر 748225