Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت بدنی نه تنها به این دلیل مفید است که می‌تواند سلامت قلب و ریه‌ها را بهبود بخشد بلکه فعالیت بدنی منظم و سبک برای بافت استخوانی و ماهیچه ای، فعالیت مغز و خلق و خو نیز مفید است.

طبق مطالعه آزمایشگاه Cold Spring Harbor (این آزمایشگاه در زمینه‌های سرطان شناسی، علوم اعصاب، ژنتیک گیاهان، ژنومیک و بیوانفورماتیک مشغول به کار است و ۹ برنده جایزه نوبل در آن کار کرده اند) ورزش می‌تواند پیشرفت حدود ۴۰ بیماری مزمن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمرین سبک به جلوگیری از پیری زودرس، مبارزه با افسردگی، استرس و به طور کلی به افزایش امید به زندگی کمک می‌کند.

ناتان لبراسر، استاد طب فیزیکی و توانبخشی در کلینیک مایو در روچستر، مینه‌سوتا گفت: ورزش بهترین استراتژی دفاعی و بازیابی است که ما برای مبارزه با انواع عوامل پیری داریم. او تاکید می‌کند که ورزش نمی‌تواند پیری را متوقف کند، اما شواهد روشنی وجود دارد که ورزش می‌تواند مکانیسم‌های مورد نیاز را برای ترمیم DNA فعال کند.

هر چه زودتر ورزش را شروع کنید، بهتر است. با این حال فعالیت بدنی در هر سنی مهم است. در یک مقاله منتشر شده در مجله انجمن سالمندان آمریکا، بهبود توانایی‌های فیزیکی و شناختی ساکنان خانه‌های سالمندان با ورزش منظم امکان‌پذیر است. دانشمندان همچنین متوجه بهبود وضعیت روانی در افرادی در خانه‌های سالمندان شدند که نسبت به دیگران ورزش می‌کنند.

برای مبارزه با پیری نیازی به دوی ماراتن یا رفتن به باشگاه ندارید، زیرا حتی فعالیت‌های بدنی متوسط مثل استفاده از پله‌ها به جای آسانسور، باغبانی یا پیاده روی - اگر به طور منظم انجام شوند - فایده دارند.

تقویت بافت عضلانی

با افزایش سن افراد احتمال کاهش توده عضلانی در آن‌ها بیشتر می‌شود. دانشمندان می‌گویند که تمرین با وزنه یکی از بهترین راه‌ها برای کند کردن این روند است. این نوع ورزش نه تنها قدرت عضلانی را حفظ می‌کند، بلکه فعالیت‌های روزمره (مانند تمیز کردن یا بالا رفتن از پله‌ها) را راحت‌تر می‌کند. تمرین با وزنه همچنین به کاهش حساسیت به بیماری، بهبود سلامت مغز و خلق و خو کمک می‌کند.

به گفته محققان دانشگاه ایالتی آلاباما، تمرینات مقاومتی برای افراد مسن، بی خطر و موثر است، زیرا میزان آسیب بسیار پایینی دارد، اما برای همه سنین به یک اندازه موثر است.

بهبود تراکم استخوان

برای قوی نگه داشتن استخوان ها، بدن استخوان‌های قدیمی را با استخوان‌های جدید جایگزین می‌کند. در حدود ۳۰ سالگی، رشد تراکم استخوانی متوقف می‌شود و از ۴۰ تا ۵۰ سالگی به تدریج شروع به کاهش می‌کند. ورزش می‌تواند به افزایش تراکم استخوان در اوایل زندگی کمک کند و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

تقریبا نیمی از افراد بالای ۵۰ سال در معرض پوکی استخوان هستند، اما این بدان معنا نیست که افراد مسن در مبارزه با این بیماری ناتوان هستند. انجام تمرینات تحمل وزن به افزایش توده و استقامت استخوان کمک می‌کند. از آنجایی که پوکی استخوان، زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی یا ایروبیک در دوران یائسگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فعالیت بدنی می‌تواند به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک کند.

ورزش می‌تواند تلومر‌ها را طولانی کند

تلومر‌ها کلاهک‌هایی در انتهای رشته‌های DNA هستند. طول آن‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد و این به پیری سلول‌ها منجر می‌شود یعنی سلول‌ها توانایی خود را برای تقسیم از دست می‌دهند. طول تلومر با برخی شرایط (به ویژه فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی - عروقی) مرتبط است.

دانشمندان دریافته‌اند که بین سطح فعالیت بدنی و طول تلومر رابطه وجود دارد؛ هر چه سطح فعالیت بدنی بالاتر باشد طول تلومر‌ها بیشتر می‌شود. این به ویژه در مورد افراد مسن صادق است. این احتمال وجود دارد که نه یک، بلکه چندین فرآیند به طور همزمان بر طول تلومر‌ها تأثیر بگذارد. با این حال، قبلاً ثابت شده است که تلومر‌های طولانی‌تر به عنوان یک مزیت برای کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن در نظر گرفته می‌شوند.

بهبود شناخت

توانایی تطبیق پذیری سریع، برنامه ریزی برای فعالیت‌ها و نادیده گرفتن اطلاعات نامربوط، همگی نشانه‌های عملکرد شناختی خوب است. فعالیت بدنی در حال حاضر به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین روش‌ها برای بهبود توانایی شناختی در نظر گرفته می‌شود. اگرچه محققان هنوز نمی‌توانند با اطمینان بگویند که ورزش واقعاً می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند یا خیر، ولی مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی بیشتر با کاهش خطر زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر مرتبط است.

تا به حال، چیز‌های زیادی در مورد تأثیر ورزش بر روند پیری شناسایی شدند. تمرین و نظم دادن به بدن خود به طور منظم - پنج بار در هفته و حداقل ۳۰ دقیقه در روز و ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی بیشترین فواید را برای اکثر افراد دارد. اما همه تمرینات را یک‌جا انجام ندهید و البته قبل از شروع کلاس‌ها باید با پزشک مشورت کنید.
منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ورزش پیری ورزش می تواند فعالیت بدنی طول تلومر فعالیت ها تلومر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند

عملکرد برخی آزادکاران ایران در قرقیزستان به دلیل ضعف بدنی انتقاد برانگیز بود؛ این موضوع در آستانه بازی‌های المپیک می‌تواند هشداری جدی برای کشتی آزاد کشورمان باشد.

به گزارش مشرق، مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا و گزینشی قاره کهن با کسب عنوان قهرمانی و ۲ سهمیه برای گوش‌شکسته‌های ایرانی به پایان رسید. در مسابقات گزینشی کشتی آزاد یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه شدند. در این پیکارها احمد محمدنژاد جوان نتوانست سهمیه وزن ۵۷ کیلوگرم را برای ایران به ارمغان بیاورد.

هر چند که در پیکارهای بیشکک آزادکاران کشورمان موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند اما این مسابقات حامل چند پیام مهم برای فدراسیون نشین‌ها بود. نخستین پیام این مسابقات فاصله بین نفرات نخست و تیم اصلی بود. در قرقیزستان هر پنج مدال ایران توسط نفرات اصلی تیم ملی ضرب شد.

اما مهمترین پیام این رقابت‌ها توجه به بدنسازی و آمادگی بدنی بود؛ برخی ملی‌پوشان ایران در اواسط رقابت‌ها با افت بدنی مواجه و حتی مجبور به گرفتن استراحت‌های پزشکی مصلحتی شدند که این موضوع در مبارزه امیرعلی آذرپیرا ملموس بود. افت بدنی آزادکاران در آستانه المپیک ۲۰۲۴ پاریس بدترین اتفاق ممکن است زیرا سطح کشتی المپیک با رقابت‌های قهرمانی آسیا بسیار متفاوت است و جای جبران حتی برای کوچکترین لغزشی نیز وجود ندارد.

آنچه که آزادکاران ایران در قرقیزستان به نمایش گذاشتند نمی‌تواند مطلوب رقابت‌های بزرگ و فراگیری همچون المپیک پاریس باشد زیرا سه نماینده ایران در مرحله گزینشی المپیک نتوانستند آنگونه که باید مقتدرانه در تشک حضور پیدا کنند. اگر چه در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی عملکرد به نسبت چشمگیری داشت اما در ۵۷ و ۹۷ کیلوگرم افت بدنی نمایندگان کشتی ایران در طول مسابقه کاملا چشمگیر و حتی از دید هادی عامل گزارشگر و کارشناس این رشته نیز پنهان نماند.

ضعف بدنی احمد محمدنژاد جوان در کشتی اول برابر تاجیکستان کاملا مشخص بود و شاید اگر درخواست چلنج تیم حریف نبود نتیجه متفاوتی رقم می‌خورد. همچنین مصدومیت مصلحتی امیرعلی آذرپیرا برابر آرش یوشیدای ژاپنی موجب شد تا وی نزدیک به یک دقیقه استراحت پزشکی داشته باشد. این ضعف بدنی و نفس کم آوردن در هماوردها در حالی است که نامداران کشتی جهان در بیشکک حضور نداشتند و شمار زیادی از آنان در رقابت‌های جهانی بلگراد سهمیه کسب کرده بودند.

سوت پایان کشتی‌های ایران هر چند که با کسب ۲ سهمیه آزادکاران نواخته شد اما زنگ هشداری برای ورزشکاران این رشته بود که باید با بزرگان کشتی جهان از روسیه، آمریکا، گرجستان و کشورهای دیگر رقابت داشته باشند.

در آوردگاه پاریس، آمریکایی‌ها با تکیه بر قدرت بدنی و آمادگی بالای خود در تشک کشتی حاضر می‌شوند و البته این موضوع در چند سال گذشته مورد توجه دیگر کشورهای صاحب‌نام کشتی جهان نیز قرار گرفته است.

سبکی که در گذشته نفراتی مانند جردن باروز، دیوید تیلور و کایل اسنایدر از قهرمانان جهان و المپیک به خوبی آن را به نمایش گذاشتند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم‌ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسال لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسا لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه ها مشکلی ندارد
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران
  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی