Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@02:25:48 GMT

اردبیل مقصد اول گردشگران تابستانی

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۱۲۸۷

اردبیل مقصد اول گردشگران تابستانی

استان اردبیل با توجه به آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های متعدد طبیعی و انسان‌ساخت انتخاب بسیاری از گردشگران در تابستان است، پیش از شیوع ویروس کرونا در تابستان ۱۳۹۸ طبق آمار اردبیل مقصد اول گردشگران بود و انتظار می‌رود در تابستان ۱۴۰۱ نیز دوباره این اتفاق بیفتد.

آب و هوای خنک در گرمای طاقت‌فرسای تابستان یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب مقصد برای گردشگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها فرصت مناسبی را در اختیار خانواده‌ها می‌گذارد و اگر مقصد آب و هوای مطبوعی داشته باشد بیشتر از همه چیز آدم را وسوسه می‌کند. در کنار شرایط آب و هوایی، اما مجموعه عوامل دیگری نیز در انتخاب مقصد مسافرت اهمیت دارند که از آن جمله می‌توان به جاذبه‌های طبیعی و انسان‌ساخت اشاره کرد.

استان اردبیل یکی از استان‌های گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود و جذابیت‌های گوناگونی مانند آب‌های گرم معدنی، طبیعت بکر، آب و هوای مناسب در تابستان و آب و هوای خاص در زمستان و جاذبه‌های انسان ساخت مثل پل‌های معلق پای بسیاری از گردشگران را به اردبیل می‌کشاند، اما در بررسی آمار ورود گردشگران به استان اردبیل تفاوتی را در استقبال از این استان در فصل‌های مختلف سال به عنوان مقصد سفر مشاهده می‌کنیم که بیشتر از هرچیزی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار دارد.

استان اردبیل در پاییز و زمستان از شرایط جوی خاصی بهره می‌برد که می‌تواند برای علاقه‌مندان به گردشگری زمستانی انتخاب اول باشد، مخصوصا که پیست‌های اسکی، بوم‌گردی‌های کوهستانی، آب‌های گرم و طبیعت برفی آماده پذیرایی از مسافران برای تجربه یک زندگی متفاوت هستند، اما قطعا تعداد گردشگرانی که در زمستان و به این منظور مقصد خود را انتخاب می‌کنند کمتر از گردشگران تابستانی است، حتی در بازه پیک سفر‌ها در عید نوروز نیز اردبیل هنوز به انتخاب‌های اول گردشگران تبدیل نمی‌شود، چرا که هنوز در اردبیل هوا کمی سرد است و در مقابل استان‌هایی مثل شیراز و مازندران شرایط بهتری دارند؛ اما بحث اردبیل در بهار و تابستان متفاوت است و هرچقد که هوا در مناطق مختلف کشور گرم‌تر می‌شود کوله‌بار‌ها به قصد اردبیل بیشتر بسته می‌شود.

در سال‌های اخیر پاندمی کرونا بعد از سلامتی انسان‌ها، بیشتر از هر چیزی صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داد، در حالی که بیشتر مشاغل و صنایع با چالش مواجه بودند گردشگری حداقل برای مدتی به صورت کامل تعطیل بود و بنابراین برای بررسی شرایط گردشگری در کشور باید به سال‌های قبل از کرونا برگشت.

نادر فلاحی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در مورد استقبال مسافران از سفر به اردبیل در تابستان ۱۳۹۸ می‌گوید: در تابستان ۹۸ طبق آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص سفر‌ها و اسکان مسافران در اقامتگاه‌های رسمی و همچنین طبق آمار تردد‌های خودرویی اردبیل مقصد اول گردشگران در کشور بود که طبق نظر مدیران دستگاه‌های متولی گردشگری، فصل تابستان فصل رونق گردشگری در اردبیل است.

او می‌گوید: اردبیل با وجود آب و هوای مطبوع و خنک و همچنین طبیعت بکر و زیبا ییلاق ایران زمین است و با توجه به جاذبه‌ها و ظرفیت بالایی که در منطقه وجود دارد و نیز زیرساخت‌های ایجادشده در بخش گردشگری به مقصد اول گردشگری در بهار و تابستان تبدیل شده است.

علاوه بر شرایط آب و هوایی، جاذبه‌های موجود نیز گردشگران را برای سفر به اردبیل ترغیب می‌کنند، زیرساخت‌های گردشگری در حال توسعه هستند و امکانات مناسبی برای پذیرایی از مسافران ایجاد شده است.

جاذبه‌های طبیعی و مواهب خدادادی در صدر جدول جاذبه‌های استان قرار دارند، مسافران برای بهره بردن از طبیعت زیبای اردبیل، از جنگل فندقلو، دامنه سبلان، آب‌گرم‌های معدنی و طبیعت سحرانگیر چهارفصل سراسر استان به اردبیل سفر می‌کنند و مسئولین استانی به دنبال بهبود مستمر شرایط برای پذیرایی از مسافران هستند به طوری که با هدایت و راهنمایی سرمایه‌گذاران از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاخصه‌های مهمی در حوزه گردشگری استان اردبیل به وجود آمده است، برای مثال سرمایه‌گذاران به صورت هدفمند برای سرمایه‌گذاری در حوزه تفریحات هیجانی و پل‌های معلق تشویق شده‌اند و اکنون استان اردبیل را با وجود پل معلق کف شیشه‌ای هیر، پل معلق مشگین‌شهر، پل معلق پیرتقی و پروژه‌های در دست اجرا در این حوزه به عنوان استان پل‌های معلق می‌شناسند.

همچنین مسئولان استانی تلاش می‌کنند ماندگاری مسافر در اردبیل را افزایش دهند، آن‌ها معتقدند که در گذشته محدودیت در جاذبه‌های انسان‌ساخت باعث ماندگاری کوتاه مدت مسافران در اردبیل می‌شد در حالی که این مهم با ایجاد جاذبه‌های جدید افزایش پیدا کرده و طبق اعلام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در عید نوروز ۱۴۰۱ و تعطیلات نیمه خرداد به سه روز افزایش پیدا کرده است.

استقبال گردشگران از اردبیل در تعطیلات نیمه خرداد ۱۴۰۱ و پس از فروکش کردن نسبی تب پاندمی کرونا نشان می‌دهد که اردبیل در تابستان ۱۴۰۱ باز هم می‌تواند به مقصد اول گردشگران تابستانی تبدیل شود، آمار منتشر شده‌ای از سوی مجموعه هیرلند نشان می‌دهد که در یک روز ۶ هزار نفر روی پل معلق کف شیشه‌ای هیر حضور پیدا کرده‌اند و رکورد ورود گردشگر به این مجموعه با حضور ۱۲ هزار نفر شکسته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل می‌گوید: در تعطیلات خرداد ماه ۱۳۴ هزار و ۲۲۴ اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان به ثبت رسید و رکورد حضور گردشگران در اردبیل شکسته شد که این امر مقدمه‌ای بر حضور گسترده گردشگران در ایام تابستان خواهد بود و تلاش می‌کنیم آمادگی لازم برای میزبانی از این گردشگران را داشته باشیم.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد ییلاق ایران زمین، استان چشمه‌های آب گرم، طبیعت بکر و دامنه سر سبز سبلان با تلاش‌هایی که در مسیر توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تعریف پروژه‌های پیشران شده است و با وجود اقداماتی نظیر افزایش تعداد موزه‌های باستان‌شناسی، ایجاد هتل‌های پنج ستاره، تاسیس مجتمع‌های گردشگری و تفریحات هیجانی مثل دوچرخه هوایی در مجموعه هیرلند باز هم در طول تابستان ۱۴۰۱ به مقصد اول بسیاری از گردشگران تبدیل خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگران تابستانی جاذبه های طبیعی گردشگران و مسافران گردشگری و صنایع دستی مقصد اول گردشگران میراث فرهنگی استان اردبیل انسان ساخت آب و هوای جاذبه ها پل معلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،علیرضا جیلان افزود: دهیاران می‌توانند با سامان‌دهی مناطق گردشگری از گردشگران ورودی دریافت و درآمد آن را هزینه بهبود زیرساخت‌های آن منطقه کنند.
وی افزود: روستای دوپلان بخش ناغان شهرستان کیار از سایت‌های گردشگری بین‌المللی بوده که مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
جیلان گفت: قرارداد این طرح دو سال دیگر زمان دارد و سعی شده است با نصب آلاچیق زیرساخت بهتری برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم شود.
وی یادآور شد: سایت گردشگری دره‌عشق دهستان مشایخ شهرستان کیار نیز هنوز کامل نشده و پیمانکار در حال کار است، اما می‌توان به‌طور موقت از آن بهره‌برداری کرد.
جیلان گف: توسعه باغات گردشگری نیز موضوع مهمی بوده که در دستور کار کارگروه گردشگری چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است و متقاضیان بخش ناغان شهرستان کیار نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • سفر به برزیل با تور آژانس سفرنامه در بهار و تابستان ۱۴۰۳
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • اینتر برای خرید‌های تابستانی ۱۰۰ میلیون یورو خرج میکند