Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان‌های شمال غرب و جنوب غرب، به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی در کشور مطرح است و به همین دلیل وجود مسیرهای مختلف ارتباطی در این استان یکی از نیازهای لازم و حیاتی به شمار می‌رود.

در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات و تلاش‌های مختلفی در راستای توسعه شبکه زیرساختی راه در استان کردستان صورت گرفته است ولی به دلیل محرومیت‌های قبلی و همچنین نبود برنامه‌ریزی مناسب، همچنان کردستان در شاخص‌های مختلف حوزه راه یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون استان کردستان حدود هفت هزار و ۷۱۵ کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۸۰ کیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۵۳۵ کیلومتر آن راه بین‌شهری است.

در حال حاضر ۳۲۵ کیلومتر از کل راه‌های بین‌شهری استان بزرگراه و یک‌هزار و ۲۱۰ کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی، راه‌های فرعی و عریض و راه‌های فرعی درجه‌یک و دو است.

در کنار راه و جاده، کردستان در دو بخش دیگر ارتباطی شامل ارتباط هوایی و قطار هم استان کم برخورداری در کشور است چراکه در حال حاضر تنها فرودگاه سنندج در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در طول روز فقط یک پرواز و فقط به مقصد تهران دارد.

در بخش ارتباط ریلی هم استان کردستان وضعیت به‌مراتب بدتری دارد و هم‌اکنون از معدود استان‌های کشور به شمار می‌رود که هنوز ارتباط ریلی نداشته و پروژه راه‌آهن همدان - سنندج، سال‌هاست در میان وعده‌های عملی نشده مسئولان در دولت‌های متعدد اجرایی نشده است.

شاخص راه های روستایی کردستان از متوسط کشوری پایین‌تر است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه شاخص راه روستایی آسفالت در استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است و این مهم به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل شده است.

وی افزود: اصلی ترین بحث در حوزه راه، آسفالت راه روستایی است که جزو استان‌های آخر کشور محسوب می‌شویم.

مدرس گرجی اعلام کرد: در سال گذشته از همه منابع پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بحث توسعه راه‌ها اختصاص یافت که از این رقم فقط ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت که می‌طلبد در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: سال قبل برای آسفالت ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی برنامه ریزی شد که به دلیل تورم و تغییر قیمت‌ها، فقط ۵۰ درصد فهرست بها داشتیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان تصریح کرد: برای اجرای این طرح، ۱۲ هزار میلیارد ریال قرارداد بسته شده که باید طی امسال و سال ۱۴۰۲ انجام شود.

مدرس گرجی افزود: با اجرای این پروژه، شاخص راه آسفالت روستایی استان از ۶۴ درصد فعلی حدود هشت درصد افزایش خواهد یافت اما تا میانگین کشوری باز هم فاصله داریم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برای آسفالت این ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی اعتبار نیاز است و از محل اعتبارات خود راهداری، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تأمین قیر در نظر گرفته شده است.

کردستان آزادراه ندارد و کریدور بزرگراهی شمال به جنوب نیز هنوز تکمیل نشده است

کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر است که به صورت دوبانده و بزرگراهی احداث می‌شود.

این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.

کردستان استانی کوهستانی است که به جاده‌های خطرناک معروف است و تاکنون اقدامات وزارت راه و شهرسازی و تصمیم گیران ارشد استانی و کشوری برای رفع این نواقص در استان به نتیجه نرسیده است و نه تنها این استان هیچ آزاد راهی ندارد بلکه از وجود زیرساخت‌های بزرگراهی نیز کمترین بهره را برده است.

کریدور غرب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

۳۲۰ کیلومتر این پروژه در استان کردستان واقع شده است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه تعطیل است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل و زیرساخت‌های آن به ویژه کریدور شمال - جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار داشت: این اداره کل از بین پنج قطعه تعریف شده در محدوده استان، عهده‌دار قطعه پنج این طرح است.

عرفان مرادی از پیشرفت ۸۵ درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و گفت: قطعه شماره پنج به طول ۴۹ کیلومتر بوده که تاکنون ۳۸ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته است.

وی افزود: این قطعه که حد فاصل سنندج - دیواندره واقع شده از جمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده‌ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که از جمله مسیرهای پر تصادف است، ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج، گفت: امیدواریم با تأمین به موقع این پروژه در سال جاری شاهد بهره برداری کامل از این قطعه مهم باشیم.

۵۰ درصد کریدور شمال - جنوب در کردستان زیر بار ترافیک رفت

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: حدود ۵۰ درصد از ۳۲۰ کیلومتر کریدور شمال - جنوب در حوزه این استان زیر با ترافیک رفته که ۷۰ درصد این میزان در هفت سال اخیر اجرا شده است.

وی افزود: مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در این استان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

مرادی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تنها ۱۴ درصد مسیر شامل ۴۵ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود اما به واسطه اهمیت اقتصادی کریدور شمال - جنوب و وضعیت راه‌های کردستان عملیات اجرایی این طرح شدت گرفت.

کد خبر 5531921

منبع: مهر

کلیدواژه: سنندج راهسازی مطالبات مردمی بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه زمین لرزه خطبه های نماز جمعه ویروس کرونا زلزله مجلس شورای اسلامی آلودگی هوا خراسان رضوی اردبیل آمار کرونا جهرم مشهد استان کردستان راه و شهرسازی میلیارد ریال راه روستایی کریدور شمال مدیرکل راه حمل و نقل استان ها ۵۰ درصد راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

اسماعیل زارعی‌کوشا در اولین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری که در سالن شهدای گمنام استانداری اظهار داشت: مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران از عراق بازگشایی بازارچه‌های هنگه ژال و سیف بوده که اخیرا در جلسه شورای امنیت ملی مصوب شد و پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد.

استاندار کردستان بر لزوم هماهنگی مرز‌های همجوار تاکید کرد و گفت: نظارت بر مرز‌ها در استان‌های همسایه باید یک رویه مشترک داشته باشد و در لازم است نشست مشترک با استانداران کرمانشاه و آذربایجان غربی جهت جلوگیری از نقض تصمیمات برگزار شود.

وی با بیان اینکه برخورد با قاچاق باید به صورت موثر باشد، اضافه کرد: قاچاق تبعات اقتصادی و امنیتی دارد و ابعاد آن باید به درستی تجزیه و تحلیل شود.

زارعی‌کوشا به راه‌اندازی و استقرار دستگاه ایکس ری در مرز باشماق اشاره و اضافه کرد: همه مرز‌های کشور در این زمینه با مشکل مواجه هستند، اما باید راه‌اندازی به صورت جدی پیگیری شود.

افزایش ۴۲ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کردستان

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز گفت:  در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۵۳۸ پرونده قاچاق کشف و هزار و ۱۸۶ متهم دستگیر شدند.

علی خداویسی افزود: در پرونده‌های مذکور بالغ بر پنج هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با رشد ۴۲ درصدی همراه بود.

وی گفت: بیشترین میزان افزایش کشفیات در حوزه البسه با رشد ۱۸۱ درصدی به ثبت رسید.

خداویسی یادآور شد: پارسال، سه هزار و ۴۵۵ فقره پرونده قاچاق در شعب بدوی تعزیرات حکومتی استان تشکیل و برای سه هزار و ۱۷۱ پرونده رای محکومیت صادر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های آموزشی در خارگ است
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار کردستانی در کنکور سراسری