Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-04-26@09:26:49 GMT

دروازه‌بان همیشه تنهاست حتی در مرگ

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۰۸۰۱۵

دروازه‌بان همیشه تنهاست حتی در مرگ

به گزارش ورزش سه، مرگ اندی گورام گلر سابق تیم ملی اسکاتلند ساعتی اخبار نقل و انتقالات و هیاهوی فوتبال امروز را تحت تاثیر خود قرار داد. او که بود؟

"شیمی درمانی كنيد، در عذاب باشيد، فقط به خاطر سه ماه اضافی و کیفیت زندگی كمتر از صفر؟ نه، متشکرم. شیمی درمانی از ليست برنامه من خارج است. داروهاي دیگری به من داده شده، سعی نمی کنم حتي نام ان ها را تلفظ کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بردن این همه قرص به خانه نشان دهنده جدي بودن و وقامت اوضاع است. من باید داروهایم را بايد با دعا و صلوات مصرف کنم وگرنه با مشکل بزرگی روبرو هستم. درد من قابل تحمل است. هنوز می توانم به دیدن دوستان و هواداران برم و هنوز خودم باشم.تا زمانی که بتوانم اینجا خواهم بود. من طوری میجنگم که تا پيش از اين نجنگیده بودم. تنها تفاوت این است که بمب ساعتی به تيك تيك خود ادامه مي دهد".اين جملات تكان دهنده چند هفته پيش، "اندي گورام" دروازه بان دهه ٩٠ رنجرز گلاسكو و تيم ملي اسكاتلند بود. نيازي به توضيح به درد و مرض و در گذشت او نيست. مشخص است كدام هيولا او را از پاي در اورده است. سرطان.

اندي گورام به دسته "قهرمانان گمنام" محبوب من تعلق داشت. هر يك از ما شايد صدها بازيگر مورد علاقه فراموش شده در ليست خود داريم. پس از بازنشستگي ديگر خبري از ان ها نيست تا زمانيكه برسند به پايان خط. كساني كه در پس ذهن ما جاي خاصي را اشغال مي كنند.

خبر كوتاه چند خطي مرگ قهرمانان محبوب گمنام درد متفاوتي دارد. انعكاس وسيعي در صفحات ورزشي ندارد. بدون هيچ بازتابي و تاثيري ميان نسل جديدتر. از اينرو و بدتر از هر چيز ديگر، عمدتا هيچ كسي نيست تا در اين باره با او صحبت كني، دل بتركاني، اداي احترام كني يا لااقل مروري بر خاطرات خاك خورده و قديمي داشته باشي. افرادي كه تاريخ را زير و رو نكرده اند. افتخارات و جوايز بسياري ندارند. اناني كه در عين حال حضورشان غنيمت پنهان و پوشيده ايي است. همان هايي كه مانند سربازان خط اول جبهه بي مهابا جان مي دهند اما مدال ها و نشان ها بر سينه ژنرال ها مي درخشد.
از اينرو هميشه قصه سربازان گمنام برايم شنيدني تر از فتوحات فرماندهان بوده است. چنانچه مرگ ان ها. بي هيچگونه خجالتي بيان كنم؛ "درد" خودش را دارد. دردي بيشتر از شنيدن در گذشت افراد معروف و سرشناس كه هر روزه از ان ها شنيده ايم.
باور كنيد در گذشت نوري خداياري بازيگر و جادوگر نيروي اهواز در دوران جام تخت جمشيد ضربه بزرگي بود. زمانيكه توپ را در اختيار داشت نفس استاديوم بند مي امد. معجزات او با توپ، شعبده بازي در سيرك بود و نه ميدان فوتبال. يا عليرضا عزيزي مرد ديگري از جنوب، با جثه ايي كوچك، با سرعت، تيزهوش و دريبل زن كه با جرات در ميانه زمين لايي مي انداخت زجر خودش را داشت.

مرگ قهرمانان و محبوبان گمنام سوگواري بسيار شخصي در تنهايي مطلق است.

با نزديك شدن سالگرد حميد كه پارسال در چنين ماهي در كما نفس هاي اخر را مي كشيد، برايم اشاره به مرگ اندي گورام با بيماري مشابه، امري كاملا اجتناب ناپذير بود. بي اختيار و بدون كنترل.
با خبر بيماري گورام ان هم در مرحله ٤، ميدونستم همين روزها خواهد رفت. جملات پر احساس او گوياي قصه همه ان هايي است كه با اين هيولاي هميشه پيروز و بي رحم دست و پنجه نرم مي كنند.

*اندي گورام ٢٠٠٢-١٩٦٤

گورام مورد علاقه هواداران رنجرز بود. نامش مترادف با برخی از باشکوه ترین دوران تاریخ باشگاه است. در نظرسنجی هواداران در سال ١٩٩٩ گورام به عنوان بهترین دروازه بان رنجرز در تمام دوران ها انتخاب شد. خاطرم هست رنجرز همچنین او را به دلیل عملکردهایش در برابر رقيب قديمي سلتیک، "متخصص Old Form Derby " نامید.

این بازیکن سابق ٥٨ ساله يكي از اسطوره هاي باشگاه بود. بین سال های ١٩٩١ تا ١٩٩٨ ٢٦٠ بازی برای رنجرز انجام داد. او در این مدت پنج عنوان قهرمانی لیگ، سه جام اسکاتلند و دو جام لیگ را به دست آورد.
در ماه مه، باشگاه رنجرز اعلام کرد گورام به سرطان مری مبتلا است و تنها شش ماه زنده خواهد ماند.

گورام ابتدا بیماری خود را با سوء هاضمه اشتباه گرفته بود. پس از اسکن در بیمارستان Monklands به او اعلام شد؛ سرطان مری در سطح چهار دارد. طبق گزارش هاي لعنتي به او گفته شد در صورت انجام شیمی درمانی فقط ١٢ هفته دیگر فرصتي براي زندگي خواهد داشت. 
دروازه بان شجاع سريعا ان را رد کرد اما در عين له شدن با چهره ايي ضعيف و درمانده با قدرتي قابل تحسين اظهار كرد:

"طوری می جنگم که هرگز پيش از اين نجنگیده ام".
 


دوران ورزشي
اندي گورام دوران حرفه‌ای خود را در اولدهام آغاز کرد، پس از اینکه در وست بروم رده‌های ترقي را طي كرد.پس از پیوستن به "لاتيكس" در سال ١٩٨١، تقریباً ٢٠٠ بازی در لیگ انجام داد. شش سال بعد، با مبلغ ٣٢٥٠٠٠ پوند به تیم اسکاتلندی هیبرنیان رفت.سپس طی چهار فصل با هیبس، رنجرز تحت تاثیر نمايش حيرت اور او قرار گرفت و 1 میلیون پوند برای جذب گورام در سال ١٩٩١ پرداخت كرد و او به شماره 1 آنها تبدیل شد.
گورام پس از ترک رنجرز در سال ١٩٩٨  برای سه فصل با مادرول بود و دوران کوتاهی هم در ناتس کانتی و شفیلد یونایتد داشت.در طول این دوره بود پس از اینکه شیاطین سرخ با کمبود دروازه بان مواجه شدند به صورت قرضی به "منچستریونایتد" رفت و  بازی در لیگ انجام داد.توانایی او به حدی بود که به عنوان بهترین بازیکن سال انجمن نویسندگان فوتبال اسکاتلند برای فصل ٩٣-١٩٩٢ انتخاب شد.
گورام همچنین ٤٣ بازی ملی برای اسکاتلند انجام داد و در مسابقات قهرمانی اروپا/يورو در سال های ١٩٩٢ و ١٩٩٦ شماره ١ اسكاتلند بود.قابل توجه است که گورام بازيگر حرفه ايي کریکت هم بود. تنها اسكاتلندي که در رقابت هاي بین المللی کریکت و تورنمنت هاي بین المللی فوتبال حضور داشته است.

گورام در دم دماي اخر براي بقا، در مبارزه زندگي و مرگ، تنها ايستاده بود. همه ما در ان لحظات تنهاترين خواهيم بود. محبوب گمنام من در عين شهامت بازي پاياني را باخت. جنگيد در حاليكه خوب مي دانست "توپ مرگ" بوسه به تور دروازه زندگيش خواهد زد، و او در دم جان خواهد سپرد.

در پایان، سیوها و مقابله با شوت هاي سنگين و حفاظت دروازه از ورود توپ هستند که در تاریخ ثبت می‌شوند. همه شيرجه بي نظير  و تاريخي گوردون بنکس در برابر ضربه استثنايي سر "په له" برزيلي را در جام جهاني ١٩٧٠ بياد داريم. ان ها خدايان تاريخ فوتبال هستند، اما من كلاهم را براي سربازان گمنام تاريخ ان بر مي دارم و سرم را تعظيم ميكنم.
افتخارات قهرمان محبوب گمنام من به شيرجه و مهار توپ هاي دشمن ديرين سلتيك ختم مي شود. و احتمالا فقط در قلب رنجرزي ها نسل پيش و تعداد اندكي در اينطرف و آنطرف دنيا تا دوران كوتاهي خواهد ماند. خوب مي دانيم:دروازه بان هميشه تنها می ايستد و ايستاده و تنها هم مي ميرد.
شايد اين هم ديگر اهميتي ندارد. خانه و اشيانه كوچك قهرمانان گمنام تر ما بدون هيچ بحث و جدلي در وجودمان ابدي است، و خاطراتي چون يك دريبل، پاس يا مهار پنالتي در ديدار جام حذفي، هميشه در دل هايمان باقي خواهد ماند، چنانچه سوز و درد سفر بي بازگشت شان.


اميرحسين صدر
٣ جولاي ٢٠٢٢

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: دروازه بان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۰۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کنگره شهدا در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علی محمد اکبری ظهر چهارشنبه در آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: دومین کنگره شهدا چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری بیان داشت: حضرت آقا فرمودند: فاصله زمانی برگزاری کنگره‌ها را کم کنید و قرار است در فاصله زمانی ۳ تا ۵ سال کنگره‌ها برگزار شود.

فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری افزود: در سال ۹۴ کنگره شهدای عشایر در استان برگزار شد و به همین دلیل زمینه برای برگزاری دومین کنگره فراهم است.

وی با اشاره به هدف از جلسه آئین افتتاحیه ستاد برگزاری دومین کنگره یادآور شد: تلاش بر آن است که روند کاری برای استقبال از کنگره سال ۱۴۰۴ را برنامه ریزی کنیم و تمامی اهداف سمت و سوی کنگره استانی پیش خواهد رفت‌.

سردار اکبری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های متعدد استان و شهدا شاخص این استان در سال ۱۴۰۳، شهید ظفر خالدی شهید شاخص کشوری به عنوان کوچک‌ترین شهید دوران مقدس است.

وی ادامه داد: شهید الیاس ارجمند به عنوان شهید شاخص عشایری کشوری معرفی شد و باید درباره این شهدا برنامه‌های متعددی اجرا شود که در راستای کنگره شهدا چهارمحال و بختیاری است.

فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری افزود: بیش از ۱۵۰۰ شهید گرانقدر از فرماندهان، سرداران و اقشار مختلف در این استان داریم.

وی با اشاره به جمعیت استان گفت: جمعیت استان در دوران دفاع مقدس نزدیک به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بود که بیش از ۱۰ تا ۱۲ درصد از جمعیت این استان به صورت مستقیم به عنوان رزمنده در دوران دفاع مقدس حضور داشتند.

سردار اکبری اذعان داشت: رشادت‌های مردم و تیپ قمر بنی هاشم (ع) در دوران دفاع مقدس کارنامه درخشانی است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد کنگره‌ها از دو سال قبل به سمت رویکرد هنری انتقال داده شده تصریح کرد: در دومین کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری بیشترین ظرفیت استفاده از ظرفیت ماندگار هنری باشد.

فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری با اذعان بر اینکه از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری این کنگره باید استفاده شود گفت: اصل کنگره بر پایه هنر است و باید بتوانیم بیشترین استفاده را از ظرفیت هنری استان داشته باشیم.

کد خبر 6087893

دیگر خبرها

  • ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد
  • ستاره WWE از ای جی استایلز به عنوان حریف رویایی نام برد
  • مادر شهید ابراهیم ملک محمدی دعوت حق را لبیک گفت
  • دومین کنگره شهدا در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود
  • چگونه دوران "سربازی" را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • پرسپولیس به مربی تراکتور تبریک گفت
  • درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت