Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر آموزش پروش امروز توضیحات تکمیلی و نهایی را در خصوص رتبه‌بندی معلمان ارائه داد.

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لایحه رتبه‌بندی معلمان به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد. با طرح رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. هکم اکنون طرح رتبه‌بندی معلمان در مرحله نهایی قرار دارد. 

اختصاص ۳۸ همت برای ۱۸ ماه برای رتبه‌بندی معلمان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه خبر در خصوص قانون رتبه بندی معلمان گفت: نسخه اولیه شیوه‌نامه رتبه بندی تا فردا اعلام شده و با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی مذاکره خواهیم کرد؛ فکر نمی‌کنم بیشتر از یک هفته این هماهنگی‌ها زمان لازم داشته باشد.

وی با بیان اینکه تکالیف دیگر آئین نامه آماده سازی شده است؛ گفت: ان شاالله این رتبه‌بندی به زودی وارد مرحله اجرا شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان مدارس استثنایی و مناطق محروم هر سال سه ماه ارفاق می‌گیرند؛ یعنی هر دوره یک سال کوتاه خواهد شد و از ۵ به ۴ سال می‌رسد اما به طور کلی برای کارمندان شاغل است.

وی با بیان اینکه همکاران رسمی و پیمانی مشمول رتبه‌بندی خواهند شد؛ گفت: رتبه بندی از زمان تأسیس تحول سند بنیادین یکی از ارکان کیفیت‌بخشی و ارتقای صلاحیت‌های معلم بود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ رتبه بندی دچار اشکال واقع شد گفت. رتبه بندی گذشته فقط به معنای افزایش حقوق بود اما رتبه بندی اخیر اجرا نشد؛ با آمدن دولت دکتر رئیسی در شعارهای انتخاباتی ایشان در جمع فرهنگیان با صراحت فرمودند که ما اجرای نظام رتبه بندی را تسریع خواهیم کرد که خوشبختانه این موضوع اتفاق افتاد و دولت بودجه پایداری برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفت گفت: در مجلس هم این بودجه به ۳۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و سال گذشته برای در نظر گرفتن این بودجه اعتبارات ناپایداری در نظر گرفته بودند و اعتبارات آن ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای سه ساله بود ولی در حال حاضر دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان (همت) برای ۱۸ ماه در نظر گرفت.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اراده دولت و مجلس با همکاری شورای نگهبان بر این بود که رتبه بندی اجرایی شود؛ شیوه نامه در زمان کوتاه طراحی خواهد شد تا به ماده یک رتبه بندی آمده است عمل بشود و کمکی به معیشت فرهنگیان شود.

رتبه‌بندی معلمان شروع چرخش نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام چند ساحتی خواهد بود

وی گفت: یکی از راهکارهای ارتقا نظام تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، افزایش صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی معلمان از طریق رتبه‌بندی معلمان است و در حال حاضر یکی از اهداف این سند محقق شده است. رتبه‌بندی معلمان در قانون برنامه ششم توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور آمده و بر اجرای آن تأکید شده است که در سال‌های گذشته قدم‌هایی برای رتبه‌بندی معلمان برداشته شد، اما درواقع افزایش حقوق و مزایا بود و به آن معنایی که در ماده ۱ قانون رتبه‌بندی فرهنگیان نوشته شده است، نبوده است.

دولت سیزدهم از ابتدا درصدد اجرای رتبه‌بندی معلمان بود

نوری افزود: با شروع دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور در جمع فرهنگیان با صراحت بیان کردند که قانون رتبه‌بندی معلمان را تصریح و اجرایی خواهیم کرد، لذا دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان اعتبار در نظر گرفت که در مجلس این مبلغ به ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت‌. در سال‌های گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای سه‌ساله رتبه‌بندی در نظر گرفته شده بود، درحالی‌که در دولت سیزدهم برای ۱۸ ماه ۳۸ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است.

چه تعداد کارکنان آموزش و پرورش شامل رتبه‌بندی معلمان می‌شوند؟

نوری اظهار کرد: ۸۰۰ هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش شامل قانون رتبه‌بندی معلمان می‌شوند و در حال حاضر اختلاف ماهوی بین آئین‌نامه پیشنهادی و آئین‌نامه ابلاغی وجود ندارد.

وی در مورد معلمانی که مشمول رتبه بندی نمی‌شوند، اظهار کرد: معلمانی که در مرخصی هستند یا در دستگاه دیگری به‌جز آموزش و پرورش در مأموریت و در حال خدمت هستند و نیروهای مازاد مشمول رتبه‌بندی نخواهند شد. البته به دلیل کمبود معلم در آموزش و پرورش، هیچ نیروی مازادی نخواهیم داشت که شامل رتبه‌بندی نشود.

کادر اداری در صورت تغییر پست به آموزشی، مشمول رتبه‌بندی معلمان خواهد شد

نوری در مورد نیروهای اداری که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند، اظهار کرد: تعدادی از معلمان به دلیل کمبود نیروی اداری، به ادارات آمدند که این معلمان شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما کارمندانی که از ابتدا به صورت کادر اداری جذب شده‌اند و عنوان شغلی آنها پست اداری است، شامل رتبه‌بندی نمی‌شوند و این افراد درصورتی‌که به مدرسه بازگردند و آموزشی شوند، رتبه‌بندی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

نوری گفت: اگر معلمان در دو دوره ارزیابی نتوانند رتبه‌ای کسب نمایند نمی‌توانند به‌عنوان معلم مشغول به کار شوند و باید به ادارات بازگردند، لذا معلمان باید همواره برای توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی خود تلاش کنند و شایستگی‌های عمومی خود را ارتقا ببخشند.

آثار رتبه‌بندی معلمان بر نظام تعلیم و تربیت باید هر دو سال یک‌بار ارزیابی شود

وی در مورد آثار اجرای رتبه‌بندی اظهار کرد: نظام رتبه‌بندی چرخش‌های خوبی را ایجاد خواهد کرد که یکی از آن چرخه‌ها، فعال کردن دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و افزایش صلاحیت‌های معلمی و شرکت در هیئت‌های ممیزه خواهد. بر اساس رتبه‌بندی، معلمان به‌صورت مداوم ارزیابی خواهند شد، لذا دوره‌هایی برای معلمان باید گذاشته شود تا صلاحیت‌های معلمی آنان افزایش یابد و در کلاس‌های درس با آمادگی کامل حضور پیدا نمایند، لذا معلمان را دائماً به‌صورت یادگرفتن و یاددادن خواهیم دید.

وزیر آموزش و پرورش در مورد چرخه اثرگذاری رتبه‌بندی گفت: دو سال پس از اجرای قانون رتبه‌بندی باید گزارشی از اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت ارائه نمائیم و تغییراتی که در نظام تعلیم تربیت پس از اجرای رتبه‌بندی صورت گرفته است را بررسی کنیم و بر اساس این گزارش، تغییراتی که این آئین‌نامه برای افزایش کیفیت نیاز دارد، به هیئت دولت ارائه شود.

وقت گذاشته شده روی آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان کم‌نظیر است

نوری بابیان اینکه این انتظار وجود داشت که رتبه‌بندی سریع‌تر اجرا شود گفت: رتبه بندی باید هم سریع و هم دقیق اجرا شود. ما به نظرات احترام می‌گذاریم، اما موارد این‌چنینی زمان‌بر هستند. به‌عنوان مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال ۸۶ تصویب شد، اما سال ۸۸ اجرا شد، دولت رتبه‌بندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آن‌هم تأمین شد؛ لذا باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی ۲۶ بار ویرایش ۲۶ شد و مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت و روی آئین‌نامه‌های قوانین دیگر به این اندازه ندیده‌ام که کار شده باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رتبه بندی معلمان رتبه بندی معلمان از امسال رتبه بندی معلمان خبرها رتبه بندی معلمان 1401 رتبه بندی معلمان تیرماه رتبه بندی معلمان مهرماه هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان نظام تعلیم و تربیت وزیر آموزش و پرورش اجرای رتبه بندی قانون رتبه بندی مشمول رتبه بندی شامل رتبه بندی بندی معلمان نظر گرفت حرفه ای آئین نامه بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۰۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته ۵۰ هزار معلم و امسال ۷۲ هزار معلم از آزمون‌های استخدامی جذب خواهند شد و بر این اساس، معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور در دوره دولت سیزدهم مشغول به فعالیت می‌شوند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی امروز دوشنبه در مراسم تجلیل از معلمان نمونه کشوری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: نقطه تمرکز آموزش و پرورش، اجرای حقیقی سند تحول بنیادین است و پس از 12 سال، نقشه این سند با پنج ویژگی یعنی مشخص و دقیق آماده تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد با توجه به اقناع کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، فردا سه شنبه 11 اردیبهشت این گام مهم برداشته خواهد شد و از آن پس با چشم‌انداز وسیع پیش خواهیم رفت.

صحرایی افزود: پیام سند تحول در نقشه راهش این است که همه با هم آموزش و پرورش را حرکت دهیم.روح سند ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت است و برای اجرای سند تحول بنیادین بودجه لازم است اما شرط کافی نیست بلکه مساله شکل‌گیری آن ائتلاف است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستورالعمل اجرای سند تحول در مدارس تهیه و اجرای آزمایشی آن آغاز شده است، ادامه داد: هفت برنامه ملی پیشران در این سند انتخاب و آماده اجرا است.

وی اضافه کرد: یک طرح از این هفت برنامه، چهارشنبه پنجم فروردین تصویب شد و این طرح نخستین آیین‌نامه اجرایی در چهارچوب اصل 138 قانون اساسی برای اجرای سند تحول بود. نام آن مهارت آموزی یکپارچه و سراسری دانش‌آموزان کشور است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولین اقدام مهم آن بود که موضوع سند به یک جهت اصلی در برنامه‌های پیشرفت کشور تبدیل شود. در قانون آموزش و پرورش به مثابه امر ملی تکلیف شده که دستگاه‌ها باید ظرف 6 ماه تقسیم وظایف ملی برای تعلیم و تربیت تصویب و اجرا شود. در این برنامه 38 حکم داریم که بی‌سابقه است.

دولت سیزدهم مصوبه کنکور را اجرا کرد

صحرایی افزود: دولت سیزدهم مصوبه کنکور را اجرا کرد و هدف این است که از حفظیات به یادگیری عمیق حرکت کنیم و مرجعیت برنامه درسی ملی به مدرسه و معلم بازگردد نه آنکه در یک موسسه کنکوری بیرونی که همه دغدغه هزینه است.

وی اضافه کرد: امسال 50 درصد و سال آینده 60 درصد امتحانات نهایی در پذیرش دانش آموزان در دانشگاه‌ها تاثیر دارد همچنین هفت استان سهم از دست رفته خود در سه هزار صندلی پذیرش دانشگاه‌ها را باز پس گرفتند و سیستان و بلوچستان از 16 صدم درصد به 48 صدم درصد ارتقا یافته است همچنین تعداد رتبه‌های زیر هزار در استان کرمان سه برابر شده است و اولین بار است که پیماش ملی در تعلیم و تربیت رخ می‌دهد.

امسال کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دولت سیزدهم تربیت معلم را اصیل می‌داند و جذب استعدادهای دانشگاه‌های برتر بهتر از جذب از طریق ماده 28 است و امسال کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد تا بهترین دانش آموزان، معلمان کشور شوند.

صحرایی یادآور شد: دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی ظرفیت چشمگیری دارد و معلمان نه تنها از نظر کمیت بلکه از نظر کیفیت هم افزایش یافته است.

وی افزود: 300 هزار معلم درحالی وارد آموزش و پرورش شدند که آموزش ندیده‌ بودند و جنسیت و رشته‌های مرتبط هم نداشتند اما امسال عهد کردیم به این صورت معلم جذب نکنیم.

ساخت و تجهیز 7 هزار مدرسه در دولت سیزدهم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هفت هزار مدرسه تکمیل، تجهیز و ساخته شده است و در این دولت، ایران کارگاه مدرسه سازی شد.

صحرایی اضافه کرد: پنج هزار میلیارد سال گذشته برای تجهیز هنرستان‌ها سال گذشته اختصاص دادیم و 19هزار مربی پرورشی و ورزشی برای مدارس جذب می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نقطه کانونی سند تحول بنیادین دانش آموزان هستند و منظومه‌ای با عنوان امید، ایمان،خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت برای دانش‌آموزان ترسیم شده است که در چارچوب این منظومه مدارس کشور فعال شده‌اند.

صحرایی با اشاره به اجرای پویش مهر افزود: 13 و نیم میلیون نفر روز اردو، بیش از هشت میلیون فعالیت فرهنگی دانش آموزان، مشارکت بیش از پنج میلیون دانش‌آموز در پویش مهر ریاست جمهوری انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش از تشکیل قرارگاه ملی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بطن مدرسه‌ها خبر داد و افزود: 32 هزار مرکز مشاوره در مدارس فعالیت دارند و 6 هزار و 200 دانش آموز در مدارس برای آسیب‌های اجتماعی غربال شده‌اند.

5 هزار میلیارد تومان برای شیر مدارس اختصاص یافت

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اجرای موفق طرح توزیع رایگان شیر در مدارس، گفت: 5 هزار میلیارد تومان برای تامین شیر مدارس اختصاص یافت و 160 میلیون پاکت شیر بین دانش آموزان توزیع شد.

وی درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان توضیح داد: 40 درصد دانش آموزان در هنرستان‌ها هستند یعنی پیام رفع بیکاری از مدرسه و کنشگری فعال برای ساخت آینده کشور داده شده است.همچنین المپیادی‌ها در یکسال 28 مدال افتخار کسب کردند.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر و توزیع کتاب‌های درسی، ادامه داد: چهارچوب ملی شایستگی‌های پایه و عمومی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور آماده شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد و آغاز بازنگری برای تولید کتاب‌های مفید و شوق‌انگیز برای کودکان است.

صحرایی افزود: بازآرایی دوره متوسطه و حرکت از برنامه درسی دانایی محور به برنامه درسی مهارت محور در دستور کار است.

بر اساس این گزارش، آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری امروز دوشنبه 10 اردیبهشت در آستانه سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و بزرگداشت مقام معلم با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • رئیسی: هدف رتبه بندی معلمان افزایش شان و منزلت معلم است (فیلم)
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • ضرورت برگزاری امتحانات نهایی در محیطی مناسب و آرام
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • آکادمی پارالمپیک، مرجع اعلام وضعیت مصدومان والیبال نشسته