Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا شکاریان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی وضعیت هوای استان به حالت ناسالم برای گروه‌های حساس برمی‌گردد و در نهایت وضعیت قابل قبولی است. 

وی با بیان اینکه دلایل آلودگی هوای خراسان شمالی طی ادوار مختلف متفاوت بوده است گفت: گاهی کانون این آلودگی ها از سمت غرب کشور از کشورهایی مانند عراق، سوریه، عربستان و دیگر کشورها بوده و گاهی نیز منشأ این آلودگی‌ها داخلی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: دلیل آلودگی حال حاضر خراسان شمالی خارج استان است و سایر استان‌ها مانند قم، تهران،مرکزی، گلستان و نیز درگیر این آلودگی هستند. 

وی در خصوص عوامل تشدید کننده این آلودگی نیز به کانون‌های ریزگرد خراسان شمالی اشاره کرد و گفت : نقاط جنوب و جنوب غرب استان مانند اسفراین، و‌ کویر جاجرم در میاندشت از مهمترین این کانون‌های ریزگرد هستند. 

رضا شکاریان بیان کرد: شخم در جهت شیب، تخریب مراتع، حضور بیش از اندازه دام در مراتع از جمله عواملی هستند که باعث می‌شود نقاطی که پوشش گیاهی کمتری دارند به مرور به کانون ریزگرد تبدیل شوند. 

وی همچنین به عوامل تشدید کننده آلودگی هوا از جمله بحث تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و خشکسالی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اکنون زمان برداشت محصولات است و رطوبت خاک نیز پایین آمده همه این عوامل باعث تشدید این آلودگی شده‌اند.

وی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص کاهش این آلودگی‌ها نیز گفت: محیط زیست وظیفه نظارت بر آلودگی را برعهده دارد و در مورد کانون میاندشت نیز با کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم و همچنین خرید پروانه چرای دام باعث شده گونه گیاهی در منطقه بماند و این سبب کاهش ریزگرد‌ها شده است  و منابع طبیعی هم بحث بیابان زدایی را انجام می‌دهد. 

این مقام مسئول گفت: خواسته ما این است با اقدامات موثر سعی کنیم به کانون های ریزگرد اضافه نکنیم و همچنین حق آبه خراسان شمالی از آب رودخانه ها و پشت سدها و تالاب قشلاق در خراسان شمالی و تالاب آلاگل استان گلستان رعایت شود. 

 رضا شکاریان افزود: در صورت عدم رعایت حق آبه باعث خشک شدن این تالاب‌ها شده و این خود می‌تواند یکی خطرات تبدیل شدن این نقاط به کانون ریزگرد باشد. 

وی در خصوص تعطیلی اعلام شده توسط کمیته اضطرار که شامل ادارات و دستگاه‌های دولتی و صنایعی که در محدوده شهرها هستند نیز گفت : دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بنگاه های اقتصادی، شرکت ها و بخش های خصوصی هم دیروز و امروز تعطیل بودند و قطعا این تعطیلی‌ها تاثیر زیادی در کاهش آلودگی‌ها خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه مبنای آلودگی هوا مبنای لحظه‌ای نیست و مجموع شاخص ها در ۲۴ ساعت را شامل می‌شود گفت: اگر صنایعی که آلودگی ایجاد می‌کنند تعطیل شده و همچنین تردد خودروها کمتر شود باعث فروکش کردن آلودگی می‌شود .‌

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مقایسه وضعیت آلودگی هوا از سال‌های  ۹۸ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که وضعیت کشور روز به روز در حال بدتر شدن است و باید بدنبال راه حلی اساسی در این مورد باشیم.‌

وی افزود: شاخص روزهایی با هوای پاک در سال ۹۹ به میزان ۳۱درصد، ۹۸ به میزان ۴۳درصد و در سال ۹۷ به میزان ۴۵ درصد کاهش داشته است.

شکاریان همچنین در مورد شاخص با تفاسیر روزهای ناسالم‌ نیز گفت: این شاخص در سال ۹۹ به میزان ۳۳ درصد، سال ۹۸ به میزان ۵۹ درصد و در سال۹۷ به میزان ۳۴درصد افزایش داشته است . 

وی در انتها با بیان اینکه  تاکنون دوبار کمیته اضطرار در استان برگزار شده است،گفت: طی دیروز شاخص آلودگی هوا یا AQI در استان برای اولین بار به عدد ۵۰۰ رسیده است.‌

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: آلودگی هوا وضعیت هوای خراسان شمالی شاخص هوا خراسان شمالی آلودگی هوا آلودگی ها محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره سرود بسیج در خراسان شمالی برگزار شد

اختتامیه جشنواره سرود بسیج و همایش تجلیل از منتخبین و فعالین جبهه فرهنگی بسیج سپاه خراسان شمالی در بجنورد برگزار شد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3073946 واژه های کاربردی مرتبط بسیج هنرمندان بیشتر بخوانید... ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲ درخواست بسیج اساتید برای به روز شدن محتوای دروس معارف اسلامی ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶ آمادگی بسیج برای همکاری با دستگاه‌های متولی و مجری امر حجاب ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷ بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • نمایندگان خراسان شمالی در اردوی استعدادیابی بسکتبال حضور دارند
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • فتوایی که درباره اگزوز خودرو صادر شد!
  • دختر موتورسوار اهل خراسان شمالی به مسابقات جهانی اعزام می‌شود
  • اختتامیه جشنواره سرود بسیج در خراسان شمالی برگزار شد
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است