Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بانک مرکزی سال گذشته برای اولین بار در تاریخ تاسیس این نهاد به ترازنامه و مکانیزم خلق پول بانک‌ها ورود کرد.

سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها در سال 1400 اجرایی شد که براساس آن سقف رشد ماهانه ترازنامه بانک‌های تجاری 2 درصد و بانک‌های تخصصی 2.5 درصد تعیین شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رشد به‌گونه‌ای بود که یک بانک تجاری در طول یک سال حداکثر می‌توانست 24 درصد و یک بانک تخصصی 30 درصد رشد ترازنامه داشته باشد. 

یکی از نقدهای وارد شده به این چارچوب، عدم توجه به وضعیت کفایت سرمایه و سایر استانداردهای بانکی بود. به صورت مشخص کارشناسان عنوان می‌کردند که سقف رشد ترازنامه برای بانک بد باید کمتر از یک بانک متوسط باشد و سقف رشد ترازنامه در یک بانک متوسط باید کمتر از یک بانک خوب باشد. خوب یا بد بودن بانک را استانداردهای بانکی مشخص می‌کند.

در همین راستا امروز علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از تغییر دامنه رشد ترازنامه بانک‌ها خبر داده و گفته است: سقف رشد ماهانه ترازنامه بانک‌ها از 1.5 درصد تا 2.5 درصد، متناسب با شاخص‌های آن بانک مشخص شده و به بانک‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: بانکی که این حدود را رعایت نکند مشمول پرداخت سپرده قانونی بالاتر می‌شود.

به گزارش فارس، طبق این صحبت رئیس کل بانک مرکزی، از این به بعد رشد ترازنامه بانک‌هایی که از استانداردهای پایین‌تری برخوردار هستند حداکثر 1.5 درصد در هر ماه و رشد ترازنامه بانک‌‌های خوب حداکثر 2.5 درصد خواهد بود. به نظر می‌رسد سقف ترازنامه بانک‌های متوسط طبق این قاعده حداکثر 2 درصد تعیین می‌شود.

این سیاست بانک مرکزی تاثیر بسیار قابل توجهی در کنترل خلق پول بانکی داشته به‌طوری که در در سه ماهه اول رشد مانده تسهیلات اعطایی 11 بانک بورسی کاهش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

اصلاح سیاست رشد ترازنامه بانک‌ها با توضیح کوتاه رئیس کل بانک مرکزی گامی دیگر در جهت کنترل خلق پول بانکی و مدیریت انتشار پول است که با استمرار آن زمینه کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم را فراهم کند.

در همین مدت رشد نقدینگی از حدود 39 درصد در مرداد ماه 1400 به 34.7 درصد در اردیبهشت ماه امسال رسیده که نشان‌دهنده تاثیر سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها در رشد نقدینگی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس کل بانک مرکزی صالح آبادی رشد نقدینگی کنترل ترازنامه بانک ها کنترل خلق پول رشد ترازنامه بانک ها بانک مرکزی خلق پول سقف رشد یک بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۹۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری آنا، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین مالی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، گفت: اتفاقی که در این چند سال به وجود آمده کنترل تورم و کاهش خلق پول توسط بانک‌ها است و هماهنگی بی‌نظیر سازمان‌های مختلف در جلوگیری از خلق پول است.

وی افزود: البته این نگرانی وجود دارد که کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها می تواند تاثیری منفی بر تامین مالی و رشد تولید داشته باشد که با استفاده از ابزار‌های نوینی مانند برات الکترونیکی می‌توان از روش‌های جدید تامین مالی بهره برد.

محرمیان گفت: اگر همکاری بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نبود این‌پروژه به سرانجام نمی‌رسید و باید از همه دست‌اندرکاران این ابزار مالی تشکر کرد.

زیرساخت‌های زنجیره تامین مالی برات الکترونیک فراهم می شود

اکرمی، خزانه دار کل کشور نیز در این نشست اظهارکرد: یکی از ابزار‌های مالی زنجیره تامین مالی برات الکترونیک است و خزانه‌داری کل کشور نیز به عنوان نهاد منتشر کننده این ابزار تلاش کرد تا زیرساخت‌های آن فراهم شود.

وی گفت: تفاوت اصلی این روش با روش‌های سنتی توجه به مدیریت ریسکی است که بانک عامل آن را متقبل می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا