Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید رضا حسینی ضمن اشاره به عدم وجود بیماری تب کریمه کنگو در سمنان گفت: با رعایت دستور العمل های بهداشتی، نگرانی بابت ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در نشست خبری امروز و در جمع اصحاب رسانه به تشریح اهم اقدامات صورت گرفته توسط دامپزشکی استان سمنان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به شرایط اقلیمی و پراکندگی جعیت دامی استان اظهار کرد: استان  سمنان بالغ بر یک میلیون و 600 هزار رأس دام سبک و همچنین بالغ بر 60 هزار رأس دام سنگین دارد که نزدیک به 60 درصد از دام سبک استان، دام عشایری است.

وی افزود: دام عشایری از جهت نوع نگهداری و تردد دام ها در فصول سرد و گرم بین مناطق ییلاقی و قشلاقی، حائز اهمیت و جزء گله های پر خطر محسوب می شود.

حسینی با اشاره به 2 مورد فوتی و 34 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در سطح کشور، عنوان کرد: به نظر می رسد نوع رفتار ویروس عامل این بیماری به شکلی تغییر کرده که میزان ابتلا به این بیماری، نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

 

سمنان؛ بدون تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در ادامه خاطر نشان کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده در سطح استان سمنان تاکنون مورد مثبت ابتلا به تب کریمه کنگو در جمعیت انسانی سمنان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه درمان و یا واکسن خاصی برای تب کریمه کنگو وجود ندارد، گفت: اقدامات پیشگیرانه، مهمترین اقدامی است که در مقابله با این بیماری باید صورت بگیرد و در صورت عدم کنترل و نابودی انگل خارجی و کنه ممکن است علاوه برآلودگی دام، مخاطراتی نیز برای جوامع انسانی به وجود بیاید.

حسینی با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال و تا ابتدای فصل پاییز ابراز کرد: عملیات سمّ پاشی با هدف از بین بردن و کنترل انگل های خارجی و کنه برای پیشگیری از تکثیر عامل بیماری انجام می شود و تاکنون بالغ بر 2هزار و 286 لیتر سمّ تأمین و به صورت رایگان بر اساس پراکندگی جمعیت دامی در استان، در اختیار هر شهرستان قرار گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان در ادامه افزود: گروه های عملیاتی سمپاشی با مشارکت بسیج عشایری، دهیاران و بسیج مهندسی و بسیج سازندگی سپاه پاسداران اقدام به سمپاشی رایگان دام ها کرده اند و این روند تا پایان فصل گرما همچنان ادامه دارد. همچنین بالغ بر یک میلیون متر مربع سمپاشی جایگاه نگهداری دام انجام شده است.

وی با بیان این که به حد کافی در استان سمّ مورد نیاز برای سم پاشی تأمین شده است؛ تأکید کرد: علاوه بر سمّی که به صورت رایگان برای دام های سبک روستایی و گله های عشایری تهیه شده، به منظور استفاده دامداران صنعتی در داروخانه های فعال سطح استان نیز به میزان کافی سمّ وجود دارد.

حسینی در ادامه اظهار کرد: دامی که ناقل بیماری کریمه کنگو است فاقد علائم بالینی مشهود است و نهایتا دام مورد گزش کنه آلوده دوتا سه روز تب خواهد کرد و سپس به ناقل بیماری تبدیل خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به گروه های در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو اذعان کرد: عموماً دامداران، چوب داران، پرسنل دامپزشکی، دامپزشکان و سلاخ ها بیش از سایرین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. البته در صورت عدم رعایت ضوابط و توصیه های بهداشتی، سایر جوامع انسانی نیز در معرض آسیب ناشی از این ویروس هستند.

وی افزود: به منظور پیشگیری از ابتلای به تب کریمه کنگو توصیه های بهداشتی توسط دامپزشکی استان سمنان به منظور آگاهی بخشی در قالب بروشور و پیامک در اختیار مردم استان قرار گرفته و همچنین در قصابی های سطح شهرهای استان نصب گردیده است.

 

تهیه گوشت مصرفی از مراکز مجاز

حسینی  به مردم استان تأکید کرد: با توجه به خطرناک بودن بیماری تب کریمه کنگو، عموم مردم استان گوشت مورد مصرف خود را از مراکز مجازی که تحت نظارت دامپزشکی فعال هستند و لاشه ها دارای مهر دامپزشکی و لیبل است؛ خریداری کنند

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان توصیه کرد: مردم از پذیرفتن گوشتی که مبدأ آن مشخص و مطمئن نیست خودداری کنند. همچنین در هنگام تهیه، شست و شو و خرد کردن گوشت خریداری شده از حتماً دستکش استفاده کنند. همچنین چاقو و ظروفی که با گوشت درتماس بوده را با شوینده کاملاً شست و شو دهند.

وی با شاره به نزدیک شدن به عید قربان و احتمال توزیع گوشت قربانی در میان مردم افزود: شهروندان حتماً  گوشت خریداری شده و یا  گوشت قربانی را قبل از استفاده، به مدت ۲۴ ساعت در دما صفر تا ۴ درجه سانتی گراد و در یخچال نگهداری کنند تا از مخاطرات احتمالی ذکر شده به دور باشند. همچنین امعاء و احشای خوراکی  به مدت 48 ساعت با شرایط ذکر شده در یخچال نگهداری شود.

حسینی با اشاره به خطر مصرف گوشت نیم پز و کباب شده تأکید کرد: شهروندان حتما پخت کامل گوشت مصرفی را مد نظر قرار دهند و از مصرف گوشت و امعاء واحشای نیم پز و کباب شده خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ضمن اشاره به فعالیت ۶ کشتارگاه نیمه صنعتی و سنتی در سطح استان سمنان خاطر نشان کرد: قبل از کشتار دام با نظارت مسئولین فنی کشتارگاه ها عملیات سمپاشی صورت گرفته و پس از معاینه و پایش وضعیت دام ها و حصول اطمینان از سلامت دام، اقدام به ذبح دام می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: جهت حصول اطمینان از عدم عرضه گوشت مبتلا به آلودگی، پس از کشتار دام، گوشت دام در حدود ۲۴ ساعت در سردخانه کشتارگاه نگهداری می شود تا در صورتی که دام در زمان ذبح به صورت نهفته آلوده به عامل بیماری زا باشد با اسیدی شدن پی اچ گوشت این عامل بیماری زا غیر فعال شده و از بین برود.

حسینی ضمن بیان اینکه با رعایت موارد ذکر شده نیازی به نگرانی در خصوص شیوع تب کریمه کنگو وجود ندارد تصریح کرد: شیوع این بیماری با رعایت توصیه ها و ضوابط بهداشتی کاملا قابل پیشگیری وکنترل است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان به افرادی که قصد انجام قربانی دارند توصیه کرد: در صورت ذبح دام خارج از کشتارگاه ضمن بهرمندی رایگان از معاینات کارشناسان دامپزشکی، حتماً به مدت 24 ساعت لاشه دام را در دمای صفر تا 4 درجه ودر یخچال نگهداری و سپس اقدام به توزیع گوشت کنند.

 

در روز عید قربان، 42 گروه نظارتی در سطح استان فعال خواهند بود

وی  با اشاره به فعالیت 42 گروه گروه عملیاتی شامل 30 دامپزشک، 34 بازرس و 20 ناظر شرعی در روز عید قربان گفت: تعداد 18 گروه عملیاتی ثابت و 24 گروه عملیاتی سیار در سطح شهرستانهای استان در نظر گرفته شده تا از ساعت 6 الی 14 بر روند ذبح خارج از کشتارگاه به صورت رایگان نظارت کنند.

حسینی افزود: تعداد گروه های عملیاتی نظارت بر ذبح، نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش داشته است. همچنین سامانه ۱۵۱۲ (بدون پیش شماره) روز عید قربان آماده ارائه مشاوره، پاسخگویی به سوالات و درخواست ارائه خدمات شهروندان با اعزام گروه های نظارتی به محل ذبح است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در ادامه بیان کرد: همچنین کشتارگاه های فعال در سطح استان آمادگی ذبح دام تحت نظارت کارشناسان در روز عید قربان و نگهداری لاشه به مدت 24 ساعت را دارند. پس از مدت مذکور ذام ذبح شده به صاحبان قربانی تحویل داده خواهد شد.

وی با اشاره به خطر ابتلای ۸۵ درصد دام سبک به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اظهار کرد: واکسیناسیون این دام ها بر اساس دستورالعمل به شکل فصلی انجام می گیرد  و واکسیناسیون PPR تا ۱۵ تیرماه و تب مالت نیز تا پایان تیر صورت می گیرد.

حسینی باضمن بیان رایگان بودن واکسیناسیون دام ها عنوان کرد: واکسیناسیون آبله با آغاز فصل پاییز و بازگشت دام ها به قشلاق و تب برفکی دام سبک و سنگین از اول مرداد تا پایان شهریورماه در استان سمنان انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در ادامه افزود: در سه ماه ابتدایی سال جاری ۱۰ محموله آلایش غیرخوراکی دام، کرک و موی بز و همچنین دارو و محصولات لبنی با درآمدزایی یک میلیون دلار به آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در سال گذشته از محل صادرات فرآورده های دامی استان سمنان مبلغ ۱۰میلیون دلار درآمدزایی ایجاد شده است.

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیماری تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو روز عید قربان سطح استان دام سبک ذبح دام دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید گشت کنترل و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی استان همدان

به گزارش جام جم آنلاین همدان، محمد سرگزی به شرح اقدامات مورد نظر این اداره کل برای روز ایمنی حمل و نقل سال ۱۴۰۳ مصادف با هفتم اردیبهشت پرداخت و گفت: تشدید گشت کنترل و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی در پاسگاه‌های پلیس راه و محورهای مواصلاتی در سطح استان به صورت گسترده با استفاده از گشت‌های راهداری یکی از مهمترین اقدامات به مناسبت این روز است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان افزود: تشدید نظارت بر عملکرد مدیران فنی شرکت‌های حمل و نقل توسط تیم مشترک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با پلیس راه استان، بازدیدهای ویژه از مراکز معاینه فنی سنگین استان به همراه کارگروه معاینه فنی و اجرای طرح تشدید کنترل و برخورد با تخلفات اضافه تناژ نیز از دیگر اقدامات این اداره کل به مناسبت این روز است.

وی همچنین به چاپ طرح پیام و مطالب ایمنی مربوط به روز ایمنی حمل و نقل در جراید استان به مناسبت این روز اشاره کرد و ادامه داد: نصب آشکارساز بر روی کامیون‌ها در مراکز معاینه فنی به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل، پخش بروشور حاوی مطالب آموزشی، آگاهی رسانی و فرهنگسازی در خصوص رعایت موارد ایمنی رانندگی در پاسگاه‌های پلیس راه، مساجد، مدارس، ادارات، پایانه‌های مسافربری، پایانه کالا و مجتمع‌های خدمات رفاهی نیز از جمله اقدامات مهمی است که از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل انجام می شود.

سرگزی به اجرای طرح‌های آموزشی ویژه کاربران آسیب پذیر در مدارس و مساجد روستاهای منتخب اشاره کرد و گفت: پخش زیرنویس‌های ایمنی در شبکه‌ استانی سیمای استان همدان و ارسال پیامک‌های ایمنی به رانندگان جاده‌ای هم به مناسبت این روز انجام می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: نصب بنر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص روز ملی ایمنی حمل و نقل در سطح استان (قرارگاه پلیس راه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بیلبوردهای واقع در محورهای اصلی استان، پاسگاه‌های پلیس راه استان، پایانه‌های مسافربری، پایانه کالا و ادارات شهرستان) هم انجام می شود. وی افزود: برگزاری جلسات آموزشی با تاکید بر موارد ایمنی به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل با مدیران فنی شرکت‌های مسافربری نیز انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • تشدید گشت کنترل و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی استان همدان
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام