Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@02:32:32 GMT

ژن عامل ابتلای زنان به آلزایمر کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۸۷۴۷

ژن عامل ابتلای زنان به آلزایمر کشف شد

محققانی که روی ژن‌های دخیل در بیماری آلزایمر مطالعه می‌کنند، ژن جدیدی به نام MGMT را شناسایی کرده‌اند که خطر ابتلا به زوال عقل رایج در زنان را افزایش می‌دهد.

به گزارش برنا؛ محقق این تحقیق و رئیس ژنتیک زیست‌پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون ایالات متحده، گفت: این یکی از معدود و شاید قوی‌ترین ارتباط‌های یک عامل خطر ژنتیکی برای آلزایمر مختص زنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این تحقیق گروهی از دانشگاه شیکاگو و دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون با استفاده از ۲ مجموعه داده نامرتبط و روش‌های مختلف دنبال پیوندهای ژنتیکی بودند.

یک مجموعه داده این تحقیق از خانواده بزرگی از هاتریت‌ها(جمعیتی در ایالات متحده با سبک زندگی و عقاید خاص) و تمام افراد مورد مطالعه زن بودند.

این گروه همچنین داده‌های ژنتیکی ۱۰ هزار و ۳۴۰ زن را که فاقد APOE۴ بودند نیز تجزیه و تحلیل کردند. این ژن یک عامل خطر شناخته شده آلزایمر است که توسط حدود ۶۰ درصد از افراد با اصل و نسب اروپایی و حدود ۲۶ درصد از جمعیت عمومی حمل می‌شود.

برای هر ۲ مجموعه داده ژن جدید MGMT به‌ طور قابل‌ توجهی با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط بود.

فارر گفت: این یافته‌ها ویژه است زیرا به‌ طور مستقل در ۲ جمعیت مجزا با استفاده از رویکردهای مختلف کشف شد. در حالی که یافته‌ها در مجموعه داده بزرگ در زنانی که APOE۴ ندارند، برجسته‌تر و نمونه هاتریت‌ها برای ارزیابی این الگو بسیار کوچک بود.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل است و بیش از ۵.۸ میلیون نفر در ایالات‌ متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارول اوبر، رئیس بخش ژنتیک انسانی در دانشگاه شیکاگو و محقق ارشد این تحقیق، گفت: این مطالعه ارزش بررسی جمعیت‌های بنیان‌گذار برای مطالعات نقشه‌برداری ژنتیکی بیماری‌هایی مانند آلزایمر را برجسته کرد.

برای درک اینکه چرا MGMT بر خطر آلزایمر در زنان تاثیر می گذارد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

محققان خاطرنشان کردند: این مطالعه اهمیت جستجوی عوامل خطر را نشان می‌دهد ممکن است مختص یک جنسیت باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه Alzheimers & Dementia منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلزایمر مجموعه داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۸۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای اجرای طرح هفته فرهنگی دانشگاه و آشنایی دانشجویان با وظایف و فعالیت‌های مختلف اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و همفکری و تعامل بیشتر با نهاد‌های فرهنگی سطح شهر نشستی برخی از دبیران فعال کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با حجت‌الاسلام جواد فراهانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست، طرفین بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر بین فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه و تبلیغات اسلامی در زمینه‌های مختلف، از جمله حمایت و ارتقا فعالیت‌های فرهنگی در حوزه رسانه، زنان، امید بخشی و ایجاد نشاط به جامعه  تأکید کردند.

در حاشیه این جلسه که به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، دبیران کانون‌های دانشجویی دانشگاه، توضیحات مبسوطی درباره کانون‌های دانشجویی و حوزه فعالیت‌های خود ارائه کردند و حجت‌الاسلام جواد فراهانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با پاسخ به پرسش برخی دانشجویان توضیحاتی درباره فعالیت‌های سازمان بیان و با اعلام خرسندی از این جلسه بر استمرار این نشست‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند