Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  آستان نیوز، حفاظت از هنر و معماری در حرم مطهر رضوی در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای ارتقای سطح خدمت‌رسانی، همواره یکی از راهبردهای مهم و اساسی در آستان قدس رضوی بوده است. 

۲۰ طرح در حال اجرا
ترمیم و مرمت کاشی‌کاری‌ها، احداث رواق، صحن و یا مسیرهای عبوری در بافت داخلی و بیرونی حرم مطهر، تعویض و مرمت سنگ فرش و احداث فضای سبز و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بخشی از این فعالیت‌هاست که طی دوره‌های مختلف اجرایی شده و هم اکنون نیز ۲۰ طرح و پروژه‌ عمرانی، تاسیساتی و هنری در حرم مطهر رضوی در حال اجراست که معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر، در گفت و گو با آستان نیوز، جزئیات آن را تشریح کرده است.

۴۶ هزار مترمربع فضای زیر سطحی جدید در بست شیخ بهایی
مهندس غفاریان عصادست، پروژه توسعه زیر سطحی بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی را یکی از با اهمیت‌ترین طرح‌های حال حاضر برمی‌شمرد و می‌افزاید: در این پروژه حدود ۴۶ هزار متر مربع فضا در بست شیخ بهایی احداث می‌شود که شامل سه قسمت مرکزی، غربی و شرقی است. 
غفاریان ادامه می‌دهد: تاکنون در تمام سطوح زیر سطحی حرم مطهر یک طبقه پایین رفته‌اییم، اما در قالب این طرح، با ساخت رواق زیر سطحی در دو طبقه، شبستان را از بهشت ثامن تفکیک می‌کند. 

به سازی و سنگ فرش کردن فضای پیرامونی حدفاصل دو بست 
وی با اشاره به اجرای به‌سازی و ایجاد فضای سبز در بافت پیرامونی حرم مطهر تصریح می‌کند: یکی از این اقدامات سنگ فرش کردن بین بست شیخ طوسی و طبرسی است که سال‌ها آسفالت بود و در مجموع بیش از ۸۰ هزار متر مربع در فضاهای داخلی و پیرامونی حرم مطهر در حال طراحی یا  اجرای پروژه‌ سنگ فرش و بهسازی و تعمیرات کف هستیم .

تعویض سنگ فرش صحن انقلاب اسلامی
وی اجرای پروژه سنگ فرش صحن انقلاب اسلامی را دیگر پروژه در حال اجرا معرفی و اظهار می‌کند: تمام ساختمان‌ها، تجهیزات و نازک کاری در حرم مطهر عمر مفیدی دارد و از آنجایی که عمر مفید سنگ فرش‌ و ایزولاسیون صحن انقلاب به پایان رسیده بود تصمیم گرفته شد تا سنگ‌های آسیب دیده صحن انقلاب تعویض شود و از سنگ‌های جنس مرغوب در این طرح استفاده کنیم. 
مهندس غفاریان همچنین اصلاحات سقاخانه و افزایش و توسعه آبخوری‌ها در حاشیه صحن انقلاب و غرفه‌های این صحن را از دیگر اقدامات سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی برشمرد.

نصب پله برقی و آسانسورهای جدید برای تسهیل در رفت و آمد زائران
ساخت و راه‌اندازی آسانسور در نقاط مختلف حرم نیز یکی دیگر از اقداماتی است که معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: یک آسانسور ویژه خدام در ضلع جنوبی صحن انقلاب در حال راه‌اندازی است که هفته آینده افتتاح خواهد شد، همچنین نصب و راه‌اندازی آسانسوری ویژه استفاده عموم نیز واقع در کفشداری ۱۷ بست شیخ طوسی به رواق دالحجه نیز در دست انجام است.
غفاریان تاکید می‌کند: همچنین به منظور تسهیل در آمد و شد زائران و مجاوران در رواق‌های دارالحجه و حضرت معصومه(س)، دو پله برقی و یک پله سنگی در حال ساخت است و یک آسانسور نیز داخل صحن پیامبر اعظم (ص) برای ورود به پارکینگ ویژه کارکنان و خدمه حرم مطهررضوی نیز در حال راه‌اندازی است.

مرمت کاشی‌های آسیب دیده 
وی همچنین با بیان اینکه لکه‌گیری و مرمت به صورت مستمر در حرم مطهر در حال انجام است، می‌افزاید: مرمت کاشی‌های جداره شرقی رواق امام خمینی(ره) نیز در دست انجام است. 
معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی به رفع ایرادات ورودی رواق دارالحجه که در فرم، هندسه و عملکرد دچار مشکل بود، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این طرح استفاده از معماری زمینه‌گرا با ویژگی دعوت کنندگی و استفاده از قوس‌های اسلامی در دستور کار  بوده تا با جداره‌ها و بست و صحن همخوانی داشته باشد. 
وی در ادامه با اشاره به بحث مقرنس کاری ایوان اصلی باب الکاظم و باب الهادی بیان می‌کند: بنا داریم امسال از این پروژه رونمایی کنیم و امیدواریم کار فاخر و درخور توجهی باشد.

پروژه‌های حوزه هنری 
غفاریان به پروژه هایی مانند آیینه کاری های حرم مطهر هم اشاره می کند و می‌گوید: آئینه کاری‌های حرم مطهر به دو دسته محدوده‌های بیرون و داخل صحن تقسیم می‌شود، در برخی نقاط داخلی حرم تزئین آئینه و گچ کاری در حال انجام است و سعی شده تا با طرح آئینه کاری داخل رواق‌ها متفاوت باشد. 
وی می‌افزاید: در حال حاضر نیز پروژه آئینه‌کاری و گچ‌کاری در رواق‌های طوسی و حر عاملی و نقاشی و آینه‌کاری رواق دارالهدایه در دستور کار قرار دارد.

احداث موزه جدید بین باب الرضا(ع) و باب الکاظم(ع) 
دیگر پروژه ای که او به آن اشاره می کند، احداث یک موزه جدید در حرم مطهر است. غفاریان اظهار می کند: بسیاری از اشیاء نفیس به دلیل کمبود فضا در خزانه موزه مرکزی حرم مطهر نگهداری می‌شود و به همین دلیل در نظر داریم موزه‌ای بین باب الرضا(ع) و باب الکاظم(ع) با مساحت ۶۵ هزار متر مربع احداث کنیم که در حال حاضر قسمتی از سازه این بنا اجرا شده و در مراحل بعدی سازه سایر قسمت‌ها در دستور کار اجرا قرار خواهد گرفت.
به گفته معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر، همه این پروژه های عمرانی، تاسیساتی و هنری با تاکید بر ایجاد سهولت در زیارت و ارتقای سطح رفاه و خدمت به زائران حضرت رضا(ع) در حال اجراست که تکمیل آنها چنین اهدافی را محقق خواهد کرد. 
غفاریان بر این نکته نیز تاکید می کند که طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی، زمان بندی شروع و پایان این پروژه به اطلاع عموم زائران رسانده شده تا همگان در جریان جزئیات این خدمت‌رسانی باشند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حرم مطهر رضوی مشهد مقدس حرم مطهر رضوی حرم مطهر حال اجرا صحن انقلاب راه اندازی زیر سطحی سنگ فرش بست شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: یکی از اقدامات پشتیبانی مسجد مقدس جمکران برای جشن‌های دهه کرامت تهیه محل‌های پذیرایی و اسکان زائران کریمه اهل‌بیت (س) است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام والمسلمین یاسین حسین‌آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت که امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار داشت: مسجد مقدس جمکران بر اساس چارچوب محتوایی دهه کرامت برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و معارفی برنامه‌ریزی کرده است.

 وی با بیان اینکه مسجد مقدس جمکران به‌صورت هم‌افزا و هماهنگ با حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) در دهه کرامت عمل خواهد کرد گفت: مسجد مقدس جمکران اعلام آمادی خود را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و محتوایی با محوریت شعار «با شما سربلندیم» اعلام می‌کند.

 معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: یکی از اقدامات پشتیبانی مسجد مقدس جمکران برای جشن‌های دهه کرامت تهیه محل‌های پذیرایی و اسکان زائران کریمه اهل‌بیت (س) است که به‌صورت گروهی و فردی صورت می‌گیرد.

 وی ادامه داد: اسکان خانواده‌هایی که برای شرکت دخترانشان در جشن روز دختر در شهر مقدس قم حضور می‌یابند و همچنین دخترانی که به‌صورت فردی و گروهی به شهر مقدس قم سفر می‌کنند در مسجد مقدس جمکران انجام خواهد شد.

** برنامه‌های دهه کرامت با کیفیت اچ دی منعکس خواهد شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفی مدیرکل صداوسیمای استان قم نیز در این جلسه اظهار داشت: مراکز صداوسیمای استان‌های قم، خراسان رضوی و فارس برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده‌اند تا امسال تصاویر با کیفیتی از همه برنامه‌های مربوط به دهه کرامت در اعتاب مقدس به مخاطبان استانی، ملی و بین‌المللی ارائه شود.

 وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های دهه کرامت با کیفیت اچ دی منعکس خواهد شد، افزود: باتوجه‌به زیاد بودن برنامه‌ها ما پخش برنامه‌های دهه کرامت را از ۴ روز قبل از آغاز دهه کرامت شروع خواهیم کرد.

 مدیرکل صداوسیمای استان قم با بیان اینکه محوریت برنامه‌های صداوسیما در ایام دهه کرامت با برنامه‌هایی که در حرم‌های مطهر برگزار می‌شود خواهد بود، گفت: سعی ما بر این است که با همکاری بخش‌های هنری و رسانه‌ای رویداد‌های حرم‌های مطهر را در کل شهر و کشور گسترده کنیم و شاهد اثرگذاری بیشتر این برنامه‌ها باشیم.

 وی افزود: ویژه‌برنامه‌هایی هم در شبکه‌های ملی و استانی طراحی شده است تا در جهت ترویج معارف اهل‌بیت به‌ویژه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، امام رضا علیه‌السلام و حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام به مردم سهیم باشیم و رنگ و بوی معارف اهل‌بیت در سطح کشور به‌صورت جدی‌تر گسترده کنیم.

** مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت

 مصطفی بهارلویی نماینده جامعه انجمن‌های اسلامی بازار و اصناف نیز در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت اظهار داشت: ابلاغ‌های لازم به سراسر کشور انجام شده تا در دهه کرامت امسال مانند سال‌های گذشته برنامه‌هایی نظیر آذین‌بندی و چراغانی بازار‌ها در سراسر کشور انجام شود.

 وی با بیان اینکه در بازار تهران برنامه‌های خاصی را برای چراغانی و برگزاری جشن‌های محوری توسط صنوف برنامه‌ریزی شده است گفت: در صنف طلا بازار‌ها مفروش خواهد شد و برپایی جشن‌هایی با اهدای جوایز به دختر‌ها پیش‌بینی شده است.

 نماینده جامعه انجمن‌های اسلامی بازار و اصناف با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی در بازار تهران و اصناف سراسر کشور در دهه کرامت، گفت: جشن‌های زیر سایه خورشید نیز در ایام دهه کرامت به‌ویژه در سالروز میلاد امام رضا علیه‌السلام در بازار تهران برگزار خواهد شد.

 وی تصریح کرد: همچنین به صندوق‌های قرض‌الحسنه اصناف و بازاریان سراسر کشور ابلاغ شده است که در ایام دهه کرامت اعطای وام به نیازمندان تسهیل گردد و منابع ویژه‌ای به این امر اختصاص یابد.

دیگر خبرها

  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • پایگاه اورژانس ۱۱۵ بانوان در کردستان
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر