Web Analytics Made Easy - Statcounter

شوق خدمت به میهن اسلامی باعث شده است که در تمام شرایط کشور، مردم فهیم و دستگاه‌های اجرایی و حتی نیروهای نظامی و انتظامی پای کار باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ حضور در بحران ها را می توانیم اوج خدمت رسانی به میهن اسلامی و مردم بدانیم، سال های نه چندان دور، مردم فهیم کشورمان با حضور در جبهه حق علیه باطل و ۸ سال مقاومت مداوم در برابر رژیم بعثی عراق، ثابت کردند که شوق به وطن چیزی نیست که بخواهیم به راحتی از آن عبور کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور به موقع در حوادث و بلایای طبیعی نیز نشان از بینش عمیق مردم خوب ایران اسلامی برای حفظ نیروی انسانی و جایگاه کشور دارد.
نمونه این درایت و آگاهی را امروز می توانیم در زمین لرزه  مناطق غرب استان هرمزگان شاهد باشیم، در ۱۶ روستای خسارت دیده از زلزله که بخشی از این روستاها به صورت کامل تخریب شده اند و در اوج تخریب می توانیم به مرکز ثقل زلزله یعنی روستای سایه خوش اشاره داشته باشیم.

همبستگی شیعه و سنی در امدادرسانی
زلزله روستای سایه خوش علیرغم تمام سختی ها و تلخی هایی که برای جامعه انسانی بوجود آورده، اما شوق همبستگی شیعه و سنی را نیز رقم زده است، و اینک شاهد خدمت رسانی دو مذهب شیعه و سنی در کنار یکدیگر هستیم.
اقداماتی که در این وفاق صورت گرفته است را هیچ جای جهان شاهد نخواهیم بود، در باب مسئولیت های انسان دوستانه از یک طرف و از حیث اقدامات به موقع در موارد بحرانی نیز سرعت عمل خوبی را به همراه داشته است.

نصب کانکس‌های تاکتیال در مناطق زلزله‌زده
سطح نگاه مسئولان به کانون بحران نیز در جای خودش بی نظیر بوده است، در کمتر بحرانی شاهد این موضوع بوده ایم که پس از ۷۲ ساعت، برای ساکنین منطقه زلزله زده کانکس اسکان فراهم شود، آن هم کانکس های تاکتیال ویژه و منحصر به فردی که در عرض ۱۰ دقیقه عملیات نصب آن تکمیل می شود.
از مزیت های این کانکس های تاکتیال علاوه بر نصب سریع و آسان، میتوان به دیواره های مناسب و عایق بندی مناسب حرارتی و برودتی هوا، همچنین سرپناهی مناسب در مواقع بارانی اشاره کرد.

تمامی نیروهای امدادی پای کار بوده اند
عبدالعزیز آگاه دهیار روستای سایه خوش در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: از زمان وقوع زلزله که در بامداد شنبه رخ داد، تمامی نیروهای امدادی پای کار بوده اند و حجم حضور نیروهای جهادی و نظامی در آواربرداری و کمک رسانی بی نظیر بوده است.

سایه خوش ۴۰۴ خانوار دارد
آگاه افزود: سایه خوش دارای ۱۵۰۰ نفر جمعیت و ۴۰۴ خانوار جمعیت می باشد که با وقوع زلزله مهیب، منازل این روستا به صورت ۱۰۰ درصدی تخریب شده است.
دهیار روستای سایه خوش با بیان اینکه انتظار می رفت حجم تلفات فراتر از حد تصور باشد، خاطرنشان کرد: اما با حضور نیروهای امدادی و نظامی در همان ساعات اولیه، تعداد زیادی از روستانشینان از زیر آوار بیرون کشیده شدند و حجم تلفات انسانی به ۵ نفر ختم شد.
آگاه گفت: در ابتدای حضور، چادرهای هلال احمر در اختیار مردم قرار گرفت اما با گذشت چند روز از این اتفاق، هم اکنون شاهد ورود کانکس های پیش ساخته سپاه پاسداران و نصب آن در منازل روستانشینان هستیم.


نیازمند دستیابی به امکانات سرمایشی و بهداشتی هستیم
وی با بیان اینکه دستیابی به امکانان سرمایشی و بهداشتی را اولویت می دانیم، تاکید کرد: از مردم طلب صبر داریم، می دانیم شرایط زندگی سخت است اما با تحمل این شرایط می توانیم به رسیدن روزهای خوب امیدوار باشیم.

حضور به موقع گروه‌های جهادی
یاسین باوقار مسئول بسیج سازندگی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: با توجه به زلزله شدیدی که در روزهای اخیر در منطقه مهران شهرستان بندرلنگه رخ داد، از همان ابتدای وقوع زلزله طبق فرمایش سردار فرماندهی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان در منطقه حضور پیدا کردیم.
باوقار افزود: گروه های جهادی را پس از سازماندهی، به منطقه اعزام نمودیم که تا کنون ۵۰ گروه جهادی متشکل از بسیجیان هرمزگانی در منطقه مشغول خدمت رسانی هستند.

وی به تشریح اقدامات گروه های جهادی پرداخت و اظهار کرد: این گروه ها در بخش های مختلفی اعم از آواربرداری، پخت غذای گرم، پخش مواد غذایی و مایحتاج ضروری تقسیم بندی شده اند.
مسئول بسیج سازندگی هرمزگان با اشاره به اینکه در ساعات اولیه زلزله در منطقه حاضر بوده ایم، خاطرنشان کرد: تا پایان بحران و رفع مشکلات مردم این منطقه در کنار آنها خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روستای سایه خوش شیعه و سنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گپ و گفت با معلم امدادگر/ نقش معلمان در جامعه روستایی

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ روز معلم که می‌شود همه ما به یاد معلمانمان می‌افتیم؛ خانواده‌ها از معلمان فرزندانشان تقدیر می‌کنند؛ مدیران مدارس برای معلمان خود هدایایی در نظر می‌گیرند و آموزش و پرورش در هر استان و شهر هم سعی دارد هر ساله به مناسبت روز معلم از معلمان نمونه خود تقدیر کند.

در این میان اما معلمانی هستند که بدون چشم داشتی، بدون آنکه از تدریس و زحماتشان کسی تقدیری داشته باشد؛ همچنان معلمی را با شوق و علاقه ادامه می‌دهند.

به بهانه روز زیبای معلم تلاش می‌کنیم در چند مصاحبه با تعدادی از این معلمان گفت‌وگو داشته باشیم.

فعالیت‌ها و فداکاری‌های معلمان در مناطق محروم یا کمتر برخوردار مناطقی همچون شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان از چند نظر ارزشمند است.

اول اینکه این معلمان عمدتاً در فضای آموزشی نامناسبی به تدریس می‌پردازند؛ تهویه هوا و سیستم‌های مناسب گرمایشی و سرمایشی در مدارس این مناطق موجود نیست و دانش آموزان هم بعضاً با مشکلاتی همچون بیکاری و اعتیاد والدین، فقر و نبود وسایل حمل و نقل برای رفت و آمد به مدرسه مواجه اند. در چنین شرایطی معلمان باید تا حد امکان مشکلات دانش آموزان خود را هم حل کنند.

از سوی دیگر با بروز حوادث غیرمترقبه طبیعی همچون سیل، معلمان پیشرو بوده و یک امدادگر برای کاهش آلام مردم منطقه خود می‌شوند. مردم معلم فرزندانشان را می‌شناسند و به او بیش از دیگران اعتماد دارند. گاهی یک معلم تنها باسواد یک روستا است.

فیصل رئیسی یکی از همین معلم‌ها است؛ او ۱۶ سال است که به عنوان معلم رسمی وزارت آموزش و پرورش در مدارس استان سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند. به مناسبت روز معلم گفت‌وگویی با او داشتیم.

آقای رئیسی چند سال سابقه دارید و در چه مناطقی از کشور معلم بوده اید؟

من ۱۶ سال است که معلم رسمی آموزش و پرورش هستم و تنها در استان سیستان و بلوچستان و در مناطق لاشار، دشتیاری و چابهار معلم ابتدایی بوده ام.

معلمان چه نقشی در جامعه روستایی استان سیستان و بلوچستان دارند؟

معلمین به واسطه ارتباط نزدیکی که با مردم دارند نقش بسیار پررنگی خصوصاً در روستاها در امر اطلاع رسانی و امدادرسانی دارند. معلمان در روستاها به واسطه معلمی و باسواد بودنشان یک نقش اجتماعی خاصی بر عهده دارد. مردم به معلمان خیلی اعتماد دارند و هر اتفاقی که می‌افتد معلمان اولین کسانی هستند که به آنها مراجعه می‌شود.

در روستاهای دور افتاده نقش معلمان پر رنگ تر است. گاهی به واسطه شبکه‌های اجتماعی که معلمان در اختیار دارند و گاهی به واسطه ارتباطاتی که دارند.

معلمان هم امدادرسانی‌ها را متوجه منطقه خود می‌کنند و هم امدادرسانی‌ها به منطقه خود را بازتاب می‌دهند.

معلمان همچنین تلاش می‌کنند که کمک‌های مردمی ارسال شده به بهترین شکل توزیع شود و به دست افراد نیازمند و به اهلش برسد.

آیا معلمان استان بومی هستند یا از استان‌های دیگر آمده اند؟

هم معلمان بومی و هم معلم غیربومی در منطقه فعالیت می‌کنند. خیلی تفاوتی وجود ندارد؛ معلم هر جا باشد برای کمک به منطقه خود فعال است.

وضعیت فضای آموزشی در استان و شهرستان‌هایی که شما حضور دارید چه طور است؟ سیلاب چه قدر خسارت به فضای آموزشی استان وارد کرده است؟

سیلاب که اثرات جبران ناپذیری گذاشته است، اما به نسبت گذشته که مدارس کانکسی واقعاً در زمان سیل خسارت بار بود؛ تعداد مدارس کانکسی کم شده است.

مدارس کانکسی در گذشته تعداد بیشتری از مدارس استان را تشکیل می‌داد اما این روزها تعداد مدارس کانکسی به واسطه فعالیت و حضور خیران مدرسه ساز کاهش یافته است.

البته ما همچنان با کمبود فضای آموزشی مواجهیم اما دیگر مدارس خشت و گلی نداریم و تعداد مدارس کانکسی هم کاهش یافته است.

چقدر مسئولان آموزش و پرورش استان یا شهرستان از عملکرد شما در مدارس اطلاع دارند یا از فعالیت‌های داوطلبانه شما آگاه هستند؟

چندان حضور ندارند. آموزش و پرورش به معلمان امدادگر استان توجهی نمی‌کند؛ کمتر دیده شده است که مسئولان آموزش و پرورش کشور یا استان در مناطق آسیب دیده حضور پیدا کنند؛ تنها تقدیری که دیدیم، ارسال یک لوح تقدیر در ماه‌های اول سیلاب بوده است. البته ما انتظاری از مسئولان نداریم اما حضور مدیران در مناطق سیل زده و آسیب دیده توجه آنان به مناطق تحت مدیریتشان را نشان می‌دهد.

منطقه‌های آسیب دیده از سیل با چه نیازهایی مواجه هستند؟

نیاز منطقه به اقلام بهداشتی یا بسته‌های خوراکی خوشبختانه دیگر مانند روزهای اول سیل حاد نیست ولی منطقه به شدت نیازمند توجه و بازسازی زیرساخت‌هاست. زیرساخت‌های منطقه همچون پل و جاده به شدت تخریب شده و ما نیازمند ساخت حمام و سرویس بهداشتی هستیم.

حضور مردم و سازمان‌های دولتی و سمن‌ها را چه طور دیدید؟

تعداد بسیار زیادی سازمان مردم نهاد در سیل اخیر حضور پیدا کردند و همچنان برخی از آنها در منطقه حضور دارند. سازمان امداد نجات هلال احمر هم حضور بسیار مؤثر و ارزشمندی داشت. هلال احمر خصوصاً به مناطقی امدادرسانی‌هایش را انجام داد که دسترسی به آن منطقه بسیار مشکل شده بود. توزیع بسته‌های غذایی یا جابجایی بیماران مصدوم در مناطق صعب العبور تماماً با هلال احمر بود.

آقای رئیسی بهترین و بدترین خاطره معلمی خودتان را برای ما بگویید.

یکی از بهترین خاطراتم این بود که در شهر دشتیاری که به تازگی رفتم؛ قبل از ورود من به مدرسه یک دانش آموزی بود که همه او را ضعیف و کند ذهن می‌شناختند ولی با کارهای انگیزشی که انجام دادیم به دانش آموز نمونه تبدیل شد و حتی دو سه سال از دانش آموزان نمونه مدرسه ما بود.

خاطره تلخ که زیاد داریم کدومش رو بگم (با لبخند می‌گوید) ولی یکی از خاطرات تلخ من مربوط به سال‌های اول خدمتم است. مدرسه‌ای که رفتیم کلاس درس من خراب شد و به ناچار به یک کلاس خشت و گلی رفتم. در کمتر از یک ماه پس از آغاز سال تحصیلی همکارم هم بازنشسته شد و من تنها معلم آن مدرسه شدم. یک معلم تنها با بیش از ۳۰ دانش آموز دختر و پسر در پنج پایه درسی. سال سختی بود که در یک محیط جدید درسی این تعداد دانش آموز را با پنج پایه نگهداری و برای آنان تدریس کنم.

کد خبر 6093834 علی قدمی

دیگر خبرها

  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • گپ و گفت با معلم امدادگر/ نقش معلمان در جامعه روستایی
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • روایتی از معلمی در مناطق محروم؛ از زندگی در کانکس تا حسرت نیاموخته‌ها
  • نصب بیش از ۷۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۱۰ اصفهان
  • انفجار منزل مسکونی در قوچان یک کشته برجای گذاشت
  • «نقض حکم اعدام» بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • نقض حکم اعدام بابک زنجانی اعلام رسمی شد / مجازات جایگزین او چیست؟
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل یکی از شهرک های مشهد
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل شهرک سیدی مشهد